Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!

Anbefalte innlegg

Tror det er vanskelig å dra på vikingetokt mens man tripper på syre.

Har alltid hørt historiene om vikingene, men jeg tviler på at lærerne jeg hadde på barneskolen har prøvd rusmidlene de snakker om.

Man burde ha lært av historiene man har hørt opp gjennom årene at hvertfall 50% av det du hører er ljug og overdrivelser.

Rusen av sopp er ikke noe man blir aggressiv av. Da ville man dødd ganske fort.

Fluesopp er helvetes vanskelig å ruse seg på, i og med at det smaker drit og gjør deg EKSTREMT kvalm.

Fleinsopp drar deg for langt inn i det indre kosmos til at du ville klart å fungere i strid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avkriminalisering av ervervelse, bruk og besittelse av all narkotika (inkl. hjemmedyrking av cannabis).

Å ta f.eks de som befinner seg på plata er ikke annet enn trakasering og sløsing av ressurser. Problemet blir ikke borte, men gjør bare livet surere for de som allerede har nok problemer.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Hmm, syns at hasj burde være lovlig og burde kunne selges like vanlig i butikker som tobakk !

Tror nok alle er klar over hva som skjer med hjernen når man røyker hasj og da syns jeg at det er de som kjøper hasj som burde få bestemme selv om de vil ødelegge seg selv ! Dessuten så ødelegger det ikke akkuratt mer enn det gjør godt egentlig.

I nederland så selges det jo alt mulig i butikkene ! Alt fra hasj piper og hasj planter til hasj godterier som kaker og kjærligheter ! Folk går rundt på gata med hasj pipa si og røyker som om det var heeelt vanlig. Slik syns jeg det burde være i norge også !

Lever ikke vi ikke i ett fritt land da!? Man er ikke fri hvis man ikke får lov til å ruse seg så man kan komme litt bort fra virkeligheten i blant ! Det kan jo fungere som en medisin for folk som har det vannsklig !

Syns at hvis leger mener en person har det vannsklig så kan den legen skrive ut en resept på hasj slik at pasienten kan gå på apoteket og kjøpe seg lovlig hasj !

Sånn som i "The simpsons - The weed homer" :D

Edit: Alkohol er også en rus ! Røyker man hasj på fester og sånn bare for å ha det gøy så burde det være helt lovlig ! Drikker man alkohol hver dag så er man alkoholiker, røyker man hasj hver dag er man narkoman.... det er ingen forskjeller .... begge delene er like skadelige i lengden !

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Tror nok alle er klar over hva som skjer med hjernen når man røyker hasj og da syns jeg at det er de som kjøper hasj som burde få bestemme selv om de vil ødelegge seg selv ! Dessuten så ødelegger det ikke akkuratt mer enn det gjør godt egentlig.

Jeg vet ikke : Hva er disse virkningene ? (som alle er klar over)

Lenke til kommentar

Man blir dummere av hasj

Ut over at man blir sløv, passiv og uengasjert, vet man at jevnlig bruk av hasj påvirker:

Korttidshukommelsen

Brukeren glemmer avtaler, glemmer hva han snakker om, mister tråden, mister tidsfornemmelsen, lever i nuet, har vanskeligheter ved å lære av sine erfaringer d.v.s. modnings-prosessen nedsettes kraftig da erfaringsgrunnlaget forsvinner.

Konsentrasjonsevnen

Brukeren får vanskeligheter ved å holde fast på oppmerksomheten over lengre tid. Får vanskeligheter ved å lytte til andre, vanskeligheter ved å oppfatte nyanser i de budskap som mottas, vanskeligheter ved å forstå andre. Når man har vanskeligheter ved å konsentrere seg om tankene sine, blir de lett kaotiske.

Formuleringsevnen

Brukeren har vanskeligheter ved å finne ord for det han gjerne vil si - gjøre seg forstått. Han uttaler seg flåsete, i sort hvitt, og blir derfor lett misforstått - og det er på den måten det lett blir konflikter.

Evnen til å reflektere

Brukeren tenker konkret akkurat som et lite barn og har vanskeligheter ved å arbeide med teorier eller hypoteser, hvilket er en forutsetning for å kunne analysere og forstå - brukeren får vanskeligheter ved å analysere hva det er som skjer rundt ham og vanskeligheter ved å finne løsninger.

Læreevnen

Når man har vanskeligheter ved å konsentrere seg, vanskeligheter ved å huske, vanskeligheter ved å formulere seg osv. så lærer man ikke så veldig mye nytt.

Forsøk ved læring viser da også at hasj-misbrukere lærer mindre og langsommere. Det kan neppe overraske noen at man lærer mindre hvis man har et hyppig inntak av et sløvende middel som hasj.

Mindre overraskende er nok det at det man har lært mens man er påvirket, glemmer man når man er blitt nykter. Denne psykolgiske mekanismen kalles tilstandsbetinget innlæring og er den mest logiske forklaringen på at unge med et daglig hasj-forbruk, føler at de fungerer dårligere når de slutter å bruke hasj.

Sagt med andre ord, så blir man vesentlig dummere hvis man røyker hasj jevnlig.

Lenke til kommentar
Man blir dummere av hasj

Ut over at man blir sløv, passiv og uengasjert, vet man at jevnlig bruk av hasj påvirker:

Korttidshukommelsen

Brukeren glemmer avtaler, glemmer hva han snakker om, mister tråden, mister tidsfornemmelsen, lever i nuet, har vanskeligheter ved å lære av sine erfaringer d.v.s. modnings-prosessen nedsettes kraftig da erfaringsgrunnlaget forsvinner.

Konsentrasjonsevnen

Brukeren får vanskeligheter ved å holde fast på oppmerksomheten over lengre tid. Får vanskeligheter ved å lytte til andre, vanskeligheter ved å oppfatte nyanser i de budskap som mottas, vanskeligheter ved å forstå andre. Når man har vanskeligheter ved å konsentrere seg om tankene sine, blir de lett kaotiske.

Formuleringsevnen

Brukeren har vanskeligheter ved å finne ord for det han gjerne vil si - gjøre seg forstått. Han uttaler seg flåsete, i sort hvitt, og blir derfor lett misforstått - og det er på den måten det lett blir konflikter.

Evnen til å reflektere

Brukeren tenker konkret akkurat som et lite barn og har vanskeligheter ved å arbeide med teorier eller hypoteser, hvilket er en forutsetning for å kunne analysere og forstå - brukeren får vanskeligheter ved å analysere hva det er som skjer rundt ham og vanskeligheter ved å finne løsninger.

Læreevnen

Når man har vanskeligheter ved å konsentrere seg, vanskeligheter ved å huske, vanskeligheter ved å formulere seg osv. så lærer man ikke så veldig mye nytt.

Forsøk ved læring viser da også at hasj-misbrukere lærer mindre og langsommere. Det kan neppe overraske noen at man lærer mindre hvis man har et hyppig inntak av et sløvende middel som hasj.

Mindre overraskende er nok det at det man har lært mens man er påvirket, glemmer man når man er blitt nykter. Denne psykolgiske mekanismen kalles tilstandsbetinget innlæring og er den mest logiske forklaringen på at unge med et daglig hasj-forbruk, føler at de fungerer dårligere når de slutter å bruke hasj.

Sagt med andre ord, så blir man vesentlig dummere hvis man røyker hasj jevnlig.

Kan du vennligst dokumentere dette ?

Lenke til kommentar
Masse ting...

Kan du vennligst dokumentere dette ?

Si heller hva du eventuelt mener er feil, i stedet for å be han om å bruke masse tid på å dokumentere noe alle er enige om.

Regna ikke med at du mente at alt var feil?

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
Nei men dette er tatt fra en artikkel jeg har finni og de som har skrivd artikelen har tatt jo forsket på dette og ikke kom her og si at man ikke blir sløv at hasj !

Klarer meg fint med en link til artikkelen.

Jeg er som du skjønner ikke helt enig i hva du påstår, hadde vært fint å se originalargumentene.

Lenke til kommentar
Leger og folk i helsevesenet vet ikke en dritt om dette.

Jeg kjenner tonnevis av hasjrøykere som vet dette. Det gjør såklart jeg også etter mange års erfaring.

Så jeg tror nok ingen person med fullutdanning innen ditten og datten vet bedre enn noen som kjenner dette fra gata!

Du må virkelig være tett hvis du mener det der. Far min er lege, og hva han forteller meg om rusmidler stemmer utrolig godt med hvordan jeg ser kjentfolk i miljøet har det. Jeg ser folk som har drevet mye med det som er stokk dumme og helt sløve. Folk som er "avhengige" og kaster bort tusenvis av kroner på noe så latterlig som dop. Min mening er jo stort sett at folk bør få drive med hva de vil så lenge det ikke går ut over andre. Uheldigvis vil legalisering av cannabis gjøre stoffet enda mer tilgjengelig, og dermed vil også ungdom og BARN få tak i det enda lettere.

Lenke til kommentar
Nei men dette er tatt fra en artikkel jeg har finni og de som har skrivd artikelen har tatt jo forsket på dette og ikke kom her og si at man ikke blir sløv at hasj !

Klarer meg fint med en link til artikkelen.

Jeg er som du skjønner ikke helt enig i hva du påstår, hadde vært fint å se originalargumentene.

Her er linken !

Hvis du bruker hasj sjøl så merker du det kanskje ikke, men du blir jo skada hvis du røyker mye hver dag ! Det er jo det samme med alkohol ! Det er ikke bra å drikke alkohol hver dag heller ! Men jeg er absolutt ikke i mot hasj, er heller imot alkohol ! Folk som drikker alkohol og blir fulle er jo faen så duster noen ganger.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Fleinsopp gjør en faktisk ganske så konsentrert, spørs hvordan man fokuserer rusen og hvor mye som inntas.

Så du sier at det er bra å spise fleinsopp om man skal ut å krige?

Tror alkohol ville gjort en ganske mye mer effektiv i strid.

Skjønner jo poenget ditt.

Men det sies at vikingene spiste sopp til de ble helt jævla ville og gale, for så å plyndre og drepe.

Jeg tviler...

Har spist en del sopp, og jeg skjønner hva du mener, men jeg tviler på at vikingene spiste moderate mengder sopp, slik at de ikke ble overstadig beruset.

Godt mulig de brukte sopp til andre ting, slik som alle andre kulturer gjør, men ikke strid.

Lenke til kommentar
Så du sier at det er bra å spise fleinsopp om man skal ut å krige?

Tja, set og setting har mye å si, vanskelig å få alt til å klaffe. Ærlig talt vet jeg ikke om vikingene brukte fluesopp eller fleinsopp, noe forskning rundt dette er det lite av.

Spiste vikingene rød fluesopp? - Dette er et spørsmål alle soppkontrollører mer enn én gang må besvare i løpet av en sopp-høst. Dessuten gjentas frasen i det uendelige i alt fra tegneserier til historiske romaner. Ja, vikingene avbildes gjerne med fluesoppen i hånden. Utsagnet stammer opprinnelig fra den svenske teologen og naturforskeren Samuel Ödman som i 1784 utgav avhandlingen "Forsök att ur naturens historia förklara de nordiske kämpars berserks-gång". Hans hypotese bunner imidlertid ikke på gransking av sagalitteraturen, men på den tyske naturforskeren G.W. Stellers beretning om de sibirske folkeslagenes bruk av rød fluesopp som rusmiddel, noe han oppdaget på en ekspedisjon i Nord-Sibir ti år i forvegen. Seinere er denne hypotesen blitt bevist og tilbakevist med jamne mellomrom.

Ett av argumentene mot Ödmans hypotese er at det ikke står noe i sagaene om rød fluesopp eller sopp i det hele tatt. Men på den annen side er sopp og i særdeleshet rød fluesopp nye ord i språket. Disse ordene vil derfor ikke forekomme i sagalitteraturen. Og om vikingene virkelig hadde spist rød fluesopp, ville den ha blitt omtalt under andre navn eller såkalte kjenninger (som er omskrivninger av virkelige navn, ofte i mytisk betydning). Sagalitteraturen vrimler av merkelige ord og uttrykk på småfolk og tryllemidler. Rød fluesopp kan være skjult i ord som galdrasmidja, lyf, taufr, o6rere, grasguder eller i de tallrike navnene på dverger. Vi vet ikke sikkert, men vi har ikke funnet noen annen forklaring på disse ordene.

I dag blir berserkene gjerne sett på som krigere eller røvere som i vilt raseri beit i skjoldene og fór fram uten brynje, da de trodde de var usårbare. Imidlertid er dette en utlegning som stammer fra tida etter kristendommen i Norden, og det er mye som tyder på at det gir et forfalsket bilde av berserkene. Trolig var berserkene hedenske prester, sei6rmenn, som dyrka Odin, og som godt kan sammenliknes med naturfolks medisinmenn. Ordet berserk kan bety "bare serk", dvs. uten rustning, eller "bjørneserk" - det var vanlig at medisinmenn kledde seg i dyreham under utøvelsen av religiøse ritualer.

Sett på bakgrunn av bruken av rød fluesopp i Nord-Sibir, er det slett ikke umulig at de hedenske berserkene åt rød fluesopp for å få drømmesyner som kunne meddeles de øvrige deltakerne av seremonien. Rød fluesopp er jo den eneste vanlige veksten i nordisk flora som har evne til å framkalle hallusinasjoner. Det forhold at rød fluesopp ikke gir de ønskede raserianfallene som skal kjennetegne det tradisjonelle (kristne) synet på berserkergangen, står derfor ikke i motsetning til den moderne oppfatningen av berserkene som hedenske prester snarere enn som villmenn.

Kilde.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...