Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!

Anbefalte innlegg

Jeg gir egentlig faen. Hakke tenkt å slutte med en pils eller fem for mye i helgen uansett. Hasj derimot, det skal jeg aldri prøve. Rett og slett pga av at det er det jeg vil kalle "narkotika". Pluss at jeg tror det er verre, pluss at det har verre rykte osv. 

(Jeg vet kommentaren kommer, derfor forsikrer jeg meg om dette: Jeg vet også at alkohol er et narkotikum, men i mine øyne et helt annerledes ett.)

Ikke kom å si at du ikek skal prøve hasj fordi du ser det som ett narkotikum, du har ikke røyket ett drag av en sigarett i hele ditt liv, da blir jo hasj det samme....

Dessuten vet du ikke en dritt om hasj, du har ike engang SETT hasj, så zip it.

Jeg har heller aldri prøvd røyk/hasj, og har heller ikke tenkt til å gjøre det, av nøyaktig samme grunn som dimiles. Forklar hva du mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dimiles: Torsteinen tok helt sikkert opp alkohol og vann for å vise et lignende eksempel. Det fins en logikk der, men jeg er ikke helt sikker på om jeg tror helt på påstanden om at folk som ikke bruker cannabis som rusmiddel nødvendigvis ikke har noen annen grunn til å ikke ville bruke tobakk. Men jeg forstår eksemplet, og det er jeg rimelig sikker på at du gjør også dimiles!

Lenke til kommentar

Hva ser dere på som frihet?

Dagens Norge er veldig påvirket av USA og deres Narkotikapolitikk. Det er ikke mange årene siden alt av stoffer var lov, og selv om ikke alt var så veldig utbredt så var det en del stoffer som hadde en brukebase. Så tok fremmedfrykten over i USA, de asiatiske opiumsbulene ble stengt; de var redd asiatene skulle forføre alle kvinnene med sin bedøvende opium, og marihuana ble krimminalisert for å gjøre tilværelsen værre for Mexicanerne - kanskje for å hindre de i å ta jobber?

De utførte jo selvsagt en del tester, riktinok en god del upålitelige og useriøse tester, men det fikk da duge.

Så kom propaagndaen. Amerika flommet over av filmer, pamfletter, nyhetsartikler og mye, mye mer som fikk spredt for verden skadene din ungdom kan få av å røyke marihuana - ja sjangsene for at han ble helt gal og drepte uten grunn var fanastisk stor.

I dag er verden påvirket av Amerikas ubegrunnede War on Drugs, og selv om Forbudsårene for Alkohol ikke har hatt den helt samme påvirkningen for verden i dag så kan jeg skrive under på at ryktene cannabis og andre stoffer fikk som følge av forbudet i USA har satt sine meget dype spor. Selv i dag kommer folk med påstander som at cannabis gjør deg dum, at cannabis gjør at du faller utenfor samfunnet og ikke minst; at cannabis fører til andre stoffer.

Norge i dag er et lite land som ikke tør gjøre så veldig mye på den fronten, politikerne har ikke kompetanse eller tid til å skjønne hva stoffene gjør, og Norge har de siste 30 årene hatt en tendens til å forby alt de finner av naturlige og kjemiske rusmidler, dokumentasjon eller ikke. Du kan jo selv ta en titt på narkotikalisten? http://www.lovdata.no/for/sf/hd/xd-19780630-0008.html

Nå har vi jo fått en del nyere forskning på cannabis og diverse andre stoffer, men siden myndighetene i USA er for opptatt med krigføringen sin og Nederland har fått et negativt rykte som tåpelige liberalister så har det blitt så som så med spredningen om den nye vitenskapen. Vel, jeg vet.

Nå, tilbake til det opprinnelige spørsmålet mitt; hva ser dere på som frihet? Utvilsomt så ser dere på

- retten til liv

- frihet til å ikke bli utsatt for overgrep

- rettstrygghet

- religion og trosfrihet

- ytrings- og pressefrihet

- organisasjonsfrihet

- stemmerett

- rett til å stille til valg

- opposisjonsrett

- retten til mat og klær

- retten til bosted

- retten til helseværn

- retten til utdanning

- retten til arbeid

som vanlige, naturlige menneskerettigheter.

Er ikke det å få lov til å gjøre hva du vil med deg selv, din egen kropp og sinn, noe du ser på som en verdi? Hvor skal vi sette grensene så staten kan beskytte oss som best de kan samtidig som vi får nok frihet?

Er vi egentlig frie individer...?

PS: Jeg beklager alt rot og alle skrivefeiler, det er spontanskriving for alle pengene.

Endret av Tias
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ha røykt vanlige siggaretter før du røyker cannabis. Jeg har flere kompiser som hadde sitt første møte med tobakk gjennom røyking av hasj. Det nødvendigvis ingen god ide, ettersom det er noe hardt for lungene og litt skarpere å røyke. Så det kan være greit å røyke vanlige siggarette før cannabis, men det er så absolutt ikke 100% nødvendig.

Vann og alkohol er ikke et samenlignbart eksempel, siden du ble proppet full i vann før du en gang visste hva det var.

Til dere som sier at de aldri kommer til å prøve cannabis fordi det har et dårlig rykte. Hvis det ryktes at alle kinesere er stein gal i hodet, vil dere nøye dere med det ryktet, og syntes at det er fornuftig?

Om dere hadde en mulighet til å finne ut selv, ved å lese mye seriøst stoff om kinesere, og så få se en ville du da ikke gjøre det? Uansett dere kan i alle fall lese seriøst stoff her:

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis_basics.shtml

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis_effects.shtml

Her er det en _uavhengig_ faq (uavhengig fra erowid.org sitt materiale), som er ganske korrekt, med unntak av på et par punkt hvor den er litt uklar:

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis_faq1.shtml

Videre vil jeg si at jeg har prøvd cannabis (i form av hasj), jeg har ikke merket noen som helt forandring i oppførselsmønster, eller i den fysiske eller den psykiske helsen. Det jeg har lagt merke til er at når jeg er inne i en mer søvnlignende alpha-tilstand kanskje (iallefall ikke theta-tilstand (dyp søvn)), dette til tross for at hjerterytmen økes. Det er mulig at det har sammenheng med at du blir så sulten, altså at du forbruker mer energi, det er mulig at det er derfor en del "storrøykerene" kan være virke tynne. Uansett tilbake til den alpha-tilstanden, som er et forstadie til beta-tilstand, og theta-tilstand. Det viser seg at folk har en tendens til å bli mer kreativ i den type tilstand. Det har veldig mye til felles med søvnlignende tilstander, det som karakteriserer søvntilstanden er at den er mer kreativt rettet, mens den logiske rekken blir undertrykt. Resultatet av dette er at de logiske tankerekkene lett blir avbrutt som i drømmer som hele tiden forandrer seg, forskjellen mellom drømetilstanden, er at alpha-tilstanden ikke er like "kraftig" som theta, og du vil derfor kunne følge tankerekkene noe mer.

Eksempel: I cannabisrus kan du se på klokken, si hvor mye klokken er, og så si hvor mye den var etter 10 sekunder. I motsentning til drømmer hvor man ser på klokken, registrerer et klokkeslett, og når du igjen ser på klokken vil det være et helt annet klokkeslett.

Kort sagt, får du en mer kreativ tilstand, og litt mindre logisk innstillt tilstand (og du kan glemme tid og sted helt).

Jeg oppfordrer ingen på noen måte til å gjøre noe ulovlig, men jeg bare foklarer det til folk som er interessert.

Endret av Delusional
Lenke til kommentar
Jeg gir egentlig faen. Hakke tenkt å slutte med en pils eller fem for mye i helgen uansett. Hasj derimot, det skal jeg aldri prøve. Rett og slett pga av at det er det jeg vil kalle "narkotika". Pluss at jeg tror det er verre, pluss at det har verre rykte osv. 

(Jeg vet kommentaren kommer, derfor forsikrer jeg meg om dette: Jeg vet også at alkohol er et narkotikum, men i mine øyne et helt annerledes ett.)

Ikke kom å si at du ikek skal prøve hasj fordi du ser det som ett narkotikum, du har ikke røyket ett drag av en sigarett i hele ditt liv, da blir jo hasj det samme....

Jeg har heller aldri prøvd røyk/hasj, og har heller ikke tenkt til å gjøre det, av nøyaktig samme grunn som dimiles. Forklar hva du mener.

Det er bra.... Vi trenger sånne som dere i legaliseringskampen vår også! Når dere sier der Aldri kommer til å prøve hasj, er jo det et levende bevis på at faktisk ikke alle ville ha prøvd det. Selv om det var lovlig :yes:

Lenke til kommentar

Alle drikker ikke alkohol heller.

Om hasj selges over disk vil stoffet bli normalisert og flere vil prøve det (merk: flere betyr ikke alle), noe som fører til at flere blir misbrukere. DET er grunnen til at jeg er imot legalisering. I solidaritet med de som ikke takler det.

Lenke til kommentar

Det er bra.... Vi trenger sånne som dere i legaliseringskampen vår også! Når dere sier der Aldri kommer til å prøve hasj, er jo det et levende bevis på at faktisk ikke alle ville ha prøvd det. Selv om det var lovlig :yes:

Jeg ser ikke helt hvor du vil hen med det du sier, ved mindre du mener kampen mot legalisering. Det folk her sier er at de ikke vet noe som helst om hasj. Å være bruker av et rusmiddel, er ikke det samme som å være misbruker. Jeg er for legalisering av cannabis. Jeg mener at det skulle bli kjøpt over disk på apoteket, etter at folk har deltatt på et kurs om cannabis og andre narkotikum. For så å vite hva som er fakta, hva som er pisspreik, og hva som er usikkert. Ved legalisering av cannabis, vil enda færre gå til kriminelle miljøer, dette kan være et forebyggende tiltak mot å få flere narkomane og kriminelle. Jeg er for legalisering av alle kjente narkotikum, men det tar vi ikke her, for å unngå at tråden går off topic, og for å unngå meningsløs flaming.

Edit: Olsen kan ikke de som takler det, få probleme nå og?

Endret av Delusional
Lenke til kommentar
Alle drikker ikke alkohol heller.

Om hasj selges over disk vil stoffet bli normalisert og flere vil prøve det (merk: flere betyr ikke alle), noe som fører til at flere blir misbrukere. DET er grunnen til at jeg er imot legalisering. I solidaritet med de som ikke takler det.

Er du for forbud mot alkohol også? I solodaritet med de som ikke takler det? Er tross alt ganske mange flere som ikke takler alkohol, enn det er folk som ikke takler hasj. Hadde det blitt legalisert hadde nok antall folk som ikke taklet det steget litt, men ikke på langt nær så mange som det er snakk om i alkohol samenheng!

Det sier seg jo egentlig selv. Når hasj ikke er fysisk vanedannende, mens alkoholen er det.

Lenke til kommentar
Ikke helt med på om det er meg du ikke forstod. Men dit jeg ville, var at mange mener at en legalisering vil ramme alle. Det motbevises jo her, ved at noen sier at de aldri vil prøve det. Samme om det er lovlig eller ei!

Grunnen til at de ikke vil prøve hasj, er at de ikke vet noe om hasj og vet at er ulovlig, og tror at det er farlig, legalisering skal være en folkeopplysning, hvor folk faktisk vet hva som er legalisert. Folk som ikke drikker alkohol, vil mest sansynlig ikke røyke hasj. Vi har jo beviser på at legalisering av narkotikum har blitt legalisert før uten de store problemene. Som alkohol tidlig på 19-tallet. Vi har noe alkoholmissbruk, men de kunne likegodt vært avhengig av alkohol uten at det var lovlig, og nå snakker vi om å legalisere noe som ikke er fysisk avhengighetsskapende og helt uten fare for overdose (vel ikke helt da, men du må spise så mye hasj at du mest sansynlig må til pumping før).

Lenke til kommentar
Ikke helt med på om det er meg du ikke forstod. Men dit jeg ville, var at mange mener at en legalisering vil ramme alle. Det motbevises jo her, ved at noen sier at de aldri vil prøve det. Samme om det er lovlig eller ei!

Grunnen til at de ikke vil prøve hasj, er at de ikke vet noe om hasj og vet at er ulovlig, og tror at det er farlig, legalisering skal være en folkeopplysning, hvor folk faktisk vet hva som er legalisert. Folk som ikke drikker alkohol, vil mest sansynlig ikke røyke hasj. Vi har jo beviser på at legalisering av narkotikum har blitt legalisert før uten de store problemene. Som alkohol tidlig på 19-tallet. Vi har noe alkoholmissbruk, men de kunne likegodt vært avhengig av alkohol uten at det var lovlig, og nå snakker vi om å legalisere noe som ikke er fysisk avhengighetsskapende og helt uten fare for overdose (vel ikke helt da, men du må spise så mye hasj at du mest sansynlig må til pumping før).

Forstår (igjen) egentlig ikke hva vi er uenige om. Men vi er iallfall enige om at man burde legalisere. Så da er det igrunn greit!

Lenke til kommentar

Masse bra argumenter her! Spesielt infoen om America på 30-tallet. The war on drugs. Det som er det sykeste er at folk trodde på det! "If you smoke it, you will go insane", var en av propaganda utsagnene.

Og mange visste ikke at marihuana og hamp var det samme engang! For hamp var jo en helt vanlig ting og mange var avhengige av hamp som råvare for å lage tau og klær osv.

For meg er det rent logisk at en legalisering vil føre med seg masse positive ting! Som for eksempel det å skille hasj fra de kriminelle miljøene. Jeg har selv vært i mange år midt i sentrum av et kriminelt miljø. (Altså et hasjmiljø) og jeg har sett hva kriminaliseringen har gjort med mange mennesker.

Det som er farlig med hasjmiljøene er ikke hasjen. Det er det faktum at det er ulovlig. DET fører med seg masse dritt!

I Norge er f.eks skrap en helt vanlig ting. (Skrape ut oljen fra piper o.l for å blande det med tobakk og bli stein av det)

Når man skraper er man som regel tom for hasj. Og et skraptrekk tar man som oftest på ei bøtte for å gjøre effekten enda sterkere.

Dette er jo gode tegn på at holdningene og assosiasjonene til hasj blir forvrengt!

Dette er grunnen til at mange blir "hasjnarkomane".

Kriminaliseringen lager hasjnarkomane, ikke hasjen i seg selv!

I Norge er en helt vanlig ting for røykere å lage en pipe av en tom halliter-flaske og et chilloom. For å få en bedre effekt.

Grunnen til at de vil ha en bedre effekt er at det er et slit å skaffe hasj! Rett og slett! Det kan gå med masse telefoner og masse trasking i byen før man greier å skaffe noe. Jeg har for eksempel vært med på å kjøpe hasj av folk som går rundt med gønnere og masse E.

Det er ikke bra! Hadde jeg bare ha fått lov til å ha 5 planter i måneden!!

Hva slags skade hadde DET tatt på Norges befolkning?

Ikke kom å fortell meg at det vile ha blitt flere negative ting enn positive ting!

Lenke til kommentar
DET er grunnen til at jeg er imot legalisering. I solidaritet med de som ikke takler det.

Er det solidarisk å utsette de som ønsker å bruke narkotika for økt risiko? Det er dét som skjer når narkotika er ulovlig. En som kjøper narkotika kan aldri være sikker på hvor utblandet stoffet er, noe som gjør det svært vanskelig å beregne en «passende» dose. Dette øker faren for overdoser. Dessuten tvinges i utgangspunktet lovlydige mennesker inn i kriminelle miljøer, hvilket øker faren for at disse også skal begå reelt kriminelle (det vil si rettighetskrenkende) handlinger. Det blir selvsagt også større frekvens av tilfeller der folk blir drept eller utsatt for vold på grunn av narkogjeld og liknende når prisene er svært høye og omsetningen av narkotika foregår i kriminelle miljøer.

Forøvrig har enhver eiendomsrett til sin egen kropp, og følgelig rett til å stikke en sprøyte i armen om han ønsker det.

Lenke til kommentar
Liker det du sier her PelsJacob. Meget bra!

Er du også randist?

@PelsJakob: Jeg er enig i det du sier om at faren øker for de hardt belastede narkomane pga vanskligheter for å beregne doser, skitne sprøyter osv. Men selv om jeg er imot legalisering, så klarer jeg å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg er for sprøyterom hvor tunge narkomane kan ta dosen sin under medisinsk overvåkning, få nye reine sprøyter og eventuelt få hjelp til å dosere dosen om det er nødvendig og få tilbud om rehabilitering. Nøyaktig hvordan lovverket skal se ut aner jeg ikke, men jeg vet at det er tafatt å kaste tunge narkomane i fengsel for besittelse av narkotiks.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...