Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!


Anbefalte innlegg

Hvor mange mennesker dør årlig av cannabis? Kan noen svare meg på dette?

De blir nok bakt inn i tobakk-relaterte dødsfall. Personlig kjenner jeg ingen som bare røyker hasj.. de røyker vanlig tobakk utenom også.

 

Men, du har vel kanskje et par folk som holder seg til hasjen sin.. du kan vel kanskje sammenligne disse med antall festrøykere som dør årlig. Pent få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo enig med deg der, men så er ikke hasj og alkohol egentlig sammenlignbart.
Du blir ikke helt føkka i hodet om du røyker et par ganger daglig.

jeg har også en haug med kompiser som kun sitter og røyker og blir late og sløve.
Det er derfor jeg vil være med i legaliseringsdebattene.
Fordi hasj har faktisk noen flotte positive sider, og jeg skjønner at det er vanskelig for folk å se det utenfra. Ihvertfall om alt man ser er en gjeng langhårede tosker som er steine. Det er ikke mye sjarm med det da!

Men hadde du for eksempel vært sammen med meg en fredagskveld, hadde du nok skjønt sjarmen kan jeg tenke meg.
Det handler om å ha det sosialt og hyggelig.
Og akkurat der er jeg 100% enig med deg! Det skal ikke misbrukes!
Men desverre lever vi i et Norge som har totalt misforstått hele rus-konseptet.
Lenke til kommentar

Du er klar over at det du skriver er selvmotsigende, ikke sant? Du sier at man blir ikke helt føkka i hodet hvis du røyker daglig, men også at du har en haug med kompiser som bare sitter og røyker og blir late og sløve. Hvor positivt er dette? Er disse like klare i toppen som den jevne rusfrie mannen i gaten?

 

Misbruker du et hvilket som helst rusmiddel jevnlig over lengre tid, vil du ta skade av det. Å si at du ikke tar skade av hasj, er pisspreik. Som sagt, jeg er for legalisering, men det må også opplyses om farene. Noe annet blir som tobakk-reklamene for 50-60 år siden, hvor "een cigaret om dagen er godt for maven".

 

Selvfølgelig, det er mye positivt med hasj fremfor alkohol. Jeg tror vi hadde sett uhyggelig mye mindre vold i hverdagen om alkohol ble "byttet om" med hasj.

Lenke til kommentar
Det jeg tror vil skje er at om det hadde blitt lovlig, ville mange unge "opprørere" ikke prøvd hasj. Fordi da hadde vært lovlig og dermed hadde det ikke vært "den forbudte frukt"

dette er interessant poeng. dersom cannabis legaliseres, må opprørerne du prater om ta tyngre ting for å "gjøre noe forbudt". som gjør at flere ungdommer bruker tyngre saker. på en måte kan det være fint å ha hasj som en slags "buffer", som er ulovlig, men allikevel mindre skadelig enn andre rusmidler.

Lenke til kommentar

Her ser jeg at de mest innbitte cannabis tilhengerne innrømmer at cannabis er skadlig. Noen takler det, andre ikke. Som med så mange andre rusmidler. Med tanke på hvor få som røyker cannabis rimlig fast, så er det relativt mange som er avhengig og er sløv dag ut og dag inn. Men alikevel, cannabis tilhengerne durer fram. Hvorfor ikke legalisere kokain også? Det kan jo også brukes moderat.

 

Grunnen til at jeg er motstander av legalisering er av solidaritet med de som ikke takler det, i solidaritet med tyngre rusmisbrukere som har fått ødelagt livet sitt.

Lenke til kommentar
Du er klar over at det du skriver er selvmotsigende, ikke sant? Du sier at man blir ikke helt føkka i hodet hvis du røyker daglig, men også at du har en haug med kompiser som bare sitter og røyker og blir late og sløve. Hvor positivt er dette? Er disse like klare i toppen som den jevne rusfrie mannen i gaten?

Jeg motsier ikke meg selv kjære deg. Jeg sier at man ikke blir helt føkka i hodet av å røyke et par ganger daglig, men de kompisene mine som ER føkka i hodet røyker ikke et par ganger daglig. De røyker fra morgen til kveld. Starter gjerne dagen med et bøttetrekk. 1,5 Liter ren røyk i lungene.

Også etter en time røyker de kanskje det samme.

Når dette gjentar seg 10-20 ganger daglig, blir man føkka i hodet.

 

Men IKKE av et par ganger daglig. Folk misforstår veldig ofte dette med hasjrusen.

Rusen er ikke sterk i det hele tatt. Den er relativt mild, ihvertfall sammenlignet med alkohol. Og når man drikker alkohol må man drikke mye og lenge for å bli full. Røyker du ei lita pipe kjenner du det etter 1-2 minutter. Og det varer gjerne 2-3 timer.

 

Men mange misbuker hasjen. Det er noe rart med det fordi når rusen synker igjen, er det akkurat som om det er noe i deg som sier "røyk mer!"

Derfor er det for mange er selvfølge å røyke flere ganger etter den første.

På grunn at vårt russyn på alkohol mest sannsynligvis.

 

Men i Nederland og andre land som har legalisert er det ikke sånn i det hele tatt.

Der røyker de nå og da og har ingen grunn til å røyke og røyke og passe på at man får i seg mest mulig hasj på en dag.

Der dyrker de gjerne selv og lever et daglig liv med det.

Derfor føler de ingen trang til å røyke hele tiden. Det kan de gjøre når de føler for det.

Det er sånn de fleste legalistene føler det. Vi er delt i to grupper. Den ene gruppen vil ha hasj lovlig så de kan røyke masse hele tiden. Den andre gruppen vil legalisere for vernerettigheter og industrielle fordeler. Og gjerne medisinske fordeler.

 

Og hasj fungerer faktisk meget bra for hodepine, MS, kreft mm.

Jeg vet ihvertfall at jeg heller tar meg en pipe istedet for å tylle i meg masse piller!

Lenke til kommentar

Tja, ditt romantiske syn på nederland er vel ikke helt korrekt?

 

Og mener du det er greit å legalisere ett stoff fordi DU takler rusen, andre igjen takler det kanskje ikke og blir misbrukere.

 

EDIT: Forsåvidt så kan det være ganske farlig å "ta seg ei pipe" hver gang du har vondt ett sted. Flere jeg kjenner sliter med vond rygg, migrene osv, og "tar seg ei pipe" når smertene melder seg, de klarte å kontrollere bruken i begynnelsen, nå går mange av de rundt i en kontinuerlig hasjrus.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Alkohol er lov og JEG takler rusen likt som mange andre.

Men det er også mange som IKKE takler alkohol.

Alle er forskjellige, så en legalisering burde ikke omfatte det faktum om folk takler det eller ikke. Det vil alltid være folk som ikke takler det.

 

Og det VIL bli mindre misbruk om det hadde vært lovlig.

Garantert. Om du har sett en innbarka hasjer gå tom for hasj, ser du frykten i øynene hans. Han MÅ ha hasj!!

Og det er netopp dette vi ikke vil ha!! Vi vil ikke ha folk som blir helt på trynet etter hasj! Og den eneste og mest logiske måten å gjøre det på er å legalisere eller avkriminalisere inntil 5 gram i måneden.

 

Da vil ingen ha den panikken om at de ikke kan skaffe.

For en innbarka hasjer er det nok et stort slit å gå ut på gata og skaffe hasj.

Derfor kjøper man gjerne større doser(10-20 gram) og kanskje er man uheldig og blir busta av snuten. Det er ikke bra. Det er ikke bra i DET HELE TATT!!

Det løser INGEN problemer whatsoever. Det skaper bare økonomiske og personlige problemer for den som blir tatt.

 

Håper du skjønner mine synspunkt. Men du trenger ikke å være enig :)

Dette er jo en debatt, derfor må vi jo ikke alle være enige.

Lenke til kommentar

Og det er dette med den panikken for å ikke ha hasj som er det farligste.

Det er det som skaper misbrukere. Det er det som gjør at folk begynner med stoff generelt. Det er deres eget ego som blir matet med et stoff som er ulovlig og dermed blir man mer avhengig.

 

Og hadde vi hatt et samfunn der ingen hadde hatt panikk angående rus, har vi kunnet enkelt legalisere cannabis.

Lenke til kommentar
Og det er dette med den panikken for å ikke ha hasj som er det farligste.

Det er det som skaper misbrukere. Det er det som gjør at folk begynner med stoff generelt. Det er deres eget ego som blir matet med et stoff som er ulovlig og dermed blir man mer avhengig.

 

Og hadde vi hatt et samfunn der ingen hadde hatt panikk angående rus, har vi kunnet enkelt legalisere cannabis.

LOL :-) Her snakker en med personlig erfaring skjønner jeg?

 

Foreslår at du tar deg en tur ned på plata en gang du allikevel er ute for å bruke pappas penger på x og annen rock...

 

Nå er forresten plata stengt i et forsøk på å fjerne et problem de fleste kun kjenner fra TV-skjermen, men roter du nok rundt der nede og vet hva du snakker om, er nok problemet der fremdeles...

 

Hasj er ikke problemet, ei heller heroin eller partydop som X... Det største problemet er at besserwissere som noen av dere tilsynelatende er vet hva som er galt og ikke har annet å gjøre enn å forherlige deres egne synspunkter omkring ting dere ikke har den minste peiling på...

 

Cannabis er ikke problemet, ei heller trangen til andre stoffer som alkohol eller en stupid trang til noe å danse r****sen av seg på som mange ser på som et hyggelig samvær....

 

Det største problemet er at de som er størst i kjeften angående problemet er de som har minst peil og at forkjempere for cannabis stort sett er studenter med dårlig råd som henger seg på debatten fordi det er billigere å kljøpe seg en joint enn å ta seg en øl...

 

Narkotika utover en billig helgefyll er ikke det virkelige problemet.... Enkeltes holdning ovenfor tapere er et langt større problem, og her er det ikke så mange av dem, er det?

Lenke til kommentar

Uansett om man hadde dødd av cannabis, så burde det vært lovlig !

Det er snakk om frihet her ! At man skal få lov til å gjøre det man selv har lyst til med livet ! Prøve ut forskjellige ting og tang !

 

Men nå er det sånn at cannabis ikke er dødelig engang og det burde legaliseres som sagt tusenvis av ganger her; fordi, det er ikke noe farligere enn alkohol blant annet !

Men misbruker man det, kan det bli farlig !

 

Jeg håper cannabis blir lovlig !

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...