GenericName Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 (endret) .............. Endret 13. mars 2006 av prog master Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 DOS sikkert? Aner ikke men DOS ble jo en del av windows 3.0 hvis jeg ikke husker feil. Sveinl. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Trodde C og C++ ble utviklet i windows jeg.... Sveinl. Lenke til kommentar
<Martin> Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 En kombinasjon av assembly (maskin kode) og C. Det brukes også i dag stort sett. C ble utviklet lenge før windows Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Windows er et program, som skrives i et programmeringsspråk som blir kompilert av en kompilator. C og Assembly gjetter jeg på, Noe av multi tasking skiten må skrives i assembly. Vet ikke om C++ var så vanlig i 1983... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 En kombinasjon av assembly (maskin kode) og C. Det brukes også i dag stort sett. C ble utviklet lenge før windows Mener du her at assembly er det samme som maksinkode? Om jeg ikke tar helt feil og driter meg kraftig ut(som ikke ville vært første gang men ), så er maskinkode = .exe, eller et kjørbart program, og assembly noe annet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Assembly er ikke maskinkode, men ikke så langt unna. Man sitter hele tiden og allokerer hver byte av minne manuelt, og man jobber mot 'registre'. Det er så lavnivå programmering som er brukt, og det er det språket som garantert kan gjøre "alt". Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Assembly oversettes direkte til maskinkode, så det gir knapt mening å skrive maskinkode selv. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Assembly er ikke maskinkode, men ikke så langt unna. Man sitter hele tiden og allokerer hver byte av minne manuelt, og man jobber mot 'registre'. Det er så lavnivå programmering som er brukt, og det er det språket som garantert kan gjøre "alt". Assembly må du også jobbe mot registre, Assembly er maskinkode som er gjort forståelig for mennesker. nop(no operation) er enklere å forstå og huske en 09 men allokering av minnet er det operativsystemet som gjør, ikke prosessoren i seg selv. Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Vet ikke om C++ var så vanlig i 1983... Bjarne Stroustrup Mannen bak C++ Mye å lære av han hvis man er interessert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) DOS sikkert? Aner ikke men DOS ble jo en del av windows 3.0 hvis jeg ikke husker feil. Sveinl. Windows 1.0-3.1 var et helt eget program som kunne kjøres under OS'et DOS. Det kunne faktisk i teorien kjøres under andre OS som RD-dos og noen andre mindre kjente, men M$ hadde lagt inn en test ala dette i oppstarten: IF OS =/ IBM DOS THEN Quit, Else run Windows. (Jada de tapte rettsaken så det suste på slutten av 90-tallet og punget ut store summer (= lommerusk for bill) pga dette). Etter 3.1 ble Windows 95 første forsøk på å sy sammen IBM DOS og Windows. Diverse dårlige sømmer hang igjen helt til Windows Me. Windows NT ble skrevet fra bunnen og var vel det første renspikkede Windows OS'et. Windows 2000 var etter min mening den første skikkelig stabile og gode Windows OS'et. XP er som Me, bare en litt jalla komersiallisert utgave av de forrige Windows-versjonene (hhv. 98SE og 2000). Bill gates har så vidt jeg vet ikke laget noen versjon av windows (Selv ikke 1.0). Bill har så vidt jeg vet bare vært med på utviklingsteamet og gradvis glidd over i rollen som leder og sitter ikke selv å programmerer lengre. Men det som startet karriæren hans var vel da han og Steve Jobs (eller en annen kjent fyr?) satt i garasjen til foreldrene til bill den gang de var tenåringer (70-tallet) og programmerte det første OS'et. De kalte det Disk Operating System 1.0 eller bare forkortelsen DOS 1.0. Dette var det aller første brukergrensesnittet som ikke var på assemblynivå. DOS 1.0 støttet 2 stk floppydisker a 360KiB hver, 1 stk 8008 CPU, de berømte 640KiB minne, et filsystem (litt usikker på om det var FAT8 eller FAT12), støtte for kjøring av exe-filer via enkle kommandoer, støtte for manuell editering av ASCII-filer, begge de to siste tingene med enkle tekstkommandoer. Støtte for katalogstruktur i filsystemet kom først i DOS 2.0 så alt lå på rotkatalogen i versjon 1.0. Jeg tror støtten for batchfiler (.bat) kom i 2.0 men er litt usikker der også. I garasjen satte de også sammen et tastatur etter samme mønster som skrivemaskinen og et display på 1x40 ASCII-tegn som var det nye og enklere brukergrensesnittet. Bill solgte ikke rettighetene til IBM når de tilbø han en god slant for det (10.000$ eller noe i den duren), men fikk heller en avtale der Bill jobbet for IBM og lot IBM bruke OS'et på lisens fra seg selv. Det var dette trikset som gjorde at han ble rik og kunne starte eget firma "Microsoft" i 1978 sammen med noen andre. Pga. DOS 1.0 satt han med majoriteten av aksjene selv og ble som kjent søkkrik da aksjen føk opp som en olja rakett på lystgass og anabole. Dette er lenge siden jeg leste dette som bakgrunnsmateriale den gangen jeg drev med DOS-programmering så det kan godt hende at jeg husker noe feil. Bare kom med rettelser om jeg har tabbet meg ut. Endret 17. august 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Simen1: Applaus, endelig en som vet det. Masse av det visste ikke jeg heller Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 *MsDOS v 1.x - 6.x <- kommandobaserte operativsystem fra produsenten Microsoft *Ms Windows 1.x - 3.x <- grafiske brukergrensesnitt til bruk sammen med MsDOS o.l. med untak av Ms Win3.5 som er Wintows NT. *MsWindows 95, 98 og ME er Operativsystem, men fremdeles basert på MsDOS. *Ms Windows NT4.0, Win2000 OG Win XP <- basert på UNIX, har ingen slektskap med MsDOS. 1: MsDOS var overhodet ikke det første systemet som ikke var på assemblynivå, selv om Bill sikkert gjerne ville likt å kunne si akkurat det.. 2: NT4.0 er Ikke bygget helt fra scratch som nytt system, hele NT-serien er basert på UNIX (bla.a fra Berkley) og de første versjonene av NT (3.5/4.0) er bare en opprensking, og sammenfletting av Microsofts egen UNIX som de faktisk solgte for leeenge siden. Største Nyvinningen i NT4.0 fra Ms er at det felles brukergrensesnitt det hadde med Win9x og at eksekverbare filer var flyttbare mellom platformene (UNIX/DOS) 3: XP er ren og pur NT-teknologi, ikke en eneste setning kode i XP kommer fra win ME, som er DOS, strukket alt for langt - de fleste kjenner vel winME`s stabilitet, eller sbarere mangel på sådan... men hva pokker har dette med hvilket språk Bill brukte? Bill har vel heller personlig ikke programmert akkurat mest, men ASM og C er vel de språk som ble brut under utviklingen av diverse systemer fra MS, og etter hva jeg kan huske fra en viss kildekode som var å lese på nettet her tidligere, så er vel C fremdeles et språk som blir benyttet. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Så skal ikke jeg stole blindt på hva simen sier, heller. Forresten så er det mye riktigere det du sier, jeg var vel kanskje en smule trøtt i går da jeg skrev det forrige inlegget :] Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 2: NT4.0 er Ikke bygget helt fra scratch som nytt system, hele NT-serien er basert på UNIX (bla.a fra Berkley) og de første versjonene av NT (3.5/4.0) er bare en opprensking, og sammenfletting av Microsofts egen UNIX som de faktisk solgte for leeenge siden. Største Nyvinningen i NT4.0 fra Ms er at det felles brukergrensesnitt det hadde med Win9x og at eksekverbare filer var flyttbare mellom platformene (UNIX/DOS) Windows NT er basert på OS/2 som igjen er basert på Unix. OS/2 ble utviklet av IBM, i samarbeid med Microsoft, som i ettertid utviklet sitt eget OS av OS/2, som ble til Windows NT. Forresten så er det bare Windows NT (altså ikke Win9x(16b) eller ME(hybrid 16b/32b) ) som er helt 32-bit. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 ...nå er også win9x 16/32 -bits hybrider. den første nt versjonen er 3.1. nt var ment som et kryssplattform os og kunne kjøre på bl.a. alpha og powerpc prosessorene. for de som er interessert så kan man lese historien om nt i boken 'showstopper' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå