Gå til innhold

diverse spørsmål om høyttalere og liknende

Anbefalte innlegg

fant ikke på noen bedre overskrift jeg... anyway, jeg har kjøpt en boombox fra norstyle.no på qxl. kanskje det ikke var det lureste kjøpet, men fikk den billig da ihvertfall.

impedansen var 4 ohm og effekten 350 watt mente jeg å lese et sted.

hvor kraftig forsterker må jeg ha til denne høyttaleren?

jeg har tenkt å teste den på surroundanlegget hjemme, men så kjøpte jeg jo bare en høyttaler.

går det ann å bruke den som en av fronthøytalerne alikevel? de fronthøytalerne som er der nå er på 8 ohm og 150 watt så vidt jeg husker. jeg har ikke peiling på hvor kraftig forsterkeren er, jeg fant ingenting om det manualen.

anlegget var vel igrunn et mer eller mindre impulskjøp av muttern, og hu har ihvertfall ikke peil.

også et lite spm til slutt, hvordan kan jeg finne ut hvor kraftig forsterker en høyttaler på så og så mange watt må ha? vet det er veldig elementære spørsmål men jeg har ikke så mye peil, som dere kanskje har forstått. tusen takk for alle svar. seriøse, vel og merke

det stod visst hvor mange watt forsterkeren var på alikevel. det var 70 watt på fronthøyttalerne ved surroundbruk og 100 watt ved stereobruk.... også bare en ting til. hva skjer hvis man bruker en for dårlig eller for kraftig forsterker til høyttalerne?

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg veit ikkje så veldikt mykje eg heller.. men eg veit at det finst ingen fasit på kom mange watt som trengs for å driva kor mange watt. du har noko som heter senetivety og spl/1m (trur det er sån det skrives). desse talla har med kor mykje høytalerane spiller når dei får eit vist antall watt(stort sett 1w). også er ikkje alle "watt" lika gode eller lika kraftige. i praksis så kan ein forsterer på 2*40w driva 2 høytalerer som ein annan forsterker på eks. 2*80 watt ikkje klarer. det har blant anna med at det fins mange ulike måter å måla watt på. eg veit at dette er veldig overflatisk og lite "vailedane" info men eg har ikkje så mykje greia på dette og eg ville bare si at det egentligen ikkje fins ein fasit.. låter det bra så trur eg det er litte pårblem. (har selv drevet 4 1000w subber på 2*400 watt uten problem at all)..(og subber trenger ein del power)

Lenke til kommentar

Finner ikke noe info om det du har kjøpt, kunne du posta en direkte link? Watt er en ganske feil måleenhet for en høyttaler. En høyttalers impedans varierer med frekvensen, en "slem" høyttaler kan få impedansdropp som kan kortslutte en billig/dårlig forsterker.

Når det gjelder for stor forsterker så går ikke det an, så sant du har en bra forforsterker/volumkontroll så du få justert nivået fra null til så høyt du vil ha det er det bare positivt desto større/sterkere forsterkeren din er.

Lenke til kommentar

Mer info om denne er nok kjekt å ha for å komme med fornuftige råd.

Når det gjelder følsomhet er denne vanligvis oppgitt som antall db/1w 1m. Dvs en høyttaler som spiller 89db ved en effekt på inngangene lik en watt er mer tungdreven enn en som spiller 92 db ved samme effekt. Siden watt/ db - skalaen er logaritmisk så gir detseg selv at det kan bli tungt å få likt lydtrykk av to høyttalere med ulik følsomhet. Er impedansen forskjellig i tillegg vil en få ulik effektutnyttelse på hver høyttaler.

En høyttaler yter ikke et visst antall watt RMS men elementene har en termisk tolleranse for et visst antall watt RMS. Blir varmt for voicecoilen når en drar på serru :D

Og som Audiophil sa, impedansen varierer med frekvensen og kan mose en dårlig sterker. Stor forsterker er alltid en fordel. Bedre med full kontroll enn en som er så liten at den klipper og sprenger et element eller fem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hmmm, takk for svar alle sammen, selv om det ikke var så lett å forstå alle sammen. men nå har jeg fått høyttalern ihvertfall, skal komme med mer detaljer når jeg har henta pakka.

nå har jeg henta pakka og det som står av info på lappen er som følger:

spl 1 watt: 91 db +- 3 db

frekvens: 60 - 20000 hz

impedans: 4 ohm

elementene er 2x8" suber og 2x(2x5) piezo hvis det har noe å si.

er det mulig å bruke den på den nevnte surround forsterkeren?

tusen takk for svar hvis jeg får noen

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...