Gå til innhold

MAC eller PC?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ville gjerne hatt litt generell innformasjon på hvorfor man burde velge MAC isteden for PC og omvendt.

 

 

Hva er det macen er sterk på som PC'n ikke er like god på og omvendt?

 

 

MHV Ostekake

 

P.S: Jeg har helt sikkert postet feil. Beklager. Takk på forhånd.

Endret av Ostekake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp det vennene dine har, så har du et nettverk med mennesker som kan hjelpe deg, gi deg software og utveksle dokumenter rellativt enkelt.

 

Har du ingen venner så..tja...kjøp det du føler for. Jeg eier ikke noe Ferrari, og det plager meg ikke..mao..det du ikke har, savner du ikke.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt valget, tror jeg jeg ville valgt MAC. Er linux bruker nå, så i verste fall kan jeg installere linux på PPC. Dessuten vil jeg fremdeles ha tilgang til alt det gøye jeg har på linux :-)

 

Windows har så mange ulemper at jeg egetlig ikke ser noen grunn til å bruke det over noe annet system. Det er fullt av sikkerhets-problemer, stabilitets-problemer, det er vanskelig å fikse feil, det holder mye skjult for brukeren, virus, "møkkete" filsystem (filer blir lagt "over alt"), ser stygt ut +++

 

For meg er windows ikke engang et valg nå til dags. (Eneste fordelen med windows er vel spill og større programmer, som 3d studio)

Lenke til kommentar

MAC har en rekke fordeler i mine øyne.

 

Det er i første omgang det elegante brukergrensesnittet på MAC som tiltaler meg. Hadde bare PC verden kunne kopiere dette....

 

Selv har jeg PC fordi:

 

1) jeg spiller mye

2) alle rundt meg har PC

3) Lettere å få hjelp når ting går åt skogen.

4) masse programvare

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde hatt valget, tror jeg jeg ville valgt MAC. Er linux bruker nå, så i verste fall kan jeg installere linux på PPC. Dessuten vil jeg fremdeles ha tilgang til alt det gøye jeg har på linux :-)

 

Windows har så mange ulemper at jeg egetlig ikke ser noen grunn til å bruke det over noe annet system. Det er fullt av sikkerhets-problemer, stabilitets-problemer, det er vanskelig å fikse feil, det holder mye skjult for brukeren, virus, "møkkete" filsystem (filer blir lagt "over alt"), ser stygt ut +++

 

For meg er windows ikke engang et valg nå til dags. (Eneste fordelen med windows er vel spill og større programmer, som 3d studio)

Mye rett. Men dette går faktisk litt etter hvor flink du er på data og at smaken er som baken, delt.

Lenke til kommentar

kan jo prøve f.eks apple.no eller mac.no

 

 

dette er egentlig et umulig spørsmål, blir litt sånn intel vs amd greie.. begge to har sine + og -

 

jeg velger pc rett og slett pga av prisen og oppgraderingsmulighetene, noe mac mangler fullstendig. man kan selvsagt sette i bedre skjermkort, mere ram og større hd, men har du lyst å oppgradere cpu'n eller hovedkort må du rett og slett kjøpe en helt ny mac, og det blir litt for dyrt synes nå jeg.

 

liker friheten en pc gir meg til og velge akkurat de komponentene jeg ønsker, og putte alt i akkurat det kabinette jeg liker! og etter to år når pc'n er utdatert kjøper jeg bare nytt hk, cpu og ram til en 3500,- og plutselig har jeg en splitter ny pc! :)

 

den eneste ordentlige plussen jeg kan se mac har fremfor pc er vel et os som er et par hakk bedre..

Lenke til kommentar

De to dessidert beste grunnenen til å kjøpe mac er:

 

1) Ingen Virus, ad-ware osv

2) Det beste opperativsystemet som finnes på denne kloden, og at de oppdaterer OSet mye oftere enn Win. http://www.arstechnica.com/reviews/003/pan...osx-10.3-1.html Jeg mener ikke bare stabilitet, men gjevnt over så mener jeg at det er det beste OSet.

 

Det finnes også mangen andre grunnet, som at de ser lekre ut. De er logiske å bruke, bygget på Unix. Markeds ledene innen video redigering, musik osv.

 

At det finnes så mange programmer til win er sant, men hvor mange programmer bruker du i løpet av 1 år? Du finner ALT du trenger til mac, selv om jeg forstår veldig godt at det er greit å ha muligheten til å ha 12000 forskjellige prorgrammer som gjør det samme. Det finnes også et Svært godt utvalg av alle type programmer til mac og selv om det ikke er like strort som til win. Men eks så finnes det like mange Bittorent programmer for mac som til win. Det er grunnet at du kan kjøre ganske mange linux programmer i mac os x grunnet X11.

 

Angående pur kraft så er de head on head 2,5Ghz G5 vs hvilken som hels high-end x86 dødtløp hvis du ser på flere ting. Så kraft er ikke noe du bør tenke på. Ville nok personlig vente til september siden det da kommer en helt total ny iMac med G5 CPU.

 

Men mac har en stor skygge dal, og det er at det koster å kjøpe en mac. Men hvis du har rå til å kjøpe en mac så er det jammen verdt det. Spill kommer ofte opp som en negativ ting med mac. Det ser jeg ikke lengre noe grunn til, du kan nå få de fleste spillene du vil til mac, selv om de kommer ut seinere. Eks så kom Unreal T. 2004 ut samtidig for mac som til win, det samme kommer nok Doom 3 til å gjøre. Hl2 vil nok ta en god stund les 6-9måneder før det kommer til mac.

 

Men det som avgjør alt er magefølelsen. Hvis magefølelsen din sier at du ikke skal kjøpe mac så ikke kjøp en mac. Og det gjelder også den andre veien.

Lenke til kommentar

Tja, akkurat det med stabilitet kan dere Mac-brukere slutte å ta frem som et poeng. Joda, sammenlignet med Win95/98/ME er nok OS X et par hakk bedre, men så er det Windows XP folk flest sitter på for tiden.

 

Personlig har jeg en oppetid på 60 dager i dag. Dette er på en Shuttle som har en årsgammel installasjon av Windows XP (masse rot) og som kjører F@H 24/7.

Lenke til kommentar
Tja, akkurat det med stabilitet kan dere Mac-brukere slutte å ta frem som et poeng. Joda, sammenlignet med Win95/98/ME er nok OS X et par hakk bedre, men så er det Windows XP folk flest sitter på for tiden.

 

Personlig har jeg en oppetid på 60 dager i dag. Dette er på en Shuttle som har en årsgammel installasjon av Windows XP (masse rot) og som kjører F@H 24/7.

Jeg mener ikke bare stabilitet , grunnet at XP er et svært stabilt OS. Men det er mange andre ting. Alle de små tingene, som expose, instaleringen av et MacOS X og Fast User Switching osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...