arokh Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Gainward sine "Golden Sample" kort krever at man må bruke et verktøy (expertool/coolbits/whatever) for å klokke kortet til de hastighetene det er lagd for. Under f.eks linux fins det ikke noe skikkelig program for å klokke FX kort, så jeg bestemte meg for å modifisere biosen slik at jeg kunne nyte kortets fulle potensiale også under andre OS enn Windows. Jeg fulgte denne guiden: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=29230 Kortet mitt er et Gainward FX 1100XT Golden Sample, originalt har det disse hastighetene: 2D: 300MHz 3D: 390MHz RAM: 700MHz Når man bruker expertool for å kjøre kortet på de hastighetene det egentlig skal ha blir resultatet slik: 2D: 300MHz 3D: 450MHz RAM: 780MHz Med denne biosen blir hastighetene (uten å bruke expertool) som følgende: 2D: 300MHz 3D: 460MHz RAM: 850MHz Før du flasher biosen din må du sjekke at kortet ditt er stabilt på disse hastighetene, dette er ekstremt viktig siden du ikke vil få muligheten til å flashe kortet tilbake igjen hvis det blir for varmt og du ikke får startet pc'en. Men hastighetene er ikke ekstreme for dette kortet så i utgangspunktet skal det gå fint Gjorde også latency mod'en (forklart i guiden) som slakker timingsene på minnet litt slik at man kan klokke det enda mer. Klarer 880MHz på minnet nå, mot 860 som max før. basic memory latency: 07 00 0F 40 volts: 03 78 01 8c 03 8c 03 original bios: ftp://gainward-ftp.de/bios/geforcefx/fx5900xt/xtgs3d00.zip modifisert bios: http://trolls.troll.no/~trondare/xtgsmod.rom Gjorde editeringen med X-Bios Editor, flashet kortet mitt med nvflash. Lykke til! Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Eller så kan man bare selge inn en 5950 bios, funker fint det også Garantien er uansett ikke gyldig lengre. Og det går fint å legge inn ny bios hvis man tilfeldigvis flasher med en ødelagt bios, man trenger bare et ekstra pci-kort. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 30. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2004 Tror klokkehastighetene på 5950 er litt høye for dette kortet med mindre man har ekstra kjøling. Har også hørt at memory latencies på 5950 ikke passer til 5900XT og forårsaker dårligere ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå