Gå til innhold

SilentDrive og IBM 75GXP eller andre 7200rpm disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte på

QuietPC sin silentdrive jeg.

 

Tok å leste litt på websiten dems:

 

"Ok, let's say you are the lucky owner of an IBM Deskstar 75GXP with a capacity of 45 gigabytes and you wish to know whether you can safely use it inside a SilentDrive™ in order to reduce the noise. Firstly, the IBM specification sheet shows that the drive runs at 7,200 rpm - a good start since if it had been 10,000 rpm or higher, it would probably have run too hot. Also we can note that IBM specify a maximum ambient operating temperature of 55°C in common with most other manufacturers."

 

Vel nå er jeg en heldig eier av en IBM Deskstar 75GXP med en kapasitet på 45gigabytes. Nå skal jeg nok få en silentdrive i hus ja :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2001-11-16 01:09, RolloThomasi skrev:

Nå må jeg syte litt... Tror IBM-disken min har fått bad-sectors IGJEN. Andre IBM disken som har fått det siden i våres. Fikk bytta den på komplett forrige gang, men jeg tenker jeg velger et annet merke neste gang (nå)...


 

Maxtor eller Quuatum er tingen, de samarbeider (er vist fusjonert på en eller annen måte) og har relativt godt rykte på seg begge to nå for tida. Det er den ene store "clinchen", de andre store er giganten IBM og Western Digital som også samarbeider, dog noe løsere enn Quantum/Maxtor. Litt artig å se på en nyere WD-disk, ligner mistenkelig på en IBM på yttersida. "Skallet" er veldig likt. Menmen, har en WD og har ikke hatt noen problemer med den enda..forhåpentligvis er den mer trofast enn mine 60 GXP'er..!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-07 06:35, Rascal skrev:

Bruk IBM sin diskprogram for å sette Harddisken i "Silent Mode". lydløs...



 

Programmet til ibm reduserer søkehastigheten og dermed også søkelyden. Den høyfrekvente idle lyden vil fortsatt være der. Silentdrive er veldig bra til å dempe idle lyden. Har prøvd silentdrive på 4 forskjellige maskiner og man kan merke det på alle maskinene (merker det selvf. mer på maskiner som ikke har masse bråkete vifter).

 

Leste et sted at silentdrive kan lede bort 6.8W varme. IBM 45GB 75GXP min lager 6.7W varme når den er idle så ifølge specs'ene går det akkurat. Sammen med silentdrive skal det følge med en tempmåler som man setter på hd'en, så skal man kjøre den en stund og se hvor varmt det blir. Dette fulgte ikke med mine silentdrives, men det er like greit å bruke samme ibm programmet til å måle temperaturen. Tror hd'en kom opp i ca 45C som er godt under grensen på 55C.

 

De større 75GXP diskene har flere plater og blir varmere (8.1W idle), så det er ikke anbefalt å bruke silentdrive til dem.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-22 15:18, khosethl skrev:

Hvis du ser på prod. hjemmesider er en av diskene som IKKE blir anbefalt i silentdrive IBM 7200 disker, diskene blir for varme og dette gjør det at det lettere blir bad sectors.



 

Har stappa 75GXPen min inni Silendrive og som det står på QuietPC sin hjemmeside så er ikke dette noe problem(45GB versjonen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...