Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!

Anbefalte innlegg

Jeg er mot legalisering av hasj pga dette;

La oss nå si at hasj skulle blitt lovlig. Og at bare en av ti blir avhengig til den grad at det vil forårsake medvarende eller langvarige problemer etter avsluttet røyking. Hvis da 50 000 mennesker skulle begynte med hasj, ville vi fått 5 000 ofre.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at legalisering betyr økt tilgjengelighet. Noe som igjen betyr økt bruk (ikke at folk vil røyke mer, men at flere vil begynne å røyke). Og noe som igjen vil bety at det er flere som blir avhengige.

Jeg høres kanskje ut som den pappa som ikke vil la sønnen sin på fjorten se Die Hard pga det er femtenårsgrense, men dette mener jeg. Skulle det blitt legalisert, gitt 50 000 røykere, hvorav 5 000 av dem hadde fått problemer, så synes jeg et forbud mot det er det beste. Rett og slett for å beskytte den ene tiprosenten. En mager femprosent hadde vært nok det også, synes jeg.

Men jeg skjønner det er mange akkurat her inne som er uenig med meg.  :)

At du legger frem de tallene du gjør, viser hvor lite peiling du faktisk har, hva det angår dette rusmiddelet. Muligheten for å bli avhengig av alkohol er langt større enn hasj. Så når majoriteten av den norske myndige befolkningen ikke er alkoholavhengig, så finner jeg det rart at du prøver å si at så mye som 10% av de som røyker hasj er avhengige av hasj. Da er jeg sikker på at 50% av de som drikker alkohol er avhengige av alkohol, bare for å vise hvor latterlig ditt eksempel er. Eller prøver du å si at vi som tar oss en jonny i ny og ne, er svakere mennesker som ikke klarer å slutte å ruse oss?

Vil en som er 12-13 år i dag røyke hasj, så trenger han bare å gå 1-3 meter utenfor ungdomsskolen for å få tak i noen som gladlig selger til ham, det samme gjelder alkohol og tobakk. Hasj er ikke veldig lett å mekke hjemme uten at du blir merket, og det er ikke lettere å mekke det når det eneste du har av mekkeerfaring er når du har sett faren din gjøre det. Vil du ruse deg på noe når du er 12-13 får du tak i det. Jeg bor et lite stykke utenfor bergen, og når jeg vet hvor lett det var å få tak i ting her, så må det være mye lettere om du bor inne i byen.

Hasj er ganske sterkt å røyke, det er ganske skarpt, jeg kan tenke meg at de "små voksne" vil ha det vansklig med å røyke det, når jeg tenker hvor skarpt det var for meg første gang, da jeg var litt eldre enn nå.

Smugling vil forekomme enten det er legalisert eller ei, for de som var i tvil om det.

Gjør man det å importere/selge hasj lite lønnsomt og mer risikabelt (høyere straffer), vil færre gjøre det. Kjøper man 1/10 kilo med hasj, betaler man langt under 100kr per gram. 10kr grammet, kanskje? Man tar en liten risiko ved å selge hasj, og det er hovedsakelig det langerne tar seg betalt for.

Kan et apotek ligge prisnivået på 50kr, hvor tror du folk vil gå?

Mener du 1/10 kilo som i 100gram eller 1-10 kilo. Snakker du om 100 gram. Så er det rundt 50-60kroner på gaten pr gram når du kjøper 150gram (nå snakker vi av typen svarting/sorting). 1-10 kilo er det kun en bra dealer som er mann nok til å kjøpe, og han får det neppe billigere enn 20-30kroner. Men du skal være bra mann for å fleske til med så mye hasj. Jeg hadde selv gått for den gode G'n som vi hadde fått fra apoteket for 50 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss nå si at hasj skulle blitt lovlig. Og at bare en av ti blir avhengig til den grad at det vil forårsake medvarende eller langvarige problemer etter avsluttet røyking. Hvis da 50 000 mennesker skulle begynte med hasj, ville vi fått 5 000 ofre.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at legalisering betyr økt tilgjengelighet. Noe som igjen betyr økt bruk (ikke at folk vil røyke mer, men at flere vil begynne å røyke). Og noe som igjen vil bety at det er flere som blir avhengige.

Jeg høres kanskje ut som den pappa som ikke vil la sønnen sin på fjorten se Die Hard pga det er femtenårsgrense, men dette mener jeg. Skulle det blitt legalisert, gitt 50 000 røykere, hvorav 5 000 av dem hadde fått problemer, så synes jeg et forbud mot det er det beste. Rett og slett for å beskytte den ene tiprosenten. En mager femprosent hadde vært nok det også, synes jeg.

At du legger frem de tallene du gjør, viser hvor lite peiling du faktisk har, hva det angår dette rusmiddelet. Muligheten for å bli avhengig av alkohol er langt større enn hasj. Så når majoriteten av den norske myndige befolkningen ikke er alkoholavhengig, så finner jeg det rart at du prøver å si at så mye som 10% av de som røyker hasj er avhengige av hasj. Da er jeg sikker på at 50% av de som drikker alkohol er avhengige av alkohol, bare for å vise hvor latterlig ditt eksempel er. Eller prøver du å si at vi som tar oss en jonny i ny og ne, er svakere mennesker som ikke klarer å slutte å ruse oss?

Vil en som er 12-13 år i dag røyke hasj, så trenger han bare å gå 1-3 meter utenfor ungdomsskolen for å få tak i noen som gladlig selger til ham, det samme gjelder alkohol og tobakk. Hasj er ikke veldig lett å mekke hjemme uten at du blir merket, og det er ikke lettere å mekke det når det eneste du har av mekkeerfaring er når du har sett faren din gjøre det. Vil du ruse deg på noe når du er 12-13 får du tak i det. Jeg bor et lite stykke utenfor bergen, og når jeg vet hvor lett det var å få tak i ting her, så må det være mye lettere om du bor inne i byen.

Hasj er ganske sterkt å røyke, det er ganske skarpt, jeg kan tenke meg at de "små voksne" vil ha det vansklig med å røyke det, når jeg tenker hvor skarpt det var for meg første gang, da jeg var litt eldre enn nå.

Ikke misforstå meg. Jeg prøver ikke å sammenligne hasj med tunge rusmidler. Jeg prøver heller ikke å si at naboen på fireogtjue som røyker en gang annenhver måned kommer til å øke forbruket sitt. Det jeg mener og tror er at samfunnet vil få en økning av mennesker som har hasjrelaterte problemer inn i mentalhelsesektor.

Tallene jeg kom med var rent hypotetiske og ikke noe du burde tenke så alt for mye over. Men legalisering vil bety økt tilgjengelighet - flere som prøver - og flere som nyter og lider av det.

Jeg vil ikke ha det legalisert fordi jeg vil beskytte det som måtte lide.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg. Jeg prøver ikke å sammenligne hasj med tunge rusmidler. Jeg prøver heller ikke å si at naboen på fireogtjue som røyker en gang annenhver måned kommer til å øke forbruket sitt. Det jeg mener og tror er at samfunnet vil få en økning av mennesker som har hasjrelaterte problemer inn i mentalhelsesektor.

Tallene jeg kom med var rent hypotetiske og ikke noe du burde tenke så alt for mye over. Men legalisering vil bety økt tilgjengelighet - flere som prøver - og flere som nyter og lider av det.

Jeg vil ikke ha det legalisert fordi jeg vil beskytte det som måtte lide.

Hadde din kunskap om cannabis vært større enn den kunskapen du har tatt til deg gjennom all propagandaen du får inn gjennom alt rundt deg, hadde du visst dette:

CANNABIS FØRER IKKE TIL PSYKISKE PROBLEMER, ALLE SOM IKKE ER GENETISK DISPONERT FOR Å FÅ PSYKISKE PROBLEMER VIL IKKE FÅ DET.

Om du på den annen side skulle være disponert for å få psykiske problemer, så er du mulig at disse problemene kan bli påskyndet. Får du noen øvrige problemer, er disse skapet av miljøet du lever i. Les det som har blitt skrevet om euphoria og effekten av at cannabis er ulovlig.

Prosenten av de som røyker i dag som får psykiske problemer, er nok mye høyere enn de vil være ved en legalisering. Fordi mange av de som røyker i dag er blitt eller er på siden av samfunnet, og får komplekser grunnet dette. Mange som har ADHD røyker hasj, fordi det får dem til å virke roligere. Miljøet rundt dem, og den manglende informasjonen om hva som skjer med dem når f.eks. euphoria går vekk, kan virke svært frustrerende, og når man allerede har en slik sykdom blir slikt vanklig å takle om man ikke vet hvordan man skal gripe problemet, og ikke vet hvorfor problemet oppstår. Jeg har hørt at så mye som 1/3 av norges befolkning har prøvd dette rusmiddelet. Selvfølgelig vil tallet på brukere gå opp. Men prosenten av de som får psykiske problemer, vil gå ned i forhold til antall konsumere. Det vil være lettere å oppsøke legehjelp i begynnende stadier av psykoser, fordi du ikke har gjort noe gale. Og man kriminaliserer ikke denne store gruppen folk. Så det du sier er at du vil hjelpe et par folk med å fortsatt forby rusmiddlet, og la alle som vil benytte seg av en tryggere og alternativ rus lide under bakvendte lover og folks trangsynte meninger, basert på propaganda. Du er litt av en beskytter av det norske folk!

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forstå noe annet enn at legalisering betyr økt tilgjengelighet. Noe som igjen betyr økt bruk (ikke at folk vil røyke mer, men at flere vil begynne å røyke).

Selvsagt vil det det. Så på utbredelsen av sigaretter og alkoholholdig væske.

Og ved økt utbredelse vil mange unger i nysgjerrighetsalderen (la oss si 10-16) komme over stæsjet til far og bli nysgjerrige på å prøve.

Og til dere forkjempere, ikke si at alle fedre er fornuftige og rydder bort stæsjet før dem legger seg når dem er rusa.

Og ikke påstå at unger i den alderen ikke har evnen til å se hva far gjør med stæsjet, og herme etter pappa.

Og tenk på hvor mange mennesker med nedsatt reaksjonsevne pga. helgerusen, som vil kjøre rundt i biler. Ikke påstå at folk lar bilen stå på mandags morgen fordi dem har for vane å ruse seg i helgene (og kanskje litt på kvelden på hverdagene også). Man føler seg jo helt fint, og rusen er borte. Nedsatt reaksjonsevne er ikke noe man føler.

Jeg tror mange misforstår hva hasj egentlig er. Det er plante som gir en mild rus.

Akkurat dette med svekket reaksjonevne er fullstendig overdrevet.

For de som har misforstått dette eller har blitt opplyst feil:

Reaksjonsevnen er KUN lav når man er påvirket av stoffet.

Ikke etter stoffet har dabbet ut. Om jeg så røyker 3 gram på en fredagskveld (noe jeg aldri får til) vil jeg ikke ha svekket reaksjonsevne neste mandag.

Og svekket reaksjonsevnen merker man ja. Det merker man GODT! MEGET GODT!

Men kun når man er påvirket!

Når jeg f.eks går på butikken når jeg er skev, merker jeg godt at reaksjonsevnen blir svekket. (Jeg stod bare å så på kassadama lenge etter at jeg hadde betalt og var ferdig. Hun skjønte ingenting og begynte å le! :) )Men dette blir veldig påvirket av pulsen. Jeg blir kan bli veldig nervøs blandt folkemengder spesielt når jeg har røyka og da trenger det ikke ta lang tid før pulsen svekkes og det begynner å svartne litt. Slike forekomster kaller forskerne "svekket reaksjonsevne"

Det er ikke verre enn dette.

Hasj kan gi deg lavere puls. Det er ikke kødd og det kan faktisk være litt ubehagelig. Det kjennes omtrent likt ut som når du reiser deg for fort og det mørker litt. Verre er det ikke. (For kompisen min svartna det på kjøkkenet, han tryna rett mot steikovnen og våkna akkurat rett før han traff steikovnen! :!: Han fikk med seg hele greia, man kunne ikke gjøre en døyt med det!)

Men jeg synes det er fint at dere som er imot fortsetter å debattere med oss legalister. Kanskje kan det bli sånn at vi lærer av hverandre, men uansett så burde cannabis ha blitt legalisert! :w00t:

Lenke til kommentar

Reaksjonen kan være svekket på lørdagen, kanskje til og med litt på søndagen, man vil klare å kjøre rutineruter og slikt helt fint, men den reaksjonen du har vil ikke være optimal, (det samme gjelder forsåvidt alkohol) men den reaksjonen du har da, kan sammenlignes med den reaksjonen du har når du sitter i trafikken på vei til jobben tidlig om morgenen.

Lenke til kommentar

De psykiske lidelsene du vil få som er direkte knyttet til cannabis ligger i cellene dine. Det er ikke umulig at du kan utvikle en psykisk lidelse knyttet indirekte til cannabis, og det problemet har vi allerede tatt opp.

Edit: Les hele sammenhengen, og ikke ta ting ut av sammenheng.

Edit2: Jeg skriver ikke om psykiske lidelser generelt heller.

Endret av Delusional
Lenke til kommentar
CANNABIS FØRER IKKE TIL PSYKISKE PROBLEMER, ALLE SOM IKKE ER GENETISK DISPONERT FOR Å FÅ PSYKISKE PROBLEMER VIL IKKE FÅ DET.

Dette kommer strengt tatt an på hva du definerer som en psykisk lidelse. Angst for eksempel er en av mange psykiske lidelser du ikke trenger å være genetisk disponert for å få. Men selvfølgelig. Hvis du ikke definerer angst som en psykisk lidelse, så er det helt klart en sannhet i det du skriver.

På en annen side. I de tilfellene angst er problemet, har den mest antakeligvis ligget i bakgrunnen fra før av og bare blitt forsterket av hasjen. Hvis det er tilfellet er tilstander som angstanfall og langvarige lidelser faretruende nærme.

Det er vel det du mener med det neste du skriver;

Om du på den annen side skulle være disponert for å få psykiske problemer, så er du mulig at disse problemene kan bli påskyndet.

Og det er vel dette som er hovedforskjellen mellom oss to. Du er likegyldig overfor de du mener er genetisk disponert for å få mentale problemer, mens jeg derimot ikke er det.

Dette er noe du er pent nødt til å finne deg i. Alle er ikke for legalisering.

Kall gjerne det vi står for, for propaganda, bakvendte lover og trangsynte meninger. Men det kommer alltid til å si mer om deg, enn hva det noen gang kommer til å si om oss.

Lenke til kommentar

Den som har lest litt biologi vet at alt vi er laget av kommer fra arvestoffene til mor og far.. Uten unntak for psykiske lidelser iom dette kommer av forskjellige verdier av kjemikalier i hjernen din. Så hvis både mor og far har lave verdier (eller mor og farfar, far og morfar el.l, eller fem av oldeforeldrene osv) så er det meget sannsynlig du får det også. Mange psykiske lidelser må også bli "trigget" slik som hasj kan gjøre, men det er også mange andre ting/situasjoner som kan bringe frem disse lidelsene. feks er jo splaltet personlighet som oftest blir trigget i puberteten pga hormonene..

Også er vel den vanligste byrden hasj bringer med seg, depresjon. "Depresjonsfaktoren" din (jeg kaller det så pent det fordi jeg ikke husker hva det het nå/ det er iallefall en verdi som måles hvis du skal gå på antidepresive) kan måles og skal ligge på mellom 20-150. Hasj påvirker imidlertid ikke denne så veldig kraftig, men de som har veldig lave verdier kan bli rammet. Da kunne det feks. være en normal ting å måle denne verdien hvis hasj ble legalisert. Og da selv ha en hviss kontroll over hvordan du kom til å bli påvirket av å røyke, evt. hvor mye du burde røyke/tåler.

Lenke til kommentar

Dette kommer strengt tatt an på hva du definerer som en psykisk lidelse. Angst for eksempel er en av mange psykiske lidelser du ikke trenger å være genetisk disponert for å få. Men selvfølgelig. Hvis du ikke definerer angst som en psykisk lidelse, så er det helt klart en sannhet i det du skriver.

På en annen side. I de tilfellene angst er problemet, har den mest antakeligvis ligget i bakgrunnen fra før av og bare blitt forsterket av hasjen. Hvis det er tilfellet er tilstander som angstanfall og langvarige lidelser faretruende nærme.

Det er vel det du mener med det neste du skriver;

Om du på den annen side skulle være disponert for å få psykiske problemer, så er du mulig at disse problemene kan bli påskyndet.

Og det er vel dette som er hovedforskjellen mellom oss to. Du er likegyldig overfor de du mener er genetisk disponert for å få mentale problemer, mens jeg derimot ikke er det.

Dette er noe du er pent nødt til å finne deg i. Alle er ikke for legalisering.

Kall gjerne det vi står for, for propaganda, bakvendte lover og trangsynte meninger. Men det kommer alltid til å si mer om deg, enn hva det noen gang kommer til å si om oss.

Deprisjoner oppstår oftest pga. euphoria, noe som jeg ikke har nektet for. Hormonene er med på å skape mutasjon i cellene, dvs. endring av arvestoffet. Svært mange av de angsttilfellene folk får, blir framkallet av frykt for: det illegale miljøet, politiet og konsikvensene rundt det som skjer hvis du blir tatt, mor og far og andre du føler at du har sveket, og hva almenheten mener om deg/ hva du tror almenheten mener om deg. Fjerner du mange av de stressfaktorene, så vil du uten tvil redusere antallet folk som vil ha angst. Jeg kjenner selv en som har sosial angst, kommer han i et nytt miljø hvor han føler at folk snakker om han eller ser rart på han (uten at dette nødvendigvis er tilfellet) får han panikk og drar til trygge omgivelser. Han fungerer på den annen side helt fint i omgivelser hvor han vet at han er trygg. Det kan sies om angst stort sett, fjerner man frykt faktorene, og erstatter dem med trygghet, så oppstår det bare angst og paranoia i svært, svært få tilfeller. Man bør ikke røyke hasj om man er skikkelig redd for noe og er svært opprørt over noe, det samme gjelder for alkohol. Sunn fornuft gjelder ved bruk av alle rusmiddler, det sier seg selv at det ikke er genialt å røyke sigaretter om man har astma. Man kan gjøre det men man vet at det vil føre til dårligere helse. Hadde folk som var disponerte eller har psykiske lidelser som kan kunne blitt forsteket av cannabis visst at det kunne ført til at tilstanden ble forverret, så hadde de gjort som de fleste astmatikere, holdt seg unna cannabis. Det hørest ut som folk forventer at cannabis skal være et feilfritt rusmiddel for at det skal legaliseres. Det er relativt få som har psykiske sykdommer som kan utløses av cannabis. Det er på samme måte relativt få som har den sykdomen som gjør at man i teorien skal være full i en måned om man drikker 1 øl. Om ting som kunne utgjøre en potensiel fare for et lite midretall av vår befolkning, så hadde neppe noe vært lovlig. Smør og kjøtt hadde vært forbudt fordi det det er en potensiell fare for å få hjerte- og karsykdommer, det matvareutvalget vi hadde sittet igjen med hadde vært røtter, fisk og grønnsaker som ikke inheoldt veldig mange karbohydrater. Svært mange medisiner hadde vært forbudt. De fleste lidelser som kan oppstå er ved høy og langvarig bruk. Like lidelser oppstår også ved like langvarig og frekvent bruk av alkohol, det reapporteres om flere skader ved en slik bruk.

"On existing patterns of use, cannabis poses a much less serious public health problem than is currently posed by alcohol and tobacco in Western societies." - Verdens Helse Organisasjon (WHO), publisert i rapport: August 28, 1995

Endret av Delusional
Lenke til kommentar
"On existing patterns of use, cannabis poses a much less serious public health problem than is currently posed by alcohol and tobacco in Western societies." - Verdens Helse Organisasjon (WHO), publisert i rapport: August 28, 1995

Tviler ikke.

Men på en annen side så har jeg til gode å høre om en person som har lidd noe etter en halvliter. Samme hvilke forutsetninger man måtte kunne tenke seg.

Jeg tror ikke vi skal begynne å sammenligne hasj med litt ekstra smør på flesket til juleribba. Vi er begge enige i at hasj både kan påskynde og forårsake psykiske problemer. Enten pga et overdrevet bruk eller pga at personen som ville prøve var "nervøs".

Det er mye av dette vi er enige i. Ang resten får vi vel bare si agree to disagree.

Lenke til kommentar

Til de av dere som vil "spare samfunnet for flere lidelser": tenker dere i det heletatt på de ufattelig store problemene stoffets ulovligehet fører med seg? Hvor mange arbeidsgivere er det ikke som nekter en ung mann jobb pga. hans ruspreferanser? Hvor mange er det ikke hvert år som blir nektet militærtjeneste pga. cannabis? Hvor mange mennesker blir trakasert av politi, familie, naboer og andre sivilpersoner generelt?

Det var en gang at min onkel og tante var på besøk hjemme hos gamlingene. Vi satt å diskuterte stoffer og lignende, og de kommer med utsagnet at enkelte missbrukere og langere burde fått dødsstraff. Deretter begynner de å fortelle om en ung man som ble fengslet i India pga. et mindre parti hasj, og at det selvsagt var hans egen feil og lignende. Så kommer jeg med utsagnet at stoffene burde legaliseres og selges i kontrolerte former, hvor mye bedre hadde ikke brukere av alt fra cannabis til heroin hatt det om stoffene var lette og billige å oppdrive? - Nei, de skulle ikke fått tak i stoffet i det heletatt, langerne burde skytes.

Hvor mye missinformasjon må du ikke ha i hodet for å komme med slike uttaleleser? To eldre mennesker uten relevat utdanning innen samfunn og sosiale forhold kommer for å forklarer for verden hvordan alt skal være, med de mest trangsynte påstander jeg noen gang har opplevd.

Jeg lover dere, og en vakker dag skal dere alle få se: vi hadde ikke hatt et narkotikaproblem hvis vi ikke hadde hatt "narkotika". Forbudet skader mangfoldige ganger mer enn hva stoffene gjør i seg selv, og alkoholforbudet for drøye 80 siden burde være bevis nok for enhver.

Lenke til kommentar
Til de av dere som vil "spare samfunnet for flere lidelser": tenker dere i det heletatt på de ufattelig store problemene stoffets ulovligehet fører med seg? Hvor mange arbeidsgivere er det ikke som nekter en ung mann jobb pga. hans ruspreferanser? Hvor mange er det ikke hvert år som blir nektet militærtjeneste pga. cannabis? Hvor mange mennesker blir trakasert av politi, familie, naboer og andre sivilpersoner generelt?

Ja. Jeg for min del tenker over det. Men sånn som jeg ser det, er det the lesser of two evils å holde det forbudt. Hvorfor akkurat jeg mener det er til det beste kan du lese i denne tråden. De andre kan svare for seg selv.

Og jeg lover deg. En vakker dag er den dyrevare hasjplanten din a thing of the past. Hvorfor ta seg tiden til å mekke mornings når det nye og bedre rusmidlet til og med er sunt? ;)

Lenke til kommentar

gidder nå ikke og lese 19 sider med svada fram og tilbake .. bare hoste litt om http://www.normal.no/

sier ikke at det er en nøytral side for det finnes ikke , men det er en fin plass og finne informasjon om saken .

håper ikke noe har postet denne siten før meg

Legaliser cannabis , bare se på nederland , etter at di legaliserte er det blitt MYE midre tunge misbrukere

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...