Gå til innhold

Korleis bruke på eller av bryter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kobler dei 2 ledningane som går til den nåverande knappen på den nye knappen din. Det er alt det elektriske som trengs.

Men for at det skal fungere må du slå brytaren av og på. Dersom du slår den på, og den ligger inne heile tida, blir det det samme som om du skulle halde den vanlige knappen inne heile tida maskina var på.

Kobl den til, slå på brytaren, slå den av igjen, og så funker det.

Lenke til kommentar

Men det er orginalt ein 2 polt bryter. Also den er delt i to. Eine biten skal eg bruke til og skru av\på ei extra straumforsyning som forsyner pumpe, vifte og lys. Den andre skal vere til og starte dinna psu en. Do den må vere på heile tida.

Lenke til kommentar

Koble bryteren på POW ON ledningen istedenfor elsisterende bryter.

Men du må ha en impulsbryter.

Har du en Elko bryter kan denne bli impulsbryter ved hjelp av en fjær som trees på en tapp under knappen.

Det finnes egne fjærer til dette men en pennefjær gjør samme jobben.

EDIT: Litt sen der.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Koble bryteren på POW ON ledningen istedenfor elsisterende bryter.

Men du må ha en impulsbryter.

Har du en Elko bryter kan denne bli impulsbryter ved hjelp av en fjær som trees på en tapp under knappen.

Det finnes egne fjærer til dette men en pennefjær gjør samme jobben.

EDIT: Litt sen der.

Hmm... må ikke pow on være inne hele tid mens psu'en skal være på? Og ikke bare en impuls? :hmm:

Lenke til kommentar

Att eg han styre på og av maskina med ein bryter som er på når maskina er på, og av når maskina er av. Bryteren er 2 polt og eg skal berre bruke ein av polane for den andre sida skal vere til ekstrern straumforsyning til pumpa.

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Sett en pennefjær på tappen under pryterknappen slik at bryteren blir en pulsbryter og bruk et puls/skrittrele til å starte/stoppe pumpa med og så kobler du den ene polen på bryteren der POW ON knappen er og den andre polen på spolen på skrittreleet.

Det andre alternetivet hadde vert å bruke et 12V rele som slår av/på pumpa.

Kobles på 12V på PSU.

Lenke til kommentar

PS: Jeg er elektriker og seriekronevender har jeg ikke hørt om enda.

Men det enkleste hadde vert å bruke et 12V rele koblet på en molexkontakt.

Da har du spenning på spolen når PSU er på og ikke når PSU er av og du kobler 230V eller 12V pumpe over releet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Serievender?.

Når jeg ser i Elko hovedkatalogen står det serievender ja, har altid kalt den en kronevender eller en RS16/5.(bæsja vist på leggen der)

Ja med den kan du selvsagt slå av på 2 ting, men da må Olejohan huske å slå på vannpumpa hver gang han skal starte maskina, med rele går det automatisk, men det er selvsagt mulig.

Er ikke det estetiske så viktig så er det bare å gyve løs på bryterknappen med baufil og splitte den på langs.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...