Gå til innhold

Maskin slår seg av - varm

Panodil

Anbefalte innlegg

Har følgende oppsett:

Hovedkort - Asus A7N8X Deluxe

CPU - AMD Athlon 2800+ "Barton"

CPU kjøler: Thermaltake Silent Boost (opp til 3400+)

Ram: TwinMos PC3200 512 mb.

Skjermkort: ATI Radeon 8500

Tv-kort: Terratec Cinergy TV600

Et eksta nettverkskort(husker ikke merket)

Harddisk: Western Digital 80 gb.

DVD spiller: LG

CD brenner: Waitec

Har 2 kabinettvifter montert. En blåser luft rett på CPU kjøler og andre suger ut luft fra kabinettet.

PSU: En gammel bråkete på 250Watt som skal byttes en gang.

Kan ikke ha sidedekselet på for da slår maskinen seg av etter en stund. Den slo seg også av uten sidedeksel da jeg kjørte 3DMark 03. Men til annet bruk funker den uten sidedeksel på.

Etter at maskinen har slått seg av bruker jeg sjekke temp i BIOS. CPU tempen ligger da på ca 70 grader..kanskje litt over og tempen på hovedkortet ligger på 35-37 grader. I Windows med ASUS probe viser CPU temp 53 grader og hovekort temp 35 grader.

Når jeg kjenner på CPU kjøleren sine ribber er dem ganske så kalde. Kjeleribbene på hovedkortet er mye varmere men langt fra så varm at man brenner fingrene...kjedelig å ha dekselet av hele tida. Noen som har forslag på løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten var det kjøepastaen som var på kjøleren som er brukt eller så er det noe jeg kjøpte fra elkjøp...sikkert ikke av de beste. Tror jeg tok av kjøleren en gang for å sjekke om det ble bedre med ny pasta

PSUen er nok litt for liten ja men nekter å tro det er defor maskinen slår seg av med sidedekselet på...tror ikke den er av så dårlig kvalitet. Har stått i en server hos en internett leverandør i sin tid. Trodde det var 350 watt helt til i dag da jeg orket lese hva som stod på den :blush: Maskinen slår seg av selv om jeg bare har win xp igang. Hører at turtallet på PSU vifta går ned av og til under enkelte operasjoner.

Hvor i Oslo får man kjøpt kjølepasta og hva er bra?...eller må det bestilles

Hva bør CPU tempen ligge på?...og tempen på hovedkoret?

Endret av Panodil
Lenke til kommentar

Tja.

Hovedkort 25W

CPU 74W

Ram 40w

Skjermkort 30-50W

Vifter 3* 2W

Harddisk 20W

Tv kort 10W

Nettverks kort 5W

DVDrom 10-25W

CDRW 10-25W

Det havner på 250W +/- dette men tatt i betrakning at PSU'er bør holdes under 70% belastning så har kanskje noen et poeng her.

Fleste gode PSU'er har automatisk shutoff enten trigget ved høy varme eller belastning.

Det står helt sikkert i manualen til ASUS at det anbefales min. 300/350W power....

Quote : PcPower & Cooling Inc.

"Power supplies are more efficient and reliable when loaded to 30% - 70% of maximum capacity"

CPU temperatur på 70C (diode) er forsåvidt alt for høyt hvis den er avlest etter en restart . Men det kan jo være hovedkortet som tuller her .

Du kan slå to fluer i en smekk (strøm + bedre kjøling i kabinett) her med å skifte PSU til noe slikt:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112006&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301415&cks=PRL

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for infoen. Skal sjekke manualen til ASUS i morgen. Kanskje det er PSUen som er problemet tross alt :hmm: .

....så er det bare å spare noen grunker til en PSU.

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=22972

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11108

hvilken av disse 2 passer meg best?...eller er det dumt å kjøpe med "bare" 350 watt? Tror ikke jeg kommer til å ha noe mer koblet til maskinen bortsett fra en usb skriver og scanner en sjelden gang.

men nå er det sengetid..

Lenke til kommentar

Opplevde faktisk akkurat det samme for litt siden, kjølig heatsink når du kjente på den, mens via software var temperaturen oppi 80 grader. Var et A64-system tho, men løsningen var bare en BIOS-oppdatering. Som du kan gjennomføre via et Windowsprogram. Så, har du testet det?

Lenke til kommentar

Har nyeste versjon av bios.

Bruker Asus Probe til å lese av temperature i Windows, men da viser den bare litt over 50 grader mens bios viser at temperaturen er ca 70 - kanskje litt over.

Er det andre program som er bra til å lese av temperatur på Asus hovedkort+cpu?

Endret av Panodil
Lenke til kommentar

Fant ikke noe i manualen om hvor stor strømforsyning hovedkortet må ha. Hovedkortet er en ASUS A7N8X Deluxe. Fant ikke mer i manualen enn det som står på hjemmesiden til ASUS.

Noen som klarer å finne ut hvor stor PSUen må være?

Har hatt maskinen gående hele dag. Ikke brukt til annet enn litt surfing på internett og msn. BIOS viser at temperaturen på CPU er 68 grader og ASUS Probe viser at temperaturen er 41 grader. Kjøleribbene på CPU-kjøleren er under 40 grader.

Lenke til kommentar

Heisann Panodil!

Jeg har stort sett samme spesifikasjoner som du. Største forskjellen er at jeg har AMD Athlon XP3000+ Barton og Spire WhisperRock IV CPU-vifte (opp til XP3200+) og så har jeg 300W power.

I tillegg har jeg nøyaktig samme problem som du, maskinen slår seg av hele tiden. Ofte får jeg ikke logget inn en gang før det "blacker" ut. :hrm:

Det var en "pad" under ribba på vifta mi, altså jeg smurte ikke på kjølepasta, men fjerna beskyttelsespapiret på "pad'n" og satte vifta og ribba på CPU'en.

Har ikke tatt av kjøleribba igjen, for å prøve noe annet - eks. kjølepasta e.l., trodde faktisk at denne "pad'n" skulle gjøre jobben godt nok. :dontgetit:

Det pussige er at også min kjøleribbe er ganske kald. I tillegg har jeg omtrent samme temperaturer som du beskriver. :hmm:

Satt i skrivende stund og skrev en lang klage-mail til leverandøren min, og ville kreve å få samme vifte som du har. Men nå ble jeg litt i tvil om det faktisk ville hjelpe i det hele tatt. :hrm:

Håper at flere eksperter leser dette og kommer med flere råd. Lurer også på om du har fått prøvd flere ting og hvilke erfaringer du har gjort deg i det siste.

Mvh Zorro73 :cool:

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd noe mer enda. Håpet på at psuen var for liten. Men hvis du har samme problem :no: ..eller kanskje 300 watt også er for lite?

Sendte mail til komplett som jeg kjøpte hk,ram og cpu av. Det jeg fikk til svar var at jeg skulle prøve med en annen cpu og/eller annen cpu kjøler.

Problemet er bare at jeg ikke har en til cpu eller kjøler. Sendte mail tilbake at jeg ikke hadde det og fikk til svar at jeg skulle oppdatere bios.

Dette hadde jeg allerde gjort og hadde skrevet det i den første mailen til dem. Må kanskje sende ny mail.

Hadde problemer med en annen maskin også(bios fant harddisken men ikke windows) men etter flere samtaler med supporten deres ga jeg opp å snakke med dem. Fant feilen selv etterhvert.

Endret av Panodil
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Mulig 300W er for lite, for etter en sporadisk ringerunde til venner og bekjente med realtivt nye maskiner, så hadde alle, bortsett fra en, 350W på sine maskiner. Dette kan selvsagt være et problem, men kan det virkelig forklare de store temperaturene på CPU'en?? :dontgetit:

Skjønner at maskinen slår seg av om PSU ikke klarer å gi nok power til å drive "trøskverket". Men temperatur-målingene?? MYSTISK, spør du meg.

Jeg har på den annen side IKKE oppgradert BIOS, så dette skal jeg prøve ganske snart.

Kommer med tilbakemelding om dette skulle gjøre mirakler, noe jeg tviler på. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Mulig det er PSU som legger ut på overtemperatur grunnet overbelastning.

Det at PSUvifta senker turtallet er et godt tegn på at blant annet 12V ikke klarer belastningen.

Blir det bedre med sidedøra åpen er grunnen at PSU da trekker luft fra rommet den står i og ikke varm luft fra kabinettet.

Bare en tanke :whistle:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er enig i at PSU er litt liten og selvsagt trekker den inn luft fra rommet uten sidedør men har temperaturøkningen så mye å si for PSU.

Uten sidedør kan jeg gjøre det meste men med sidedør klarer ikke maskinen å gå selv om jeg bare har den stående med skjermbeskytter på.

Synes det syar2003 sa litt tidligere høres logisk ut. At PSU går for fullt nå og at med temperaturøkning takler den ikke det.

Men litt rart at maskinen slo seg av uten sidedør da jeg prøvde å kjøre 3DMark 03, eller det det sånn at den testen er så hard at min lille PSU blir overbelastet?

Det andre som er merkelig er at det i bios vises det MYE høyere temperatur enn med ASUS Probe i windows. Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Nå er det nyss før maskina går ut gjennom vinduet og jeg går på strikkekurs i stedet. :dribble:

Har nå oppgradert BIOS UTEN at temperaturen på CPU sank noe som helst. Men et nytt problem dukket opp.

Etter "Power-on selftest", så vil ikke systemet boote fra operativsystemet Windows XP. Kommer bare opp feilmelding med valg om bla.a å starte opp i sikkermodus osv.

Uansett hva jeg velger her så starter bare maskina på nytt. Noen som har noen ideer til hva jeg kan gjøre nå?? :dontgetit:

Håper på svar. :(

Lenke til kommentar

ingen ideer men det samme skjedde med min i går. tror jeg slo av bryteren bak psu, startet opp igjen, gikk inn i bios savet innstillinger og gikk ut av bios igjen...da startet den opp igjen

fortsatt ingen som vet hvorfor det vises 25 grader forskjell i bios og windows?

fikk kjørt 3d mark nå. fikk den fantastiske scoren 1300

Endret av Panodil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...