Gå til innhold

Duger denne PC'en?

Anbefalte innlegg

Jeg skal anskaffe meg en ny PC jeg skal bruke i studiesammenheng. Skal studere informatikk, så kommer til å bruke den til endel programmering og håndtering av databaser.

Av økonomiske årsaker må den være rimelig. Derfor har jeg sett meg ut Dell Dimension 2400, som nå koster cirka 5500 for meg som ikke trenger mer enn ett års service. Her er en lenke til maskinen:

http://www1.euro.dell.com/content/products...c=no&l=no&s=dhs

Kjøper jeg katta i sekken, eller er det et lurt kjøp for en i min situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, er jo ingen "top-notch" pc, og den har jo den meget forhatte "celeron" prosessoren.

Det er ikke noe dårlig kjøp, men med ferdigpc'er er det gjerne slik at du får med svakt minne, svake hovedkort og svake harddisker.

Tror nok du får en litt bedre pc ved å selv sette sammen en pc basert på AMD AThlon XP. Du får da dessverre ikke med software og OS, men om du trenger det vet ikke jeg.

Er heller ikke noe skjernkort på den Dell pc'en, så grafikk og spill er nok bare å glemme.

Jeg ville ihvertfall satt sammen en pc selv, tror nok det skal komme på ca. samme pris.

Kanskje det blir litt dyrere. :hmm:

Lenke til kommentar

Blir bra bilde. Er bare det at skjermkortet ikke er noe særlig når det kommer til nyere spill.

Du kommer nok mye lenger med en pc fra komplett.no eller lignende.

Et lite tips: Kjøp 1GB ram, utviklingsverktøy er veldig glad i ram. 512MB går greit, men er absolutt minimum, med mindre du bare skal sitte med emacs.

Litt mer detaljer om bruksområdet hadde vært greit. Vill tro at du bør prioritere masse ram og gå for en litt billig cpu.

Skal se om jeg finner en grei "ferdigpc".

Lenke til kommentar

plukk deg ut deler på netshop.no og så får du sjappa til å sette det hele sammen for det for et par hundrelapper eller no sånt.. Dette vil overgår den Dell-PC'n ganske solid til samme pris...

Her kommer et oppsett bassert på ditt budsjett inkludert skjerm..

Kabinett - AOpen QF50A 300W - 450 kr.

Hovedkort - Abit NF7 V2.0 Hovedkort Socket A - 595 kr.

Prosessor - AMD Athlon XP 2500+ BOXED - 750 kr.

Minne - TwinMOS PC3200 256MB CL2,5 - 425 kr.

Harddisk - Western Digital 80GB 8MB Cache - 650 kr.

Skjermkort - Hightech Excalibur Radeon 9200 64MB - 550 kr.

Skjerm - Philips 107T51 17" CRT-skjerm - 995 kr.

CD-brenner - Samsung CD-brenner IDE 52x32x52x - 350 kr.

Mus - Standard Mus PS/2, Sort og sølv - 65 kr.

Tastatur - Standard Tastatur, PS/2 - 75 kr.

Totalt: 4905 kr.

så skal Netshop ha et par hundrelapper eller noe sånt for å bygge.. så kommer jo frakt i tillegg (som det sikkert hadde gjortp å DELL'n også..

Så inkludert bygging og frakt så ender vel dette på i underkant av 5500 kr...

og dette vil gruse Dell'n..

men hvis du tror du vil bli litt fysen på spilling etterhvert så ville jeg gått opp til Radeon 9600 på skjermkort.. Gigabyte har ett fint kort på netshop til 895 kr. pr. dags dato..

256 MB minne holder fortsatt, men begynner etterhvert å slite litt.. men til ditt bruk vil det nok være godt nok..

Lenke til kommentar

256MB ram? Jaja, lykke til. Må vell forklare hvorfor 256 ikke er i nærheten av nok, men det burde jo ikke være nødvendig.

Typiske programmer som står og går når man sitter og programmerer litt:

NetBeans IDE

Opera

SSH

MSN eller lignende

Outlook

WinAMP

Brannmur

Antivirus

Det går jo selvfølgelig fint med 256MB ram, eller gjør det kanskje ikke det?

Når jeg åpner de programmene så får jeg, Commit Charge: Total – 350MB Peak – 400 (det er ved kompilering) Bruker windows XP sp1.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med 256 MB minne selv her..

er ikke den største spilleren der ute, men spiller litt spill og sånt.. bruker også maskinen til litt innspilling av diverse lyd.. også sitter jeg ofte med ganske masse åpent samtidig.. og jeg merker ikke at det begynner å gå noe spessielt tregere da, enn når jeg sitter med kun et program oppe..

Fyren er ute etter en RIMELIG PC.. han er student.. skjønner du?

Valget står mellom en PC med 256 MB minne og dedikert skjermkort eller PC med 512 MB minne og integrert møkkaskjermkort...

Utifra hans ståsted så ville jeg valgt førstnevnte.. Dette er PCn han kommer til å sitte med hjemme.. også i helgene.. også i feriene... da kan det være greit at maskinen kan brukes til ørlitegrann grafikk/spill også....

Lenke til kommentar
Jeg sitter med 256 MB minne selv her..

er ikke den største spilleren der ute, men spiller litt spill og sånt.. bruker også maskinen til litt innspilling av diverse lyd.. også sitter jeg ofte med ganske masse åpent samtidig.. og jeg merker ikke at det begynner å gå noe spessielt tregere da, enn når jeg sitter med kun et program oppe..

Fyren er ute etter en RIMELIG PC.. han er student.. skjønner du?

Valget står mellom en PC med 256 MB minne og dedikert skjermkort eller PC med 512 MB minne og integrert møkkaskjermkort...

Utifra hans ståsted så ville jeg valgt førstnevnte.. Dette er PCn han kommer til å sitte med hjemme.. også i helgene.. også i feriene... da kan det være greit at maskinen kan brukes til ørlitegrann grafikk/spill også....

Joda, 256MB ram er mer enn nok. Informatikk studenter trenger ikke mer. Er bare jeg og de andre jeg studerer informatikk sammen med som er litt rare, så vi trenger 512. Med tanke på at det nesten koster 500 kroner og gå fra 256 til 512 burde man ikke engang vurdere å kjøpe 512MB.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Dell 2400

Kjøp heller Dell Dimension 4600 (Mer for pengene).

Link til oppsett

Forslag:

Intel 865G brikkesett, understøtter Dual Channel DDR minne

Intel Pentium 4 prosessorer med 533MHz og 800MHz systembus

Midnight Grey mini-tower med 8x USB 2.0, 3 PCI-spor og 1 AGP 8x-spor

Integrert 4MB Intel 3D AGP grafik

Intel Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi (2.80 GHz, 1 MB Cache, 533 MHz FSB)

512MB Dual Channel DDR

40GB IDE Harddisk

48x/32x/48x CD-RW

3.5" 1.44MB Diskettstasjon

Integrert 5.1 Audio

Integrert Intel 10/100 Pro Ethernet

Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

Microsoft® Windows XP Home

Microsoft® Works 7.0

1 års henteservice

Kr 4912,- Inkludert Moms og frakt

Skjerm ville jeg kjøpt på komplett, ca 1000 Kr

Totalt er vi oppe i 5912,-

Edit:

Dell 4600 har agp spor for skjermkort, noe Dell 2400 ikke har. Da har du mulighet å oppgradere med eget skjermkort, ved ett senere tidspunkt.

Hvis du alikavell går for Dell 2400, Har de ett tilbud HER

Endret av Lyder85
Lenke til kommentar

Forslag til oppsett, hentet fra Komplett.no:

In-Win V564 Micro ATX Tower Sort/Sølv Kabinett m/250W Power, Intern kortleser

Varenr.: 122840

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 595

--------------------------------------------------------------------------------

EPoX EP-8KMM3i Hovedkort for Socket A KM400, ATA/133, AC97, m-ATX, LAN, VGA

Varenr.: 119666

Lagerstatus: 100+ stk på lager 448.99

--------------------------------------------------------------------------------

AMD Duron 1.6 GHz Socket A 266MHz, OEM

Varenr.: 120592

Lagerstatus: 100+ stk på lager 370

GlacialTech Igloo2470 Light CPU-Kjøler Socket A/370, Opp til XP3000+ (19db)

Varenr.: 300501

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 110

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 112666

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 749

Seagate Barracuda 7200.7 40GB IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

Varenr.: 116435

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 495.01

MSI CD-brenner IDE 52x/24x/52x/16x Combo silver/black-dark/grey-blue, Retail, X52

Varenr.: 123641

Lagerstatus: 12 stk på lager 434.99

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Varenr.: 114711

Lagerstatus: 2000+ stk på lager 136.5

HP Illuminated USB keyboard (Norsk) Tastatur USB

Varenr.: 300388

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 149.99

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black PS/2 & USB, bulk

Varenr.: 119457

Lagerstatus: 100+ stk på lager 172.91

Samsung 17" CRT Syncmaster 753DFX TCO99 Skjerm, DynaFlaT, Silver

Varenr.: 301693

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 1495.01

PAPST Vifte 80x80x25mm Vifte m/5,25" kontakt 12db

Varenr.: 107185

Lagerstatus: 100+ stk på lager 129

Miljøgebyr: 0

Best.ref.: Totalt: 5286.4

Jeg tror at jeg har fått med alt. Noen kommentarer:

Micro-ATX format kabinett, slik at den ikke tar så mye plass i hybelen din. Den ser ikke så verst ut heller (kabinett, skjerm, tastatur og mus er i sort/sølv).

Duron 1,6 GHz prosessor. Den er billig, og bra.

Hovedkortet har både lyd- og skjermkort innebygd. Dersom du etterhvert finner ut at du har lyst til å spille 3D-spill, så får du krysse den broen når du kommer til den. Innebygd skjermkort holder til 2D-arbeid.

Combo CD-brenner og DVD-spiller. Greit når du skal lagre arbeidet ditt, og greit når du skal se en DVD-film på PC-en.

512 MB RAM. Mange mener at 512 MB RAM har blitt minimum for en PC, og det er ikke mer enn 350,- kr å spare på å kjøpe bare 256 MB.

Harddisken er på 40GB. Det er kanskje lite, men det vet du ikke før om en god stund uansett. Du kan putte inn en ny harddisk senere.

Ellers: det er ikke operativsystem med. Det får du tak i andre steder. Windows 98SE burde være tilgjengelig, eller som student er det kanskje vel så interessant med Linux.

Ikke minst: det er alltid komponenter man får kjøpt brukt, og dermed billig. Det gjelder ikke minst skjermer, som du ikke må betale mer enn 500,- kr for brukt, takket være flommen av LCD-skjermer på markedet. Bare der kan du spare minst 1000,- kr. Men den bør være på minimum 17"!!

Det kan være lurt å handle PCen på et sted, og få dem til å bygge den for deg. Da slipper du f.eks. å knuse kjernen på CPUen.

Jeg la noen ekstra kroner i tastatur og mus, fordi det er de du faktisk jobber med.

Lykke til med kjøpet!

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Joda, 256MB ram er mer enn nok. Informatikk studenter trenger ikke mer. Er bare jeg og de andre jeg studerer informatikk sammen med som er litt rare, så vi trenger 512. Med tanke på at det nesten koster 500 kroner og gå fra 256 til 512 burde man ikke engang vurdere å kjøpe 512MB.

der var det litt sarkasme virket det som ja...

Jeg fullstendig klar over at det ikke koster allverden å gå opp til 512 MB.. men har man lite penger så har man lite penger... Og jeg ser serriøst ikke grunnen til å ha mer enn mann trenger.. ihvertfall ikke når man har en så stram økonomi...

min mening..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...