Gå til innhold

Nano-itx kort til carputer prosjekt

Anbefalte innlegg

Noen som vet når disse nano itx hovedkorta kommer ? Tenker på å lage en Carputer ( pc i bilen :p ) og vil da helst ha så lite som mulig hovedkort. Nano itx korta er vell 12 x 12cm som er ganske greit.

Hvis det er veldig lenge til så går jeg nok for mini-itx.

Mvh

Paul

Edit: Link

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blir nok VIA Epia MII 1200 C3 på meg også. Men eg har googla litt nå siden det tok sååå lang tid på å få respons og eg fant et forum der en hadde vært i kontakt med VIA og han hørte at produksjonen av disse kortene skulle begynne for fullt i slutten av sommeren. Så eg lure på om det kanskje er best å vente.

Har aldri lagt noe pc i bilen, men har sett at mange gjør det så det blir morsomt og lærerikt!

Bruker 2,5" hardiskene lik IDE kabel som 3,5" harddisker ?

Lurte også på hvordan en får radio på pc'en, bruker du ett pci kort ?

Mvh

Paul

EDIT: Er grønn på dette her!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Til 2,5 disk trenger du en overgang.

Som radio finnes det mange USB og PCI kort.

Har du planer om å begynne med carputer-prosjekt så er min erfaring at det minste ikke alltid er det beste. Selv om det erlettere å plassere de minste.

Det vanskeligste og det dyreste er få til strømsforsyningen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil denne PSU'en klare å kjøre pcen, og vil ikkje den være grei å montere. Er som sagt grønn på dette, og usikker på hvordan en kobler dette.

Vil det være enkelt og funke med den PSU'en som eg ga link til ?

Mvh

Paul

Edit: Pc'en skal ha:

1x DVD ( slot in og slimline hvis det går )

1x2,5" HD

Tenkte også at LCD skjermen skulle få strøm av PSU'en. Kanskje ikkje 80W er nok.

Noen som har tips på strømforsyning og eventuelt hvordan en kobler dette, og en anbefaling til radiokort så kom gjerne med forslag.

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Edit: Pc'en skal ha:

1x DVD ( slot in og slimline hvis det går )

1x2,5" HD

Tenkte også at LCD skjermen skulle få strøm av PSU'en. Kanskje ikkje 80W er nok.

Noen som har tips på strømforsyning og eventuelt hvordan en kobler dette, og en anbefaling til radiokort så kom gjerne med forslag.

De fleste skjermene du får tak i dag trekker ca 8-9 watt og har en liten stabilisator som følger med, så det er ikke nødvendig å ta strømmen fra noe annet sted enn batteriet, eventuelt via et rele som trigges av en bryter.

De andre komponentene er ikke noe problem å få tak i.

Strømforsyningen du bør ha, bør ha en inn volt mellom 9 og 18. Den du nevnte har en innvolt på 12 med variasjon på +-5%.

Lenke til kommentar

Det er en fin tegning i brukermanualen som er på den siden du fant psuen... Hør med din lokal bildeleforhandler om hvilke kabler du trenger. Husk at du bør ha en sikring. Kjøp et kit der det følger med strømkabel, jordkabel og tenningskabel. Det følger med sikring med det også. Husker ikke hva det kittet het, men det er til de som skal sette opp til bilforsterker. Noe du også må kjøpe, fordi du vil vel helst ha lyd i bilen også...

Dyrt blir det. Regn med et sted mellom 10 000- 15 000.-

linker:

digitalww<- jeg kjøpte lcd skjerm fra denne. $490 med frakt

mp3car

carputer.no

Lenke til kommentar

Men tåler disse oppstart av bilen? Altså at de ikke kutter strømmen pga for lav spenning...

Det er iallefall det som er bra med Opus sine psuer. De tåler oppstart av bil og når du tar ut nøklene, så kan du sette innstillingene på windows slik at windowsen går i dvalemodus. Er ikke sikker om det lar seg gjøre med disse...

Det er jo litt surt å starte opp maskinen for hver gang du starter motoren.

Lenke til kommentar

Hvis bilbatteriet er stort nok så. Jeg har allerede på 3 dager med bilpc klart å tømme batteriet 3 ganger... Men det var fordi jeg lot tenningen være på mens jeg gjorde noen forandringer på oppsettet innpå windowsen. Tror det tok 30 - 45 min før batteriet var tomt. Jeg trodde Opus hadde slik beskyttelse for dette jeg. At når opusen fant ut at batteriet begynte å bli tomt så slo den av pc'n automatisk. Den slo av pcen, men batteriet var tomt. Kan være en sammenheng med at batteriet hadde lite batterivann igjen. Fylte på idag, men skal prøve å unngå at batteriet blit tomt igjen. Tror jeg må kjøpe et nødkit til batteriet. I tilfelle det skjer noe ute på tur. Opus er dyrt, men jeg synes jeg det verd pengene.

Før du kjøper nano-itx så bør du sjekke om de klarer å spille av dvd og divx helt reint. Men det skal de vel klare. Men det er litt surt hvis ikke. Da kunne du ha kjøpt deg mp3-spiller istedet...

Lenke til kommentar

Investér i et bedre batteri. Det eksisterer batterier som er mer eller beregnet til slik. De som kjører med heftige anlegg pleier å sette inn batterier som for det første har flere ampertimer enn det vanlige, og som også er "todelt", det vil alltid være nok strøm til å starte bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...