Kenny Bones Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Men SteffyBoy, det funker ikke å ta fram en liste med informasjon fra DEA til oss. Jeg tror nok at de fleste her har sett den lista hundre ganger og vi vet at USA vil ha det til at det er farlig, men det som er så rart det er det at vi som har røkt en stund har ikke merket noe som helst av de symptomene. Men all rus har en slik liste og cannabislisten er jo langt kortere enn de fleste andre. Se for eksempel på lovlige medikamenter man kan få på resept. Mange av de stoffene er laaangt farligere enn hasj og årlig dør mange av pilleoverdose. Og ingen har i verdens historie dødd av hasj. Dessuten funker hasj ofte bedre som medisin enn de lovlige pillene man får på apoteket. Og det er faktisk heelt feil det punktet på lista der du sa at "hasj gir lavere immunforsvar osv" Det tror jeg også er helt feil fordi når jeg er syk og tar en pipe, så blir alt så mye bedre og jeg blir fortere frisk. Det er jo faktisk medisin vi snakker om og dermed kan ikke de påstandene være sanne uansett. Selv funker jeg meget bra i allmenheten og fikk 5 i snitt og på eksamen i avgangsklassen før jeg begynte å jobbe. Så jeg tror nok ikke at alt dette stemmer alltid. Jeg funker fint med det og man har kanskje lett for å tro at det er et rusmiddel på lik linje som heroin ettersom hasj også er "narkotika" Men alt er jo relativt og jeg regner med at de punktene på lista kommer fra forskere som har forsket på det temaet, men som jeg sa "alt er relativt" og dn må ha bakhodet at forskerne har som regel en subjektiv mening fra før av. Kan jo nevne at det helt siden 70-tallet har blitt utført tester til og med av verdens ledende innen rusforskning og de har en rekke ganger funnet ut at cannabis ikke er så farlig likevel. De har også forsket på befolkningen i Jamaica for å teste langtidseffekten. I Jamaica røyker de jo omtrent konstant ifra fødsel til død (satt på spissen), og disse negative virkningene har aldri blitt bevist ordentlig. Dessuten har WHO sensurert deler av rapporter skrevet av forskere, så all statlig informasjon bør nok tas med en klype salt. Så om du er redd for at ungene dine skal begynne med stoff, så er det aller beste å fortelle sannheten og IKKE skrem ungene. Det er aldri den gode måten å gjøre det på. Prat med ungene om rus. Fortell dem det de bør høre og ikke bare si "narkotika er farlig" Selv om hasj alltid har vært påstått syndebukken for all elendighet, men det er på tide å slutte med de holdningene til det. Vi vil ikke at noe så harmløst som hasj skal være en syndebukk for all elendighet. Men desverre har folk oftre andre sterke meningen og jeg må stille meg på sidelinja for det. Og om det hadde vist seg at hasj har en slags skjult effekt som er veldig skadelig i lengden, ville jeg selvfølgelig ikke vært for legalisering lenger og mest sannsynligvis ville jeg ha sluttet helt å røyke (En legalisering vil også forresten gi unger en tryggere hverdag. Langere vil ikke stå på skolehjørnene og selge hasj lenger. Og andre stoffer vil de nok ikke prøve å selge fordi ungdom sjeldent prøver seg direkte på exstacy og amfetamin) Endret 5. oktober 2004 av raziel014 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Jeg tror nok at de fleste her har sett den lista hundre ganger og vi vet at USA vil ha det til at det er farlig, men det som er så rart det er det at vi som har røkt en stund har ikke merket noe som helst av de symptomene. Hvordan hadde du merket at du hadde svakere/mindre effektiv sperm? Og ingen har i verdens historie dødd av hasj. Hvor mange har dødd av at en mann bak rattet har vært høy på hasj? Det er jo faktisk medisin vi snakker om og dermed kan ikke de påstandene være sanne uansett. Smertestillende medisin. Ellers har du noen veldig gode poeng, og jeg setter pris på at du bruker så mye tid på å informere meg. Sannheten er at jeg ikke har alle fakta (det er jo egentlig ingen som har det, med tanke på at det aldri er to vitenskapelige undersøkelser som er like). Det jeg er redd for er at hasj vil føre til værre ting, hvor mange begynner rett på kokain? Er du ikke enig i at de fleste som holder på med hardere dop, begynte med hasj? Endret 5. oktober 2004 av SteffyBoy Lenke til kommentar
The President Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hva er misbruk? Er det en offisiell mengde hasj som røykes pr uke som definerer det, eller er det avhengigheten? Og vil ikke symtomene dukke opp om du bare røyker litt, bare du røyker lenge? Jeg er forresten fullt og fast overbevist om at narkotika-relaterte handlinger er umoralske, men jeg dømmer ikke. Nei. Symtomene vil ikke dukke opp selv om du røyker lenge. Så lenge du røyker med måte selvfølgelig. Bra innlegg av Fragletrollet forresten! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Så lenge du røyker med måte selvfølgelig. Ja, og hva er dette? Hvor mye er for mye, hvor lite er "med måte" og når er det misbruk? Lenke til kommentar
The President Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Så lenge du røyker med måte selvfølgelig. Ja, og hva er dette? Hvor mye er for mye, hvor lite er "med måte" og når er det misbruk? Missbruk er litt vanskelig å deffinere, som du sikkert allerede har forstått. Men etter min mening så er det ikke missbruk så lenge det ikke går ut over noe, så lenge man ikke får livet ødelagt, blir syk, blir svært avhengig osv osv.... Du tar sikkert poenget. Og det finnes ingen oppskrift på hvor mye man må bruke. Noen kan røyke hver dag og fortsatt fungere like bra i hverdagslivet, mens mange (de fleste tror jeg) vil ikke "tåle" dette. Og da er det missbruk..... Det er også missbruk når politiet konfiskerer gode cannabisplanter og destruerer dem. Sitat Homer: "aaaahh... I could have smoked that pot......." Lenke til kommentar
The President Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er du ikke enig i at de fleste som holder på med hardere dop, begynte med hasj? Akkurat det er jo bare et tåpelig argument.... Tok ikke de første seg en pils før de røyka hasj? prøvde de ikke sigaretter? drakk de ikke saft? fikk de ikke morsmelk? skal det bli ulovlig av den grunn? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er du ikke enig i at de fleste som holder på med hardere dop, begynte med hasj? Akkurat det er jo bare et tåpelig argument.... Tok ikke de første seg en pils før de røyka hasj? prøvde de ikke sigaretter? drakk de ikke saft? fikk de ikke morsmelk? skal det bli ulovlig av den grunn? Jeg ser ingenting tåpelig med det. Hasj er kjent som en gateway drug fordi noen mennesker prøver hasj, for så å prøve hardere stoffer. I tillegg er det få som går rett på de harde stoffene. Lenke til kommentar
The President Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er du ikke enig i at de fleste som holder på med hardere dop, begynte med hasj? Akkurat det er jo bare et tåpelig argument.... Tok ikke de første seg en pils før de røyka hasj? prøvde de ikke sigaretter? drakk de ikke saft? fikk de ikke morsmelk? skal det bli ulovlig av den grunn? Jeg ser ingenting tåpelig med det. Hasj er kjent som en gateway drug fordi noen mennesker prøver hasj, for så å prøve hardere stoffer. I tillegg er det få som går rett på de harde stoffene. Det er kjent som et "Gateway" drug.. ja..... men det er blitt motbevist mange mange mange ganger at dette stemmer ikke....det at mange går over til tyngre stoffer har lite med hasjen og gjøre... gidder ikke lage noe langt foredrag om dette... Søk heller litt rundt og jeg skal vedde på at du finner vitenskapelige prøver og tester som motbeviser din teori...... Isåfall er jo og alkohol, tobakk og også (som jeg nevnte i stad) morsmelk et "gateway" drug? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hvor mange har dødd av at en mann bak rattet har vært høy på hasj? Svært få vil jeg tro. I hasjrus er man veldig bevist på at man er ruset og tar derfor sine forholdsregler. Det er gjort forsøk i England på dette; en sjåfør kjører en løype mens han er påvirket av hasj, en annen av alkohol, og en av begge deler. Den beste sjåføren hadde kun brukt hasj, den dårligste kun alkohol. Jeg ser ingenting tåpelig med det. Hasj er kjent som en gateway drug fordi noen mennesker prøver hasj, for så å prøve hardere stoffer. I tillegg er det få som går rett på de harde stoffene.Det som kjennetegner hasj er vel at det er det ulovlige stoffet som flest mennesker bruker. De som bruker hardere stoffer hadde nok gjort det uavhengig on hasj var lovlig eller ikke. Det farligste man kan gjøre er å overdrive faren ved bruk av cannabis. Ungdommer vil fullstendig miste respekt for rusinformasjon når de finner ut hvor ufarlig dette stoffet er. Forresten så har antallet heroinmisbrukere gått kraftig ned i Nederland etter at cannabis ble godtatt (det er da snakk om nederlendere og ikke alskens turister). Lenke til kommentar
Delusional Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Så lenge du røyker med måte selvfølgelig. Ja, og hva er dette? Hvor mye er for mye, hvor lite er "med måte" og når er det misbruk? Det er det samme som med alkohol. Drikker du i uka (altså ved mindre du er ute på en torsdag, eller feirer noen, eller tar en pils til maten). Røyker du skeiv i uka, så kan det tyde på at du missbruker det. Røyker du deg skreiv i helgen er det det samme som å drikke seg full i helgen. Røyking bør ikke skje oftere enn du bør drikke. Missbruk er når når rusen tar over for de hverdagslige tingene, i hverdagen din generelt, og slike ting blir vanskelig å gjøre. Er du ikke enig i at de fleste som holder på med hardere dop, begynte med hasj? Akkurat det er jo bare et tåpelig argument.... Tok ikke de første seg en pils før de røyka hasj? prøvde de ikke sigaretter? drakk de ikke saft? fikk de ikke morsmelk? skal det bli ulovlig av den grunn? Jeg ser ingenting tåpelig med det. Hasj er kjent som en gateway drug fordi noen mennesker prøver hasj, for så å prøve hardere stoffer. I tillegg er det få som går rett på de harde stoffene. Prøver du aldri alkohol, prøver du (mest sansynlig) ikke hasj. Spør hvilken som helst narkoman, og spør han/henne om han/henne ikke hadde prøvd alkohol før han/hun brukte narkotika. Dette er samme argumentasjonen du bruker. Bruke hasj => hardere narkotiske substanser = Feil Bruke alkohol => hasj = Feil Det er holdninger som er inngangsportalen til andre rusmiddler, ikke hasj, alkohol, morsmelk eller noe annet. Hvilke holdninger får du til sterkere rusmiddler når du har hørt at hasj gjør deg gal, og når du har prøvd hasj og er normal. Da tror du selvfølgelig at alt er bare tull, og du vil før eller siden få deg en på trynet. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 For opplysning så tok jeg faktisk mitt første trekk av en spliff før jeg hadde tatt min første pils... hehe. Lenke til kommentar
The President Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 For opplysning så tok jeg faktisk mitt første trekk av en spliff før jeg hadde tatt min første pils... hehe. Ja det finnes jo noen av dere også, men sånn generelt sett så er nok rekkefølgen motsatt.... Så lenge du ikke er narkoman/rusmissbruker (det vet jo ikke jeg) så stemmer jo uansett ikke arbumentet til bla. SteffyBoy..... Men på den annen side så er det jo nettop i denne rekkefølgen det logisk burde skje, siden cannabis er mindre farlig enn alkohol!!!! Men så finnes det jo ingen fasitt på hvilke narkotiske stoffer man prøver først... Jeg prøvde x før jeg røyka tjall! Alkohol blir prøvd først fordi det er lovlig.... tror jeg..... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg har prøvet mye rart, men er vel ikke akkurat narkoman av den grunn. Jeg får ode karakterer på skolen, har masse venner osv. Enda Neida, jeg fleiper. Men jeg prøvde faktisk hasj ved en veldig ung alder, alt for tidlig egentlig. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Så lenge du røyker med måte selvfølgelig. Ja, og hva er dette? Hvor mye er for mye, hvor lite er "med måte" og når er det misbruk? Missbruk er litt vanskelig å deffinere, som du sikkert allerede har forstått. Men etter min mening så er det ikke missbruk så lenge det ikke går ut over noe, så lenge man ikke får livet ødelagt, blir syk, blir svært avhengig osv osv.... Du tar sikkert poenget. Og det finnes ingen oppskrift på hvor mye man må bruke. Noen kan røyke hver dag og fortsatt fungere like bra i hverdagslivet, mens mange (de fleste tror jeg) vil ikke "tåle" dette. Og da er det missbruk..... Det er også missbruk når politiet konfiskerer gode cannabisplanter og destruerer dem. Sitat Homer: "aaaahh... I could have smoked that pot......." Hallo lille venn... :-) Så lenge ikke du føler deg syk er det ok, og siden du har kontroll hinsides alle andre må det jo være greit? Kjenner mennesker som i utgangspunktet stavet bedre enn deg, som fremdeles tigger om hjelp fra en grøftekant de færreste av oss har kunnskap om... Skal selvsagt ikke påstå de er mer intelligente enn deg, bortsett fra stavingen, men jeg kan si med sikkerhet at de alle er imponert over din kunnskap på området, og skulle ønske de var like smarte som deg.... Unntatt det med stavingen da... Hadde de bare visst hva du vet, ikke sant... Endret 5. oktober 2004 av trn100 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Og, Haltan. Spis litt sopp/syre, og så spør du deg selv om du føler deg dummere etterpå... Hmmm... Har spist sopp da.... Føler meg i allefall ikke smartere ;-) Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hadde forøvrig nettopp besøk av en nydelig ung dame som i utgangspunktet kom for å loppe meg for penger til hva noen av dere anser som Guds gave til menneskeheten... Jeg vet hun ikke har brukt sterkere stoffer så langt, og hun er heller ikke glad i alkohol... Hun trengte penger til en rev, som i utgangspunktet ikke er så galt, om det bare var for revens skyld... Selv ikke Jeppe drikker for alkoholens skyld, men fordi han er redd... Hvilket får meg til å lure på hva tilhengere av Cannabis er for feige til å møte i hverdagen? Lenke til kommentar
Tias Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 trn100: Angående bruk / missbruk tror jeg jeg tør påstå at det er noe relativt. Noen sier at hvis du ikke lengre ser noen grunn til å røyke, men alikevell fortsetter; da missbruker du, andre kommer med fraser lignende The President og mener det er den gyldne regel, mens andre igjen har litt mer nyanserte og utdypende definisjoner, aller helst en eller annen blanding av alternativ en og to. Jeg for min del tror ikke det fins noen gylden regel. Noen røyker seg skev hver dag for å slappe av, de liker rusen, noen gjør som meg å arrangerer smokefests av og til der de drar med seg gode venner til et privat sted med god mat og musikk, gjør liksom et rituale ut av det, noen røyker hver dag for å holde migrene eller ms i sjakk, noen røyker så ofte de kan i festsammenheng og noen røyker akkurat så ofte det passer de. Hva som er missbruk eller bruk her må vel være opp til den enkelte og de rundt ham? Jeg tror ikke jeg vil kalle forelderen i slutten av 40-årene for missbruker fordi han røyker seg en liten en med sin kone hver kveld etter at barna har sovnet, kanskje istedet for et glass vin eller en øl? Nei, jeg tror ikke du har grunn til å føle deg så veldig smart fordi du har spist sopp, men jeg tror strengt talt ikke en sopptripp fører til idioti heller. Det er godt mulig å bli desillusjonert av en sopptripp, kanskje man får idiotiske oppfatninger av hvordan verden og samfunnet fungerer, men dum blir man i alle fall ikke. Angående Jeppe på Bierget så tror jeg ikke problemene kan oppsumeres så enkelt at han er redd. Holdberg levde i en tid da alkohol og følgende et meget stort alkoholkonsum var serdeles vanlig; alle drakk. Alkoholen representerte deres sosiale liv, man samlet seg på et sted og man drakk. Det var det man gjorde. At Nille var en fryktelig slem kone skal jeg ikke fornekte, det er åpenbart, men jeg tror ikke dette hadde fått Jeppe til å drikke sånn helt uten videre. I dagens samfunn drikker folk hovedsakelig, akkurat som på Holdbergs tid, for å bli beruset. Man tar en øl eller to for å slappe av, for å komme i godt humør, for å distansere seg fra hverdagens mas og kjas. At Jeppe gjorde akkurat det samme er nok ikke helt utenkelig, tross alt. Hvem drikker vel for alkoholens skyld? Nå er det ikke sikkert du forstår hva jeg prøver å si her (jeg er gjerne noe vag...) men skitt au. Ting er av og til ikke svart / hvitt. Å påstå at cannabistilhengere (nå generaliserer du ganske grovt her; medisinsk bruk, rekreasjonelt bruk med mer under samme kategori) benytter seg av cannabis fordi de på en eller annen måte flykter fra hverdagen er tåpelig. Du forteller, som så mange andre før deg, om de som missbruker, ikke flertallet av folket. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) La meg bare få si, før jeg får tenkt meg om, at dette var et skikkelig godt og velfundert innlegg :-) Nå må jeg tenke meg om.... Edit: Ble for ivrig :-) Endret 5. oktober 2004 av trn100 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Nå har jeg tenkt, og er enig i mye av det du sier... Enten du nyter alkohol eller hva du forfekter er det i utgangspunktet det samme... I allefall etter at barna har sovnet. Imidlertid, i forhold til hva som er tillatt... Det er sagt over at forbud mot Cannabis skaper kriminelle, ikke minst unge kriminelle, og det skal være et argument for å tillate det, enten vi snakker bruk eller misbruk? Synes ikke det argumentet er holdbart, da det ville bety at om vi øket fartsgrensene i Norge generelt til 300 Km/t ville aldri noen kjøre for fort... Kan ikke helt se hvilke problemer en eventuell legalisering av nok et rusmiddel skulle kunne løse? Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Kjenner ingen som har røyket mye cannabis uten å få bivirkninger av det. Det sløver hjernen, og gir personlightsforandring ved stort forbruk. Selvfølgelig er det forskjell på folk, og hvor mye man røyker. Men litt av problemet med cannabis er jo at det er så "uskyldig". Ikke verre enn en liten tjall for å roe ned nervene om kvelden, ikke sant? Folk som sier det røyker definivt selv. Selvbedrag kaller jeg det. Røyker man bare helgene, og klarer det... Så flott da! Men siden det er vanskeligere å se det på folk at de har røyket enn bruk av andre stoffer og alkohol, så blir det fort til at man gjør det oftere. Kjenner for mange som røyker nesten hver dag. Prater sjelden med de, fordi de er så jævlig sære når dem røyker. Og den oppførselen tar de til seg ellers og. Også har du selvsagt ting som flashbacks, hukommelsessvikt osv... Men det tar vi det når det kommer, ikke sant? Endret 6. oktober 2004 av XmasB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg