Gå til innhold

Hvordan nyte Doom3 best (lydmessig)


Anbefalte innlegg

For dere som lurer på hvordan dere burde nyte lyden i Doom3 aller best, så fant jeg noen tips fra en id software lyd designer.

 

Bare husk at når han snakker om 5.1 sound, er det ikke hodetelefoner han mener, men skikkelige høyttaler-sett.

 

As quoted from Christian Antkow (id software sound designer):

 

"Something that simply cannot be overstated, is that DOOM 3 is a game about atmosphere, terror, and suspense.

 

The proper setting for playing the game makes *ALL* the difference. Dim the lights, turn on the answering machine, turn off your email and ICQ, have plenty of snack-food and drinks handy, and devote a healthy chunk of time to take in the entire experience.

 

I was recently asked "If I were to play DOOM 3 for the first time, what would be the best audio experience ? 5.1 sound, or headphones ?"

 

There is no easy answer to this. Your experiences will be different either way you play the game.

 

My recommendation, if you're playing the game for the first time, and you have a 5.1 system, play it in 5.1 first to get a truly grand theatrical gaming experience. I have fond memories of working on soundassets early on in the development of the audio engine, and "WOW" was it ever cool hearing the imp fireballs whoosh past you, and explode in your rear speakers. Everything from projectile whizzes and impacts, to secret doors opening up behind you, and monsters ambushing you from behind... it's an amazing experience playing through the game in 5.1.

 

Having said that, playing the game in headphones is also a marvelous experience. Much more intimate and personal. For deathmatch, playing in headphones is probably the way to go, just so that you can more intuitively sense left and right sound separation between you and your opponent.

 

A significant portion of the soundscapes for the hellish areas were done in stereo, and this really shines in headphones, giving the scenes a much "fuller" sound.

 

One final note: If you have control over your subs or bass, you may wish to turn the bass slightly down on lower end speakers, and turn it up slightly on higher end audio systems. DOOM 3 is a very bottom-heavy game, sound-wise, and making tweaks to the subs is the difference between a great audio experience, and an audio experience that will have your neighbors calling the police due to the soul-shaking bass disturbing their sleep. Out-of-the-box, however, DOOM 3 should be balanced for a great experience on any audio hardware.

 

I am proud to say that DOOM 3 is quite possibly the most aurally detailed and complex game ever made, on any platform.

 

Enjoy."

 

-Christian Antkow

 

 

Så...finn fram (de gode) hodetelefonene, folkens! :w00t::dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker å spille spill med headphones, de blir slik som artikkelen her forteller, mer intimt... Om man har høytalere stående i rommet så blir det liksom ikke nært nok, og man kan bli forstyrret av støy. Skal man virkelig bli skremt må man nok ha headphones og slå av lyset, *grøss* gleder meg som en unge til Doom3 kommer =)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kombinere det og bruke 5.1 hodetelefoner....så kobler men på bass separat så man kjenner at det rister når det store monsteret kommer brasende bak deg ;)

 

EDIT: Tenker her på høretelefoner med surround, slik som de zalman har. Hvis du er auidofreak finnes det veldig dyre slike 5.1 hodetelefoner også, da sansyndligvis zalman er for billig for deres smak.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Synes da det var mest grunn til å velge 5.1 etter denne artikkelen?

 

Kulere å høre de effektene han nevnte, enn "intimitet og høre hvor motstanderen er i deathmatch..

Joda, et 5.1-oppsett er nok rimelig digg med Doom3.

MEN...det nytter nok ikke med det billigste du finner. Man må nok opp i de beste fra Klipsch for å få en virkelig god 5.1 opplevelse. Aller helst et oppsett med vanlige hi-fi høyttalere.

 

Han sier at man må SENKE bass-volumet på "lower-end speakers". Skulle gjerne visst eksakt hva han mener med det, men antakeligvis faller alt av Logitech og Creative i denne kategorien. Mulige unntak er de dyreste sakene deres.

 

Åhja...man burde nok velge spille-tidspunkt med omhu hvis man skal bruke et skikkelig 5.1-oppsett. Altså, ingen familie eller naboer hjemme... ;-)

 

Denne er også litt interessant:

"A significant portion of the soundscapes for the hellish areas were done in stereo, and this really shines in headphones, giving the scenes a much "fuller" sound."

 

Artig at de virkelig har gjort seg flid med lydsporet her, og tydeligvis lagd noe som passer bra for 5.1. Way to go!

 

Men jeg kommer nok til å spenne fast mine Beyer DT770.... :dribble:

Omtrent som to høykvalitets-subwoofere montert på skallen...med respons ned til 5 Hz...ahhhhhh..... :w00t:

Thihi...vis meg det Creative-settet som greier DET.

Lenke til kommentar
Joda, et 5.1-oppsett er nok rimelig digg med Doom3.

MEN...det nytter nok ikke med det billigste du finner. Man må nok opp i de beste fra Klipsch for å få en virkelig god 5.1 opplevelse. Aller helst et oppsett med vanlige hi-fi høyttalere.

Ja jeg har hørt at de som lage billigsett jukser litt, så man får ikke alltid 5.1 hvis man ikke har et dyrt anlegg. Noen ganger får man helt ned i 3.1 eller hvis man er ekstra uheldig 3.0 med creative sine høytelere :dontgetit:

 

:roll:

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Jeg har creative inspire 5300, til 1000spenn elns. Synes anlegg i denne klassen er undervurderte. Synes det er ganske god lyd, kan spille høyt, aldri hatt på det høyeste.Merker bassen riste osv.. :roll:

Tja, vetta søren....synes slike anlegg er OVERvurderte...

 

Det er altfor mange folk som kjøper slike (og billigere) sett med 5 små plastbøtter med en slags subwoofer og forventer å få lyd som konkurrerer med kinoer og hjemmekino-anlegg som består av fulltone-høyttalere.

 

Hvis man har hørt et greit hjemmekino-anlegg, så vet man at plastbøttene ikke kommer i nærheten en gang.

Men til sitt bruk er plastbøttene greie; Spilling som ikke stiller altfor høye krav til detaljert lyd eller ordentlig bass.

 

Forresten...den bassen man synes er så bra i slike små-anlegg, kan knapt nok kalles mellombass, for DYPbass er det definitivt ikke. Men denne mellombassen er ganske enkel å få til, og hvis den overdrives litt, kan den buldre litt. Og det synes visst mange er kjempetøft. Til musikk er det så godt som ubrukelig.

Jeg har enda ikke hørt et slikt anlegg som har hatt en skikkelig god, stram bass. Det har vært greit nok til litt halvseriøs spilling.

Skal jeg virkelig kose meg med et spill, er det hodetelefonene som gjelder.

 

Åhja...jeg synes stadig det er festlig når Logitech eller Creative setter opp f.eks. 200 watt for settene deres som koster 1.200,-.

Hva skal man vel med en dedikert surroundforsterker som koster 7.000,- og bare yter 5x75 watt da? Bah...bare bortkasta penger...

(By the way, I was being sarcastic...)

 

Det begynner å hjelpe litt med Logitech'en til 3.500,- og noen av ProMedia'ene fra Klipsch. Spesielt Klipsch har litt peiling når det gjelder å få til god lyd.

Men ikke tro at disse kan måle seg med gulvhøyttalere en grei kvalitet.

 

Til spilling, der man har litt dårlig plass (rundt PC'en), funker disse settene helt fint. Men prøv også en skikkelig hodetelefon (over 1.000,-), det er 10-20 ganger bedre.

Lenke til kommentar

Jeg syntes også at disse PC-anleggene er veldig undervurdert..

 

Selv har jeg kjøpt en Logitech-pakke, husker ikke modellnummeret. Kjøpte pakken for £200 i England.

Den har 4 høyttalere, THX-lyd (skjønner ikke hvordan de kan kalle det THX når det ikke er 7.1 men...) og selvsagt basser. Og det spiller VANVITTIG BRA!

 

Har også et 4-måneder gammelt Yamaha Surround system, som jeg kjøpte for TV'en. Dette kostet litt i overkant av 8000, og har 5 høyttalere, og en basskasse.

 

Poenget er at Logitechen spiller MYE renere, og har bedre respons på de høye og lave frekvenser. Har nå bestemt meg for å selge Yamaha'n, og bruke Logitech'en til både TV og PC.

Lenke til kommentar
Åhja...jeg synes stadig det er festlig når Logitech eller Creative setter opp f.eks. 200 watt for settene deres som koster 1.200,-.

Hva skal man vel med en dedikert surroundforsterker som koster 7.000,- og bare yter 5x75 watt da? Bah...bare bortkasta penger...

(By the way, I was being sarcastic...)

Ville bare si at det finnes veldig mange forskjellige Watt-betegnelser, så aldri stol på disse.

 

Mange produsenter liker å markedsføre med den høyeste Watt-ratingen for å lure 'idioter' (refererer IKKE til deg Jens :)). Dette er definitivt en slu måte å markedsføre sine produkter på, men det har vært vanlig i alle år, på alle typer anlegg.

 

Sjekk RMS Watt, og sammenlign.. Ikke tro/stol på noe annet.

Det bør også nevnes at Watt'en ikke er det viktigste når du skal kjøpe ordentlig anlegg.

Lenke til kommentar
Det er altfor mange folk som kjøper slike (og billigere) sett med 5 små plastbøtter med en slags subwoofer og forventer å få lyd som konkurrerer med kinoer og hjemmekino-anlegg som består av fulltone-høyttalere.

 

Håper for gud skyld at ingen forventer kino-lyd av de billige pc-høytalersetta.

 

Men til sitt bruk er plastbøttene greie; Spilling som ikke stiller altfor høye krav til detaljert lyd eller ordentlig bass.

 

hvor mange spill har så bra lydkvalitet at ikke disse billigsetta klarer og gjengi lyden som den skal?(vi snakker her om vandlig/normalt lydvolum)

 

Forresten...den bassen man synes er så bra i slike små-anlegg, kan knapt nok kalles mellombass, for DYPbass er det definitivt ikke. Men denne mellombassen er ganske enkel å få til, og hvis den overdrives litt, kan den buldre litt.

Skal ikke argumentere mot det da vet langt mere enn meg om dette.

 

Til musikk er det så godt som ubrukelig.

Hvor høy kvalitet var det på den .mp3 fila igjenn :innocent:

 

Det har vært greit nok til litt halvseriøs spilling.

Skal jeg virkelig kose meg med et spill, er det hodetelefonene som gjelder.

Lydmannen fra doom3 var ikke helt enig med deg...hvis du da ikke har 5.1 i hodetelefonene dine da.

 

 

Det begynner å hjelpe litt med Logitech'en til 3.500,- og noen av ProMedia'ene fra Klipsch. Spesielt Klipsch har litt peiling når det gjelder å få til god lyd.

Men ikke tro at disse kan måle seg med gulvhøyttalere en grei kvalitet.

Ja når vi kommer opp i 3500,- begynner det jo å svi litt i lommeboka ;)

 

Til spilling, der man har litt dårlig plass (rundt PC'en), funker disse settene helt fint. Men prøv også en skikkelig hodetelefon (over 1.000,-), det er 10-20 ganger bedre.

 

Riktig, riktig.... hva som helst av hodetelefoner som koster over 1k må jo være bedre enn surround :yes:

 

(By the way, I was being sarcastic...)

 

 

 

Men la oss ikke gå ut på hi-fi vs godt-nok sporet igjenn, diskusjonen er så utdiskutert fra før av....

Lenke til kommentar
Håper for gud skyld at ingen forventer kino-lyd av de billige pc-høytalersetta.

 

Sant, men dessverre er det nok flere som forventer det. Mye hjulpet av slesk markedsføring og elendige selgere rundt omkring.

 

hvor mange spill har så bra lydkvalitet at ikke disse billigsetta klarer og gjengi lyden som den skal?(vi snakker her om vandlig/normalt lydvolum)

 

Åh, det er begynt å bli mange etterhvert. Spesielt har lydsporene begynt å bruke mye dypbass, som i filmer. Komprimeringen og lydkort har blitt bedre, så detaljene kommer mye bedre fram, og stiller høyere krav til høyttalerne.

Et sett til 399,- greier IKKE gjengi lyden "som den skal".

 

Hvor høy kvalitet var det på den .mp3 fila igjenn  :innocent:

Vel, en 128 mbits er stusslige greier, men bruker man fremgangsmåten her: www.mybestmp3guide.com, så får man MP3 som er nært nok CD.

 

Lydmannen fra doom3 var ikke helt enig med deg...hvis du da ikke har 5.1 i hodetelefonene dine da.

 

Nja, vet ikke hvor enig han er, men jeg får ihvertfall mer enn nok surround-effekt fra en vanlig to-kanals hodetelefon.

Hadde jeg gidda, hadde jeg kanskje heller brukt hjemmekinoen i stua til 50.000,-, men det spørs om resten av blokka hadde vært like enige... ;-)

 

Ja når vi kommer opp i 3500,- begynner det jo å svi litt i lommeboka ;)

 

Joda, det er sant, det. Men man får det man betaler for... :-)

 

Riktig, riktig.... hva som helst av hodetelefoner som koster over 1k må jo være bedre enn surround  :yes:

 

Man er ganske trygg hvis man legger en tusenlapp i hodetelefoner, ja. Kanskje med unntak av en del Sony DJ-saker.

 

Men la oss ikke gå ut på hi-fi vs godt-nok sporet igjenn, diskusjonen er så utdiskutert fra før av....

 

Sant sant, de fleste greier seg med Logitech'en sin, og er fornøyd med den. Vi får bare nevne at det finnes grønnere gress, og la lommeboka få dødstøtet etterhvert... :-)

Lenke til kommentar
Ja jeg har hørt at de som lage billigsett jukser litt, så man får ikke alltid 5.1 hvis man ikke har et dyrt anlegg. Noen ganger får man helt ned i 3.1 eller hvis man er ekstra uheldig 3.0 med creative sine høytelere :dontgetit:

 

:roll:

Skjønte ikke helt hva du mente med det der. At noen lydkanaler i et 5.1-signal blir slått sammen til 3.1 eller 3.0?

 

Hørtes ganske usannsynlig ut..

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hva du mente med det der. At noen lydkanaler i et 5.1-signal blir slått sammen til 3.1 eller 3.0?

 

Hørtes ganske usannsynlig ut..

ser du siste smilfjeset?

 

inlegget var ment som en parodi på JensL sitt inlegg som sier at man må ha et dyrt 5.1 anlegg for å få den følelsen som han doom3 lydfyren beskrev.

 

hearing the imp fireballs whoosh past you, and explode in your rear speakers. Everything from projectile whizzes and impacts, to secret doors opening up behind you, and monsters ambushing you from behind... it's an amazing experience playing through the game in 5.1.

 

5.1 er 5.1 om det koster 50,- eller 50 000,- og han sier ikke her at man burde ha bra anlegg, han sier at man burde ha 5.1..

Lenke til kommentar

5.1 er 5.1 om det koster 50,- eller 50 000,- og han sier ikke her at man burde ha bra anlegg, han sier at man burde ha 5.1..

Er enig med deg at 5.1 er 5.1 uansett pris, siden det bare står for at det er 5 høyttalere og én bass-kanal. Men det slutter nok enigheten... :-)

 

id software fyren sier ikke rett ut at du må ha et 5.1 anlegg til 50.000,- for å kunne nyte Doom3, men det er ikke spesielt vanskelig å skjønne at jo bedre anlegg, jo mer får man ut av det fantastiske lydsporet.

 

Mesteparten kommer nok til å sitte med sine 6 plastbøtter og synes surround-effektene er knalltøffe, for det sa jo selgeren, uten å vite hvor bra det EGENTLIG kunne hørt ut.

Vel, det er kanskje like greit...hvis man tar helsa til lommeboka med i betraktningen. ;-)

 

Men stadig synes jeg flere burde teste hva en god hodetelefon kan gjøre med spill-opplevelsen.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hva du mente med det der. At noen lydkanaler i et 5.1-signal blir slått sammen til 3.1 eller 3.0?

 

Hørtes ganske usannsynlig ut..

ser du siste smilfjeset?

 

inlegget var ment som en parodi på JensL sitt inlegg som sier at man må ha et dyrt 5.1 anlegg for å få den følelsen som han doom3 lydfyren beskrev.

 

hearing the imp fireballs whoosh past you, and explode in your rear speakers. Everything from projectile whizzes and impacts, to secret doors opening up behind you, and monsters ambushing you from behind... it's an amazing experience playing through the game in 5.1.

 

5.1 er 5.1 om det koster 50,- eller 50 000,- og han sier ikke her at man burde ha bra anlegg, han sier at man burde ha 5.1..

hehe... var heller ikke sikker på om det var en spøk, hadde egentlig tenkt å spørre om det var det. Men så tenkte jeg at du kanskje ville bli fornærma/sur hvis du faktisk mente hva du sa :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...