Gå til innhold

Maskin slår seg av - varm

Panodil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei kjipt å høre om problemene deres, husker selv når det skjedde meg var ikke akkurat blid på den tiden :cry:

Jeg har samme hovedkort og cpu som du, som vifte har jeg en:

SILENT BREEZE 462 III

kjøpte systemet i jan og når våren kom( varmere i rommet da ) så begynte pcen å skru seg av. Jeg trodde først at det var psu'en og byttet denne men det hjalp ikke.

Det jeg gjorde var å ta av viften og "vaske" denne grundig, samt kølepasta som jeg ikke hadde tatt på første gangen. Da sank temperaturen i idle med 10 grader fra 62 til 52. Siden har det gått greit.

Virker som pcen skrur seg av når tempen nærmer seg 70 grader. Det snodige hos meg var at jeg måtte "bryte" strømmen før den ville boote igjen. Altså koble ut strømledningen og sette den inn igjen, eller skru av strømknappen på psu'en.

det er 2 programmer som leser temperaturen til hovedkortet som jeg vet om:

Asus pc probe som du har prøvd

samt nvidia system utility som du finner hos nvidia.com

motherboard monitor gjør nok susen også

anyway lykke til og be om at det blir kaldt vær snart pcer liker det :p

Lenke til kommentar

Lol :p Dere er alle på bærtur :p

Jeg hadde samme HK, CPU og RAM (gav det til pappa for orka ikke mer stress med det)

Jeg fikk også "Sudden Restarts" på pcen min + at jeg hadde problemer med å innstallere WinXP på pcen, det kom alltid opp blåskjerm uanz hva jeg hadde i av kort i pcen og uanz hva jeg gjorde...

Jeg bytta minne på pcen til et MYE treigere minne (266mhz) og da ble den "stabil :p" men det varte ikke lenge...

JEg fikk høre at det var noe krøll på det hovedkortet med S-ATA driverene unaz om du ikke brukte dem eller ikke... så jeg sa til pappa at det måtte han oppdatere, dette fungerte ikke, jeg vurderte å sende tilbake hovedkortet til komplett å be om et nytt et helt til pappa kom med den gode ideèn om å oppdatere BIOSEN på Hovedkortet.

Dette gjorde vi samme dag og bare et par timer etterpå så var WinXP oppe, med den samme rammen og all den harwaren som vi hadde.

Så alle dere som har probs med HK (Hvis ikke dere har prøvd det så oppdater BIOS på HK)

Du kan laste ned BIOSher. (Dette er bios for A7N8X-E Deluxe Kortet, har du et annet kort så finne det på selv.

Instuksjoner om hvordan flashe HK'et ligger på Asus sida.. GLHF! :thumbup:

[EDIT: Jeg tar IKKE ansvar for evnt. skader eller lignende som flashing av Hovedkort kan medføre. ALL Flashing skjer på EGET ANSVAR.]

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Det som Grokster nevnte gir en klar pekepinn til problemet .

Årsak maskinen skrur seg av , må ta av 220v for å starte :

PSU 's beskyttelse har automatisk frakoplet 12v linjen (evt. anre eller alle)

grunnet dens innebygde logikk .

Normalt har "nyere" PSU'er opphetnings beskyttelse eller/og itillegg overbelastnings beskyttelse . Denne logikken gjør akkurat dette .

Det vel kun de "litt" dyrere og branded PSU'ene som har overbelastnings besyttelse på strøm belastning. Men så og si alle har temperatur beskyttelse .

Et klart bevis på at det var denne beskyttelsen for Groksters tilfelle er at PSU måtte resettes (220v trekt ut) for å starte igjen .

Det med CPU temp i BIOS tror jeg er så enkelt at BIOS leser

cpu's on-die diode temperatur. Og monitor program leser av via

winbound chipen sokkel temperaturen (temp sensoren som er montert under cpu'en i sokkelen) .

Man kan ofte få feilaktige avlesninger på socket sensoren hvis denne ikke er i kontakt fysisk med undersiden av cpu .

Det man bør da gjøre er å montere av heatsinken , bende/vippe den litt forsiktig

opp , slik at den får skikkelig kontakt med cpu'ens underside når denne

monteres igjen i sokkelen.

Samt at pasta er rett påført slik at varmeoverføringen til sinken er optimal selvfølgelig , og at det ikke er noe luftlommer / gap mellom cpu-core og heatsink.

En enkel sjekk av hvor mye belastet PSU er:

Hold hånda bak , foran vifte uttaket .

Luften skal kjennes lunken ( ikke varm ) .

Husk også at testing med 3dmark/ spilling etc. øker powerbelastningen

da grafikk kortet går over til å kjøre 3d modus (dvs. 3D aksellerering) og

stresser systemet adskillelig mere enn det gjør i 2D(windows) modus .

...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :D

Tror jeg først tester med ny PSU da, men grunnet annet innkjøp må nok det vente en måned eller noe til ny kapital kommer inn på konto.

Lufta bak PSU kjennes ikke så veldig varm nå men har nettopp slått på maskinen.

Kanskje jeg samtidig kjøper ny kjølepasta for å se om det skjer noe med temperaturen.

Lenke til kommentar

Har opplevde dette selv. Kan med handa på hjertet si at det er 99.9 % sjanse for at den strømforsyningen skulle vært gravlagt for lengst.

PS: Hvis du skal kjøpe ny strømforsyning, så for guds skyld IKKE kjøp Q-tec. Da kan det hende du opplever akkurat det samme igjen. I did.

-z00l-

Lenke til kommentar
Hmm, jeg setter pengene på at PSU'n er problemet.

Varme er sjeldent problemet...!

kult hvor mye setter du? du har nemlig tapt ang. mitt problem og du taper ang. trådstarter sitt problem tror jeg

ikke at det gjør meg noe, men det er vel lurt å ikke komme med påstander uten begrunnelser :no:

men som sagt du skylder meg penger :D

link til den gang jeg hadde problemer: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=246356&hl=

Endret av Grokster
Lenke til kommentar
Grokster? :hm:

Kansje du burde lese hele topicen, så kansje du kommer frem til at jeg OGSÅ bare bekreftet det andre sa!

du bekrefter ingenting, bare kommer med en flåsete bemerkning om at varme sjeldent er et problem :thumbdown:

hvorfor tror du folk proper kabinettet fult av vifter. Det er IKKE fordi de ønsker at pcene skal bråke mer for å si det sånn

hvis du leser trådstarters første innlegg så står svaret der etter min mening, etter at pcen har skrudd seg av så skrur han den på igjen og leser av varmen i bios, den sier da 70 eller over, det er rimelig close til når hovedkortet automatisk skrur av pcen for å beskytte cpuen.

Lenke til kommentar

Hei igjen Panodil!

Jeg tror jeg har funnet problemet på min PC :w00t:

Etter en nøye inspeksjon, viste det seg at jeg hadde klart å sette vifta litt skeivt :blush: Så litt av CPU hadde ikke kontakt med pastaen, og da er det ikke rart at temperaturen raste oppover i rakettfart. Det var en liten glippe på max 1 mm, da vifta sto litt på skrå. Hadde klart å trekke vifta litt oppå den forhøyde kanten ved strammearmen på CPU-sokkelen. Klassisk mistake, egentlig, men jeg var brennsikker på at vifta var satt skikkelig på :blush:

Når jeg nå har tatt av vifta og fått rengjort, lagt på litt ny pasta og satt vifta skikkelig på plass. Så er det andre boller. Har testa med noen 3d spill jeg ikke fikk spilt tidligere, og da stiger temperaturen riktignok til rundt 55 grader, men den har ikke fått "black out" ennå. Synes også temperaturen ved idle er litt høy, rundt 51 grader.

Men dette varierer litt og det er målt med Motherboard Monitor 5, så jeg vet ikke hvor nøyaktig det er.

Har fortsatt ikke fått belasta maskinen med noen virkelig tunge applikasjoner, da jeg nettopp har fått dette iorden. Blir spennende å se om kjølevifta mi klarer oppgaven da. :p

Hvis du er 200% sikker på at vifta di er satt skikkelig på, så tror jeg det er strømforsyninga di som er syndebukken, siden vi ellers har nogenlunde lik PC.

Lykke til videre, blir spennende å se hva som skjer når du bytter PSU ;)

Mvh Zorro73 :cool:

Lenke til kommentar
Man kan ofte få feilaktige avlesninger på socket sensoren hvis denne ikke er i kontakt fysisk med undersiden av cpu .

Det man bør da gjøre er å montere av heatsinken , bende/vippe den litt forsiktig

opp , slik at den får skikkelig kontakt med cpu'ens underside når denne

monteres igjen i sokkelen.

Har nå byttet PSU og kjølepasta. Kjøpte en liten tube AS5 samtidig med PSU.

Har hatt maskinen igang et par timer med sidedekslene på og den har ikke skrudd seg av enda. Idletemp CPU er 50 grader og HK 35.

Kjørte nettopp 3DMark 03 igjen med alle deksler på. Etter at testen var fedig viste Asus Probe at temperaturen på cpu var 54 grader. Slo av maskinen igjen for å sjekke hva temperaturen var i BIOS. Der viste den 65 grader.

syar2003(eller andre som har peiling): Da jeg påførste ny pasta tok jeg av CPU for å se om det var noe som kunne vippes litt opp men fant ingenting. Kun hull til CPU pinnene og ellers var det bare plast. Kan det være at mitt hovedkort ikke har sån eller har jeg misforstått helt.

I manualen til hk står det at jeg må bruke BIOS for PCB revision 2.0 eller senere. Min BIOS er sluppet 2003/08/20. Har ikke funnet noe nyere. Kan det stemme? Håper det slippes ny BIOS snart så jeg får se om det skjer noe med temperaturmålingen i BIOS.

Kanksje ikke så rart at maskinen har litt høy temp. Inne på det lille rommet i min lille leilighet der jeg har maskinen er det 30 grader. Ingen vindu her :(

Endret av Panodil
Lenke til kommentar

Dersom det ikke er sensorer under cpuen som avleses leser bios temperaturen som er inni cpu kjernen via noen ben/kretser direkte fra cpu .

Dette kaller man on-die temperatur (diode temp) og er den riktige faktisk.

Du har en sensor under cpu , men den stikker ikke opp

og måler direkte på undersiden av cpu (som på mitt abit kort).

Derimot luft temperaturen i det lukkede rommet det blir når cpu er montert .

Bios leser on-die (diode) og asus probe leser socket temperatur , derfor forskjellen .

For å teste mere kan du se om du kan konfigurere pcprobe til å

lese av "diode"(som er temperaturen inni prosessor kjernen) .

Eller prøve speedfan da denne kan konfigureres til å lese av alt .

Fant akkurat denne oppsummeringen vedrørende a7n8x og

det bekrefter jo det jeg antok :

Also, the socket temp is read from the thermistor underneath the CPU. In

other words, it reads the temperature of the air (or underside of the CPU,

depending upon how it is located in the socket) as heated by the CPU core.

So the heat has to have made it from the core, through the ceramic packaging

and then to warm the air. By the time this has happened, some of the heat

will be disipated. Either way, it will take a long time for the temperature

to react to CPU loading changes. The CPU Diode is built into the CPU core

itself. Therefore, any change in CPU loading will immediately make the CPU

work harder and generate more heat. As the diode is an integral part of the

CPU, it will also be heated at the same rate, and measure the temperature of

the CPU far more accurately. Most people reckon that on a good day, the

socket temp will be out by about 10-15°C from the diode temp, and will not

match the rate at which the diode temp changes.

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fant akkurat denne oppsummeringen vedrørende a7n8x og

det bekrefter jo det jeg antok :

Also, the socket temp is read from the thermistor underneath the CPU. In

other words, it reads the temperature of the air (or underside of the CPU,

depending upon how it is located in the socket) as heated by the CPU core.

So the heat has to have made it from the core, through the ceramic packaging

and then to warm the air. By the time this has happened, some of the heat

will be disipated. Either way, it will take a long time for the temperature

to react to CPU loading changes. The CPU Diode is built into the CPU core

itself. Therefore, any change in CPU loading will immediately make the CPU

work harder and generate more heat. As the diode is an integral part of the

CPU, it will also be heated at the same rate, and measure the temperature of

the CPU far more accurately. Most people reckon that on a good day, the

socket temp will be out by about 10-15°C from the diode temp, and will not

match the rate at which the diode temp changes.

Har du url til siden du fant dette på?

Takker forøvrig for alle svar. Har hatt maskinen på i natt og temperaturen ligger på 49 grader avlest med ASUS Probe. Antar at den er litt over 60 i BIOS.

Kan velge hvilken temperatur man skal avlese i ASUS Probe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...