Gå til innhold

Hva er egentlig livet ja?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nok et problem:

Det er altfor mange mennesker som ikke klarer å forstå at mennesket ikke er noe mer en en klump med diverse stoff, elektrisitet og lignende. Utrolig mange mennesker må ty til eventyr om at mennesker har sjeler eller lignende. Dette er nok fordi at menneskene har såpass høy intelligens og en god oppfatning av sin egen tilstedeværelse. Siden vi utelukkende har opplevd levende ting som har slike egenskaper, så er det mange som ikke klarer å forholde seg til annet et at det må være en magisk "sjel".

Problem? Nah...

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er annet enn organisk materiale, men det har aldri vært et problem for meg at mange andre ikke fatter det.

Lenke til kommentar
Det er altfor mange mennesker som ikke klarer å forstå at mennesket ikke er noe mer en en klump med diverse stoff, elektrisitet og lignende. Utrolig mange mennesker må ty til eventyr om at mennesker har sjeler eller lignende. Dette er nok fordi at menneskene har såpass høy intelligens og en god oppfatning av sin egen tilstedeværelse. Siden vi utelukkende har opplevd levende ting som har slike egenskaper, så er det mange som ikke klarer å forholde seg til annet et at det må være en magisk "sjel".

Godt sagt.

Lenke til kommentar
Buddhismen er en slik religion som alle 14-åringer vil være i etter å ha lært om det i kristendommen på skolen. Det var litt off-topic da...

Det jeg skulle si var at mennesket har helt siden apen (hvis vi går etter den teorien, hvilket trådstarter gjør) er blitt mer og mer intelligente, og forstått og regnet ut værre og værre ting. Så hvorfor tar alle utgangspunkt om at det stopper her? Tror nok gjerne at vi en gang kan få svar på hvordan vi kom på jorden og alt det der, men per nå ligger det nok utenfor menneskets forstand. Hvilket vil si at uansett hvor mye man tenker og grubler på det, finner man det ikke ut. Det er nå det JEG tror. Men så er jeg også kristen og tror på Gud.

Buddhismen er vel strengt tatt ikke definert som noen religion? Tror jeg. Jeg er ikke ute etter å hverken kverulere/debattere ved definisjoner her. Likevel er det viktig å merke seg sider ved buddhismen som utpeker den mer i retning av en filosofi, en tankeretning, et mentalt verktøy, samt et virkemiddel for forståelse av jeg'et og jeg'ets tilhørighet i verden. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.

Les gjerne her også:

http://www.buddhisme.no/Buddhisme.htm

http://folk.uio.no/kea/bf/ktl/buddha/innledni.htm

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å ikke følge en religion til punkt å prikke. Men heller kanskje

følge flere religioner. Jeg følger ikke slavisk en religion fordi jeg synes ikke vi burde basere oss på religion i 2004, men jeg har en livstro som baseres på Budhisme, kristendom, hinduisme og Baha I'.

Det er Baha i' jeg har studert i de siste årene.

Baha I' handler mer om å lese mennesker og forstå dem slik at du selv kan fungere bedre med dem. Aura og sånt. Jeg synes noe av det virker litt søkt, men jeg har det fint med den troen jeg har. Det meste fungerer med logikk da.

Også handler det i stor grad om meditering, hvilket som er meget sunt for det menneskelig sinn.

Og et menneskes Aura kan man også føle på utstrålingen det sender ut.

Grei egenskap da når man skal finne nye venner og kjærester da!

Jeg pleier å si at "Alt er som du gjør det til selv"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...