Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!

Anbefalte innlegg

Noe av det tristeste er den typiske "jeg-røyker-ikke-selv-så-jeg-gir-faen-i-om-cannabis-er-ulovlig"-holdningen hos mange.

Denne holdningen – at man ikke bryr seg om lover som isolert sett ikke har noe å si for en selv – ser beklageligvis ut til å være i vinden for tiden. Man kan jo tenke seg hva disse menneskene hadde sagt om Hitlers jødeutryddelser: «Jeg er ikke jøde, så jeg bryr meg ikke.»

Dersom man ser ting litt i perspektiv, ser man at alle politiske vedtak har konsekvenser for en selv på lang sikt. Dersom politikerne mener å ha rett til å forby narkotika, da blir det neste at de forbyr godteri, og til slutt sitter vi igjen med et samfunn der staten detaljregulerer folks liv «til det felles beste».

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hasj/Cannabis bør være ulovlig fordi:

1. Det gjør folk sløve og tregere i reaksjonen, også lenge etter at rusen er over. Det skumle med dette er at man merker det ikke selv, men det gir absolutt farlige bilførere.

Dersom cannabis hadde blitt legalisert skulle man selfølgelig ikke fått lov å kjøre i ruset tilstand, alkohol er lovlig men det er ikke lovlig å kjøre i ruset tilstand.

Ellers svarte raziel014 godt på dette.

2. Legalisering betyr økt tilstedeværelse av stoffet, og økt sansynlighet for at barn skal komme ove og bli fristet til å prøve. Alle narkotiske stoffer er farligere for barn under utvikling, enn for 'ferdig' utviklede voksne mennesker.

Legalisering vil føre til økt tilstedeværelse av sotoffet under kontrollerte former, hvem vil kjøpe dyr hasj fraen dealer på gata når du får det billigere på apoteket? Dessuten er det NULL problemer å få tak i hasj i dagens situasjon, nesten uavhengig av hvor du bor. Hasj er her allerede, det er ikke slik at vi kan holde det unna ved å totalforby det. Heldigvis er det flere politikere og forskere som har begynt og innse dette.

3. H/C er lettere å misbruke i smug. Vanskelig å oppdage for foreldre som ikke er kjennere.
Foreldre burde absolutt få bedre informasjon om hasj og hasjbruker enn den skremselspropagandaen somspres idag. Det er like vanskelig å oppdage uansett om det er legalisert eller ikke.

4. H/C kan for mange være passifiserende. Det er svært lettvindt å bruke. For folk som har problemer eller er tiltaksløse så kan det være en virkelighetsflukt som er mye lettere å ty til enn å ta tak i de problemer man ellers har. Det gir over tid mennesker som har lite personlige erfaringer. Slike flate mennesker kan være farlige. (Merk: Dette gjelder noen. Langt fra alle.)

Her har du et poeng, men slik er situasjonen også idag. se dessuten det raziel014 sa.

5. H/C kan føre til psykoser. (For et lite mindretall, men dersom det er utbredt, så vil antallet som rammes bli stort alikevel.)

Cannabis fører ikke til psykoses, det kan utløse det hos mennesker som har anlegg for å få det. Dessuten vil det bli lettere å gå til legen med problemet dersom det er lovlig å bruke cannabis, og på den måten bearbeide problemet.

For meg er det spesielt to argument som gjelder: Beskyttelse av barn, og farlige bilførere.

Ta opp kampen med C2H6O istedenfor du :)

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar
Noe av det tristeste er den typiske "jeg-røyker-ikke-selv-så-jeg-gir-faen-i-om-cannabis-er-ulovlig"-holdningen hos mange.

Denne holdningen – at man ikke bryr seg om lover som isolert sett ikke har noe å si for en selv – ser beklageligvis ut til å være i vinden for tiden. Man kan jo tenke seg hva disse menneskene hadde sagt om Hitlers jødeutryddelser: «Jeg er ikke jøde, så jeg bryr meg ikke.»

Dersom man ser ting litt i perspektiv, ser man at alle politiske vedtak har konsekvenser for en selv på lang sikt. Dersom politikerne mener å ha rett til å forby narkotika, da blir det neste at de forbyr godteri, og til slutt sitter vi igjen med et samfunn der staten detaljregulerer folks liv «til det felles beste».

Det var da litt på spissen dette da.

Lenke til kommentar

Her kommer noen spørsmål til dere som er mot legalisering.

Jeg bøffet dem fra MAP. :D

De er opprinnelig ment for politikere osv...

Dessverre har jeg ikke tallene som gjelder for Norge, og de er nok ikke så veldig enkelt å få tak i heller.

Tenk heller prosenter.

1. USA bruker 50 milliarder dollar pr. år i forsøk på å utrydde narkotika. DEA (narkopolitiet i USA) antar at ca. 10% av alle ulovlige narkotiske stoffer blir konfiskert.

- Hvor mye tror du det vil koste å fjerne de resterende 90%?

- Synes du 50 milliarder dollar pr. år er en ok investering for en feilprosent på 90?

2. Har kampen mot narkotika, med tanke på millioner av kroner, ødelagte liv, fulle fengsler*, unødvendige dødsfall, tap av frihet osv. ført til noen stor endring i bruksmønster og tilgangen på stoff?

3. Noen sa en gang at "forbud går mot all fornuft ved å forsøke å kontrollere menneskets apetitt med lover, og gjøre ikke-kriminelle handlinger kriminelle". Hva er ditt svar på denne påstanden?

4. Det antas at 77 millioner amerikanere har prøvd et ulovlig stoff minst en gang. Hvor mange av disse synes du skal fengsles for å vinne "krigen" mot narkotika?**

5. Narkotika er vanlig i alle landets fengsler.*** Hvis vi ikke kan stoppe insattes bruk, hvordan skal vi da klare å stoppe bruken blant frie innbyggere?

6. Hvilke erfaringer fra alkoholforbudet får deg til å tro at krigen mot narkotika vil ende i seier?

7. Hvis ulovlige stoffer er så åpenbart skadelige for folks helse, hvorfor er det nødvendig å fengsle så mange voksne mennesker for å hindre dem i å bruke disse stoffene?

8. Narkotikaforbudet er en av USA's (og Norges?) mest mislykkede innenriks-politiske linjer på slutten av 1900-tallet. Hvorfor er det ønskelig å opprettholde noe som feiler så totalt, fremfor å vurdere alternativer?

9. Hvorfor skal 270 millioner amerikanere fortsette å betale 50 milliarder dollar pr. år for å endre vanene til 20 millioner mennesker, når denne politikken ikke har klart å snu disse vanene på 82 år og en sum av nesten 1.000.000.000.000 dollar?

10. Selv om vi sier at disse stoffene er skadelige som påstått, hvordan er det logisk å opprettholde en politikk som skapte og holder i live et lukrativt kriminelt marked; spesielt med tanke på de uskyldige som blir rammet av våre forsøk på å kontrollere dette markedet og overflod av historiske kilder som viser at slike marked aldri har vært kontrollert?

* Fulle fengsler er nok et mye større problem i USA enn i Norge.

** Noen som vet hva tallet er i norge? 800.000? 1000.000? Lavere? Høyere? (Nordmenn, naturlig nok)

*** Vet ikke med Norge, men regner med at det ikke er direkte uvanlig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest en del på forumene på VG og andre steder der legalisering debatteres og jeg kan ikke hjelpe å legge merke til hvor lite folk faktisk vet om cannabis og legaliseringspolitikken.

For meg er det rent logisk og selvsagt at cannabis skal legalieres, men for andre virker det som om det er "nøkkelen" til heroin..Helt sykt...

For dere som virkelig ikke har fattet det enda har jeg tegnet en liten illustrasjon som viser hvor logisk dette faktisk er og hvorfor det vil bli mindre tyngre stoffmisbrukere etter en eventuell legalisering.

Steg 1. En nysgjerrig ungdom har hørt at hasj ikke er særlig farlig.

Nå kan det kanskje ha seg at vedkommende har lav selvtillit eller lignende.

Steg 2. Han oppsøker en langer selvfølgelig. Langeren har vært i et kriminellt miljø i årevis og vet hvordan han skal utnytte en stakkars hasj-nysgjerrig ungdom. :ohmy:

Steg 3. De neste gangene han oppsøker langeren, blir han kanskje spurt om andre stoffer som E og Fortis og kanskje horse etter hvert.

Hva er så vanskelig å forstå med dette?

Om en nysgjerrig ungdom vil prøve hasj, for all del la han få kjøpt det i et trygt miljø som på apoteket istedet for å gå gatelangs for å oppsøke en ustabil langer!

Har lagt med et bilde som vedlegg. Kanskje litt på spissen, men har fått inntrykket av at enkelte må ha det inn med teskje.

post-57-1094654700_thumb.jpg

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Nøkkelen er at cannabis må bort fra det kriminelle miljøet! Cannabisen har ingenting i miljøene å gjøre!!

WHO har også kastet en rapport som viser at hasj er mindre farlig enn alkohol.

Og hvis sånt skjer hos Brundtland & co, ja da stoler jeg ikke akkurat mer på myndigehetene enn det jeg gjør nå!

Jeg tror at det er tydelig at en legalisering vil komme landet til gode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er ikke relevant hva som «kommer landet til gode». Enhver har rett til å gjøre som han ønsker med sin egen kropp og sitt eget liv.

Så lenge vi betaler skatt, er det relevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Så tvang legitimerer mer tvang?

Jeg er ikke interessert i ditt Utopia; ikke i denne tråden. Per i dag er saken at jo flere svake idioter som skader seg selv unødvendig, jo mer må jeg betale i skatt for å fikse dem igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i ditt Utopia; ikke i denne tråden. Per i dag er saken at jo flere svake idioter som skader seg selv unødvendig, jo mer må jeg betale i skatt for å fikse dem igjen.

Grunnløs påstand som bare beviser at du verdsetter penger høyere enn frihet.

Vær vennligst å dedikere litt tid til å sette deg inn i emnet som diskuteres, for dette gagner ingen.

LES DENNE

Og da mener jeg hele. Please? :innocent:

Ellers hadde det ikke vært meg imot om du gikk ut og fant noen flein, spiste dem og fikk litt perspektiv på ting. Ut av boksen med deg ;)

Lenke til kommentar

Vær vennligst å dedikere litt tid til å sette deg inn i emnet som diskuteres, for dette gagner ingen.

LES DENNE

Ellers hadde det ikke vært meg imot om du gikk ut og fant noen flein, spiste dem og fikk litt perspektiv på ting. Ut av boksen med deg ;)

Hmmm....

Frihet uten penger??? Høres ut som ansvarsløshet spør du meg ;)

Alt du har som du ikke betaler for selv er det andre som må ofre noe for at du skal få... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

LES DENNE

Ellers hadde det ikke vært meg imot om du gikk ut og fant noen flein, spiste dem og fikk litt perspektiv på ting. Ut av boksen med deg  ;)

Jeg er vant til at diskusjonene med PelsJacob før eller siden dreier inn på hans "frihet-über-alles"-isme. Sikkert interessant nok, men ville ikke diskutere det her.

Jeg vil kun kommentere at det evt. farlige du gjør med kroppen din, er det andre skattebetalere som betaler regningen for.

Lenke til kommentar

sindres: Okey, du har skjønt at dårlig helse koster deg og resten av verden masse penger. Vet du hvor mye det koster å ha en person ett døgn i fengsel i Norge? Hvor mye det koster for ett år? Ti år?

Ingen har noensinne dødd av cannabis, og ingen vil noensinne gjøre det. Klart, det fins jo de som har blitt drept i mafiaoppgjør og lignende, men det er det jo staten som er skyld i.

Tar du i det heletatt de menneskelige perspektiver med i regnestykket ditt? Hvor jævlig tror du det ikke er å bli stemplet som et null i samfunnet, å bli sett på som jævla junkie, å bli utskjelt forran venner og kjente, familie... kjærester... å bli utfrosset fra sosiale sammenhenger, å bli utesperret fra politiske partier, å bli lagt i jern fremfor folk du er GLAD i og stirrende naboer! Bare fordi vi tilfeldigvis velger å tro på noe annet enn det allmenheten gjør, fordi vi er annerledes, mystiske og ikke liker grøftefylla. Jeg bruker min rett til opposisjon ved å røyke hasj!

Endret av Tias
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Du kan skjelle meg ut for å ha gått OT, men ikke noe annet. Jeg tok ikke stilling til hvorvidt det er sunt eller ikke å røyke hasj(...), jeg kommenterte utelukkende at friheten til å gjøre hva man vil ofte rammer samfunnet unødvengig - på generell basis. Og når jeg betaler for å skrape noen opp av grøfta pga. deres egen idioti, har jeg rett til å bli irritert.

Lenke til kommentar

Du glemmer at en eventuell legalisering (og følgende statlig salg) vil føre til uhorvelige inntekter for statskassen, penger som igjen kan brukes til å skrape folk opp fra grøften som du så fint beskriver det. --- Snipp ---

Resten av posten ble fjernet for å ikke provosere.

Endret av Tias
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...