Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Two-Way Satellit internet connection


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Two-way? Hvor har du lest det? Du laster ned via satelitt, mens uppload går via telefon. Ergo, det blir dyrt i lengden.... Men hvis du har ISDN, og ikke skal være på nett døgnet rundt, kan det jo være et alternativ.. Men å sette PC`en på nedlasting over natta, kan bli litt dyrt i lengden.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-28 23:46, JohnnyKnoxwille skrev:

Two-way? Hvor har du lest det? Du laster ned via satelitt, mens uppload går via telefon. Ergo, det blir dyrt i lengden.... Men hvis du har ISDN, og ikke skal være på nett døgnet rundt, kan det jo være et alternativ.. Men å sette PC`en på nedlasting over natta, kan bli litt dyrt i lengden.


Two-way dvs at jeg bruker det begge veier.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg jobber med satelittkommunikasjon, så kan kanskje jeg lette litt på sløret.

 

På en normal satelitt så har man tilsammen en båndbredde på omtrentlig 25-35 Mbit pr transponder (transponder er et mottaker/sender par), og man har alt fra 10 til 50 transpondere på en satelitt. siden satelitten koster i milliardklassen, utskytningen er relativt dyr, og alt utstyret som må til for å holde og styre satelitten i banen sin koster kanskje mer enn satelitten, så sier det seg selv at man må ha relativt store summer inn for å kunne forsvare kjøpet og oppskytningen av en satelitt.

 

Den prisen Nera betaler oss har jeg ikke lov å fortelle, men dersom vi tar bort dollartegnet på de nevnte 2,5 mill som herr "toreae" nevnte, og setter kroner, så er vel det mer realistisk gjennomsnittlig pris for 2 Mbit pr år. Nå er det ikke jeg som selger, så dette vet jeg langt ifra helt sikkert, men det ligger ikke veldig langt unna. Det hele kommer an på om man trenger utstyr og service fra den jordstasjonen som styrer satelittforbindelsen, eller om man kun skal leie plass på satelitten. Service koster.

Det samme gjør utstyret. Det finnes satelittkommunikasjons-utstyr som koster i 200.000 kroners klassen (man trenger en hos kunden, og også en mottaker hos leverandøren for å kunne sende/motta dataene fra kunden), men det finnes utstyr som er adskillig billigere enn det, og da snakker vi om prosenter av den nevnte summen.

 

Nera leverer (kommer til å gjøre i alle fall) som sikkert alle skjønner, også internett på satelitt, og ja, det er toveis. Dette er hos oss for tiden et prosjekt under uttesting etter alt jeg vet, men teknologien fugerer. Om Nera har none komersielle systemer i drift vet jeg ikke.

 

Når jeg sier "også på satelitt", så er det fordi at de også leverer på andre måter, som f.eks i Modalen, der de har et mer lokalt nettverk. Der er det altså ikke satelitt, og derfor vil det være ganske mye billigere, for ikke å snakke om mye bedre responstid. 1000 ms er kanskje å ta av litt, men 560-570 ms er vel omtrent det man kan forvente seg på satelitt. Jeg er ikke sikker på Neras utstyr slikt sett. Selve satelitthoppet og koding/dekoding av signalet tar sin tid.

 

Hvorfor vil folk ha internett på satelitt da? Dersom man bor på "den ytterste nagene ø" som Ibsen så stolt skriver, så har man vel ikke så mange valg, har man vel? Dessuten er man ikke avhengig av at telefonsentraler og slikt skal fungere til enhver tid, noe som er gunstig for endel stakkars østuropeere som ikke har et helt stabilt telenett.

 

Man kan også leie satelittkapasitet og betale pr. time. Det vil ligge rundt 200kr pr Mbit pr time tror jeg.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Til Ko_deZ

200kr pr Mbit pr time, eller 200kr pr Mbit i en time, tilsvarer 3.504.000 Nkr for et år. Dette er kansje prisen du kan forhandle deg til med bandwith on demand. Skal du ha fast bandwith derimot... da koster det litt mere. Men utsyret blir gjerne litt billigere. Men jeg tror jeg heller vil annbefale noen kilometer dobbel fiber. Til nærmeste nabo som kan kjøre ADSL og heller spandere det på han/hun.

Lenke til kommentar

Det er vel geostasjonære (LEO) som er "fremtiden" for satelitt-kommunikasjon.

Billigere og raskere samtidig som man ikke mister kontakten.

 

Enkelte har vel også tenkt tanken om ubemannede seilfly/ballonger som flyr over storbyer og fõrer innbyggerne med trådløst Internett.

Lenke til kommentar

Til Toreae:

 

Selvfølgelig. Det er snakk om prisen på BWOD, slik som TV selskaper benytter ved utesendinger. Som jeg også nevnte så er det mulig å kjøre fast oppkoblig/hastighet, og jeg nevnte også prisen på det mener jeg å huske.

 

Til Borre:

 

LEO er ikke geostasjonær bane, men lavbane satelitter. Det er mange bakdeler og fordeler med dette. GEO er geostasjonær bane. I LEO vil man kunne miste kontakten lettere enn dersom satelitten går i GEO, men man trenger ikke nødvendigvis parabolantenne. I LEO trenger man også en skau med satelitter (dvs MANGE) så det vil ikke nødvendigvis bli billigere. IRIDIUM er et eksempel på mobiltelefon selskap som benytter LEO. Finner sikkert mer info der om du vil. Dersom man trenger parabol, vil man måtte ha tracking på denne, da satelittene ikke står stille på himmelen.

 

Og sist: Pompa:

 

Ja og nei. Det kommer ikke til å lagge like mye, det kommer til å lagge dobbelt så mye, for dataen skal opp og ned fra satelitt i begge retninger....

 

-Ko_deZ-

 

[ Denne Melding var redigert av: Ko_deZ på 2002-05-08 22:38 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Fikk mail av Tiscali idag. Lød som følger:

 

Hei!

 

Foreløpig kan vi ikke tilby ADSL til deg, og det er ikke mye vi kan gjøre for å påvirke Telenors utbygnings planer.

 

Tiscali arbeider for tiden med å få bredbånd via satellitt, så jeg vil anbefale deg å følge med i media for en kunngjøring om når tjenesten er klar.

 

Cordiali saluti / Med vennlig hilsen / Best regards,

 

Øivind Stensrud Technical Support

 

Tiscali Norway AS - Sjølyst Plass 1, 0278 Oslo, Norway - Tel: +47 24 11 24 00 Fax: +47 24 11 24 11

 

[ Denne Melding var redigert av: hooters på 2002-05-20 00:11 ]

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en av montørene til bravida for ikke så lenge siden... det er det minste problem og få 2mbist internett uansett hvor du bor i landet (annalog) alt han gjør er og instalerer et slags "modem" med deg......

 

Og dette skulle heller ikke være så dyrt......

 

 

bdw. jeg får 2,3mbit G.HSDSL snart :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...