Thlom Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 I dag har vi ett lovlig rusmiddel, alkohol. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal legalisere ett til. Vi sliter nok som det er med de problemene alkohol fører med seg, om vi ikke skal slite med følgene av enda ett legalt rusmiddel. Jada, for mange er sikkert hasj fine greier, men enkelte takler det rett og slett ikke og blir misbrukere. Om stoffet blir legalisert vil flere prøve shiten og flere vil bli misbrukere. Å være for legalisering er som å være for flere personlige tragedier. @Nicklas: JA! La oss legalisere heroin også når vi først er igang. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Alright, nå orker jeg ikke lese igjennom hele tråden i kveld, skal opp tidlig i morgen, så dere må unnskylde meg hvis jeg kommer med noe som allerde har vært diskutert. Jeg kan først begynne med at jeg er for en legalisering/avkrimminalisering av cannabis; både til industrielt og rekreasjonelt bruk. Mine meninger er selvsagt påvirket av min egen situasjon, jeg nyter selv cannabis som rusmiddel en håndfull ganger i året og har gjort dette en god stund. Det første jeg kan begrunne en eventuell lovendring med er at det svært utbredte cannabismiljøet i Norge mangler rettningslinjer. Vi har en alkoholkultur som, selv om den ikke er blandt de beste i verden, tilsier at du ikke drikker deg full hver dag: du missbruker ikke. Cannabiskulturen i Norge mangler dette, vi har ingen grenser. Når man krysser den usynlige grensen mellom lovlige rusmidler til ulovlige rusmidler, gjerne med å røyke noe hasj på en fest, så er det svært lett for at dine holdninger til Norges narkotikapolitikk samt ulovlige rusmidler i seg selv forandres drastisk. Hva mener jeg så med det? Jo, når du har prøvd et ulovlig rusmiddel som står kategorisert som "narkotika" sammen med de store stygge gutta, så blir det lett å sammenligne disse. Du har i alle år lært at cannabis er farlig og tilsvarer døden, men når du krysser grensene så oppdager du fort at tinge ikke er som samfunnet vil ha det til. Disse ulovlige miljøene består nå for det meste av retningsløs ungdom som ikke ser forskjell på hasj og amfetamin, og det sier seg jo selv at ting lett skjærer seg da. Hvis vi så går tilbake til grensene så kan jeg love at under påvirkning fra andre personer i dette miljøet så er det utrolig lett å gå fra helgebruk til daglig bruk. Det er ikke bra, eller? Okey, det blir vel litt rotete dette, jeg har sagt det så forferdelig mange ganger før og nå når jeg prøver å bli ferdig fortest mulig så blir det lett litt rot. Bare prøv å følg med litt til... Vel, hvis vi fortsetter med miljøene så kan jeg fortelle at i Nederland, nemelig bestemt Amsterdam, så har de nå - tretti år etter at cannabis fikk en litt mer legal rolle som rusmiddel - ufattelig lave tall for heroinmissbrukere. Ja det er faktisk så galt at Oslo, en MYE mindre by, har FLERE heroinmissbrukere enn Amsterdam - og da snakker jeg ikke om prosenter! På sikt vil miljøene løse seg opp og vi får en mer moden og sunn cannabiskultur, en som er verdig et av verdens beste land å bo i. Ellers kan jeg jo fortelle at Verdens helseorganisasjon har hatt en del forskning på dette, og de konkluderte i alle fall i en av rapportene med at cannabis er et mindre skadelig rusmiddel en opoiater, tobakk og alkohol. Den finnner du forøvrig HER. Jeg skal prøve å komme med noe mer strukturert og fullstendig i morgen, dette ble jo bare rot med fokus på kriminelle miljøer! PS: Det er sannsynlig at cannabisforbruket vil ta seg opp i begynnelsen, kanskje de første årene, men på sikt vil forbruket sannsynligvis synke. Lenke til kommentar
Panodil Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Uansett om man hadde dødd av cannabis, så burde det vært lovlig !Det er snakk om frihet her ! At man skal få lov til å gjøre det man selv har lyst til med livet ! Prøve ut forskjellige ting og tang ! Merkelig argument. Bør man oppheve alle andre forbud også så man skal kunne gjøre hva man selv har lyst til med livet? F.eks. gå med våpen når og hvor man vil. Våpen er slettes ikke farlig. Det er brukeren av våpenet som kan gjøre det farlig. Eller kanskje kutte ut trafikkreglene. Er ikke farlig det heller så lenge alle tar hensyn til hverandre. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Panodil: Man må jo kunne balansere den friheten individet ønsker å ha for ikke å miste retter på den ene siden og den makten staten ønsker å ha for å beskytte oss mot indre og ytre farer på den andre. I mine øyne er problemet at staten ikke bryr seg så veldig mye om stoffene er farlige - nye stoffer som de oppdager forbyr de uten et fnugg av forskning! Jeg syns i alle fall det ikke hadde vært så forferdelig dumt å revurdere lover og bestemmelser av og til. Ved å krimminalisere cannabisbrukere så går det vekk uhorvelig store mengder penger som kunne vært brukt annerledes og til mer nyttige formål. Endret 25. august 2004 av Tias Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg tillater meg å bringe opp ett av mine tidligere argumenter. Hvis staten hadde avkriminialisert hasj, samt avgiftsbelagt det på samme måte som tobakk og sprit, hadde det resultert i mindre penger til kriminelle/evt. mindre kriminelle, samt flerfoldige millioner inn til Norge. Lenke til kommentar
schwami Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Noen av statens hensikter med ikke å avkriminalisere hasj, er jo at staten mener vi har nok rusmidler. Faktisk ønsker staten at vi skal forbruke mindre, derfor blir det skattet så høyt, altså ikke av økonomiske hensyn, men helsemessige. Det er bevist at cannabis er mindre farlig enn alkohol og tobakk, men problemet er jo at ved å kombinere flere rusmidler forsterker vi skadeeffekten. Utifra et helsemessig hensyn ville jo staten forby alle rusmidler, om det lot seg gjennomføre i praksis. Dersom man kunne bevise at forbruket av alkohol og tobakk gikk dramatisk ned ved å gjøre cannabis lovlig, ville staten vært mer tilbøyelig til å gjøre dette. Argumenter om at ved å avkriminalisere får kriminelle mindre spillerom fungerer ikke. Det vil jo alltid være noe som er ulovlig, og dermed lønnsomt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Hjelpe meg..det var en her på den forrige siden som VIRKELIG ikke har peiling! Hah! Jaja, jeg har tydeligvis bare TV-erfaring jeg... Hmm, lurer på hvem som har mest erfaring her jeg. Jeg som har røkt i mange år og som faktisk GÅR ut på gata for å skaffe? Nei jeg vet hva jeg prater om. Hasj har vært ulovlig i mange år og forbudet har ingen effekt. Ungdommen og voksne også faktisk røyker som bare juling nå og loven forandrer det ikke et sekund. Om jeg blir busta av en snut, får jeg bot. 3500 Kr i bot for å "skade" meg selv. Da blir alt bra da lissom? Om jeg får en bot, ja da har jeg lært!! Nei herregud, dette funker rett og slett ikke! Hovedpoenget her er at forbudet påfører større skade enn rusmiddelet i seg selv. I Amerika var det en som hadde noen planter hjemme hos seg selv til privat bruk. Så kom DEA eller hva det er inn og skjøt fyrer rett foran sin 7 år gamle sønn!! Hva i h****** er det da?? Og staten bruker masse penger årlig på å bekjempe hasjen. Om da cannabis hadde blitt legalisert ville Norge ha fått mye penger i overskudd kun fra cannabis-relaterte salg. Og disse pengene har kunnet gått med på å kurere eksisterende narkomane. Og i Nederland har de faktisk nesten ikke narkomane lenger. På grunn av legaliseringen ac cannabis. Men jeg skjønner meget godt dere som ikke vil legalisere på grunn av at Norge aldri har hatt Cannabis som kultur. Vi har hjemmebrent!! Og karsk!! Riktig mannfolkdrikk! Er det i det hele tatt bedre? Cannabis vil bli legalisert en eller annen gang. Også i Norge. Lenke til kommentar
schwami Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Meget mulig det vil bli legalisert. Grensen går sikkert ved hva staten klarer å håndtere. Men det betyr ikke at vi får et bedre samfunn av at man legaliserer cannabis. Og det er et bedre samfunn vi ønsker å ha, er det ikke? I Nederland har de færre narkotikamisbrukere fordi de som tar store mengder cannabis blir ikke regnet som narkotikamisbrukere, like lite som en som røyker i Norge blir det. Det betyr ikke at cannabisrøyking ikke er et problem for den nederlandske staten. De som blir avhengige trenger jo mer hjelp av helsevesen enn de som ikke er det. Med legalisering av flere rusmidler, tvinger det frem et privatfinansiert helsevesen, fordi staten til slutt ikke har råd til å tilby et finansiert med skattemidler. Dette ser ikke jeg på som noen heldig utvikling. Lenke til kommentar
Orgazmus Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 schwami: Må bare rette littpå det du sier. Hvis staten Norge kutter ut halvparten av de 4000 menneskene som jobber for å kjempe mot narkotika og heller ansetter 2000 personer i helsevesenet, ville ikke det gå opp i opp? En legalisering vil frigjøre mange ressurser hos politiet som kan brukes til å enten bekjempe ekte kriminalitet, eller behandlig av de som ikke klarer å styre seg. Dessuten burde "Ruslære" være et fag på ungdomsskole/videregående skole. Man slipper vel ikke folk ut i trafikken uten å lære dem trafikkreglene? Joda, men i norge sier vi også at de har vikeplikt til venstre og at det å sette seg i en bil tilsvarer å smelle inn i en fjellvegg :\ Lenke til kommentar
Tias Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Det er fakta. Du får en nøkkel og du må selv bestemme om du vil bruke den ! Det er litt morsomt det der. Cannabis er nøkkelen til narkotiske stoffer sier mange, og du kan velge å bruke eller ikke bruke den. Da er det jo meningen at du som fin, Norsk ungdomm skal se bort ifra stygge farer fra østen og heller holde deg til god, allmenakseptert alkohol. De de glemmer er jo at det faktisk er fobrudet som fører til at cannabis blir satt i samme miljøer som andre ulovlige rusmidler, og det derfo er forbudet som fører til narkotikamissbruk! Loven fører til narkotikamissbruk dere, hva slags samfunn er det egentlig vi lever i!? [Edit] Note to self: Ikke svar på poster mens du leser deg vei gjennom tråden. [/EDIT] Endret 25. august 2004 av Tias Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Må si med imponert over tias her, som sier mye fornuftig med gode <rgumenter. Er enig i alt han sier. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det er ikke akkurat noen bombe at det er hasjmiljøet og ikke hasjen i seg selv som fører til tyngre stoffer. Problemet med å legalisere hasj er at man introduserer stoffet til hele befolkningen, og ikke bare den lille gruppen som i dag røyker hasj. En slik introduksjon vil føre til mange nye hasj misbrukere. Jeg har forsåvidt hørt at folk som røyker MYE blir vant til rusen, den har ikke lenger noen effekt, og DERFOR går over til tyngre stoff. Om det er riktig, så ville det vært en katastrofe å legalisere møkka. Lenke til kommentar
Orgazmus Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 olsen: Hvis man legaliserer hasj, vil problemet med introduksjon av andre stoffer bli mye mindre. De eneste gangene jeg har sette noen gjøre noe anna enn å røyke hasj/drikke alkohol, er når jeg har røyka med litt lugubre typer. Jeg har heldigvis ikke noen interesse i andre stoffer, så jeg bryr meg lite om hva de på andre sida av bordet inntar. Men jeg vet også at det er de som ikke klarer å motstå fristelsen. De fikk tilbudetgjennom hasjmiljøet(dealere osv). Hvis de hadde kjøpt de brune klumpene på Rema hadde man kanskje sluppet det? Jeg tror ikke en legalisering vil øke bruken så mye, siden de som vil røyke gjør det uansett. Det er bare ikke kultur som tilsier at cannabisrøyking/drikking/spising skal bli noe veldig vanlig her i norge. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg tror ikke en legalisering vil øke bruken så mye, siden de som vil røyke gjør det uansett. Det er bare ikke kultur som tilsier at cannabisrøyking/drikking/spising skal bli noe veldig vanlig her i norge. Hadde det vært lovlig, hadde jeg prøvd det. Nå som det er ulovlig er det ikke bare for meg å "røyke uansett". Heldigvis. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det er ikke akkurat noen bombe at det er hasjmiljøet og ikke hasjen i seg selv som fører til tyngre stoffer. Problemet med å legalisere hasj er at man introduserer stoffet til hele befolkningen, og ikke bare den lille gruppen som i dag røyker hasj. En slik introduksjon vil føre til mange nye hasj misbrukere. Jeg har forsåvidt hørt at folk som røyker MYE blir vant til rusen, den har ikke lenger noen effekt, og DERFOR går over til tyngre stoff. Om det er riktig, så ville det vært en katastrofe å legalisere møkka. Jo, du har jo rett i det. I alle fall delvis. En mye større brukermasse blir eksponert for cannabis hvis myndighetene åpner for legale utsalgssteder. Hvis de derimot avkriminaliserer og lar selgerne være kriminelle forblir ting sansynligvis som nå. Problemet er at hvis de går for en "legalisering-light" som jeg velger å kalle de er at stoffet blir hengende fast i det nåværende miljøet, og utsalgsstedene kan vi se langt etter. Hvis ikke vi tar en "spansk en" og gjør som i Nederland - lar forbrukerne være i fred, oppretter coffeeshops, men lar salg forbli krimminelt. Ja, det er rart, men det er faktisk ulovlig å selge cannabis i Nederland, coffeeshoppene er et slags friområde. Den med at folk går videre til andre ting har jo ingenting med cannabis å gjøre. Er du ikke fornøyd med cannabis så er du ikke fornyød med cannabis - da leter du videre etter ditt rusmiddel. Dette er jo en like god grunn for å krimminalisere alkohol - folk går videre på jakt etter "sterkere"-saker. Torsteinen: Takk for støtten *Bukker dypt* Lenke til kommentar
Orgazmus Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 nr.4: Så du sier at eneste grunnen til at du ikke røyker cannabis er at det er ulovlig? Du mener at stoffet er ok, du vil bare ikke ha problemer med politiet? Vel, da burde du vel støtte en legalisering? Selv om jeg ser at du slenger med "Heldigvis" på slutten der. Betyr det at du ikke har lyst til å røyke cannabis, men hadde gjort det hvis det var lov? Du må være en kompleks person Jeg håper iallefall at fyllekjøring forblir ulovlig hvis det finnes fler som deg Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Selv om jeg ser at du slenger med "Heldigvis" på slutten der. Betyr det at du ikke har lyst til å røyke cannabis, men hadde gjort det hvis det var lov?Du må være en kompleks person Det betyr faktisk det. Hadde jeg fått tak i hasj lett og nesten lovlig, hadde jeg røkt det. Det blir det samme som med røyk (altså sigaretter). Må prøve, ikke sant... Ingen hadde vært tjent med at jeg ville blitt høy, derfor "heldigvis". Lenke til kommentar
Orgazmus Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Hvordan vet du at ingen hadde tjent på at du hadde blitt høy? Jeg har tjent på å bli det.Er en mye roligere person med mye større selvinnsikt. Ikke undervurder din filosofiske evne når du er skev Selv om alkohol er et aperusmiddel som gjør deg korttenkt og agressiv, betyr ikke det at alle rusmidler er sånn Men hver sin preferanse. Loven sånn den er i dag er iallefall helt ufattelig. At jeg skal bøtelegges for noe som ikke skader noen andre er utrolig. Og da det heller ikke skader meg selv i nevneverdig grad blir det litt vanskelig å sitte stille og akseptere reglene som de er. De er jo til for å brytes Lenke til kommentar
schwami Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 orgazmus skrev: Hvis staten Norge kutter ut halvparten av de 4000 menneskene som jobber for å kjempe mot narkotika og heller ansetter 2000 personer i helsevesenet, ville ikke det gå opp i opp? Synes tallene dine er spekulative. Det er like sannsynlig at vi må ansette flere i helsevesenet, enn det som jobber mot narkotika i dag. Husk at når du først blir syk, blir du syk for livet ut. tias skrev: De de glemmer er jo at det faktisk er fobrudet som fører til at cannabis blir satt i samme miljøer som andre ulovlige rusmidler, og det derfo er forbudet som fører til narkotikamissbruk! Loven fører til narkotikamissbruk dere, hva slags samfunn er det egentlig vi lever i!? Noen vil alltid bryte en lov, enten fordi det er økonomisk fornuftig, trass eller andre grunner. Det er imidlertid et dårlig argument for å oppheve en lov, det at noen ikke vil følge den. Forbud fungerer, til en viss grad. Når det ble forbudt for 16-åringer å kjøpe tobakk, sa mange at "jaja, så får noen andre kjøpe den for dem". Men antallet mennesker under 18 som røyker har falt dramatisk i Norge etter forbudet. Helsegevinsten ved dette er jo ganske stor. Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 I dag har vi ett lovlig rusmiddel, alkohol. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal legalisere ett til. Vi sliter nok som det er med de problemene alkohol fører med seg, om vi ikke skal slite med følgene av enda ett legalt rusmiddel. Jada, for mange er sikkert hasj fine greier, men enkelte takler det rett og slett ikke og blir misbrukere. Om stoffet blir legalisert vil flere prøve shiten og flere vil bli misbrukere. Å være for legalisering er som å være for flere personlige tragedier. For en gangs skyld er jeg helt enig med deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg