Gå til innhold

Win XP vil ikke boote på S-ATA-disk

Anbefalte innlegg

Jeg HAR faktisk klart å bruke riktig driver ved installering. Problemet er bare at etter at Windows har kopiert over filene (i "DOS modus"), og restarter, så får jeg beskjed om at "harddisken er feilkonfigurert"...

Jeg har et NF7-S 2.0 kort (ikke det helt nye NF7-S2), og den aktuelle disken er en Samsung P80 160.

Hvorfor får jeg ikke fortsatt installasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som mest sannsynlig er feilen er det at i bios står det at du skal boote opp fra første disk. Ettersom du har IDE enheter tilkoblet, velger windows disse framfor Sata. Vet at på noen hovedkort, må du sette opp at du skal starte i fra SCSI på første boot device for at windows skal kjenne igjen S-ata disken.

Dette ordner du ved å gå inn i bios å sette opp prioritering på hvem enheter som skal få lov til å boote opp først.

-z00l-

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd forskjellige ting... Riktige drivere og riktig boot-devices er selvsagt i orden. Jeg har satt CD-ROM til boot # 1, og S-ATA til boot #2 (og omvendt).

Har også prøvd å sette S-ATA-disk som #1 etter første gang installen rebooter, men installasjonsprogammet finner fortsatt ikke disken. :/

Edit: Fortsatt så svikter mailvarslingen til hw.no innimellom... Flaks at jeg lette fram denne tråden igjen, så jeg ser at jeg faktisk har fått svar...

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Hvordan har du partisjonert? Har du latt Windows partisjonere disken, eller har du brukt noe annet 'lurifaks'?

Angående boot rekkefølge, CD skal alltid være før HD, har selv aldri sett behov for å forandre dette.

Disken lar jeg partisjonere av installasjonsprogrammet. Jeg skjønner det ikke. Jeg har gjort dette mange, mange ganger tidligere, og har såpass peil og erfaring at jeg burde klare det uten store problemer. Men det funker bare ikke. :no:

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av Sil 3112 har du på disketten du har laget da .

Og hvilken bios versjon er du på .

anbefaler bios d_23 eller nyere kortet får da satabios 42.47

Benytt denne sammen med siste sil 3112 kontroller 1.0.0.50

Sett P2P-EXT i bios fra 30micro sec til 1 millisekund .

1.0.0.50

1. Gå til SIL hjemme side: http://www.siimage.com/home.asp

2. Klikk på Product Search and Support->"Go" (ikke nødvendig å skrive noe i feltet)

3. Downloads->Drivers->SiI3x12

4. Klikk på "SiI3x12: Serial ATA (SATA) Windows RAID Driver - Released "

5. Høyre side kolonne, høyre klikk på "3112_x86_rdvr_logo_10050.zip" og "Save As"

...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...