Gå til innhold

Det gyldne snitt (?)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg sitter her å kludrer med et par bilder jeg tok fra sommerferien, og har fått på øret at bilder bør være komponert med "Det gyldne snitt". Og da sitter jeg der, og lurer på; hva er det gyldne snitt? Kan noen forklare meg det? Har fått en viss anelse, men har ikke helt skjønt det enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det gyldne snitt er en ratio (målestokk? proposjon?) som visuellt sett er mest attraktiv.

den er (etter en liten google) tilnærmet lik 1,6180. dette er et tall som har vist seg å være magisk med tanke på hva vi syns er vakkert...om det da er snakk om et raktangel eller en menneskekropp (lengden fra hodet til navlen og fra navlen til fotsålene)

 

med tanke på fotografi blir dette muligens proposjonen mellom himmel og hav, kortvegg - langvegg på hus, for å oppnå 1:1,6180 osv

Endret av Legion
Lenke til kommentar

Her er et enkelt eksempel:

 

snitt.gif

 

Hvis du legger det som er mest av interesse i ditt foto i langs en av linjene - eller aller helst i et av krysningspunktene mellom de grå linjene så får du ofte en bedre komposisjon.

 

Å ta bilde av en solnedgang over havet og legge horisonten midt på bildet blir som regel helt feil - da heller langs en av de horisontale linjene i eksempelet ovenfor.

 

Men dette er jo bare en enkel grunnregel og ikke noe som bør følges slavisk; mange bilder kan med fordel avvike fra dette. Men hvis du tenker komposisjon et par sekunder før du trykker på utløseren så hever du ofte bildene dine et hakk eller to.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
det gyldne snitt er en ratio (målestokk? proposjon?) som visuellt sett er mest attraktiv.

den er (etter en liten google) tilnærmet lik 1,6180. dette er et tall som har vist seg å være magisk med tanke på hva vi syns er vakkert...om det da er snakk om et raktangel eller en menneskekropp (lengden fra hodet til navlen og fra navlen til fotsålene)

 

med tanke på fotografi blir dette muligens proposjonen mellom himmel og hav, kortvegg - langvegg på hus, for å oppnå 1:1,6180 osv

???

Lenke til kommentar
det gyldne snitt er en ratio (målestokk? proposjon?) som visuellt sett er mest attraktiv.

den er (etter en liten google) tilnærmet lik 1,6180. dette er et tall som har vist seg å være magisk med tanke på hva vi syns er vakkert...om det da er snakk om et raktangel eller en menneskekropp (lengden fra hodet til navlen og fra navlen til fotsålene)

 

med tanke på fotografi blir dette muligens proposjonen mellom himmel og hav, kortvegg - langvegg på hus, for å oppnå 1:1,6180 osv

???

Sa han noe uforståelig?

 

Ok, et meget pent menneske har forholdet 1,6180 mellom f.eks hake til munn og munn til

nasetipp. Samme forhold over/under navlen, samme forhold overalt på kroppen :)

 

1,6180 er bare det som er PENT. Det som er kjempeflott, det naturen liker. - Se på

blomstene, du finner tallet 1,6180 overalt. I fraktaler og hele naturen. :)

 

Det gyldne snitt er dette perfekte tallet ;p

Lenke til kommentar
Sa han noe uforståelig?

 

Ok, et meget pent menneske har forholdet 1,6180 mellom f.eks hake til munn og munn til

nasetipp. Samme forhold over/under navlen, samme forhold overalt på kroppen :)

 

1,6180 er bare det som er PENT. Det som er kjempeflott, det naturen liker. - Se på

blomstene, du finner tallet 1,6180 overalt. I fraktaler og hele naturen. :)

 

Det gyldne snitt er dette perfekte tallet ;p

Neida, men er ikke sånn jeg har lært det. Har en kjenning som driver på med akvarellmaling. Han sier at "det gyldne snitt" er den beste plasseringen av noe i et bilde. Det øyet lettest oppfatter ting. Dit øyet først søker...

 

Akkurat som shimano prøvde å illustrere...

 

EDIT: Fant mere om det her

 

http://foto.no/cgi-bin/leksikon/vis_ord.cg...0gyldne%20snitt

 

Da har man greid å kople noe lærdom i dag og :D

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar
det gyldne snitt er en ratio (målestokk? proposjon?) som visuellt sett er mest attraktiv.

den er (etter en liten google) tilnærmet lik 1,6180. dette er et tall som har vist seg å være magisk med tanke på hva vi syns er vakkert...om det da er snakk om et raktangel eller en menneskekropp (lengden fra hodet til navlen og fra navlen til fotsålene)

 

med tanke på fotografi blir dette muligens proposjonen mellom himmel og hav, kortvegg - langvegg på hus, for å oppnå 1:1,6180 osv

???

Sa han noe uforståelig?

 

Ok, et meget pent menneske har forholdet 1,6180 mellom f.eks hake til munn og munn til

nasetipp. Samme forhold over/under navlen, samme forhold overalt på kroppen :)

 

1,6180 er bare det som er PENT. Det som er kjempeflott, det naturen liker. - Se på

blomstene, du finner tallet 1,6180 overalt. I fraktaler og hele naturen. :)

 

Det gyldne snitt er dette perfekte tallet ;p

"det gyldne snitt" innen fotografi er visst noe annet enn det du snakker om, så vidt jeg har skjønt fra bruttern..

Lenke til kommentar
"det gyldne snitt" innen fotografi er visst noe annet enn det du snakker om, så vidt jeg har skjønt fra bruttern..

Innen fotografi så er det gylne snitt de 4 hjørnene i den midterste 'firkanten' i illustrasjonen jeg la inn ovenfor.

 

Hvis du ikke har noe klart fokuspunkt i bildet ditt så bør du legge en hoveddel i motivet ditt langs en av de horisontale eller vertikale strekene :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det gyldne snitt er en ratio (målestokk? proposjon?) som visuellt sett er mest attraktiv.

den er (etter en liten google) tilnærmet lik 1,6180. dette er et tall som har vist seg å være magisk med tanke på hva vi syns er vakkert...om det da er snakk om et raktangel eller en menneskekropp (lengden fra hodet til navlen og fra navlen til fotsålene)

 

med tanke på fotografi blir dette muligens proposjonen mellom himmel og hav, kortvegg - langvegg på hus, for å oppnå 1:1,6180 osv

???

Sa han noe uforståelig?

 

Ok, et meget pent menneske har forholdet 1,6180 mellom f.eks hake til munn og munn til

nasetipp. Samme forhold over/under navlen, samme forhold overalt på kroppen :)

 

1,6180 er bare det som er PENT. Det som er kjempeflott, det naturen liker. - Se på

blomstene, du finner tallet 1,6180 overalt. I fraktaler og hele naturen. :)

 

Det gyldne snitt er dette perfekte tallet ;p

"det gyldne snitt" innen fotografi er visst noe annet enn det du snakker om, så vidt jeg har skjønt fra bruttern..

nei, jeg tror det bare er vidt forskelige anvendelser av samme matematiske prinsipp

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hadde om dette på skolen i fjord og pugget det til eksamen.

I bilder skaper du et mer spennende bildet vist du legger ett eller flere av elemntene innenfor et eller flere av de gyldene punktene.

 

Alt som er skrevet er i all hovedsak riktig, men tenk også litt på leseretning i bildene dine. Tenk på hva du ønsker at skal bli sett først og på hvilken stemining du ønsker. Prøv og speile et bilde av en trapp så skjønner du hva jeg mener.

 

Men tilbake til det gyldene snitt. Har du flere ellementer i bildet kan det være lurt å legge et eller gjerne alle innenfor det gyldene snitt på den måten ser det litt ryddigere ut.

 

Teorien om det gyldene snitt kom en man foresten frem til for mange hundre år siden: Han gikk rung med en stokk og spurte folk hvor de ville ha delt den. Han oppdaget da at de fleste ville delt den omtrent på det samme stedet. Dette ble det gyldene snitt med forholde 3:5

 

 

***************************************

En Andreklassing på media sprer kunskapen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke sikkert det er for sent å lage det gylne snitt heller, går an å klippe bildene i etterkant dersom det er for mye info i bildet...

 

Etter det jeg leser trenger man ikke mere enn 1800x1200 piksler for å få maks kvalitet ved ett 10x15 bilde fremkalt/utskrift, i og med at fotolabene ikke bruker mere enn 300 dpi, dvs at alt over 2MP kamera er rein luksus, hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...