Gå til innhold

Problem med kjerne 2.6.7

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har rar problem med kjerne 2.6.7...

Jeg har kompilert støtte for tastatur og mus i kjerne, men når jeg kommer i KDE pålogging så fryser det, men ikke på kjerne 2.6.4-52

Prøvde å kopiere .config filen fra mappen 2.6.4-52 til 2.6.7 uten det hjalp.

Hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xorg ? Hjelper ikke å logge inn på CTRL+ALT+DEL fordi det er grafisk innlogging.

Hvorfor bruker Suse 9.1 vmlinuz enn bzImage ?

Når jeg starter med bzImage så kommer dette problemet, men ikke med filen

vmlinuz.

vmlinuz og bzImage er bare navn på to filer (du kan kalle kjernen din for kake hvis du vil), du snakker om to kjerner, prøv den andre hvis den ene ikke virker. Jeg anbefaler at du lager en ny config for 2.6.7 (ikke bruk den gamle!)

Lenke til kommentar

Om du bruker den gamle config-filen bør du kjøre 'make oldconfig'.

Bruker du utdaterte nvidia-drivere? I såfall bør du sørge før at "Use register arguments" under "Processor type and features" og "Use 4Kb for kernel stacks instead of 8Kb" under "Kernel hacking" er deaktivert.

Lenke til kommentar

Bah. Bruk offisiell Linux fra kernel.org. Da slipper du alle de sære distrospesifikke modifikasjonene og du kan utelukke sære problemer. I ditt tilfelle trenger det ikke engang å være relatert til kernelen. Hvis maskinen låser seg (den henger, hardt) er det mer sannsynlig at det er relatert til X, enn til kjernen. drall nevner nvidia-driveren som en feilkilde; Har du i det hele tatt kompilert nvidia-driveren på nytt? Det er også viktig at nvidia-installeren/skriptet finner den kernelen du bruker, men jeg antar at /usr/src/linux er en symlink til den kernelen du bruker , altså Linux 2.6.7. Derimot så er det ikke så sannsynlig at du bruker en 2.4-modul av nvidia-driveren. Tror ikke engang det er mulig å sette inn modulen i 2.6.x...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg bruker ihvertfall offisiell kjerne fra www.kernel.org

Hvorfor "make oldconfig" ?

make oldconfig endrer konfigurasjonen til kernelen, til å passe med filen /usr/src/linux/.config. Dette er kjekt hvis du ønsker å basere deg på samme oppsett som distrokernelen. Den konfigurasjonsfilen bør ligge i /boot, med navnet Config-linuxversjon. "linuxversjon" skal samsvare med den informasjonen du får ved å skrive uname -r.

Hvis du ønsker å bruke den "gamle" konfigurasjonsfilen, så kopierer du config-filen i /boot til /usr/src/linux. F.eks:

cp /boot/config-2.6.4-52 /usr/src/linux-2.6.7/.config
cd /usr/src/linux-2.6.7
make oldconfig
# Trykk enter der hvor du får spørsmål. Dette vil kun skje på de punktene hvor #.config-filen IKKE forteller noe om en spesiell funksjon. Dette skjer sannsynligvis når #du #bruker den gamle konfigurasjonsfilen fordi distrokernelen er patchet til å passe #distrubutøren
#################
# Du vil sannsynligvis endre litt på oppsettet til kernelen. Her har du 4 valg: make #config, make menuconfig, make xconfig og make gconfig. Jeg foretrekker #menuconfig, da denne er både brukervennlig og uavhengig av X(biblioteker, gtk)
cd /usr/src/linux-2.6.7/
make menuconfig

Dette og mer vil du finne i Linux-FAQ'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...