Gå til innhold

Vifter ut eller inn

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg to ganske bra vantec vifter: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TD8038H.

Har fra før ett raidmax-kabinett http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FU822WR, der det fulgte med to vifter bak og en vifte i sidevindu

Det jeg lurer på er hvilke vifter som skal blåse inn og ut av kabinettet, prosentfordeling av inn- og ut-blåsing, og til slutt hvor de beste viftene bør stå ( bak eller forran)????????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det vigtigste er at få en jevn kald luftstrøm hen over hovedkort, CPU og grafikkort.

De fleste strømforsyniger sitter i toppen og blåser ut (varm luft stiger til vejrs) - så hvis man har en vifte fremme i bunn der blåser inn da har man en jevn luftstrøm hen over hovedkortet.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Har ett coolermaster kabinett som har:

2 i fronten blåser inn over disker og HK

1 bak som drar luft ut

1 PSU som drar luft ut

1 toppvifte som trekker ut

Du bør montere viftene slik at det er ometrent like mye luft som dras inn i kabinettet son trekkes ut.

Om det er litt mere luft som draes ut enn inn så vil "ekstra" luft trekkes inn gjennom sprekker og åpninger og det synes jeg er bedre enn om det er motsatt (blåse overskudd luft gjennom sprekkene).

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hele poenget er jo at det skal være en luftstrøm igjennom kabinettet. Av den enkle grunn at dette får varmluft ut og kald (romtemp.) inn. Av praktiske årsaker er setup'et som nevnt tidligere "smartest". Vifte( r) inn i front, og vifte( r) ut bak...

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Om det er litt mere luft som draes ut enn inn så vil "ekstra" luft trekkes inn gjennom sprekker og åpninger og det synes jeg er bedre enn om det er motsatt (blåse overskudd luft gjennom sprekkene).

Det er jeg som sagt ikke enig i, blir så mye støv av det.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...