Kenny Bones Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Greit om jeg tar opp denne tråden igjen angående dokumentaren på NRK i går i 10-tida? Kampen om Staden eller Christiania? Noen som føler for å diskutere den saken? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Greit om jeg tar opp denne tråden igjen angående dokumentaren på NRK i går i 10-tida? Kampen om Staden eller Christiania? Noen som føler for å diskutere den saken? Eg såg dokumentaren. Interesang kultur kræsj mellom politi og christianere då Har det ikkje vert skudveksling og ting i Christiania etter det at dokumentaren var spelt inn? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Jo det har vært masse "Ballade" som Danskene sier. Masse gjengoppgjør har skjedd og markedet generelt har havnet i kaos. Akkurat nå så er det konstant snut i Christiania. De har ødelagt alt. Det verste var jo at Politiet bare kom inn og ødela ting! Det bor jo barn der også jo! Da må de være vitner til at foreldrene deres blir huka inn fordi de er "annerledes" Hehe, det var bra med hun lille jenta som begynte å argumentere mot Politifyren! Han greide ikke å argumentere tilbake for jenta slo han så det sang! :!: Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hehe, det var bra med hun lille jenta som begynte å argumentere mot Politifyren! Han greide ikke å argumentere tilbake for jenta slo han så det sang! laugh.gif hehe..var ganske viti ja. Men er vel type frp folk som styrer i danmark no så dei vil vel ha vekk desse gammle radisene. Er godt å sjå politiet bruke så mykje resurser på Christiania i steden for å stope folk som selger dop. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hva? Forstår jeg deg riktig? Synes du det er bra at Politiet gikk til en storaksjon mot Christiania? Eller var du bare sarkatisk? (som jeg håper du var) Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 hehe.. er vanskeligt å skrive med sarkastisk tonelag, men ja var meint sarkastisk. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Phew! Det var godt å høre! Jeg likte vinklingen på dokumentaren. De fikk folket i Christiania til å framstå som intelligente folk, mens Politiet virket mer eller mindre dumme. Jeg lurte litt på hvilken side dokumentaren holdt seg til til å begeynne med. Og trodde kanskje det var en anti-legaliseringsfilm, men det handlet egentlig mer om bevaringen av Christiania som en egen stad enn om hasj osv. Artig han fyren som sa at enhver hasjrøykers drøm er å kunne velge selv hva han vil ha. "Hmm, kanskje jeg vil ha litt Afghan i dag? Eller kanskje en klype pot?" Meget sant det han sa der! Om det bare hadde vært sånn så hadde ikke avhengighet vært et like stort tema som det er i dag. Hadde jeg hatt lov til å ha et par planter, så ville jeg holdt meg langt unna undergrunnsmiljøet vi er nødt til å oppsøke i dag for å skaffe en flis. Det er jo mer risikabelt å anskaffe hasjen enn hasjen er i seg selv. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Du har nok eit poeng der. Eit problem er vel kanskje at det har vokst seg litt ut av kontrol der og når politiet kom så blei det vel berre meir problem. Det virket jo som ein del kunne tenkt seg hasjen vekk for å bevare Christiania, men det hadde blitt for store problemer å få den vekk. Eg skjøne ikkje heilt prioriteringane til politiet når dei bruker så ekstret mykje politi for å fjerne hasjen. Kjøben har sikkert nok av kriminalitet og dei får ikkje gjort noko med det vist halve politi styrken lemper stein i Christiania. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Akkurat! Og de oppnår heller ingenting med å prøve å fjerne hasjen. Det blir som å prøve å få vekk ugresset ved å stusse tuppene hele tiden. Det funker bare ikke! Man må ta det med roten for å få det vekk. Og det er det de IKKE gjør. Selv tror jeg at en avkriminalisering av hasj ville ha gjort mye godt. Mye mye godt, spesielt for den unge naive ungdommen som har kunnet sluppet å havne i kriminelle miljøer. Da hadde også langerne fått problemer fordi mange livnærer seg på salg og rekruttering av hasj som de vet folk liker og de vet at folk kommer tilbake for å få mer. Dette utnytter de på det fulleste og kan tilby en "uskyldig" E eller noe sånt. Sånn er det det fungerer og jeg kan ikke forstå at staten ikke skjønner dette. Jeg er også helt sikker på at en avkriminalisering ville ha gjort at mindre hadde drukket så mye. Jeg drikker nesten ikke idet hele tatt lenger etter at jeg begynte å ta en pipe i helgene istedet for blindfyll. Det er mer behagelig, man slipper fyllsyken og slipper å drite seg ut eller/og kanskje komme opp i bråk. Alkohol gir deg mer testostoron og gir deg mindre nerver og gjerne mer sexlyst. En dårlig kombinasjon i mange tilfeller. Hasjen gjør ikke noe sånt. Det bare midlertidig bedøver hjernen din sånn at man blir stille og rolig og kan gjøre ting i ro og fred. Lenke til kommentar
Samene Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) De beviser som er fremstillt av seriøse aksepterte forskere/universiteter viser at all informasjon som er gitt om plantens farlighet er propaganda. Tror ikke noen som har røykt kan med hånden for hjertet, ansiktet foran speilet, si at å røyke er noe å bekymre seg over. Men cannabis sin virkning på kroppen er vel heller uinteressant. Det som fryktes av våre ledere (Les:politikere om en vil) er industrihamp. Hamp er det sterkese fibre på denne kloden og har en ufattlig liste over bruksområder som skremmer våre nåværende leverandører av varer/tjenester. De bransjer som føler seg truet og betaler godt for en undertrykking av hemp er: olje, treverk, papir, ølbryggerier(på flere pungter), korn, bil, Farmasøytene (hater ideen, hvor skal de ellers selge seg? )+ + + .... basta pasta! Endret 3. august 2005 av Samene Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hmm godt poeng! Det er vel markedskreftene som regjerer den saken egentlig. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Mulig at de gjorde det før. Nå er det uvitenhet og redsel som regjerer. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Uforståelig i 2005 egentlig vet du. Men jeg tror mange ikke VIL vite noe om det fordi de har en subjektiv og gammeldags mening. Når jeg tenker gammeldags tenker jeg foreldregenerasjonen og generasjonen over. Når vår generasjon derimot overtar tror jeg nok vi vil se en avkriminalisering og kanskje en legalisering. Selv vil jeg ikke ha full legalisering, men en enkel avkriminalisering der vi har lov til å ha mindre mengder pluss å kanskje ha lov til å ha et par planter i huset. Det ville uansett ha hatt en like positiv virkning som en full legalisering unntatt godene med selve hampen da og ressursene den har. Lenke til kommentar
Samene Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Mulig at de gjorde det før. Nå er det uvitenhet og redsel som regjerer. Nei idag er markedskreftene så heldige at politikere, FN og rettsvesenet (inkludert politiet) gjør jobben for dem. Er ett paradoks at staten bruker folket sine skattepenger til propaganda mot folket. Men saken forandres ikke av den grunn. Vi går glipp av store miljøvennlige teknologier og energikilder, som begge er mer fornuftig og mer i pakt med naturen, fordi bransjer har penger nok til å presse frem sine agendaer. Trenger vel ikke forklare at min tiltro til demokratiets politikere er rimelig svak. Penger styrer verden Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Tidligere har jeg blitt kjent med venstresidens påstander om at kapitalisme har skylden for at folk misbruker narkotiske stoffer; sånn sett er det interessant at kapitalismen nu også for skylden for at folk ikke får lov til å misbruke narkotiske stoffer. Det er tøv å hevde at politikerne er motstandere av dekriminalisering av narkotika fordi de er i lommen på næringslivet. Sannheten er at politikerne har et sett med grunnleggende prinsipper som sier at individer bør beskyttes mot seg selv, at sosialdemokratiet mer eller mindre har visket ut skillet mellom moral og politikk, samt at de mener at det er i samfunnets interesse å forby narkotiske stoffer. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Men de må da begynne å forstå at ikke fungerer med en brutal narkopolitikk? Det har jo ikke akkurat blitt mindre narkiser av det stadig mer brutale bruken Politiet og loven har. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvordan tjener de penger på det?Jeg mener det skal være lov med hasj, er ikke frihet viktig? La folk gjøre hva de vil, mener nå jeg. Vi det si jeg burde få lov til å selge hasj, og det som verre er, til skoleungdommer, selv om det jeg selger har en stor sannsynelighet for å sende dem ut i narkotikahelvete? Liberalisme er for opprørske småbarn med autoritetsproblemer. Å få tak i hasj er faktisk ikke SÅ vanskelig uansett, men hvis en selger det i kontrolerte former så slipper folk å oppsøke lugubre miljøer(der selgeren gjerne sniker inn noen sterkere på hasjen for å få forbrukeren hooket på noe sterkere). Lenke til kommentar
Samene Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Det er tøv å hevde at politikerne er motstandere av dekriminalisering av narkotika fordi de er i lommen på næringslivet. Sannheten er at politikerne har et sett med grunnleggende prinsipper som sier at individer bør beskyttes mot seg selv, at sosialdemokratiet mer eller mindre har visket ut skillet mellom moral og politikk, samt at de mener at det er i samfunnets interesse å forby narkotiske stoffer. 1. Du bruker ordet narkotika som om 'planten' cannabis skulle ha noe med menneskeskapte syntetiske narkotikum å gjøre i det hele tatt. 2. Ingen som røyker cannabis trenger beskyttelse av staten til sitt eget beste. Tør å påstå at alle som bare røyker er oppegående mennesker som går på skole/jobb med mer eller mindre samme forutsetning som den resterende befolkning. 3. Det er langt ifra samfunnet sin interesse å illegalisere noen narkotiske stoffe i det hele tatt. Gidd ikke engang kommentere forbudspolitikken i Norge pga. den's banalitet. Men når det gjelder cannabis så vær så snill. Ikke lemp det inne under begrepet narkotika slik skolevesnet bad oss gjøre. Det er milevis forskjell. 4. Som jeg sa, penger styrer verden. Det å tro noe annet ville være meg underlig. For jeg tror faktisk at politikere ikke er mer enn fartsdumper for de økonomer som driver verden. Alle de pålegg som påføres oss kan virke helt umulig, uforståelig og dum hvis man ikke prøver å forstå de fra ett økonomisk ståsted. 5. Jeg røykte en joint mens jeg skrev denne posten. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Men de må da begynne å forstå at ikke fungerer med en brutal narkopolitikk? Det har jo ikke akkurat blitt mindre narkiser av det stadig mer brutale bruken Politiet og loven har. Dette er selvsagt korrekt. Mange sosialdemokrater lever imidlertid i den tro at politikerne kan vedta å endre virkeligheten. Min mening er at forbudspolitikken – eller rettere sagt: de prinsipper forbudspolitikken bygger på – ikke bare har spilt fallitt, men at den i tillegg har ført til at narkotikaproblemet har økt i omfang. Når stadig mer ansvar overføres fra det enkelte individ til staten, oppnår man ikke noe annet enn at folk slutter å ta ansvar. Når folk behandles som barn, vil de til slutt begynne å oppføre seg som barn. Konsekvensene av denne politikken ser man i dag på flere områder: rusmisbruk, kriminalitet, samlivsbrudd, barn utenfor ekteskapet og andre sosiale problemer øker kraftig i omfang. Alt dette er eksempler på ansvarsløshet, delvis tvunget frem av en politikk som har overført ansvaret fra individ til stat. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 1. Du bruker ordet narkotika som om 'planten' cannabis skulle ha noe med menneskeskapte syntetiske narkotikum å gjøre i det hele tatt. Ja. 2. Ingen som røyker cannabis trenger beskyttelse av staten til sitt eget beste. Tør å påstå at alle som bare røyker er oppegående mennesker som går på skole/jobb med mer eller mindre samme forutsetning som den resterende befolkning. Jeg er enig i at de ikke trenger å beskyttes mot seg selv, men det er fordi jeg klarer å skille mellom moral og politikk. Sosialdemokrater evner ikke å skille mellom disse to, og dette er en viktig grunn til at narkotika i dag er ulovlig: For sosialdemokrater er umoralsk og ulovlig to sider av samme sak. 3. Det er langt ifra samfunnet sin interesse å illegalisere noen narkotiske stoffe i det hele tatt. Nei, men poenget er at politikerne tror at det er i samfunnets interesse. Men når det gjelder cannabis så vær så snill. Ikke lemp det inne under begrepet narkotika slik skolevesnet bad oss gjøre. Det er milevis forskjell. Det kan godt hende at det ikke er et narkotikum, men har det noen avgjørende betydning for debatten? 4. Som jeg sa, penger styrer verden. Det å tro noe annet ville være meg underlig. Jeg for min del synes det er underlig å hevde at et byttemiddel kan styre noe som helst. For jeg tror faktisk at politikere ikke er mer enn fartsdumper for de økonomer som driver verden. Alle de pålegg som påføres oss kan virke helt umulig, uforståelig og dum hvis man ikke prøver å forstå de fra ett økonomisk ståsted. De er ikke uforståelige om man ser det hele i et ideologisk perspektiv. Den politikken som føres er helt i tråd med politikernes (og folkets) grunnleggende ideer. 5. Jeg røykte en joint mens jeg skrev denne posten. Nei, nu må jeg si – uff! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg