HomerJay Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Det er vel et problem at de fleste tv-sendinger går i 4:3 format. Hvordan gjør dere det når dere ser slike sendinger på 16:9 tv? Selv bruker jeg "widescreen" funksjon på Phillips tv'en slik at bildet strekkes ut og dekker hele skjermen. Vet at andre kun ser i 4:3, dvs. med svarte felter på hver kortside. Hvordan gjør folket det? Og når skal vanlige tv-sendinger bli tilpasset 16:9? En plagsom ting på Phillips 16:9 tv'en her i huset er at det er umulig å låse den fast på "widescreen" så når jeg skifter kanaler må jeg manuelt justere dette. "Automatisk" er default, og i det formatet forsvinner noe ut av bildet... Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Det går an å låse den på WideScreen. Gå inn i systeminstillinger og skru av Autoformat. Da kan du sette den der du vil.... Jeg kjører min philips (32pw9509) på Automatisk på de få 4:3 sendingene som er igjen på digital parabol... Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Jeg bruker en auto-funksjon på Panasonic'en min som kjører 4:3 med svarte felter på sidene og 16:9 på hele skjermen ut i fra signalet fra dekoderen. Liker ikke å strekke bildet kunstig - synes det blir feil. Det begynner jo forøvrig å bli ganske mange 'vanlige' sendinger som går i 16:9 nå. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Bruker svarte kanter i sidene på 4:3 sendinger. Zoom funksjonen bruker jeg på de programmene hvor teksten er plassert inni filmen. Irriterer meg grønn når det går en film i "16:9" format og teksten står på både og bilde og den svarte stripen under. Liker ikke å strekke 4:3 bilder. Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Min er låst i Widescreen-mode (tvungen 16:9), håpløst med folk som har kjøpt seg ny 150 tommers WS-TV og bruker halvparten av skjermstørrelsen. Dessuten ser folka mer naturlige ut, jentene ser ikke ut som anorektikere osv Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Min er låst i Widescreen-mode (tvungen 16:9), håpløst med folk som har kjøpt seg ny 150 tommers WS-TV og bruker halvparten av skjermstørrelsen. Dessuten ser folka mer naturlige ut, jentene ser ikke ut som anorektikere osv Bah, jeg gidder ikke lure meg selv. Nei folka ser ikke mer naturlige ut. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Folk ser feite ut og runde ting - eks. fotballer - er plutselig ikke runde lenger. Nix - kunstig strekking er en uting Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Folk ser feite ut og runde ting - eks. fotballer - er plutselig ikke runde lenger. Nix - kunstig strekking er en uting Kunstig utstrekking er et fenomen som er forbehold billige Widescreen TV, samt samtlige panasonic modeller. Dyre modeller fra sony og philips forstørrer bildet (trekker det frem), og kutter oppe og nede. På den måten blir personer ikke nødvendigvis så "feite" som dere skal ha det til... Men på den andre siden, det finnes nesten ikke 4:3 sendinger lenger på digital parabol... Kun nyheter (mer eller mindre)..... Ser ikke helt problemet... Lenke til kommentar
w2k Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis du mener Sony sin "Smart" modus kan jeg ikke akkuratt si den er så utrolig nyttig, ting ser fremdeles strukket ut og feil. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis du mener Sony sin "Smart" modus kan jeg ikke akkuratt si den er så utrolig nyttig, ting ser fremdeles strukket ut og feil. Jeg synes smarten til Sony ser en del bedre ut en mye annet jeg har sett... F.eks. Autofunksjonen til Panasonic... Men, som sagt...........Mer og mer kommer i WS, så om ikke lang tid er dette et "ikke-tema".... les f.eks. her: http://pub.tv2.no/TV2/program/mottak/bredformat/ Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Og når skal vanlige tv-sendinger bli tilpasset 16:9? Innen utgangen av året vil over 50 prosent av NRKs programtilbud sendes i bredformat. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) I dag sender NRK 1 og 2 nesten alle egen-produksjoner i Widescreen. I tillegg til dette går de fleste filmer og serier i widescreen. Det som er igjenn på NRK er da nyheter og sport... På tv2 og tv2 norge er det likt. Alle filmer, samt de fleste egen produksjoner og serier går i widescreen. I tilllegg går all reklame nå i WS. Skal man absolutt se fotball i WS, kan man bytte til Canal digital Sport, hvor jammen alt er mer eller mindre er i WS...... (gjelder vel egentlig alle Canal digital kanalene).... En ting til... For å få tilgang til WS signaler, må man enten ha digital kabel, eller digital parabol.... Hva er problemet med 4:3 ????? Har dere kun luftantenne... Endret 2. august 2004 av torkelma Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 En "ekte" 16:9 sending er vel slik at det ser sammentrykt ut på en 4:3 skjerm? Jeg har vanlig (analogt regner jeg med) kabel tv og en del filmer og programmer blir sendt som 4:3, men med svarte striper under og over, da er det greit å bruke zoom (som det heter på tv'et mitt), dette vil som torkelma sier zoome inn og ta vekk det på en viss mengde under og over slik at det blir 16:9 bilde uten å ødelegge proposjonene. TV2 er blitt flinkere i det siste til å legge teksten i bildet, og ikke under på den svarte stripen. Å se halve teksten er irriterende. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jepp, stemmer det. Men, det som irriterer meg ca MEST er når jeg kjøper meg en DVD og den er i 4:3. (Det er ikke alltid det står bak om den.) Føler meg litt snytt da. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jepp, stemmer det. Men, det som irriterer meg ca MEST er når jeg kjøper meg en DVD og den er i 4:3. (Det er ikke alltid det står bak om den.) Føler meg litt snytt da. Heh, stemmer det? Hva slags dvd'er er det da? Tv-serier og sånt eller? Lenke til kommentar
HomerJay Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Hm... Sender ikke NRK o.l. widescreen på vanlig kabel altså? Regner med det er analogt her... I så fall er det jo liten vits å kjøpe ws-tv, får bare bruk for det til dvd. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Hm... Sender ikke NRK o.l. widescreen på vanlig kabel altså? Regner med det er analogt her... I så fall er det jo liten vits å kjøpe ws-tv, får bare bruk for det til dvd. Jo en del filmer og serier blir sendt slik at man kan bruke en funksjon som zoomer inn på skjermen, altså kutter ut en stripe øverst og nederst (de svarte stripene), men har ikke sett noen programmer som er blitt sendt slik at det blir feil proposjoner på 4:3 tv. Endret 2. august 2004 av fjotten Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hm... Sender ikke NRK o.l. widescreen på vanlig kabel altså? Regner med det er analogt her... I så fall er det jo liten vits å kjøpe ws-tv, får bare bruk for det til dvd. Jo en del filmer og serier blir sendt slik at man kan bruke en funksjon som zoomer inn på skjermen, altså kutter ut en stripe øverst og nederst (de svarte stripene), men har ikke sett noen programmer som er blitt sendt slik at det blir feil proposjoner på 4:3 tv. På analogt nett får man sort stripe oppe og nede. På digitalt nett, blir disse til riktige WS sendinger. Det er først på Digitalt nett man merker hvorfor man ikke skal ha 4:3 TV. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Jepp, stemmer det. Men, det som irriterer meg ca MEST er når jeg kjøper meg en DVD og den er i 4:3. (Det er ikke alltid det står bak om den.) Føler meg litt snytt da. Heh, stemmer det? Hva slags dvd'er er det da? Tv-serier og sånt eller? Kan være alt fra Tv-serier til vanlige filmer. Enkelte som ikke lærer og kjører animorphic widescreen. STREKK STREKK STREKK! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå