Gå til innhold

Er s939 verdt ekstrautgiften?

Aetius

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge ny PC for en kompis og er usikker på hvilken CPU-sokkel jeg skal gå for. Her er alternativene:

Hovedkort:

EPoX EP-8KDA3+ Mainboard for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX

- eller -

MSI K8N NEO2 Platinum Mainboard S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX

Hovedkortene koster omtrent like mye, men s939 vil gå med ca kr 1-2000,- "over budget" på CPU, og det jeg lurer på er om det er verdt det. Alternativene er:

CPU:

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM med denne kjøleribben.

- eller -

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

CPU skal enten klokkes moderat eller ikke i det hele tatt.

Maskinen skal hovedsaklig brukes til foto og til en mindre grad også videoredigering o.l., så i teorien vil doble minnekanaler være en stor fordel, men hvilket utslag vil det få i praksis? Kan ekstrautlegget forsvares?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klokker du en 3500+ med 200MHz så får du en rå PC (3800+)! Vurderer du 3500+ så er ikke 3400+ noe dårlig valg når man tenker på pris og ytelse.

Prisen på socket 939 system kan nesten bare forsvares om man klokker en 3500+ til minst 3800+.

Lenke til kommentar
It was difficult to resist being a little sensationalist in this 939 roundup and titling the review, "Who needs 925X?" That would have been a fair title, however, since you can clearly see that all of the Socket 939/FX53 boards completely outperform Intel's top 560 on the top 925X motherboard. Even Media Encoding, the last bastion of Intel dominance, is now a dead heat with the new AutoGK benchmark.

Anandtech

Lenke til kommentar
Spar heller 1000-2000 og bruk disse til å oppgradere hk og psu når 939 blir like billig som 754 er nå. Hadde jeg gjort ihvertfall. :)

Nå mener du CPU, sant? Ikke PSU.

(CPU = Central Processing Unit)

(PSU = Power Supply Unit)

Forøvrig har jeg P4 selv og er i og for seg fornøyd med det (selv om HT er grovt overvurdert IMHO), men han kompisen min er rimelig AMD-frelst. Er også dette med 64-bits CPU da.

Virker forresten som om jeg bør råde ham til å gå for s754 istedet for s939, og heller bruke pengene til HD og minne. Takker for innspill, folkens!

Lenke til kommentar

Hvis valget stod mellom sokkel 754 og 939 her nå så ville jeg se det som bortkastede penger å kjøpe 939. Disse to soklene er jo jevnbra nå og vil ikke variere merkbart nå etter hva jeg har forstått før om en god stund, gå for 754 du. Venter du kan du vente evig, når den koster like mye som 754 vil det være noe nytt som er enda bedre, sånn er det blitt i data verden :thumbup:

Lenke til kommentar

Selvsagt mente jeg CPU, sånn går det når man tar sommerferie. :)

754 er nok tingen nå, både den og 939 er 64-bit og er vell ca. jevngode. Hvis du går for 754 sparer du så mye at du nesten har råd til en hel oppgradering med hk og cpu til 939 om kanskje et år eller no sånt? Og når den tid kommer har HK gjerne mye nyere teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...