Gå til innhold

Noen som har en guide til bytte av hovedkort.


FVH

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å oppgradere litt her. Får ATI x800xt Platinum Ed, AMD 64 3800+ og ABIT A8V.

Og nå lurer jeg på om noen kunne være snill å legge inn, eller henvise til on god link til, en guide på hvordan man går fram ved skifte av HK?

Jeg har skiftet CPU og skjermkort før, og det gikk som en lek, men når det kommer til HK blir jeg mer usikker. Skal man f.eks koble alt (skjermkort, lydkort etc.) man skal ha på HK før første boot? Kjenner da HK det igjen, eller må alt installeres på nytt?

 

Takker så mye for hjelp.

 

##Emnet på tråden har blitt endret av moderator (Blib). Vennligst les hva nettiketten har å si om dårlige emner og prøv å følge opp på dette neste gang. :thumbup: ##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke om noen guider på nettet, du får goggle, men jeg har par tips da:

 

-Bruk antistastisk lenke, eller pass på å berøre metallet i kabinettet mens du tar i komponentene.

 

-Du kan kople på alt av kort og enheter før første boot, du må uansett regne med å måtte installere OS på nytt, jeg vil anbefale full re-install om det kreves eller ikke for å renske bort gamle drivere og annet søl.

 

-Sjekk at alt sitter godt og er koplet riktig en ekstra gang før du fyrer opp.

 

-Pass på at ingen skruer detter ned under HK og lager kortslutning - skjer vel ikke ofte, men kløner som meg klarer det mest utrolige :)

 

-Booter det ikke med en gang, så kople fra en enhet av gangen til du finner feilkilden.

Lenke til kommentar
Du kan kople på alt av kort og enheter før første boot

 

Ikke koble på flere kort en du trenger for å boote første gangen, du kan nemlig få IRQ konflikt dersom du har flere eksterne kort.

Ang ram, sett i en og en rambrikke med oppstart mellom hver.

Jeg har hatt problemer med det.

Fikk feilen"Cmos shecksum error" under boot med alle 3 rammbrikkene i første gangen.

Det var med et Abit KR7A 133R.

Lenke til kommentar

Skal du bytte hovedkort som ikke har samme brikkesett (f.eks. Intel kontra VIA)......så anbefaler jeg en full formatering for å unngå bugs og andre irriterende feilmeldinger, ustabilitet osv...

 

Da formaterer du disken, og det er vanlig å starte med harddisk, DVD/CD/CDRW- drev, RAM og grafikkort tilkoplet. Etter dette kan du kople til dine andre kort og annet stash...........:-)

Lenke til kommentar

Hvis du har to disker, eller to partisjoner på én disk, så burde du gå gjennom C: og kopiere ut alt av dokumenter/savegames/favoritter osv til den andre disken/partisjonen. Eventellt kan du ta backup av alt viktig til en CD/DVD. Da kan du trygt formatere C: og reinstallere Windows fra grunnen. Da må seff alle applikasjoner og spill også installeres på nytt.

 

Det er også mulig å kjøre en "repair" installasjon av Windows hvis plug 'n play ikke skjønner det nye chipsettet, men da tror jeg ikke du blir kvitt alt det gamle som kan skape trøbbel.

 

Som de andre her sier er det sikkert enklere å bare kople til det nødvendigste før installering av Windows, og så kople inn og installere en enhet av gangen etterpå. Lenge siden jeg har sett IRQ konflikter, men det blir vel uansett lettere å se hva som eventuellt ikke virker..

 

Et tips til hvis du re-installerer: Enable Windows firewall i nettverksoppsettet og kjør Windows Update med en gang! Blaster ormen er kanskje utryddet, men det er lurt å tette igjen alle sikkerhetshull så fort som mulig. Windows firewall kan med hell erstattes med en bedre firewall etterpå, både Kerio og Zonealarm har gratisversjoner som er greie nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...