Tias Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hardware.no forumet bestå i stor grad av små drittunger, Windows er ikke så vanskelig å lære, ei heller spillene de spiller. Klart det er noen som leser seg frem til ditt og datt, og naturligvis er det også personer som ikke en gang gidder det men bare kommer med meningsløst vås og gamle rykter uten bunn. Noen blir helt sikkert fenget av hele mysteriet rundt cannabis (assosiasjoner til det fjerne Østen? Ikke vet jeg), og det er utvilsomt -mange- som utaler seg uten å ha opplevd problemene de så enkelt feier under teppet, - men jeg ser ingen grunn til at det bare skulle gjelde pro-siden...? Jeg skjønner egentlig ikke helt hvor du vil, trn100. Du angriper tilsynelatende personer på måfå uten nevneverdig grunn, og det eneste du oppnår er å skape forvirrelse og en ødelagt tråd. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg har testet endel, og vært sammen med folk som har vært i et hardt rusmiljø, så jeg vil si at jeg har relativt god basis på mine utsagn. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Hardware.no forumet bestå i stor grad av små drittunger, Windows er ikke så vanskelig å lære, ei heller spillene de spiller. Klart det er noen som leser seg frem til ditt og datt, og naturligvis er det også personer som ikke en gang gidder det men bare kommer med meningsløst vås og gamle rykter uten bunn. Noen blir helt sikkert fenget av hele mysteriet rundt cannabis (assosiasjoner til det fjerne Østen? Ikke vet jeg), og det er utvilsomt -mange- som utaler seg uten å ha opplevd problemene de så enkelt feier under teppet, - men jeg ser ingen grunn til at det bare skulle gjelde pro-siden...? Jeg skjønner egentlig ikke helt hvor du vil, trn100. Du angriper tilsynelatende personer på måfå uten nevneverdig grunn, og det eneste du oppnår er å skape forvirrelse og en ødelagt tråd. Det var absolutt ikke meningen... Ei heller å ødelegge tråden... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg har testet endel, og vært sammen med folk som har vært i et hardt rusmiljø, så jeg vil si at jeg har relativt god basis på mine utsagn. Tror på det Fragle... Var altså ikke galt ment... Jeg har testet det meste selv, og det har aldri vært et problem for min del... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ikke for min del heller, men likevel, har flere venner som det ikke har vært lett for. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ikke for min del heller, men likevel, har flere venner som det ikke har vært lett for. Det tror jeg på, etter å ha tenkt meg om.... :-) Lenke til kommentar
Delusional Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg som selvstendig kynist, stoler kun på mine erfaringer når det gleder noe om jeg har noen. Du vet aldri om hvem som lyger om ting, og hva deres baktanke er. Hvis du bruker et rusmiddel med måte, og dine kompiser ødlegger seg på det, er det jo helt klart at du bør stole på det du selv vet, ut ifra det du selv erfarer om deg selv. Dine kompiser kan bruke cannabis hver dag, ta rypnohl og kicke heroin for alt du vet, men du vet selv om du bruker noe annet enn cannabis, og om du bruker det hver dag. Stol på deg selv, det er det vi snakker om. Skal vi få ha friheten til å bruke cannabis, skal vi og stole på oss selv. Friheten er ensom, men slik er det. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Jeg skjønner hva dere mener. Spesielt du trn100 som snakker om at folk ikke helt vet hva de snakke om når det kommer til legalisering. Vi har jo lest her utallige ganger at hasj kanskje ikke er så farlig fysisk. Men det som i mine øyne er farligst det er det at hasjen er tidsfordriv. Når man har det kjedelig er det lett å ta ei pipe og det skal ikke mye til for å bli innrøyka. Og det er jo når man har det kjedelig man skal være kreativ og finne på ting. Akkurat dette kan fort forsvinne når man røyker ofte. Man havner i en slags ond sirkel der alt egentlig kun handler om å røyke. Selv har jeg røkt ca.2 ganger per dag i et par måneder nå og jeg har merket at jeg har blitt sløvere generelt. Jeg har vanskeligere for å sette meg inn i ting. Men nå har jeg ikke røkt siden Lørdag og jeg merker forandringen drastisk! Det er så rart fordi når jeg er inne i en røykeperiode der jeg røyker hver dag så merker jeg ingen bivirkninger og merker ikke at jeg blir sløv, men etter at jeg ikke har røkt på et par-tre dager så merker jeg det meget godt! Det er akkurat som om bevisstheten ikke blir så tåkete på en måte. Alt blir klarere. Og det merket jeg ikke mens jeg røykte. For da var jeg vant til rusen. Jeg vil beskrive hasj-rusen som om at bevisstheten blir mindre på en måte. Og enkelte sosiale antenner svikter litt, som den spøken trn100 sa om piller tidligere i innlegget. Den tok jeg ikke i det hele tatt. Det sier vel litt? Selv om dette er den største og verste bivirkningen til hasj (ifølge mine øyne) så er jeg fortsatt for legalisering! Om man kun røyker i helgene så tar det absolutt ingen skade, men hvordan få folk kun til å røyke i helgene? Sånn som det er i dag er det vanskelig. Jeg tror akkurat det har mye med det faktum at det er ulovlig. Fordi assosiasjonene blir litt vrangstilt for enkelte. Når det er ulovlig så betyr et gram hasj mye mye mer for en person enn om det hadde vært lovlig. Og det er jo ikke så rart heller ettersom man må gå på gata for å skaffe et gram. Hadde jeg fått lov til å dyrke i min egen stue ville jeg ha hatt et mye mer avslappet syn på planten. I dag er det jo lettest å skaffe hasj og hasj er jo bare konsentrert harpiks eller pollen fra planten. Og hasj har jo kommet fordi det er ulovlig regner jeg med. Det er mye enkelere å smugle et kilo hasj istedet for et kilo ren hamp. Dessuten så stinker hamp så jævlig at det nermest er en selvfølge å lage et konsentrat. Når jeg kommer hjem fra jobb er det så enkelt å ta ei pipe og om man gjør det hver dag så kommer man fort inn i en rutine. Det er nok bedre å kun røyke i helgene ja vil jeg tro. Logisk er det jo å da. Hadde det vært julkveld hver dag hadde jo ikke 24.desember vært noe spesiell. Mer eller mindre det samme når det gjelder røyking og rutinen på det. Endret 2. november 2004 av raziel014 Lenke til kommentar
~Alex~ Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Min beste vennine møtte jeg for nesten et år siden. Hun var deprimert og byttet skole til der hvor jeg gikk. Hun hadde hatt problemer å se poenget i livet og når en av hennes barndoms venniner døde i en bil ulykke var hun på gresen av det et menneske kan tåle. Etterhvert begynte hun å et alvorlig Hasj problem. Det eneste hun tenkte på(hun har fortalt meg en del om hvordan det var) var neste gang hun kunne bli "stein". Hun bodde et sted i oslo det var lett å få tak i dop, noe som var grunnen til at hun begynte med det: Hun klarte ikke å leve, så hun gjorde det "enkle", hun prøvde å glemme det i rus. Narkotika kunne lett blitt hennes sjebne, men det ble det ikke. Ting begynyte ågå bedre og nå 1.5 år etter at hun begynte med Hajs har hun sluttet med all form for rus. Grunnen var enkel noen brydde seg om henne og det var nok til at hun ville prøve å leve igjenn. Moral: Når du først har det vannskelig er det lett å "drukne" det i stoff. Hvis stoff legaliseres kommer det til å bli mere utbred som en "painkiller" og kan komme til å tilsløres mange liv.Flere enn det alerde gjør. Og ja jeg mener Hasj er en type "stoff". EDIT: legger til at vi begge er 15 den dag i dag... Endret 2. november 2004 av ~Alex~ Lenke til kommentar
Delusional Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Min beste vennine møtte jeg for nesten et år siden. Hun var deprimert og byttet skole til der hvor jeg gikk. Hun hadde hatt problemer å se poenget i livet og når en av hennes barndoms venniner døde i en bil ulykke var hun på gresen av det et menneske kan tåle. Etterhvert begynte hun å et alvorlig Hasj problem. Det eneste hun tenkte på(hun har fortalt meg en del om hvordan det var) var neste gang hun kunne bli "stein". Hun bodde et sted i oslo det var lett å få tak i dop, noe som var grunnen til at hun begynte med det: Hun klarte ikke å leve, så hun gjorde det "enkle", hun prøvde å glemme det i rus. Narkotika kunne lett blitt hennes sjebne, men det ble det ikke. Ting begynyte ågå bedre og nå 1.5 år etter at hun begynte med Hajs har hun sluttet med all form for rus. Grunnen var enkel noen brydde seg om henne og det var nok til at hun ville prøve å leve igjenn. Moral: Når du først har det vannskelig er det lett å "drukne" det i stoff. Hvis stoff legaliseres kommer det til å bli mere utbred som en "painkiller" og kan komme til å tilsløres mange liv.Flere enn det alerde gjør. Og ja jeg mener Hasj er en type "stoff". EDIT: legger til at vi begge er 15 den dag i dag... Spørsmålet er, så utbredt som hasj er i dag, brukes det ikke som painkillers allerede? Narkotika er så lett tilgjengelig at det ikke er noe problem overhodet å få tak i det. Tror det er vanskligere å inrømme at du har et rusproblem med et narkotikum enn om det ikke regnes som narkotika. Tror det med rusmissbruk er et slags kulturproblem i norge. Skal jeg genarlisere mye så er den generelle holdningen til norge slik: Drikke alkohol i helegene... "kult!" Drikke alkohol i hverdagen... "ikke kult" Røyke hasj en gang i blant... "ikke kult" Røyke hasj i hverdagen... "ikke kult" Hvor mange ungdommer drikker i hverdagen? Ikke mange. Når folk først har prøvd hasj en gang i blant. Så er ikke folk så kule lengre. Jaja tenker folk jeg røyker i hverdagen og jeg ikke akkurat som om du blir mindre kul av det. Ting har med holdninger. Hva er det som hindrer folk her inne å drikke i hverdagen? Om vi legaliserer så kan vi begynne å arbeide med holdningene til folk. Hadde vi hatt den holdningen at det er helt greit eller kult å røyke i helgen, men om du gjør det i uken er du en idiot. Mye det samme som det er med alkohol. Lenke til kommentar
kag Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Spørsmålet er, så utbredt som hasj er i dag, brukes det ikke som painkillers allerede? Narkotika er så lett tilgjengelig at det ikke er noe problem overhodet å få tak i det. Tror det er vanskligere å inrømme at du har et rusproblem med et narkotikum enn om det ikke regnes som narkotika. Jeg har ikke så mye å tilføye, men, til tross for at hasj er meget utbrett i dag og brukes som en painkiller av mange, så er det ikke å komme utenfor at problemet bare øker hvis det er flere som benytter seg av det. Jeg tror nemmelig at det er lettere å innrømme at man har et rusproblem hvis man holder på med et narkotikum som er ulovlig. Kan kanskje ha noe med at siden det er ulovlig, så er dette egentlig ikke noe jeg burde holde på med. Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Jeg tror legalisering vil gjøre det bedre for de som allerede bruker dette som en slags "lykkepille".Langtidsvirkningene av legalisering tror jeg er dårlig. Vi har lykkepiller som enn kan få hos doktoren.Det virker som om pillen også sløver ned de sanse/føle egenskapene som egentlig er ønskelig for de som vil skjerpe dette. Det finnes også en annen måte å skjerpe sanse/følelse evnen uten å måtte ty til kjemiske stoffer og vil ha samme effekt og opplevelse.Denne metoden koster ingenting å lære eller bruke. Mere info får du ved å henvende deg til: http://www.contact-info.org/ Endret 2. november 2004 av Sunni Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Eksempel 1.Vi har to professorer som har studert cannabis. Begge har lest alle de samme kildene, alt fra raporter fra who, og propaganda fra legaliseringssiden og propaganda fra anti-legaliseringssiden. De har studert mennesker som bruker cannabis. Den eneste forskjellen mellom professorene er at de den ene har prøvd cannabis og den andre ikke. Hvem mener du har best grunnlag til å fortelle om effektene, hvem tror du best kan beskrive følelsene? Så tar vi en likning for å få litt perspektiv på sakene. Likning 1 Vi har to tourguider. Begge har studert Egypt, og vet meget om egypterene og pyramidene og landet Egypt. Begge har møtt folk fra Egypt. Forskjellen mellom disse tourguidene er at den ene tourguiden bor i Egypt, og er tourguid der, den andre har ikke vært tourguid i Egypt. Begge har den samme teoretiske informasjonen om Egypt. Hvem tror du best kan uttale seg om Egypt, og heten der, virkelig beskrive Egypt? Til deg som lurte på om cannabis er legalisert i Nederland. I teorien og offesiellt, nei, det er bare avkriminalisert. I praksis, ja. Til alle dere som forventer en eksplosjon av cannabismisbrukere. Så vil jeg si at deres holdninger er mer negative enn naturalsimens forfatteres holdninger, med deres skrivning som var basert på determinisme. Tror dere at folk flest vil ødlegge livene sine med å bli missbrukere? Er utrolig rart at vi ikke har flere alkoholikere. Det eksempelet er helt ubrukelig om forskning på cannabis. Hvis dette skulle vært av noen betydning skulle den ene forskeren ha røyket over en lengre periode(ti år eller mer). For det er gjerne langtidsvirkningen/ evt.skadevirkninger vi er ute etter? Tror jeg heller ville tatt en større gruppe og sett på den for å få så riktige resultater som mulig. Forskerens egne erfaringer med stoffet er vel ikke av noen veldig stor vitenskapelig verdi siden dette er erfaringer fra en person. Dermed så vil jeg mene at en forsker som ikke har prøvd cannabis kan fremlegge en like forskningsmessig bra rapport som en som har prøvd. Ja, selvfølgelig kan en som har prøvd det fortelle mer om rusen enn en som ikke har opplevd den. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Men det som i mine øyne er farligst det er det at hasjen er tidsfordriv.Når man har det kjedelig er det lett å ta ei pipe og det skal ikke mye til for å bli innrøyka. Og det er jo når man har det kjedelig man skal være kreativ og finne på ting. Akkurat dette kan fort forsvinne når man røyker ofte. Den der kjenner jeg igjen fra South Park Et veldig bra poeng. Tror det med rusmissbruk er et slags kulturproblem i norge. Skal jeg genarlisere mye så er den generelle holdningen til norge slik:Drikke alkohol i helegene... "kult!" Drikke alkohol i hverdagen... "ikke kult" Røyke hasj en gang i blant... "ikke kult" Røyke hasj i hverdagen... "ikke kult" Hvor mange ungdommer drikker i hverdagen? Ikke mange. Når folk først har prøvd hasj en gang i blant. Så er ikke folk så kule lengre. Jaja tenker folk jeg røyker i hverdagen og jeg ikke akkurat som om du blir mindre kul av det. Ting har med holdninger. Hva er det som hindrer folk her inne å drikke i hverdagen? Om vi legaliserer så kan vi begynne å arbeide med holdningene til folk. Hadde vi hatt den holdningen at det er helt greit eller kult å røyke i helgen, men om du gjør det i uken er du en idiot. Mye det samme som det er med alkohol. Jeg vil si at det er lettere å røyke hver dag enn å drikke hver dag mener ihvertfall jeg. Alkohol er også et rusmiddel, faktisk en gift som sløver hjernen. Heller ikke noen bra ting. Begge deler er noe som burde begrenses til et minimum, og i et idealsamfunn ikke eksistere. Forskjellen er at alkohol er noe som har vært lovlig i lang lang tid, det har ikke hasjen. Men å rettferdiggjøre legalisering og bruk av hasj ved å peke på alkoholen og problemene den skaper er bare teit. "Two wrongs doesnt make a right" Lenke til kommentar
Tias Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Den Polse: Cannabis har vært lovlig og i bruk i flere årtusener. Historisk sett så har forbudet ingenting å stille opp med. Jeg skal være enig i at en forsker ikke nødvendigvis kan basere sine argumenter på egen erfaring, men når det kommer til de som vil debatere her i tråden så hjelper det at de vet hva de snakker om, - de bør ha egen erfaring med stoffet. Jeg tviler sterkt på at det fins cannabis-forskere her på forumet, og dermed er det vel rett og rimelig å kreve et minimum av kriterier for å bli tatt seriøst, f.eks egen erfaring med stoffet? Det er i alle fall håpløst når lille Ole på 12 år tar turen innom denne tråden for å fortelle oss om hvor bra eller forferdelig cannabis er, for så å fortsette med å spørre etter hjelp til å bygge PC i et annet underforum. Det er ikke snakk om å kreve noe legalisert fordi alkohol er sååå farlig, poenget er at cannabis er så utrolig lite farlig. Alkohol skaper mange problemer, jeg har selv en gammel far som er alkoholiker og jeg kan love dere at jeg og mine søsken har hatt fått oppleve mye rart opp gjennom årene. Så og si alle vet hvordan dette er... Hvordan alkohol fungerer. Hvis skadevirkningene av cannabis skal forklares for folket må det naturlig nok sammenlignes med noe. Et utsagn som "Cannabis er ikke meget farlig" blir alt for vagt, hvordan kan man vite hva personen/forskeren som kommer med utsagnet mener med vagt hvis han ikke sammenligner med noe? Hvordan skal mannen i gaten forstå noe som helst av forskingsresultatene hvis han ikke får det oppsumert? Et utsagn som "Cannabis er mindre skadelig enn alkohol" blir lettere å tolke, og jeg går ut ifra at de fleste vil foretrekke et slikt svar fremfor rapporter man trenger legeutdanning for å skjønne. Endret 2. november 2004 av Tias Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 http://www.newscientist.com/hottopics/marijuana/news.jsp Lenke til kommentar
Delusional Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Men det som i mine øyne er farligst det er det at hasjen er tidsfordriv.Når man har det kjedelig er det lett å ta ei pipe og det skal ikke mye til for å bli innrøyka. Og det er jo når man har det kjedelig man skal være kreativ og finne på ting. Akkurat dette kan fort forsvinne når man røyker ofte. Den der kjenner jeg igjen fra South Park Et veldig bra poeng. Tror det med rusmissbruk er et slags kulturproblem i norge. Skal jeg genarlisere mye så er den generelle holdningen til norge slik:Drikke alkohol i helegene... "kult!" Drikke alkohol i hverdagen... "ikke kult" Røyke hasj en gang i blant... "ikke kult" Røyke hasj i hverdagen... "ikke kult" Hvor mange ungdommer drikker i hverdagen? Ikke mange. Når folk først har prøvd hasj en gang i blant. Så er ikke folk så kule lengre. Jaja tenker folk jeg røyker i hverdagen og jeg ikke akkurat som om du blir mindre kul av det. Ting har med holdninger. Hva er det som hindrer folk her inne å drikke i hverdagen? Om vi legaliserer så kan vi begynne å arbeide med holdningene til folk. Hadde vi hatt den holdningen at det er helt greit eller kult å røyke i helgen, men om du gjør det i uken er du en idiot. Mye det samme som det er med alkohol. Jeg vil si at det er lettere å røyke hver dag enn å drikke hver dag mener ihvertfall jeg. Alkohol er også et rusmiddel, faktisk en gift som sløver hjernen. Heller ikke noen bra ting. Begge deler er noe som burde begrenses til et minimum, og i et idealsamfunn ikke eksistere. Forskjellen er at alkohol er noe som har vært lovlig i lang lang tid, det har ikke hasjen. Men å rettferdiggjøre legalisering og bruk av hasj ved å peke på alkoholen og problemene den skaper er bare teit. "Two wrongs doesnt make a right" Tror du ikke den cannabisforskeren som hadde brukt cannabis i 10 år kan fortelle mye mer gjennomgående om cannabisens virkning, enn den forskeren som kan? Uansett hvor mange vitner du får på en sak vil det alltid være best å se noe med egne øyner. Uansett hvor nøyaktig du beskriver noe. Når du virkelig har stor kunskap vil erfaringene kunne bli beskrevet på en mye mer nøyaktig enn hos en som bare får det beskrevet. Alkohol har akkurat blitt re-legalisert. Cannabis har nesten nettopp blit kriminalisert. Og holdningene til alkohol blir stadig bedre. Det er for eksempel langt færre slosskamper nå enn for 30 år siden. Ting blir bedre. Cannabis has vært kjent som rusmiddel i uminnelige tider. Dine uttalelser beviser bare hvor dårlig informert du er.(uten at dette på noen måte er ment som et personangrep) Mennesker har hatt en ruskultur i flere tusen år, hvor ting som sopper og kaktus og har blitt brukt. Jeg rettferdiggjør ikke cannabislegalisering med alkohol, men jeg peker på den faktiske fremgangen vi har fått. Det er utrolg hvilke alkoholproblemer som eksisterte på 17-1800-tallet, men folk har blitt mer opplyste, folk flest vet bedre enn å drukne sine sorger i alkohol. Staten kan ikke holde noen objektive opplysningskampanjer om cannabis så lenge dette er kriminelt. Skal staten si "Hasj er mindre skadelig enn alkohol, men vi legaliserer ikke dette, fordi det er farlig". Det godtas ikke av folket. Så lenge staten fortsetter å feie problemet under teppet vil det bare vokse og vokse. Staten er i et skikkelig dilemma, skal vi si staten og se dumme ut eller skal vi la folk røyke hasj uten å få skikkelig informasjon om det. Skal de gi ut informasjon må det være nyansert, ellers fremstår dette feil når folk får vite at det er godt og ikke så farlig. Holdninger er viktig folkens, vet dere hvor holdninger skapes? Mange holdninger skapes i heimen. Mine foreldre har et svært avslappet forhold til alkohol, og de har vært åpen med meg helt siden ungdomsskolealderen. Hadde mine foreldre drukket hver dag tror jeg hadde hatt et annet forhold til alkohol. Så om 1 generasjon (om vi legaliserer cannabis nå), er det våre barn som skal ut i den store værden, og da står vi som forbilder for dem når det gjelder cannabisrus. Jeg hadde ingen som var foreldre som gav meg noe veiledning innenfor akkurat dette, men jeg klarte å finne det ut selv, ikke alle har vært like heldige, og da kan de og fortelle sine barn om de dårlig erfaringene, så sant folkene ikke virkelig havner på kjøret og ikke får unger i det heletatt. Holdninger er noe som skapes av samfunnet rundt oss, det er ikke noe vi blir født med. Og vi kan faktisk snu situasjonen vi har i dag, til å endre standardbruken til som med alkoholen. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Gode poeng Delusional. Er du fra NF forumet? Lenke til kommentar
Delusional Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Er fra norsk freak forum om det var det du mente. Og jobber ellers aktivt med å opplyse folk og meg selv med fakta om de rusmiddlene som vi er kjent med. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ok. På Norshroom da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg