Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble kanskje litt mye sist gang. Men det er kanske et halv år siden eller noe sånt nå?

Og ja, dette med gyldne mellomvei eller hva det var. Alt dette sier seg selv om man er en ansvarlig voksen som tar rette prioriteringer.

Trist nok er det ikke alltid sånn med ungdommer. Og det er jo for det meste ungdommer som havner i feil miljø.

En bekjent av meg er et soleklart eksempel på akkurat det. Han røyker bøtte såsi hver dag og går rundt og tror han er kul og prater høyt om det på skolen osv.

Hva faen er vitsen? Da blir det bare barnslig og kvasi. Og folk mister respekten for deg.

Det var en annen her på forumet som skrev i en annen tråd at det finnes to forskjellige typer rusbrukere. Du har de som har hatt en trasig oppvekst og kanskje har blitt mishandlet og sånt, de havner ofte på kjøret fordi de kanskje føler at de mangler noe og herion er den eneste trøsten. Den andre typen er vanlige folk som bare er lut lei det vanlige A4-liv. Stå opp, gå på jobb, spise lunsj, tørrprate med dumme ansatte, komme hjem og spise middag og legge seg osv. En sånn person er jeg ihvertfall. Og en del av min omgangskrets. Jeg røyker hverken for å være kul eller noe, men synes det er greit å slappe av med en pipe i ny og ned. Dette skader hverken meg selv eller andre.

Men folk må få gjøre som de vil. Jeg ville aldri ha tvingt et menneske ut av rusavnhengighet. Ikke om vedkommede har villet vært der det er.

Lenke til kommentar

Røyket min første joint som 12-åring, før jeg hadde prøvet alkohol. Har inget problem med det, røyker en gang iblandt.

jeg tror at den eneste grunnen til at hasj er ulovlig idag er pga. at man ikke vil legalisere et nytt rusmiddel. Hasj/marihuana har også bivirkninger, og å behandle disse koster penger. Og vi trenger vel ikke en utgift til, tenker vel staten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jeg tror at den eneste grunnen til at hasj er ulovlig idag er pga. at man ikke vil legalisere et nytt rusmiddel. Hasj/marihuana har også bivirkninger, og å behandle disse koster penger. Og vi trenger vel ikke en utgift til, tenker vel staten.

En litt "radikal" idè for å minske/kutte utgiften på dem som blir rammet av bivirkningene (de psykiske) er jo at man kan kreve at de som bruker stoffet fra skriver seg retten til gratis behandling.

Og bare for å komme neste mann i forkjøpet, jeg VET at dette neppe lar seg gjennomføre med dages politikk og politikere, men det er jo i og for seg en fin idè for å slippe denne utgiften.

Lenke til kommentar

Vel, jeg må si jeg ikke ser problemet med at Ola Nordmann tar seg en røyk hasj iblandt. Etter hva jeg vet fører hasj til at en blir sløv, og ikke agressiv på noen måte. (i motsetning til hva alkohol kan føre til). Dette skader vel ingen.

Men jeg forstår motargumentene, og jeg er ikke bestemt i min mening om det bør legaliseres eller ikke.

Lenke til kommentar

Var akkurat på Roskilde Festival og i år var de mye mye slappere med dette hasjrøyking. Fordi det var veldig mye av det i år! Helt sykt mye!

De ansvarlige for festival sa også at hasj er fortsatt ulovlig i Danmark, men de ville ikke gjøre livet surt for røykerne. Dette stod i manualen eller i Festival-avisa tidlig i festivalen.

Dessuten var det enormt mange som gikk rundt med "Bevar Christiania"-skjorter på. Til og med helt streite folk med barn og hele pakka. Jeg så også en unge som gikk med en sånn skjorte på flyplassen. Han var sammen med hele familien.

Det betyr nok at Danmark vil legalisere om ikke så altfor lenge.

Og når Danmark legaliserer vil nok resten av Norden gjøre det samme om det får positive utslag.

Og de negative effektene er ganske tamme egentlig. Man blir slapp og ukonsentrert når det gjelder jobbing og sånt. Eller kanskje apatisk er det rette ordet på det.

Alt blir med andre ord kjedelig og man får bare lyst på å røyke litt mer.

Det er her dette med avhengighet oppstår. Det er en ren lykkerus-avhengighet.

Man får en positiv opplevelse og kroppen tror at "dette er bra for meg" og lagrer det som en positiv ting.

Men det er derimot ikke noe problem å venne seg av det igjen. Det tar kanskje en uke eller noe sånt om man har røyket såsi hele tiden over lengre perioder. Men folk flest som er ansvarlige røyker ikke non-stop over lengre perioder. Skoleungdom gjør det og det blir til at man skipper skolen fordi man ikke føler at det er så galt.

Det er en bivirkning og kanskje det mest negative effekter av dem alle.

Men når det gjelder positive ting med det, så hjelper det på en masse.

Når jeg var i Roskilde merket jeg mange positive ting med det og noen negative ting. De negative var det jeg skrev ovenfor med at man blir slapp og utmattet. Det merket jeg fort at det ikke er noen særlig god idè å røyke seg skev når sola steker på det sterkeste. Da blir all energien sugd ut av deg.

Heldigvis ble jeg solbrent og måtte sitte under skyggen deler av festivalen og da merket jeg ingen negative virkninger av å røyke. Jeg ble gladere og mer i feststemning og det ser jeg på som en positiv ting.

Det må egentlig bare balanseres og den som røyker må selv føle på seg hva som er riktig og hva som ikke er det.

Btw: Folka i nabocampen hadde med seg bøtte og greier og begynte å fyre opp bøttekonkurranse! På Roskilde!! Skandale! Det ble jo så at hele gjengen grønnet og kom seg ikke på Black Sabbath! Haha! Jeg gjorde det! Fyrte opp en joint under War pigs og det tok helt av!

Lenke til kommentar

Akutte effekter av cannabis inkluderer tap av intern kontroll og kognitiv svikt. Særlig svekkes oppmerksomheten og minnet i perioden påvirkningen er til stede. Ved hyppig bruk opptrer bivirkninger som sløvhet og svekket konsentrasjonsevne. Dette reduseres når bruken minskes eller stoppes, men effekten av svekket konsentrasjonsevne, korttidsminne og evne til matematisk tenkning er påvist seks uker etter avsluttet cannabisbruk. Effekten øker ved langvarig bruk. Hjernens aktivititet ved løsing av oppgaver endres både akutt og permanent, og områder som vanligvis er involvert i minnesprosessering og i valg av handlinger har en redusert aktivitet, som vist ved blodflytsstudier. Det finnes hypoteser om at cannabisbrukere i noe grad kompenserer for dette ved å ta i bruk andre nervekretser i hjernen.

Selv ved brå avvenning etter langvarig, hyppig bruk, rapporterer brukerne kun om milde søvnvansker og lett nattesvette i noen dager, samt økt drømmeaktivitet. Med tiden mister mange interessen for cannabis-rusen, og bruken er derfor langt mer utbredt blant ungdom enn eldre.

Det er kjent at cannabis er forbundet med psykisk sykdom, herunder schizofreni og depresjon. Det er ikke enighet om cannabis bidrar til å utløse psykiske lidelser, eller om cannabis-misbruk tvert imot er mer utbredt blant personer med forutgående psykiatrisk sykdom (og at bruk av cannabis hos disse simpelthen er uttrykk for en form for selvmedisinering). Flere studier viser imidlertid at sammenhengen er kausal (bl.a. indikerer en større epidemiologisk kohort-studie av 50 000 svenske soldater at bruk av cannabis kan bidra til utvikling av schizofreni).

Lenke til kommentar

Men hovedinnholdet er det ikke strid om. Hasj er farlig.

Hasj har vist også blitt litt blandet sammen med radikalismen. Blitzere, hippier etc. som tar seg en joint og chiller`n. Heldigvis var og er AKPerne i Norge motsetningen til disse hippiene, de forbyr slike farlige stoffer, og fraråder folk fra å ødelegge seg selv med de. Man burde heller fokusere på å løse problemer istedetfor å rømme bort fra de!

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd hasj og det var så forferdelig farlig at jeg fikk ikke noe rus engang... men den første gangen jeg drakk alkohol så husker jeg nesten ingen ting og jeg gjorde masse dumt er jeg blitt fortalt.

Men den dagen jeg prøvde hasj så fikk jeg først en joint og så gikk vi opp i en skog en time seinere og røyka pipe så gikk det noen timer til og så røyka vi enda en pipe! Gikk en hel 5'er den dagen og jeg merka ingen ting. Men når jeg skulle gå å legge meg så sovna jeg fint som før, men jeg våkna midt på natta og var drit tørst, jeg så bare tåke og jeg var kvalm, svetta og var svimmel. Det er helt klart at hasj kødder med hjernen.

Og de jeg røyka med røyker flere ganger om dagen og det er sånn at de spør meg: "Hva skal du i morra a?" Så svarer jeg og så går det noen minutter så spør de om det samme igjen, så svarer jeg og så går det en liten stund og så spør de IGJEN!

Norge trenger virkelig ikke ett rusmiddel til. Men jeg syns det er altfor streng straff. Jeg leste om en dame på rundt 45 år i VG for noen måneder siden. Ho hadde en ledd sykdom eller noe og det var ingen medisiner som hjalp og ho hadde skikkelige smerter. Ho fant ut at hasj var det eneste som hjalp så ho dyrka planter selv og brukte de KUN på seg selv. Uheldigvis så var det noen som hadde tystet på henne om at ho drev på med slikt og poilitiet kom på døra. Ho fikk 6 års fengsel. Hun hadde ikke solgt videre og brukte det kun til seg selv. Det er helt sykt at man skal sitte 6 år i fengsel for å ha prøvd å gjøre livet litt mindre smertefult. Cannabis burde legaliseres til bruk som medisin hvertfall.

Lenke til kommentar
...men den første gangen jeg drakk alkohol så husker jeg nesten ingen ting og jeg gjorde masse dumt er jeg blitt fortalt.

Nøkkelen til en suksessfull start på alkoholkarrieren ligger i å prøve deg fram, ta et steg av gangen, begynne forsiktig. Du skjønner tegninga. ;)

Lenke til kommentar
Dessuten var det enormt mange som gikk rundt med "Bevar Christiania"-skjorter på. Til og med helt streite folk med barn og hele pakka. Jeg så også en unge som gikk med en sånn skjorte på flyplassen. Han var sammen med hele familien.

Det betyr nok at Danmark vil legalisere om ikke så altfor lenge.

Og når Danmark legaliserer vil nok resten av Norden gjøre det samme om det får positive utslag.

No er vel Christiania meir enn bare cannabis?

Uanset så tviler eg sterkt på at det blir legalisert i Norge bare fordi Danmark gjør det. Tvilsomt at ap og sv gjør det og trur eg skal måtte vente lenge før ein regjering med Krf hadde legalisert det.

I Nederland er det jo legalisert med resten av Benelux har ikkje følgt det opp.

Lenke til kommentar
I Nederland er det jo legalisert med resten av Benelux har ikkje følgt det opp.

Nederland har _ikke_ legalisert bruk og salg av cannabis i den forstand at loven tillater det. Men landets politikere har bestemt at politiet ikke skal forfølge salg og besittelse under visse forutsetninger. Belgia har derimot vedtatt ved lov at bruk og besittelse av små mengder cannabis er lovlig. Salg er derimot forbudt.

Men hovedinnholdet er det ikke strid om. Hasj er farlig.

Alt er farlig, inklusivt det å leve. Spørsmålet er om det er farlig nok til å ha forbud, og om det skal håndheves. Blant rusmidler som benyttes i dag er det kun beroligende medikamenter som er mindre farlig.

Lenke til kommentar
Nederland har _ikke_ legalisert bruk og salg av cannabis i den forstand at loven tillater det. Men landets politikere har bestemt at politiet ikke skal forfølge salg og besittelse under visse forutsetninger. Belgia har derimot vedtatt ved lov at bruk og besittelse av små mengder cannabis er lovlig. Salg er derimot forbudt.

Har blitt misinformert eg då. Beklager. Trude ein hadde lov å dyrke til eige forbruk eventuelt få kjøpt på apotek. Men dette stemer ikkje?

Lenke til kommentar

Dere må ta all informasjon dere får om cannabis med en klype salt. Se på samme type informasjon om alkohol så ser dere jo også at det stemmer, men altså ta det med en klype salt.

For å forklare litt hvordan hasj er så er det mer som om at den stenger for noen sanseinntrykk og slipper andre til. Verre enn det er det ikke.

Og det er helt vanlig at man ikke kjenner noe som helst første ganger. Helt normalt.

Dessuten når man først får virkningen er det størst fare for angst osv, men det betyr ikke dermed sagt at det er farlig. Det handler mest om psyken til den aktuelle personen som røyker.

Jeg har hatt masse angst og greier av hasj, men alt ga seg når jeg på en måte bestemte meg for det. "Turn off you mind, relax and float down stream"

Om man gjør dette er det ikke farlig idet hele tatt.

Fysiske skader av cannabis er ikke så mye verre enn tobakk. Det er jo logisk og helt sikkert at det skader mer enn tobakk sånn sett på grunn av all oljen.

Men husk også at man røyker ikke hasj like ofte som man tar en sig.

Derfor er det ikke farlig idet hele tatt å ta en joint i ny og ned.

Og selvfølgelig fucker hasj med hjernen. Det er jo derfor vi røyker det! ;)

Samme med alkohol også, man merker jo dagen derpå at det du tyllet i deg ikke var særlig bra for hjernen din. Men det stopper da ingen gjør det det?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Damn.. raziel014 du er god å argumentere.

En grunn til å legalisere hasj, er jo at når det selges i butikker, så slipper man å oppsøke resten av narko-miljøet.

Det er ingen hemmelighet at Nederland har mindre heroin dødsfall enn Norge, og bare for å ha det sagt: Jeg tviler på at Normenn er dårligere til å dosere heroinen sin enn nedelendere. Mye tyder på at det er ferre heroin brukere i Nederland enn det er i Norge, og det er ca. 10 millioner innbyggere mere.

Så det med at det sleges i egene butkker, eller på et apotek bidrar egentlig til at folk som bare har lyst til å prøve slipper å komme i kontakt med folk som driver på med andre stoffer i tillegg til hasj.

Lenke til kommentar

Eller enda bedre: Man innfører et nasjonalt direktiv om at politiet ikke skal etterforske eller straffe besittelse av små mengder cannabis, eller egen produksjon. Smugling og salg av store kvanta kan føre til straff. Ungdommer som før oppsøkt lugubre miljøer kan nå få slippe dette og heller få seg en ny hobby; botanikk.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Faynman! Jeg tror ikke en fullstendig legalisering i Norge nå ville ha ført til bare fryd og gammen. Men derimot å ha fått hatt mindre menger hasj eller marihuana på seg og kanskje få lov til å ha et par-tre planter i måneden. Til eget bruk selvfølgelig fordi om det hadde blitt lov til å dyrke egen pot hadde jo ingen orket å dratt på gata for å skaffe ei flis. Man har bare kunnet knipe av et toppskudd på planten og ta en joint.

Når jeg var i Danmark merket jeg stor forskjell generellt på folket som bor der. De har en mye mer liberal holdning til alt enn i har i Norge. Det er ikke lov i Danmark heller, men ingen ser stygt på seg eller kritiserer deg på noen måte og de finner ut at du tar en joint en gang i blant. Derfor er de også mye friere og får på en måte tid til å være seg selv.

Mer sånn tror jeg det er i Nederland også. Ihvertfall den generelle spiriten folk har til rusmidler. Folk ser egentlig ikke på hasj og marihuana som "dop" eller "narkotika". Det gjør heller ingen her i Norge som røyker. Men grenser er klar og streng om det er snakk om noe mer tyngre stoffer.

I Christiania i Køben så er det store veggmalerier med en hånd som knuser en sprøyte og det står stort og tydelig! "Say no to harder drugs"

Hva som er galt med denne livsstilen kan jeg ikke forstå. Mulig vi i Norge er altfor skeptiske til ting. Egentlig er vel folk flest her i landet skeptisk til alt.

Men det er ingen tvil om at en mer liberal narkoholdning hadde vært en meget forbedring for de tyngste narkomane i Norge. I Nederland har jeg hørt snakk om at det såsi ikke er en eneste heroinist under 40 år. Det sier litt da i forhold vårt fantastiske Oslo!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Vil anbefale alle som er med i denne diskusjonen å ta en titt på UMN (Ungdom Mot Narkotika) sitt gamle nettforum. Dette forumet ble lagt ned en stund siden av "uante" grunner. Ganske moro lesning egentlig! Og veldig mye bra argumentasjon, hovedsakelig (les: ensidig) fra pro cannabis forkjempere :)

Dette er da mirroret av det gamle nettforumet:

http://www.home.no/propaganja/forum/index.html

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...