Gå til innhold

Hva er egentlig livet ja?


Anbefalte innlegg

Det var ment som et motsvar, ja, men da har jeg tydeligvis misforstått deg.

Tror nok det. No offence, men jeg sa akkurat det samme som deg. ;)

 

Det store problemet er nok som jeg nevnte, at de fleste ikke klarer å forholde seg til tid på en tilfredsstillende måte. Det er nok fordi vi alltid oppfatter universet gjennom vår egen tilstedeværelse hvor vi lever, gjør ting, husker fortid og venter på fremtid.

 

Stikkordet for å forstå universet på en bedre måte er å tenke lenger enn dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nok enig med Holger. Den menneskelige hjerne er ikke i stand til å tenke i disse baner. Men den menneskelige rasen er jo fortsatt under utvikling og en dag er menneskene kanskje i stand til å tenke i slike baner.

 

Men det som er oppsynsvekkende er jo at forskerne greier å lage et barn.

Bestemme antall IQ, utseende og ferdigheter osv.

Det vil jo si at de kan lage en vidunderbarn som kun vokser opp til å tenke og filosofere og kanskje finne ut mer om alt enn det vi vet.

 

En ting jeg er absolutt sikker på er at vi vil i vårt liv vil oppleve en revolusjon.

Vi er kanskje på vei inn i den allerede eller kanskje vi har vært det lenge.

Men denne revolusjonen er jo teknologi. Internett er en helt vanlig dagligdags ting i dag og tenk bare tilbake et par generasjoner. Mine foreldre var ung på 60 og 70-tallet og alt var helt annerledes enn i dag.

Unger som vokser opp i vårt moderne samfunn blir jo såklart formet av dette, og tenk bare på hvilken grafikk vi opplever om bare 30 år innen dataspill-markedet!

Og vi blir nok smartere vi også. Med konstante sanseinntrykk fra media og alt styret i vårt dagligdagse samfunn, gjør sitt med oss også.

Lenke til kommentar
Hmm... du tar en lettvin løsning ved kun å si "det var et big bang", det interresante etter min mening er hvem som trykte på knappen :)

Knappen eksisterer like mye som usynlige, rosa mordelefanter inntil den (eller elefantene) er blitt bevist at eksisterer. Ikke funder over hvem som trykket på knappen, men om der var en knapp.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Tenk over det litt og se om du fårstår den dypere meningen med det utsagnet...

(Hint: Ironi?)

 

Problemet med internett er at ironi er vanskelig å oppfatte gjennom tekst, og i tillegg finnes det uendelig med idioter som mener tingene de sier. Fint at du ikke er en av dem :)

 

Du bør forresten få et mer positivt forhold til livet.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Du bør forresten få et mer positivt forhold til livet.

Joda, det kommer nok med "tiden" det også. :p

 

Edit:

 

Knappen eksisterer like mye som usynlige, rosa mordelefanter inntil den (eller elefantene) er blitt bevist at eksisterer. Ikke funder over hvem som trykket på knappen, men om der var en knapp.

 

Med fare for å gå litt i de usaklige sci-fi-baner;

Det kan jo godt hende at det var en knapp. At alt vi vet om er satt opp og styrt i en liten glassbolle av noen "store stygge" "ting", som forutbestemmer alt som skal skje med oss og sender inn roboter eller noe som kommer med smarte utsagn som revolusjonerer måten vår å tenke på osv.

Takk til Carol Lay for den. (For de som vet hvem det er). :p

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Blir gal av å tenke på, som gspr sa, om det var en knapp eller ikke. Ingen vet, og det gjør ikke jeg heller.

 

Det som derimot er fint å tenke på er at det er helt utrolig at vi faktisk eksisterer i det hele tatt. I de senere år har man jo funnet ut at det faktisk er ekstremt få planeter som faktisk minner det minste om jorda, i hvert fall er det mange færre enn man trodde før. Det er en uendelig lang rekke tilfeldigheter som gjør at vi lever, hvis f.eks. ikke den meteoren hadde kommet og tatt knekken på dinoene ville kanskje de regjert fremdeles.

Noen trekker selvfølgelig fram forestillingen om skjebne og at det at vi lever er forutbestemt, men det tror jeg ikke noe på! :)

Mye mer fornøyd med mitt det-er-fantastisk-at-vi-lever-syn på livet, enn en hvilken som helst religion som sier at vi må gjøre masse skit for et eller annet noen har funnet på.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
Hvem skapte dem som trykte på knappen?

 

Ingenting kan skapes av seg selv...

Dette er typisk tankegang som er basert på at alt har en fortid og en fremtid.

 

Det er ikke noe "før tiden". Dette setter ting i et helt annet lys.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Jeg er nok enig med Holger. Den menneskelige hjerne er ikke i stand til å tenke i disse baner. Men den menneskelige rasen er jo fortsatt under utvikling og en dag er menneskene kanskje i stand til å tenke i slike baner.

Det var nok jeg som sa det :)

 

Og det spesielt myntet på slike avhandlinger om tid som PelsJakob leverte. Kan godt hende at det stemmer, men jeg er ikke av den oppfatning. Jeg tror ikke menneskehjernen har kapasitet til å forstå det, og dermed heller ikke noe vits i å prøve og forstå hvorfor vi ikke kan forstå det. Mennesket er det mest intelligente vesen på jorda, men det trenger ikke bety all verden.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan universet ha blitt til uten at det skulle være noe religiøst innblandet.

 

Men på en annen side betyr det at når du dør blir du til intet.

Noe gjør oss ihvertfall istand til og tenke over dette problemet noe som jeg synes er veldig rart at vi skulle være i stand til. Jeg tror det skjer noe mer etter døden, kan hende jeg er litt ulogisk og urealfaglig.

Lenke til kommentar
Det jeg skulle si var at mennesket har helt siden apen (hvis vi går etter den teorien, hvilket trådstarter gjør) er blitt mer og mer intelligente, og forstått og regnet ut værre og værre ting. Så hvorfor tar alle utgangspunkt om at det stopper her? Tror nok gjerne at vi en gang kan få svar på hvordan vi kom på jorden og alt det der, men per nå ligger det nok utenfor menneskets forstand. Hvilket vil si at uansett hvor mye man tenker og grubler på det, finner man det ikke ut. Det er nå det JEG tror. Men så er jeg også kristen og tror på Gud.

Ehm, jeg sa vel det her? :ermm:

Lenke til kommentar
Men på en annen side betyr det at når du dør blir du til intet.

Man blir ikke til intet. Kroppen stopper bare å oppføre seg på den måten som vi kaller "liv".

 

Nok et problem:

 

Det er altfor mange mennesker som ikke klarer å forstå at mennesket ikke er noe mer en en klump med diverse stoff, elektrisitet og lignende. Utrolig mange mennesker må ty til eventyr om at mennesker har sjeler eller lignende. Dette er nok fordi at menneskene har såpass høy intelligens og en god oppfatning av sin egen tilstedeværelse. Siden vi utelukkende har opplevd levende ting som har slike egenskaper, så er det mange som ikke klarer å forholde seg til annet et at det må være en magisk "sjel".

Lenke til kommentar
Men på en annen side betyr det at når du dør blir du til intet.

Man blir ikke til intet. Kroppen stopper bare å oppføre seg på den måten som vi kaller "liv".

 

Nok et problem:

 

Det er altfor mange mennesker som ikke klarer å forstå at mennesket ikke er noe mer en en klump med diverse stoff, elektrisitet og lignende. Utrolig mange mennesker må ty til eventyr om at mennesker har sjeler eller lignende. Dette er nok fordi at menneskene har såpass høy intelligens og en god oppfatning av sin egen tilstedeværelse. Siden vi utelukkende har opplevd levende ting som har slike egenskaper, så er det mange som ikke klarer å forholde seg til annet et at det må være en magisk "sjel".

Du kan ha rett i det.

Men håper du tar feil , vil være utrolig kjedelig da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...