Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router, hvilken?

Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake ble det til slutt til at jeg bestilte meg ADSL, og i den forbindelse har jeg tenkt å kjøpe en trådløs router siden jeg har 3 pc'er som skal på nett (hvorav en er bærbar). Derfor har jeg sett litt rundt i diverse nettbutikker etter en passende router, men det er jo så mange så jeg vet ikke helt hvilken jeg skal velge. Har sett litt på noen modeller fra Dlink, men før jeg velger noe vil jeg gjerne høre deres anbefalinger. Den bør ikke koste mye mer en tusenlappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv har jeg samme oppsettet som du skal ha ( 2x lan og 1x WLAN )

Dette er satt sammen med en D-LINK DI-614+ som jeg er ganske fornøyd med. Men jeg har og erfaring med en Asus Wireless Router 54 Mbps 802.11g ,4P switch,WDS,WPA,USB port,print server. Den siste har ALT! USB port og printer port.. ( altså fungerer den som en printer server og.. priser på det er jo over 1000kr. ) kjøp den asusn.. den er skikkelig bra

Lenke til kommentar

Den Asus'en så jo ganske perfekt ut, men den hadde en stor ulempe;

(IT-Pro)

For å teste ytelse, prøvde jeg å laste ned noen filer over WLAN. På laptopen ble det brukt et ASUS PCMCIA-kort, som støtter 802.11g.

Ved å laste over en ISO-fil i fra filserveren min, som kjører Linux, så at jeg at hastigheten lå stabil på 2 MB(megabyte) i sekundet. Dette utgjør rundt 20 mbit, noe som ikke er i nærheten av 54 mbit. Ruteren stod 3-4 meter i fra laptopen, inne på serverrommet. 20 mbit holder egentlig for de fleste, siden dette er mer enn nok til f. eks. filmstreaming.

Siden jeg ofte sender store filer over nettverket mitt, er det nødvendig at jeg har et stabilt nettverk som kan operere i relativt stor fart. Jeg vil selfølgelig også kunne nyte et 54 mbit nettverk når det er det jeg betaler for..

Flere forslag?

Endret av Tha_Zaynt
Lenke til kommentar

For å teste ytelse, prøvde jeg å laste ned noen filer over WLAN. På laptopen ble det brukt et ASUS PCMCIA-kort, som støtter 802.11g.

Ved å laste over en ISO-fil i fra filserveren min, som kjører Linux, så at jeg at hastigheten lå stabil på 2 MB(megabyte) i sekundet. Dette utgjør rundt 20 mbit, noe som ikke er i nærheten av 54 mbit. Ruteren stod 3-4 meter i fra laptopen, inne på serverrommet. 20 mbit holder egentlig for de fleste, siden dette er mer enn nok til f. eks. filmstreaming.

Siden jeg ofte sender store filer over nettverket mitt, er det nødvendig at jeg har et stabilt nettverk som kan opere i relativt stor fart. Jeg vil selfølgelig også kunne nyte et 54 mbit nettverk når det er det jeg betaler for..

Siden det er trådløst har det seg slik at reell hastighet er omtrent halvparten av det produsenten oppgir. Sånn har det vært helt fra begynnelsen og 802.11g er intet unntak. Du kan få bedre ytelse med SuperG fra f.eks. D-Link som i teorien gir hastigheter opp mot 108 Mbps, og i praksiss oppmot 50 Mbps. Om det er sterkt komprimerte filer vil denne hastigheten ligge rundt 40 Mbps. Det er også viktig å merke seg at hastigheten med SuperG avtar mye raskere enn vanlige 802.11g nettverk når du går litt vekk fra basestasjonen/aksesspunktet.

http://barbara.no/tester/basestasjonoversikt.php

eventuelt lese anbefalingene våre her:

http://barbara.no/anbefalinger

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg har nå funnet mange interessante alternativer og lært mye nytt om trådløse routere.

Den jeg ser på som mest aktuell for øyeblikket er Asus WL-500G, den hadde mange gode funksjoner og fikk bra overall score på mange tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...