Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ca et halvt år siden dro jeg og noen kompiser på en kosert. I forkant av konserten (vi var litt tidlig ute), ble det holdt et "legaliser cannabis" møte. Argumentene folka kom med var bare så utrolig latterlige!

 

"Vi har sikre kilder som forteller oss at 65% av Norges befolkning har prøvd cannabis", og "Te er like skadelig som cannabis".

 

Typen virket ganske høy også. :p

 

Er forøvrig enig med de siste innleggene her.

Lenke til kommentar
Dette visste jeg ikke.

 

Kan du si meg hva jeg skader ved en helgefyll la oss si en gang i måneden? Leveren blir midlertidig litt skadet over MYE alkohol over lengre perioder vet jeg, men dette er jo ikke tilfelle her. :)

Altså, du tilfører kroppen din en gift. Den tar skade. Det er dog ikke et betydelig omfang av det, men skade, det tar den.

Lenke til kommentar
Vel, en helgefyll en gang i blant er jo faktisk ikke skadelig.

 

I større mengder og oftere kan det derimot være skadelig og føre til alkoholisme.

Akkurat som med hasj..... Forskjellen er bare at omfanget av skadene er større hos en alkis, en hos en hasjrøyker!

 

Alle er klar over hva alkoholen gjør, hvor mye det ødelegger både for deg selv og familie...... Mange har personlige erfaringer med det, men mange, som meg, har sett det andre steder. Har dere noen gang sett en familie gå i oppløsning pga. av at faren eller moren røyka hasj i helgene? Jeg tviler......

 

Jeg er altså for legalisering. Hovedgrunnen er at jeg har sett hva alkoholen gjør (som er lovlig!) og jeg har sett hva hasjen gjør. Begge deler er skadelig, å si at hasj er ufarlig er bare dumt, og sies ofte av forkjempere som har røyka litt for mye. Det støtter jo tross alt ikke vår sak å komme med feilaktige og direkte tåpelige uttalelser.

 

Jeg snakker som sagt av personlig erfaring. Jeg er langt fra noen politiker, vet knapt forskjell på høyre og venstre (høyre er vel blå?) så hva som vil være best for politikerne vet ikke jeg. Men å si at en legalisering vil skade mange mennesker og samfunnet generelt også, er jeg ikke helt med på. Hvor tar dere dette fra? Det er vel bare teorier? Det landet jeg kjenner mest til, som har en liberal cannabis politikk, er Nederland. Og selvfølgelig røyker folk her hasj enda (i enda større jointer, og enda større mengder enn før), og det finnes tunge narkomane der også. Men poenget er at generelt sett så har forbruket av de fleste tyngre stoffer gått ned. Og dette er jo mer positivt enn om det hadde vært motsatt?

 

Gi meg heller en sløv, glad og lettunderholdt person. Enn en kriminell sprøytenarkoman!

 

 

Leste ikke hele tråden, så mye er sikkert sagt før og var unødvendig.... Men måtte komme med min mening :)

 

positivt at det dsikuteres btw

Lenke til kommentar

Jeg gir egentlig faen. Hakke tenkt å slutte med en pils eller fem for mye i helgen uansett. Hasj derimot, det skal jeg aldri prøve. Rett og slett pga av at det er det jeg vil kalle "narkotika". Pluss at jeg tror det er verre, pluss at det har verre rykte osv.

 

(Jeg vet kommentaren kommer, derfor forsikrer jeg meg om dette: Jeg vet også at alkohol er et narkotikum, men i mine øyne et helt annerledes ett.)

Lenke til kommentar
Alle er klar over hva alkoholen gjør, hvor mye det ødelegger både for deg selv og familie...... Mange har personlige erfaringer med det, men mange, som meg, har sett det andre steder. Har dere noen gang sett en familie gå i oppløsning pga. av at faren eller moren røyka hasj i helgene? Jeg tviler...

Unnskyld meg, men nå snaket jeg om helgefyll en gang i måneden. Forsåvidt er jeg 17 år, og har ikke stiftet familie enda. :---P

 

Skjønte du ikke det, du?

Lenke til kommentar
Alle er klar over hva alkoholen gjør, hvor mye det ødelegger både for deg selv og familie...... Mange har personlige erfaringer med det, men mange, som meg, har sett det andre steder. Har dere noen gang sett en familie gå i oppløsning pga. av at faren eller moren røyka hasj i helgene? Jeg tviler...

Unnskyld meg, men nå snaket jeg om helgefyll en gang i måneden. Forsåvidt er jeg 17 år, og har ikke stiftet familie enda. :---P

 

Skjønte du ikke det, du?

Var bare den øverste linja i innlegget mitt som var svar til deg... men siden du også nevnte at det var farligere ved større forbruk, nevnte jeg det også....... hasj er altså ikke bare mindre skadelig ved moderat bruk, men også ved høyt forbruk.... Dette har jeg ikke hørt fra noen verdensfjerne forskere, så om det er medisinsk rett eller ikke, kan jeg ikke svare på.... men alle mine observasjoner (og andres) tyder på det!!

Lenke til kommentar

The President skrev:

å si at hasj er ufarlig er bare dumt, og sies ofte av forkjempere som har røyka litt for mye

The President skrev:

Men å si at en legalisering vil skade mange mennesker og samfunnet generelt også, er jeg ikke helt med på.

 

Jeg får ikke disse to helt til å henge på greip. Dersom noe er skadelig men lovlig, vil jo langt flere bli rammet enn om det er ulovlig? :hmm:

 

Husk at på 1800-tallet var det ingenting ulovlig med å røyke opium i Hong Kong. Det ble sett ned på, men ikke ulovlig. Men ettersom flere ble avhengig, steg kriminaliteten, og det ble til slutt så stort problem at man gjorde det ulovlig.

Jeg likestiller ikke cannabis og opium, men dette illustrerer likevel et poeng.

 

Konsekvenser kan ikke bare måles i kriminalitet. En del mennesker kjører i fylla i dag. Ettersom det blir sagt at cannabis er mindre farlig enn alkohol, er det grunnlag for å tro at en god del mennesker vil ufarliggjøre det å røyke hasj og kjøre bil, og kjøre i narkorus. UP har jo sagt at de nå har større problemer med folk som kjører i narkorus enn fyllekjørere. Antall bilulykker vil derfor også med stor sannsynlighet øke.

Endret av schwami
Lenke til kommentar
The President skrev:

å si at hasj er ufarlig er bare dumt, og sies ofte av forkjempere som har røyka litt for mye

The President skrev:

Men å si at en legalisering vil skade mange mennesker og samfunnet generelt også, er jeg ikke helt med på.

 

Jeg får ikke disse to helt til å henge på greip. Dersom noe er skadelig men lovlig, vil jo langt flere bli rammet enn om det er ulovlig? :hmm:

 

Husk at på 1800-tallet var det ingenting ulovlig med å røyke opium i Hong Kong. Det ble sett ned på, men ikke ulovlig. Men ettersom flere ble avhengig, steg kriminaliteten, og det ble til slutt så stort problem at man gjorde det ulovlig.

Jeg likestiller ikke cannabis og opium, men dette illustrerer likevel et poeng.

 

Konsekvenser kan ikke bare måles i kriminalitet. En del mennesker kjører i fylla i dag. Ettersom det blir sagt at cannabis er mindre farlig enn alkohol, er det grunnlag for å tro at en god del mennesker vil ufarliggjøre det å røyke hasj og kjøre bil, og kjøre i narkorus. UP har jo sagt at de nå har større problemer med folk som kjører i narkorus enn fyllekjørere. Antall bilulykker vil derfor også med stor sannsynlighet øke.

Hmmmm... var litt vrient å formulere akkurat det der.... den første quoten står jeg for. Det andre du siterer var ikke ment helt på den måten.

 

Altså..... Du har rett i at en legalisering vil ramme mange mennesker, siden det da blir lovlig. Men som det har vært skrevet tidligere i tråden, så kommer "den frie" viljen inn her. Om man velger å prøve/bruke hasj, er opp til hver og en. Og jeg tror nok at flere vil prøve hvis det hadde vært lovlig, så sånn sett har du rett. Men sånn som det kommer fram av andre innlegg (ikke spesielt her, men mange andre steder det diskuteres også) er at det vil ramme samfunnet generelt (og det er det jeg ikke er enig i). Og da mener jeg Ramme som noe negativt (annet enn at flere vil prøve det). Altså at samfunnet vil ta skade av det. De mener da at det vil koste mer, både økonomisk og helsemessig.

 

Dette er det jeg ikke er enig i. Som flere har sagt vil staten antageligvis tjene penger på å legalisere. De kan jo da ha monopol på salg av både tjall å piper om de vil. Og siden helsefaren ved moderat bruk er såpass liten. Vil det trolig koste helse-norge lite ekstra med en legalisering. Og det er moderat bruk det er snakk om, missbruk vil alltid forekomme, uansett..... Lightergass og lim er lovlig, men missbrukes det også!!

 

Godt poeng med Opium og Hong Kong forresten :thumbup: ........ men som du sa... kan ikke likestilles helt med cannabis :no:

 

Fyllekjøring forekommer ganske ofte ja. Og jeg har også hørt at narkorus-kjøring er enda mer vanlig (akkurat som du sier). Men hadde cannabis blitt legalisert, hadde de nok laget en lov som "hindra" oss i å kjøre bil samtidig, det er jo ikke lov nå heller det:)

Men med narkorus så menes også medikamenter, som veldig ofte er lovlig skrevet ut av en lege. Og dette er noe av det vanligste "narkotikum" som er innblandet i bilulykker. Stoffer som Vival, Valium, Sobril, Stesolid og Rohypnol, har alle rød trekant på seg. Noe som forteller oss at man ikke er i stand til å opperere maskiner etter å fått i seg medikamentet. Men alle nevnte stoffer er helt lovlige (selv om de selges ulovlig også selvfølgelig).

 

Så min konklusjon er at samfunnet IKKE vil tape verken på den ene eller andre måten, dersom cannabis ble legalisert. Man fokuserer altfor mye på dette stoffet, som egentlig ikke kan samenlignes med de stoffene som virkelig er farlige... til og med for samfunnet. Og ved en legalisering, ville man fått et avslappet forhold til det, slik at man kunne fokusere mer på å hjelpe de som virkelig trenger det. Og å kjempe mot de stoffene som er mye farligere!

 

Igjen må jeg si at det meste jeg kommer med er mine egne teorier..... Og at det er seint/tidlig.... alt ettersom :)

Endret av The President
Lenke til kommentar

Må si meg enig med The President, mye bra som blir sagt.

 

dimiles: Du er for ung til å drikke alkohol. Du eksemplifiserer veldig godt et av alkohols største problemer i dag; unge mennesker som lager store problemer for seg selv, hverandre og politiet i helgene. ;)

 

schwami: Du har et poeng, folk kommer til å kjøre i cannabisrus. Siden stoffet er såpass mildt så er det sansynlig at flere kommer til å kjøre i hasjrus enn i alkoholrus. Jeg personlig syns man bør holde kunstig stimulans og kjøretøy laangt fra hverandre, men det er jo andre folk som har andre meninger. Uansett så viser nyere tester at folk som kjører i cannabisrus gjerne kjører like greit eller bedre enn folk som kjører edru, og derfor velger jeg å tro at de samfunnsmessige skadene som følge av en legalisering ikke blir serlig påvirket på bilfronten i alle fall. Inntill videre vel og merke.

 

aero^^: Det er vel ikke alle som kan argumentere for seg, og NORMAL er jo helt på trynet. 65% var vel litt drøyt, såvidt jeg vet er vel ca. 33% det man har kommet frem til.

Lenke til kommentar
Jeg gir egentlig faen. Hakke tenkt å slutte med en pils eller fem for mye i helgen uansett. Hasj derimot, det skal jeg aldri prøve. Rett og slett pga av at det er det jeg vil kalle "narkotika". Pluss at jeg tror det er verre, pluss at det har verre rykte osv.

 

(Jeg vet kommentaren kommer, derfor forsikrer jeg meg om dette: Jeg vet også at alkohol er et narkotikum, men i mine øyne et helt annerledes ett.)

Ikke kom å si at du ikek skal prøve hasj fordi du ser det som ett narkotikum, du har ikke røyket ett drag av en sigarett i hele ditt liv, da blir jo hasj det samme....

 

Dessuten vet du ikke en dritt om hasj, du har ike engang SETT hasj, så zip it.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...