Bloody Mess Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Spill dreper ikke, mennesker dreper. Våpen dreper ikke, mennesker dreper. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Manhunt er en type spill man ikke trenger å spille for å vite hva går ut på. Selv rangerer jeg ikke fra 1-10 hvor gøy det var å drepe en person i et spill. Kritikken min av Manhunt var ikke basert på gameplay, da måtte jeg selvsagt ha spilt spillet for å kunne uttale meg. Kritikken var rettet mot konseptet, som går ut på å drepe personer på verst mulig måte. Jeg er ingen motstander av voldspill, men spill som Manhunt, som nesten er uten plott annet enn å drepe, kunne like godt aldri kommet ut på markedet. Nok en gang viser du at du har satt deg like godt inn i spillets plott, spillets hovedperson og spillets poeng som Laila Dåvøy gjorde med GTA 3. Manhunt har et plott, det har også en hovedperson som slett ikke er ute etter å drepe folk på mest mulig bestialsk måte, men som er fanget i et mareritt der han blir tvunget til å drepe av en "big brother"-skikkelse (ypperlig spilt av Brian Cox fra X-Men 2). Det er veldig kjekt å leve i en svart/hvitt-verden der man ikke trenger å sette seg inn i temaer for å dømme de, men dessverre er ikke den virkelige verden slik. Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 (endret) tror dette er mere foreldrenes feil en spillet....hvor i h******ete gjemmer mann en slegge? familien måtte jo merka at han var nuts!?på en annen side syntes jeg det er ok at noen butikker fjerner spillet fra hylla. spillet solgte helt elendig og fikk slakt i media, er det noen virkelige fans av spillet her på forumet? noen som virkelig digger det spillet? jeg har ikke noe imot å drepe i spill, men foretrekker at det er et kvalitetsspill....hehe, tenk deg valggjerd går amok i oktober a. Endret 1. august 2004 av Gamer-guru Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Jeg synes Manhunt var et tidvis bra spill. Et friskt pust i en heller kjedelig spillverden. Det ble dog VELDIG fort repetivt og kjedelig. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Jeg synes Manhunt var et tidvis bra spill. Et friskt pust i en heller kjedelig spillverden. Det ble dog VELDIG fort repetivt og kjedelig. hmmm... mulig seriemorder? (ironi) Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Manhunt er en type spill man ikke trenger å spille for å vite hva går ut på. Selv rangerer jeg ikke fra 1-10 hvor gøy det var å drepe en person i et spill. Kritikken min av Manhunt var ikke basert på gameplay, da måtte jeg selvsagt ha spilt spillet for å kunne uttale meg. Kritikken var rettet mot konseptet, som går ut på å drepe personer på verst mulig måte. Jeg er ingen motstander av voldspill, men spill som Manhunt, som nesten er uten plott annet enn å drepe, kunne like godt aldri kommet ut på markedet. Nok en gang viser du at du har satt deg like godt inn i spillets plott, spillets hovedperson og spillets poeng som Laila Dåvøy gjorde med GTA 3. Manhunt har et plott, det har også en hovedperson som slett ikke er ute etter å drepe folk på mest mulig bestialsk måte, men som er fanget i et mareritt der han blir tvunget til å drepe av en "big brother"-skikkelse (ypperlig spilt av Brian Cox fra X-Men 2). Det er veldig kjekt å leve i en svart/hvitt-verden der man ikke trenger å sette seg inn i temaer for å dømme de, men dessverre er ikke den virkelige verden slik. Nok en gang fra min side. Kritikken var ikke rettet mot gameplay, men mot konseptet. Selvsagt, du dreper folk i GTA3 også, til tider er det faktisk ganske morsomt å gjøre det i GTA3. Men uansett hva du sier, så er det å lage et spill hvor man dreper folk med kjøttøks å be om at noen skal bli psykisk syke av det. GTA VC har faktisk også noen slike tendenser i seg, der dreper man med motorsag. DOOM også, for den saks skyld. Jeg synes allikevel, som sagt, at både GTA3, GTA VC og DOOM er bra spill, de er spill som jeg har spilt ganske så mye. Jeg har heller ikke fått noen problemer av dem. Som 99,9% av de andre som har spilt dem. Kanskje ikke forskjellen mellom disse spillene og Manhunt er så store, men konseptet er, enten du vil eller ikke, forskjellig: Manhunt: Man blir tvunget til å drepe mye. De andre spillene: Man blir tvunget til å drepe, men ikke så mye, og for det meste med "normale" våpen. I DOOM dreper man dessuten minimalt av mennesker. Det kan kanskje virke som at jeg er en motstander av voldspill, men det er jeg absolutt ikke. Jeg liker voldspill, men jeg liker ikke spill som konsenterer alt rundt å slakte mennesker (les: Manhunt). Det du påstår at jeg lever i en svart/hvitt verden hvor jeg ikke setter meg inn i sakene som jeg diskuterer, er helt og fullt dine ord. Jeg vil opplyse om at jeg har lest mye om Manhunt, før spillet kom ut var jeg faktisk interessert i å kjøpe det. Jeg leste også omtaler av spillet, hvor spillet regelrett ble slaktet, mye pga at plottet var svakt, og at drapene rett og slett ble for mange. Det er riktig at jeg ikke har spilt spillet, men jeg er da aldeles ikke så blåst at jeg ikke vet noe om tingene jeg diskuterer. Til slutt vil jeg bare legge til at vi åpenbart er uenige om dette temaet. Jeg har ingen vanskeligheter med å respektere dine meninger, men å få vite at jeg "lever i en svart/hvitt-verden der man ikke trenger å sette seg inn i temaer for å dømme de," er litt for mye av det gode. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Manhunt: Man blir tvunget til å drepe mye.De andre spillene: Man blir tvunget til å drepe, men ikke så mye, og for det meste med "normale" våpen. I DOOM dreper man dessuten minimalt av mennesker. Nok en gang, poenget med Manhunt er at du er fanget i et mareritt. Man styrer ikke en helt som gleder seg over å drepe disse menneskene (i motsetning til de fleste andre helter i spill som f.eks. James Bond). Man styrer en helt som er fanget i et mareritt fylt opp med psykopater som er ute etter å drepe ham. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre, men er en ekstrem psykologisk situasjon for hovedpersonen, og også for spilleren. Man kan enkelt sammenlikne med filmer som Dawn of the Dead, Assault on Precinct 13, Rabid osv. Dette er filmer der mennesker plutselig havner i en ekstrem situasjon og må drepe andre mennesker for å overleve. Som disse filmene handler også Manhunt om overlevelse, om å utføre grusomme handlinger mot mennesker som vil gjøre disse handlingene mot en selv. Det er helt riktig et spill for voksne. Ikke bare på grunn av volden, men fordi et oppegående menneske vil kunne få mye mer ut av Manhunt enn av et tilfeldig "underholdningsvoldsspill". Manhunt er et av veldig få spill som har fått meg til å reflektere over mine egne handlinger i spillet, og som har gitt meg selvinnsikt av å spille det, noe jeg som regel kun får av å lese bøker, eller en sjelden gang fra en film. DERFOR er det et voksenspill, og fortjenes absolutt å spilles av oppegående mennesker. Det du påstår at jeg lever i en svart/hvitt verden hvor jeg ikke setter meg inn i sakene som jeg diskuterer, er helt og fullt dine ord. Jeg vil opplyse om at jeg har lest mye om Manhunt, før spillet kom ut var jeg faktisk interessert i å kjøpe det. Jeg leste også omtaler av spillet, hvor spillet regelrett ble slaktet, mye pga at plottet var svakt, og at drapene rett og slett ble for mange. Det er riktig at jeg ikke har spilt spillet, men jeg er da aldeles ikke så blåst at jeg ikke vet noe om tingene jeg diskuterer. Jeg diskuterer aldri ting jeg ikke har satt meg inn i. For meg ville det vært helt meningsløst å diskutert en film uten å ha sett den, eller en bok uten å ha lest den. Ikke bare meningsløst ovenfor meg selv, men respektløst ovenfor de som faktisk har sett filmen, lest boken eller spilt spillet. En omtale av et spill er ikke en fasit, det er et menneske sitt synspunkt. Det er ditt synspunkt basert på din opplevelse med spillet som er viktig, ikke ditt synspunkt basert på andres opplevelser. Forøvrig har spillet blitt mye slaktet fordi jeg tror at enkelte journalister har følt behov for å være moralister og ta en avstand fra volden. Helt greit. Det finnes også seriøse medier som har gitt spillet veldig bra kritikk (spillet fikk f.eks. 8/10 i det engelske bladet Edge). Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. august 2004 Rapporter Del Skrevet 1. august 2004 Nå begynner vi å nærmes enighet her... Det er dette konseptet som du har snakket om, denne situasjonen som du velger å kalle "ekstremt psykologisk" som gjør at jeg er heller lunken til spillet. Du nevner også at dette spillet absolutt er et voksenspill, det er jeg absolutt enig i. Selv om karakteren i spillet ikke liker å drepe, så er det en overhengende fare for at mennesker, som denne engelske gutten, liker det. Jeg er enig med deg at voksne mennesker som ikke har psykiske problemer gjerne kan spille det, om de da har lyst. Fakta er vel at, som du sier om anmeldere av spillet, mange tar avstand fra ultravolden i spillet. Men nok en gang, jeg er ingen motstander av voldspill. Det at spillet får deg til å reflektere over dine handlinger tror også jeg er sunt, men det finnes mer naturlige måter å få dette inn på. Prøv f.eks. å se en nyhetssending fra Sudan eller Irak i disse dager. Det at jeg ikke har spilt spillet er kanskje en faktor som skal tas med i bildet, men som med andre relativt kjente spill, som f.eks. GTA, vet man mye om innholdet i spillet. Særlig etter å ha lest mye om det, som jeg har gjort. Men jeg kan si meg enig i at du nok får et litt bedre inntrykk om du har spilt spillet. Spørsmålet er om det egentlig er nødvendig. Lenke til kommentar
torsvb Skrevet 2. august 2004 Rapporter Del Skrevet 2. august 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237309 <- Makan til idioter, Rockstar burde saksøke foreldrene for å ikke lære sønnen å skille mellom et spill og virkelighet. Lenke til kommentar
jonathankrane Skrevet 2. august 2004 Rapporter Del Skrevet 2. august 2004 Det går ikke ann at en vanlig person skal drepe en VENN eller en person for å ha spillt et spill. Han må jo ha vært litt mer en spille gal for å drepe. Hadde man drept folk for å spille voldelige spill så hadde det ikke sotte mange på dette forumet Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 2. august 2004 Rapporter Del Skrevet 2. august 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237309 <- Makan til idioter, Rockstar burde saksøke foreldrene for å ikke lære sønnen å skille mellom et spill og virkelighet. Det er ikke alltid det går an å lære noen akkurat det... Lenke til kommentar
torsvb Skrevet 3. august 2004 Rapporter Del Skrevet 3. august 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237309 <- Makan til idioter, Rockstar burde saksøke foreldrene for å ikke lære sønnen å skille mellom et spill og virkelighet. Det er ikke alltid det går an å lære noen akkurat det... Isåfall har foreldrene et stort problem som lar han spille spill som Manhunt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå