Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja! Ja jeg regner med at de ikke har særlig personlig erfaring med det.

Ettersom de har det synet de har på det. De fleste røykerne ser ikke på hasj som narkotika. Det finnes mange som kun røyker og som ikke liker narkotika, men hasj er ifølge dem ikke narkotika. Det er jo narkotika da i begrepet.

Men som det var i Christiania tidligere før snuten raserte alt.

Der bar det fine veggmalerier med en hånd som knuser ei spøyte osv.

De er sterkt imot annet dritt, men trives med å røyke.

Lenke til kommentar

Gode poenger.

 

Men, jeg har fremdeles ikke helt troen på at kriminaliteten vil synke som følge av dekriminalisering. Jeg vet heller ikke hva en brukerdose heroin koster for forbrukeren, men si at det er en tusenlapp. Om den så skulle synke til det halve, er det fremdeles 15.000kr i måneden, altså en normal månedslønn for mannen i gaten.

 

Kriminalitet vil så godt som alltid følge i fotsporene til heroinmisbrukere, og uskyldige mennesker vil alltid lide av dette. Om det er et direkte tap (noen bryter seg inn i huset ditt og stjeler den bærbare PC-en, digitalkameraet og LCD-TV-en din), indirekte (du betaler en tier mer på forsikringen fordi en fyr på andre siden av landet ble frastjålet dippeduttene sine), eller via skattepenger (trygd og boliger til narkomane som ikke klarer å ta vare på seg selv), så er det alltid mannen i gaten som betaler for driten enkelte injiserer i årene sine.

 

Edit: Det var altså svar til PelsJakobs innlegg.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Når jeg tenker etter, er jeg ikke så sikker likevel om legalisering er bra.

Som noen sier, virker hasj ulikt på forskjellige folk. For meg var det som en vanlig røyk som bare rev litt mer i halsen, ikke stort mer enn det. Merket ingen rus eller virkning av det og mistet fort interessen for det.

 

Alkohol virker mer, og er nok farligere. Men det er allerede lovlig, så det er greit. Det er så enklet å lage selv om man vil uansett.

Faren med å legalisere hasj er at det kan bli mer vanlig i bruk blant ungdommer jevnt over enn det er nå, og da er man kanskje like langt om ikke det blir verre. Man kan vel ikke godt legalisere sterkere stoffer

 

Men (blir kanskje litt på siden) at alkoholprisene bør senkes står jeg fast ved. Folk får tak i billig alkohol som de vil eller lager selv likevel. Og det er bedre at alkusene får råd til bedre stoff enn rødsprit o.l.

Lenke til kommentar

Å dyrke en hasj-plante krever ikke særlig mye mer enn en potte, jord, vann og lys, samt et par frø. En gang satt jeg barnevakt for planten til en kamerat av meg, og selv jeg, som har samtlige kaktuser på samvittigheten, hadde ingen vanskeligheter med å få den til å vokse seg stor og fin.

 

Du skriver at faren med legalisering er at flere benytter seg av rusmidlet. Joda, det er jo sant, i og med at det er litt av poenget med legalisering. Hva er så farlig med det, egentlig? Personlig ser jeg ingen problemer med at den jevne fjortis sitter hjemme og tar seg en joint i ny og ne istedenfor å tusle rundt på byen, ravende full og uten et snev av kontroll.

Lenke til kommentar
Du skriver at faren med legalisering er at flere benytter seg av rusmidlet. Joda, det er jo sant, i og med at det er litt av poenget med legalisering. Hva er så farlig med det, egentlig? Personlig ser jeg ingen problemer med at den jevne fjortis sitter hjemme og tar seg en joint i ny og ne istedenfor å tusle rundt på byen, ravende full og uten et snev av kontroll.

Faren jeg ser der; er at mange flere kan komme i forbindelse med miljøer der verre stoffer kommer inn i bildet. Så det blir kanskje bare en forskyvning av problemet mener jeg, kanskje til mer utbredelse av narkotika blant flere generelt...vet ikke :shrug:

Lenke til kommentar
Om alt du sier er sant, hvorfor holder da fortsatt NORMAL på? Og det grønne parti?

Fordi de har egeninteresse av å kunne røyke hasj legalt, naturligvis. Hva ellers?

 

Det er også en grunn til at mange folk er FOR legalisering.

Og marihuana kunne ha erstatt massevis av farlige preparater i medisin.

 

Dette tjener jo staten en del på da. Tenk hvor mange penger som kommer inn i statskassa av bøter kun på et år.

 

Præææhæhæhæhæ. Så du tror faktisk at det bittelille man drar inn på bøter i året, er nok til å finansiere milliarder i utgifter til tollere, politfolk, narkotikaavsnittet, narkotikabikkjer, avrusning, kontakttelefoner etc. etc.? Du er faen ikke sann.

 

Og nei, jeg har aldri påstått at hasj er veldig veldig skadelig, men å totalt neglisjere skadevirkningene som om de ikke eksisterer, vel, det er en løgn.

 

Og spesielt i et så opplyst samfunn som vi har i dag, og folk røyker som aldri før og flere penger kommer inn til staten.

 

Som sagt, nei. Pengene havner stort sett hos dealer'n og grossisten, samt en hasjbonde eller ti i et eller annen bortgjemt midtøsten-land. Og ja, hasjrøyking/politibruk mot hasj og andre narkotiske stoffer koster samfunnet LAAAANGT mer enn det samfunnet tjener inn på bøter.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Og du Hal? Hvorfor tro du at jeg motsier meg?

Jeg tror du motsier deg selv fordi du har null oversikt over hva du snakker om, og særdeles lite saklige argumenter for hasj og dets skadevirkninger.

 

Jeg har aldri sagt at jeg ikke tror på vitenskap.

Jeg er faktisk meget interissert i vitenskap og kan en del om det også.

Jeg har lest rapporter om cannabis og tror ikke en døyt på det.

 

Så denne overvekten av utdannede vitenskapsmenn er alle kjøpt og betalt av staten, for å lure deg og andre til å tro at hasj er skadelig? Hva tjener staten på det, dersom hasj ikke ER skadelig?

 

En erlig sak fra min side.

 

En tåpelig sak, spør du meg. Jeg har aldri møtt en hasjrøyker som går rundt og tror at det er 100% uskadelig å røyke hasj.

 

Har du møtt en røyker som tror tobakk ikke er kreftfremkallende?

 

Og jeg har blitt mye roligere etter at jeg sluttet på drikke.

 

Det er ikke et argument for at hasj skal legaliseres. Folk kommer aldri til å "konvertere" til hasj i så stor grad.

 

Jeg føler ingen sinne lenger. Men mye av dette skyldes kanskje også det faktum at jeg liker meditasjon veldig godt og er veldig opptatt av verden på 60-70-tallet.

(Er supergigantisk Beatles-fan!) Men har overraskende nok IKT som yrke.

Jeg har alltid hatt toppkarakterer på skolen både før jeg begynte å røyke og etter.

Merket ikke at jeg ble sløv, fordi jeg var aktiv.

 

Det finnes toppelever som går på speed også. Gjør dette speed harmløst? Det finnes folk som tar hyppere på eksamen på ungdomsskolen, er hyppere harmløst?

 

Mange av mine kompiser har blitt så late at de må gå om VK1 for 3.gang på rad. Kun på grunn av fravær grunnet hasjrøyking.

 

Narkotiske stoffer har gjerne den effekten på folk.

 

Det er ikke bra å røyke hver dag. Hasjen gir en rus som går direkte på bevisstheten. Det som skjedde med kompisene mine er at de røykte helt til kvelds. Startet dagen med en bøtte. Om morgenen går man gjennom en fase ifra søvn og våken. Og om man røyker før man har våknet ordentlig, kommer man ikke ut fra denne fasen. Og så ballet det på seg og til slutt brydde de seg ikke om annet enn hasjen sin.

 

En av de mest allmenne virkningene av bruk av narkotika. Hasjen blir et midtpunkt, rett og slett fordi det er den virkelig største nytelsen du opplever. Mange heroinbrukere hevder at et skudd er 10.000 ganger bedre enn en orgasme.

 

Hadde det vært lovlig, har vi kunnet ha hatt noen private planter hjemme og da har vi sluppet det kjøret med å gå på gata og skaffe hasj.

 

Dyrk i vei!

 

Har faktisk lest en bok om en forsker som har spesialisert seg på sopp og hallusinugene  stoffer. Han mente at soppen kommer fra outer space.

 

Præhæhæhæhæhæ.

Lenke til kommentar
Du skriver at faren med legalisering er at flere benytter seg av rusmidlet. Joda, det er jo sant, i og med at det er litt av poenget med legalisering. Hva er så farlig med det, egentlig? Personlig ser jeg ingen problemer med at den jevne fjortis sitter hjemme og tar seg en joint i ny og ne istedenfor å tusle rundt på byen, ravende full og uten et snev av kontroll.

Faren jeg ser der; er at mange flere kan komme i forbindelse med miljøer der verre stoffer kommer inn i bildet. Så det blir kanskje bare en forskyvning av problemet mener jeg, kanskje til mer utbredelse av narkotika blant flere generelt...vet ikke :shrug:

Vel... var det ikke akkurat dette Psilocybe påpekte i sin forrige post da, nemlig at en avkriminalisering/legalisering kunne ført til at staten kunne tatt over markedet og ikke minst solgt det billigere, slik at man dermed slapp å komme inn i "miljøet" for å kunne skaffe seg hasj? Slik ser jeg på det ihvertfall...

 

Til dere andre som mente at det burde vært en menneskerettighet å gjøre hva man vil med sin egen kropp... Forsåvidt enig, men ikke at man kan gjøre ALT! Ting som vil få ringvirkninger for andre folk og samfunnet er ikke lov. Med andre ord, hva er så disse tilfellene? Tyngre narkotiske stoffer, selvmord, lemlesting av seg selv osv...

Lenke til kommentar
Åja! Ja jeg regner med at de ikke har særlig personlig erfaring med det.

Ettersom de har det synet de har på det.

Vel, dette sier en god del om deg... siden du (og enkelte andre?) har hatt positive erfaringer og synes det bør legaliseres etter dere har prøvd det, så betyr ikke det at det er slik for alle, gjør det vel? Nei tenk, det gjør nemlig ikke det, men likevel så mener du at de burde ment det.

 

Jeg vet om en god del personer som røyker hasj, men som likevel er imot en legalisering av det, men eventuellt bare for avkriminalisering av ting som f.eks. små doser til privat bruk. Så tror ikke akkurat at det har noe å si om man røyker selv eller ikke hvilket standpunkt man har, eller har tatt.

Lenke til kommentar
Du skriver at faren med legalisering er at flere benytter seg av rusmidlet. Joda, det er jo sant, i og med at det er litt av poenget med legalisering. Hva er så farlig med det, egentlig? Personlig ser jeg ingen problemer med at den jevne fjortis sitter hjemme og tar seg en joint i ny og ne istedenfor å tusle rundt på byen, ravende full og uten et snev av kontroll.

Faren jeg ser der; er at mange flere kan komme i forbindelse med miljøer der verre stoffer kommer inn i bildet. Så det blir kanskje bare en forskyvning av problemet mener jeg, kanskje til mer utbredelse av narkotika blant flere generelt...vet ikke :shrug:

Vel... var det ikke akkurat dette Psilocybe påpekte i sin forrige post da, nemlig at en avkriminalisering/legalisering kunne ført til at staten kunne tatt over markedet og ikke minst solgt det billigere, slik at man dermed slapp å komme inn i "miljøet" for å kunne skaffe seg hasj? Slik ser jeg på det ihvertfall...

 

????

Aner ikke jeg vel. Har ikke lest hvert eneste innlegg her :roll:

Det var et tidligere utganskpunkt flere av oss hadde i debatten, men det var jo ikke det som var poenger akkurat her.

Lenke til kommentar

Lite saklige argumenter? Jeg synes ikke man bør KUN stole på vitenskap og ting vi menneskene har funnet ut. Det går lenger enn det.

Og de skadevirkningene som står i disse rapportene har ihvertfall ikke jeg lagt merke til. Rapportene baseres på røyking i stor grad som oftest.

Og det er jo såklart ikke ufarlig! Såklart er det ikke det, ingen røyking av planter er sunt for kroppen, men vi gjør det allikevel.

Men jeg synes ikke de negative sidene med cannabis overstyrer de positive sidene.

Det finnes mange positive sider med planten og det er langt færre sider som er skadelig. Og folk TRENGER jo ikke å røyke heller. Det er jo frivillig.

Og selv om det hadde blitt legalisert, ville ikke alle ungdommer sprunget og kjøpt hasj. Ungdommen er i stand til å tenke selv som Carl I Hagen sa det angående rusbrusen. Selv om det står rusbrus i butikkhyllene, betyr det ikke at alle unge kjøper det for det.

Den samme tingen med cannabis også. Det er mange som ikke liker det og mange som gjør det. Slik vil det sikkert alltid være, men jeg synes ikke skadevirkningene av Cannabis er nok for å kriminalisere det.

 

Det er alt. Om du ikke er enig med deg, så driter jeg virkelig i det.

Lenke til kommentar

thoufiend skrev dette:

 

Vel, dette sier en god del om deg... siden du (og enkelte andre?) har hatt positive erfaringer og synes det bør legaliseres etter dere har prøvd det, så betyr ikke det at det er slik for alle, gjør det vel? Nei tenk, det gjør nemlig ikke det, men likevel så mener du at de burde ment det.

 

Jeg vet om en god del personer som røyker hasj, men som likevel er imot en legalisering av det, men eventuellt bare for avkriminalisering av ting som f.eks. små doser til privat bruk. Så tror ikke akkurat at det har noe å si om man røyker selv eller ikke hvilket standpunkt man har, eller har tatt. "

-------------------------------------------------------------------------------

 

Nei såklart er det ikke likt for alle. Alle er forskjellig og alle reagerer forskjellig på alt. Men det finnes oss som liker å ta en pipe i ny og ned. Og de som reagerer feil med det trenger ikke å røyke. Min første hasjopplevelse var forferdelig. Synet begynte å hakke som i et litt for krevende dataspill.

Jeg hørte fly og tog som kjørte over hodet mitt og måker som lagde telefonlyder.

Slike opplevelsen er ganske vanlig fordi hasj funker ikke med en gang.

Inni kroppen er det på en måte et beger som må bli flyt opp av THC før det funker. Det som best da er å røyke joint, litt etter litt og så se om du kjenner noe.

Sånn som jeg gjorde det var at jeg røykte massevis også eksploderte det.

Men det var vel mest sjokket som forårsaket det andre også. Alt går på vibber på naturrus. Er du deppa fra før av er det ikke bra å røyke. Da kan du bare bli enda mer deppa. Likt med om du er glad, blir du enda gladere.

 

Jeg er egentlig hovedsaklig kun for avkriminalisering som små doser til privat bruk.

For meg holder det fordi jeg røyker nesten ingenting allikvel.

Men mener hele planten burde blitt legalisert, men som rus kanskje i små doser.

Lenke til kommentar
Lite saklige argumenter? Jeg synes ikke man bør KUN stole på vitenskap og ting vi menneskene har funnet ut. Det går lenger enn det.

Som for eksempel...

 

Utenfor rimelighetens grenser?

 

Og de skadevirkningene som står i disse rapportene har ihvertfall ikke jeg lagt merke til. Rapportene baseres på røyking i stor grad som oftest.

Og det er jo såklart ikke ufarlig! Såklart er det ikke det, ingen røyking av planter er sunt for kroppen, men vi gjør det allikevel.

 

Du sa det var helt uskadelig tidligere i tråden. Fint at du tar til etteretning at du ikke aner hva du prater om. rpoint.gif

 

Og selv om det hadde blitt legalisert, ville ikke alle ungdommer sprunget og kjøpt hasj.

 

Tja, jeg hadde gjort det...

 

Om du ikke er enig med deg, så driter jeg virkelig i det.

 

HAHA. Dette er en debatt, vet du. Vi skal liksom diskutere, noen gang deltatt i en debatt der alle er enige? :roll:

Lenke til kommentar

"Som for eksempel...

 

Utenfor rimelighetens grenser?"

 

Vi må ikke tro at vi er så fantastisk bare fordi vi er den mest intelligente arten på jorda. Det er mye vi ennå ikke vet og kan derfor ikke kun stole på alt vitenskapen sier. Før var jo alle vitenskapsmenn enig i at jorda er flat og masse andre ting.

I dag er det jo noe alle vet.

Lenke til kommentar

Men vitenskapen er en bra ting! Medisin og all forskning er viktig!

Det er bare det at all vitenskap vi vet er oppfunnet av mennesker.

Men det betyr altså ikke at vitenskapen er en fasit til alt.

Alt er relativt som det så fint heter.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at cannabis er helt uskadelig. Det er jo selvsagt at det ikke er HELT ufarlig. Men om man kun røyker i blandt, er det ikke farlig.

Hasj skader deg ikke! Joda, du kan bli litt psykisk avhengig, men ikke mer enn damer blir av sjokolade! Tro meg!

 

Dette er ren logikk! Hasj er ikke farlig!

 

Tenk på det da. En PLANTE som gir oss en liten ufarlig rus og med masse andre gode egenskaper, ja den blir ulovlig!!

 

Hasj skader ikke folk!

 

 

Næ-hei, det har du aldri sagt. :roll:

 

For øvrig synes jeg du blir mer og mer ut på viddene for hvert innlegg du skriver. I det ene øyeblikket er det staten som konspirerer mot alle de stakkars hasjerene, i det andre stoler du på helsevesenet fullt ut (staten, med andre ord). etc. etc.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...