Gå til innhold

Ødelagt Maxtor harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har en Maxtor 200 Gb ekstern HD som ved et uhell fikk 19 V i stedet for 12 V. Nå er kretskortet på disken ødelagt, men jeg lurer på om det er noen der ute som er kyndige til å ta ut dataene på disken uten å måtte betale 15.000-20.000 kr som diverse firmaer tar.

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kretskortet på selve HD'en som har ryki, eller er det kretskortet som HD'en er koblet i?

Mener å ha lest om folk som har klart å bytte kretskort mellom disker, og dermed berget en defekt disk.

Men om det er enkelt vites ikke. Kan godt hende det ikke går mht dagens kompliserte disker.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ha det ut kan du alltids kjøpe en helt ny harddisk av akkurat samme type, og så plugge over kretskortet. Burde ikke være noen tryllekunst, er i alle fall ikke det på min IBM (uten at jeg har prøvd akkurat dette). Du sitter uansett igjen med en ny 200gig harddisk som virker, så det er jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Det er kretskortet på selve disken som er ødelagt ja... Jeg lurer på om det kanskje er mulig å bytte bare kortet jeg også... men det er jo risky da... logisk sett burde det jo gå. Kjipt dette altså!

Lenke til kommentar

Jeg skrudde av kretskortet på disken, og det sitter helt løst etter man har tatt av skruene... ikke noe lodding eller kabler som må tas vekk. Veldig enkelt. Så da har jeg bestilt ny disk og får bare krysse fingrene for at dette funker slik det skal.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hei,

Hadde akkurat samme problem med en MAxtor 200Gb disk (kortssluttet).

Kontaktede Maxtor tekniske og fik dette svar i løbet av et par timer:

Her er et saks:

Dear Sir or Madam,

Maxtor does not sell circuit boards or any other parts.

Please be aware that the warranty (if still valid) will be voided if you replace the circuit board.

To replace the circuit board on all Quantum and SCSI Hard Drives (up to and including the Atlas 10K III): Example GTLA or P/N ZZ10ayyz-xx-x (or ZZ10ayyz Rev. xx-x). ZZ and z have to be the same as the original drive, otherwise it is not possible to replace the circuit board. The same format applies to models DiamondMax Plus D740X, DiamondMax D540X-4K, here the relevant number is called Maxtor GTLA.

For the following Maxtor hard drive models: Fireball 3, DiamondMax 16, DiamondMax Plus 8, and DiamondMax Plus 9 there is also a GTLA Number on the model (next to barcode on the bottom of the drive). Format 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives.

To replace the circuit board on all other Maxtor drives the drives need to have the same PCBA uplevel number (which describes the revision of the circuit board) and need to be from the same drive family (e.g. Diamond Max 60 or D540X-4D).

They don't need to have the same capacity. You can find the model numbers of particular product families on our website. Under the following link http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm select your specific drive and it should show all model numbers of the same family.

The following link should help you locate the correct numbers:

https://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor....php?p_faqid=824

Slutt saks.

Jeg købte da en anden 200Gb og byttet kretskort - greite å kopiere alle dataerne ut fra disken - men kunne ikke skrive på, formatere eller Fdiske den etterpå. Lurer på om det er fordi den sat som sytemdisk med WinXP?

Vi prøve å jobbe lidt videre med disken.

Les forøvrigt den tråd jeg startet om samme problem for en stund siden - her er der bla link tilverktøj du må bruke:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=197703&hl=

Mvh

Kimmer

PS. Der er håb forute :-)

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...