Gå til innhold

Klarer ikke innstalere xp (sata)

Anbefalte innlegg

Har begynt på en tråd her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=268022&hl= men når jeg skulle begynne kom problemene :no: har også lest nøye gjennom sata guiden.

SPEC: Soltek SL-K8AV-R hovedkort m/siste bios og 2 disker 200gb sata, 37 gb sata, 120gb ide som er frakoblet for øyeblikket.

Problemet er: xp innstalasjonen finner ingen disker :hmm:

1 Har disablet raid i bios, finner ikke noe om å enable "serial ATA controller" i bios, har heller ikke muligheten for å øke "delay IDE initial"

2 Prøvd seagate sine disktool via dos, men de finner ingen disk/er.

3 Brukt siste driver for sata (hentet hos Soltek)

Fae... jeg sliter

Noen som har løsningen?

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kopier driveren fra cdrommen som fulgte med hovedkortet til diskett siden xp setup ikke leser cdn når den skal hente sata driver. Under installasjon trykk f6 når den spør om du har scsi eller sata drev og kjør inn driveren fra disketten du lagde

Lenke til kommentar

Gå inn på websiden til hovedkortet og last ned sata drivere derifra. Du laster ned en fil som lager en floppy med driverene..

Deretter trykker du på F6 når innstalleringen ber om scsi drivere...

Du må ha floppy for å få til innstallering på sata disker..

Lenke til kommentar
kopier driveren fra cdrommen som fulgte med hovedkortet til diskett siden xp setup ikke leser cdn når den skal hente sata driver. Under installasjon trykk f6 når den spør om du har scsi eller sata drev og kjør inn driveren fra disketten du lagde

Skal jeg legge hk driveren på s-ata disk driver disketten som jeg bruker etter F6 tastan?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke fulgte med en diskett med hovedkortet, men bare cdn må du kopiere driveren for sata fra hovedkortcdn og legge den på diskett. Det går også ann å laste den ned fra hovedkortprodusenten din og så legge den inn på en diskett.

Er driveren pakket ned må du pakke den opp før den legges over på diskett

Lenke til kommentar

Prøv å bare ha en av s-ata diskene koblet til.. regner med at du skal ha win xp på raptoren din. i såfall, bare ha denne påkoblet når du innstallerer. Og når du er HELT FERDIG med innstallasjonen, så kobler du til de andre.

Lenke til kommentar
Prøv å bare ha en av s-ata diskene koblet til.. regner med at du skal ha win xp på raptoren din. i såfall, bare ha denne påkoblet når du innstallerer. Og når du er HELT FERDIG med innstallasjonen, så kobler du til de andre.

Det fulgte med driverdiskett og jeg prøver kun med 1 disk om gangen.

Etter jeg har trykket F6 kommer jeg til der hvor jeg må trykke "S" for å spesifisere en 3parts driver. Setter i disketten og velger den til XP, den sier så at den er i ferd med å legge til denne driveren sammen med xp instalasjonen. Neste som skjer er at en får valg om :

"R" repair

"Enter" for helt ny innstalasjon

"F3" for å avslutte

Jeg trykker på enter, og får beskjed om at xp ikke finner noen disk tilgjengelig :no:

Dette har jeg gjordt ca 15 ganger, med forskjellige kombinasjoner:

1 kun 1 disk (prøvd med 200gb, og samme tingene med 37gb)

2 byttet s-ata kabel

3 byttet mellom s-ata tilkoblingene på hk

4 brukt siste drivere

Men når jeg enabler Raid i bios, sier den etter oppstart at jeg ikke har definert et array men jeg skal jo ikke ha raid?

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar

Det fulgte med driverdiskett og jeg prøver kun med 1 disk om gangen.

Etter jeg har trykket F6 kommer jeg til der hvor jeg må trykke "S" for å spesifisere en 3parts driver. Setter i disketten og velger den til XP, den sier så at den er i ferd med å legge til denne driveren sammen med xp instalasjonen. Neste som skjer er at en får valg om :

"R" repair

"Enter" for helt ny innstalasjon

"F3" for å avslutte

Jeg trykker på enter, og får beskjed om at xp ikke finner noen disk tilgjengelig :no:

Dette har jeg gjordt ca 15 ganger, med forskjellige kombinasjoner:

1 kun 1 disk (prøvd med 200gb, og samme tingene med 37gb)

2 byttet s-ata kabel

3 byttet mellom s-ata tilkoblingene på hk

4 brukt siste drivere

Men når jeg enabler Raid i bios, sier den etter oppstart at jeg ikke har definert et array men jeg skal jo ikke ha raid?

Men prøv å ikke legge inn noen drivere i det hele tatt. Bare hopp over det greiene der. Det gjorde jeg og det gikk utmerket.

Lenke til kommentar

Har vært borti dette før. På noen S-ATA kontrollere må du enable RAID, og lage et striping array av en disk. Når du skal legge inn driver så kan du muligens velge mellom noe slikt som storage driver og raid driver. Da skal du ha begge! Var slik på et MSI kort jeg installerte på her om dagen (NForce 3 250 Gb Chipset).

Edit! Jeg måtte også laste ned de siste driveren fra hjemmesiden, da de som fulgte med på diskett ikke fungerte.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Jeg hadde litt lignende problemer på mitt MSI K8N Neo Platinum. Prøvde ørten forskjellige muligheter, og det som funka var at jeg blant annet fjernet jumper på Raptor-disken (regner med at det er det du har: 37GB s-ata). Prøv det?

Jeg har nForce 250GB, så det er nok helt andre drivere, men jeg fikk det også bare til når jeg valgte den ene Raid-driveren, ikke den som het nVidia Storage Controller.

Lenke til kommentar
Jeg hadde litt lignende problemer på mitt MSI K8N Neo Platinum. Prøvde ørten forskjellige muligheter, og det som funka var at jeg blant annet fjernet jumper på Raptor-disken (regner med at det er det du har: 37GB s-ata). Prøv det?

Jeg har nForce 250GB, så det er nok helt andre drivere, men jeg fikk det også bare til når jeg valgte den ene Raid-driveren, ikke den som het nVidia Storage Controller.

litt merkelig det. Var akkurat dette kortet jeg installerte på, og jeg måtte velge begge. Dvs...var det det sto i FAQen på MSI sine hjemmesider. Måtte du også lage et striping array av en disk?

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

litt merkelig det. Var akkurat dette kortet jeg installerte på, og jeg måtte velge begge. Dvs...var det det sto i FAQen på MSI sine hjemmesider. Måtte du også lage et striping array av en disk?

Måtte enable Raid for at XP skulle finne diskene, men da blir jo 200gb "bare" 37gb den og.

Hvis jeg disabler Raid i bios finner ikke xp innstalasjonen s-ata diskene.

Hvis jeg enabler Raid i bios taper jeg mye plass.

Hva er det jeg ikke gjør/gjør feil???

Fae... nå er jeg sååå lei av S-atan

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...