Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!


Anbefalte innlegg

Liker det du sier her PelsJacob. Meget bra!

Er du også randist?

 

@PelsJakob: Jeg er enig i det du sier om at faren øker for de hardt belastede narkomane pga vanskligheter for å beregne doser, skitne sprøyter osv. Men selv om jeg er imot legalisering, så klarer jeg å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg er for sprøyterom hvor tunge narkomane kan ta dosen sin under medisinsk overvåkning, få nye reine sprøyter og eventuelt få hjelp til å dosere dosen om det er nødvendig og få tilbud om rehabilitering. Nøyaktig hvordan lovverket skal se ut aner jeg ikke, men jeg vet at det er tafatt å kaste tunge narkomane i fengsel for besittelse av narkotiks.

Faktisk tror jeg dette er første gang jeg er enig med deg, olsen! :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er delvis enig med deg Olsen. Spesielt dette med tunge narkomane og at de ikke burde bli straffet for å være narkomane, men med en legalisering av cannabis prøver vi å ta problemet ved roten.

 

Vi vet at de fleste narkomane begynte med hasj eller befant seg i miljøer som hasjen er en del av. Det er netopp derfor vi vil legalisere!

Ta f.eks en tung narkoman i dag. Han sier kanskje at han begynte med hasj og så gikk over til sterkere stoffer.

Men hva om hasj hadde vært legalisert den gangen da?

Kanskje har han ikke vært narkis i dag?

 

For langerne som vil ha folk til kunder, vet om dette meget godt.

De får unge til å prøve hasj også kanskje prøve å prakke på dem E og annet dritt.

Men jeg tror ikke ungdommer flest oppsøker narko-miljøer på grunn av at de vil ha tak i Extacy og speed. Jeg tror de fleste naive ungdommer oppsøker langere på grunn av at de er nyskjerrige på hasj.

 

Derfor har det vært tryggere om de istedet hadde gått til Apoteket og kjøpt en liten bit. Da hadde de sluppet å komme borti narkolangere og kanskje risikert å prøve tunge stoffer.

For unge er alltid nysgjerrig på rus. Ihvertfall her i Norge. Og det faktum at vi har en extrem drikkekultur i Norge gjør ikke saken mye bedre.

 

Håper du skjønner tankegangen her..

Lenke til kommentar

Jeg følger tankegangen din, men mener den er for naiv. En legalisering vil beviselig føre til økt misbruk (økt tilgang fører til økt bruk fører til økt misbruk). Og misbruk av ett rusmiddel fører fort til misbruk av ett annet når det første ikke gir samme effekt lenger.

 

Forsåvidt så tror jeg ikke du vil legalisere hasj for å hindre ungdom i å bli tatt av narkolangern, du vil legalisere hasj for å kunne kjøpe shiten lovlig og uten problem ;)

 

Angående cannabis som legemiddel, så er jeg for det. Men jeg tror ikke man må røyke planten for å dra nytte av de legende stoffene i den.

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese gjennom 13 sider nå, vil bare henvise til signaturen som sier det meste.

HVORFOR skal det være ulovlig å røyke seg fjern/stein/vindskjev etc.?

Nordmenn har en tradisjon med å drikke seg møkkings hver helg, og delta på UMN-møter på ukedagene. Sånn er iallfall inntrykket mitt. Jævla hyklere.

 

For min del handler det om frihet. Det er en prinsippsak.

Ungdommen spiser piller og sniffer løsemidler uten å være klar over hva de gir seg ut på. Antidop-propaganda gir bare ungene feil inntrykk, og bidrar til å senke debut-alderen. Gi dem fakta, ikke skremselspropaganda!

 

GRRRRRRRRRRRRRR!

 

:cry:

Lenke til kommentar
Gidder ikke lese gjennom 13 sider nå, vil bare henvise til signaturen som sier det meste.

HVORFOR skal det være ulovlig å røyke seg fjern/stein/vindskjev etc.?

Nordmenn har en tradisjon med å drikke seg møkkings hver helg, og delta på UMN-møter på ukedagene. Sånn er iallfall inntrykket mitt. Jævla hyklere.

 

For min del handler det om frihet. Det er en prinsippsak.

Ungdommen spiser piller og sniffer løsemidler uten å være klar over hva de gir seg ut på. Antidop-propaganda gir bare ungene feil inntrykk, og bidrar til å senke debut-alderen. Gi dem fakta, ikke skremselspropaganda!

 

GRRRRRRRRRRRRRR!

 

:cry:

Kloke ord...... :yes:

Lenke til kommentar

Narkomane kunne kjøpt en rein dose heroin burde kunne få gjøre så, over disk på apoteket, en rein dose hvor man sikkert kunne unngå overdose, heroin kunne vært så billig at vi ikke hadde trengt narkomane "på strøket", de narkomane hadde sluppet å begå innbrudd, det er strengt talt bra for både dem og oss. Vi hadde kuttet av to viktige ting som de som bedriver organisert kriminalitet livnærer seg på, prostitusjon og narkotika. Folk som får psykologiske problemer etter å ha brukt narkotiske stoffer kan oppsøke en lege på et tidligere stadium, slik at problemene kan bli tatt ved roten.

 

Legaliserer vi cannabis, får vi i mindre omfang færre folk inn i et kriminelt miljø, adhd barn/ungdom kunne brukt cannabis som alternativ medisin, i stede for ritalin (om det er ønsket), da slipper de å selge medisinen sin, og de slipper å komme i et kriminelt miljø, samt at vi hindrer folk i å videreselge ritalinen til folk som ikke innebærer rekkevidden av den medisinen.

 

Jeg tror at om vi legaliserer hasj, vil vi se en dramatisk økning av bruken av det i starten, men så vil det normaliseres, og folk vil få et mer avslappet forhold til rus, som med alkohol, men som med alkohol, vil vi alltid ha noen som faller utenfor. Hasjen kunne blitt solgt på apotek, ferdig utblandet med noe uten nichotin (som er et svært giftig stoff) og andre vanedanende stoff som finnes i dagen sigaretter. Slik ungår vi at folk tror de er avhengig av hasj når de i realiteten hadde vært avhengig av nichotin.

 

Arbeidsplasser kunne flettet canabis inn i reglementet de har for rus fra før av. Skoler skulle hatt det samme. Her blir selvfølgelig dem som tar disse midlene for medisinske årsaker ikke medregnet.

Lenke til kommentar
Jeg gir egentlig faen. Hakke tenkt å slutte med en pils eller fem for mye i helgen uansett. Hasj derimot, det skal jeg aldri prøve. Rett og slett pga av at det er det jeg vil kalle "narkotika". Pluss at jeg tror det er verre, pluss at det har verre rykte osv.

 

(Jeg vet kommentaren kommer, derfor forsikrer jeg meg om dette: Jeg vet også at alkohol er et narkotikum, men i mine øyne et helt annerledes ett.)

Hvorfor er det "annerledes" (bortsett fra at det gir an forskjellig rus) - fordi at det ikke er sosialt akseptabelt? få opp øynene dine. du er som tatt ut av en barnehagesamling.

Lenke til kommentar
Jeg vet kommentaren kommer, derfor forsikrer jeg meg om dette: Jeg vet også at alkohol er et narkotikum, men i mine øyne et helt annerledes ett

 

Akkurat som heroin er helt anderleds enn speed, lsd er helt anderledes enn pcp, DMT er helt anderledes enn morfin...

 

Hvor vil du egentlig?

 

Alkohol er anderledes enn hasj, ja. F.eks. må man røyke 8kg hasj for å dø av overdose (13kg marihuana), men å drikke seg ihjel krever mye mindre.

Lenke til kommentar

Hasj/Cannabis bør være ulovlig fordi:

1. Det gjør folk sløve og tregere i reaksjonen, også lenge etter at rusen er over. Det skumle med dette er at man merker det ikke selv, men det gir absolutt farlige bilførere.

 

2. Legalisering betyr økt tilstedeværelse av stoffet, og økt sansynlighet for at barn skal komme ove og bli fristet til å prøve. Alle narkotiske stoffer er farligere for barn under utvikling, enn for 'ferdig' utviklede voksne mennesker.

 

3. H/C er lettere å misbruke i smug. Vanskelig å oppdage for foreldre som ikke er kjennere.

 

4. H/C kan for mange være passifiserende. Det er svært lettvindt å bruke. For folk som har problemer eller er tiltaksløse så kan det være en virkelighetsflukt som er mye lettere å ty til enn å ta tak i de problemer man ellers har. Det gir over tid mennesker som har lite personlige erfaringer. Slike flate mennesker kan være farlige. (Merk: Dette gjelder noen. Langt fra alle.)

 

5. H/C kan føre til psykoser. (For et lite mindretall, men dersom det er utbredt, så vil antallet som rammes bli stort alikevel.)

 

For meg er det spesielt to argument som gjelder: Beskyttelse av barn, og farlige bilførere.

Lenke til kommentar

Ja det var ikke mange argumenter gitt. Halvparten av disse grunnene bør strykes fordi de er ikke relevante grunner i det hele tatt.

 

"1. Det gjør folk sløve og tregere i reaksjonen, også lenge etter at rusen er over. Det skumle med dette er at man merker det ikke selv, men det gir absolutt farlige bilførere.

"

 

Hallo? Man blir sløv i reaksjonen ja? Såklart! Det er da derfor vi røyker!!

:wallbash:

Det skumle med det er at man ikke merker det selv.. har du røkt noen gang?

Hvordan vet du da dette? Fått informasjonen på skolen eller noe sånt?

Og har du noen gang sett en statistikk over ulykker med cannabis?

Greit nok at tallene har stedet i de siste 20 åra, men alkohol, piller og annen rus er mye mer utbredt enn cannabis og bilførere!

 

Ta ei pille for dette har du ikke peiling på i det hele tatt.

 

2. Legalisering betyr økt tilstedeværelse av stoffet, og økt sansynlighet for at barn skal komme over og bli fristet til å prøve. Alle narkotiske stoffer er farligere for barn under utvikling, enn for 'ferdig' utviklede voksne mennesker.

 

Hallo igjen??!! En legalisering vil medføre visse tiltak. Som at hasj ikke vil bli solgt til barn. Et barn får da ikke tak i stoffer på apoteket i dag heller vel? Hvrofor skulle et barn ha interesse og/eller få tak i stoffet på et apotek?

 

Såklart er alle narkotiske stoffer farligere for barn, men vi vil ikke legalisere på grunn av at vi vil gi barn stoffet!

 

"3. H/C er lettere å misbruke i smug. Vanskelig å oppdage for foreldre som ikke er kjennere."

 

Hva mener du egentlig med dette? Lettere å misbruke i smug? Ja netopp! Hadde det vært lovlig, hadde det ikke vært noe misbruk i smug!

Og hadde det vært lovlig, ville unge som prøver kanskje være mer åpen for foreldrene og kanskje fortelle det til dem. Ettersom det hadde vært lovlig.

Jeg fortalte mine foreldre at jeg røyka og kom med saklige argumenter, og de har ikke noe imot det. De liker det ikke, men de er ikke bekymra for meg.

 

 

"4. H/C kan for mange være passifiserende. Det er svært lettvindt å bruke. For folk som har problemer eller er tiltaksløse så kan det være en virkelighetsflukt som er mye lettere å ty til enn å ta tak i de problemer man ellers har. Det gir over tid mennesker som har lite personlige erfaringer. Slike flate mennesker kan være farlige. (Merk: Dette gjelder noen. Langt fra alle.)"

 

Her har du faktisk et poeng, et meget bra et også, men dette gjelder jo ikke alle som du sier. Noen takler det og noen takler det ikke. Sånn er det med alt annet også uansett, så det blir ikke et verdig argument uansett.

 

 

"5. H/C kan føre til psykoser. (For et lite mindretall, men dersom det er utbredt, så vil antallet som rammes bli stort alikevel.)"

 

Hvordan vet du dette? Om hasj fører til psykoser, ville vedkommende være ganske ustabil fra før av. Husk at hasjrusen er SVAK!

Og det vil IKKE ramme flere! Har du ikke lest det som står tidligere i topicen?

Ettersom hasjen og de narkotiske miljøene blir adskilt, vil ikke flere bruke hasj!

Og om en legalisering ville finne sted i Norge, vil massevis av forsøk bli gjort og kanskje hadde det vært en ordning som gjør at man må gå til lege for å teste den allmenne psykiske helsen og få en lapp for å få kjøpt? Det hadde vært flott.

 

Og husk, folk som er snål i nøtta finnes uansett hvordan du vender på det.

Jeg tror ikke en legalisering ville ha fått så katastrofale følger som mange tror.

 

"For meg er det spesielt to argument som gjelder: Beskyttelse av barn, og farlige bilførere."

 

Faktisk så om vi teoretisk nå hadde erstattet alkohol med hasj, ville det plutselig ha blitt MYE mindre dødsfall i trafikken.

Fordi alkohol gjør at du får null nerver og null sjenerthet. Derfor er det så mange som krasjer i bil, men hasj derimot gir deg akkurat disse egenskapene.

Det er greit nok at reaskjonstiden din blir svekket og at man ikke burde kjøre bil uansett rus, men om vi som sagt hadde teoretisk erstattet det sånn at alle som er full og kjører bil har blitt stein i stedet. Da hadde det nok blitt mindre ulykker.

 

Og barn kommer ikke til å få tak i hasj mer enn de får tak i andre ting og det er ikke akkurat noe som skjer ofte, så jeg tror ikke du trenger å tenke på det i det hele tatt.

 

jeg beklager så mye om jeg har provosert deg, men jeg vil bare få fram det poenget at hasj ikke er så jævlig farlig som folk tror. Gi det en sjanse sier jeg, så får dere se at det ikke er så all verden det er snakk om.

 

Og prøv gjerne å røyke selv, du dør ikke av det eller noe sånt og det er liten sjanse for at noe som helst skjer med deg.

Lenke til kommentar

Dette var mye mer omfattende enn det jeg har lest.

Jeg vet at Amerika er grunnen til cannabis ble ulovlig i det hele tatt, men...

 

Håper flere forstår at det er meningen at Cannabis skal være lovlig.

Bush og Bondevik som er høyt kristen. Hvordan kan da en plante være ulovlig?

Et av "guds" verk? Har "gud" gjort en feil da?

 

Kanskje litt satt på spissen, menmen..

Lenke til kommentar

Noe av det tristeste er den typiske "jeg-røyker-ikke-selv-så-jeg-gir-faen-i-om-cannabis-er-ulovlig"-holdningen hos mange.

Det er denne holdningen som er destruktiv for samfunnet, ikke den gjennomsnittlige helgerøyker.

Tenk på alle ressursene som straffeforfølgelse av cannabis-brukere tar opp!

Tenk på alle de positive bruksområdene som kommer ved siden av rusmiddelet og medisinen!

Tenk på grunnleggende menneskerettigheter, som FRIHET til å velge hva du gjøre med din egen kropp, uten å bli straffet av staten!

 

Selv ikke-røykere burde være pro legalisering, av rent PRINSIPIELLE grunner!

 

 

Anbefaler ALLE, uansett standpunkt, å lese gjennom hele tegneserien jeg linket til i forrige post.

Det er forresten linket til sitater og kilder gjennom hele serien.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...