olejohan Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Eg har ein bryter som er enten på eller av. Den er 1 polt. Korleis kan eg koble denne på PSU slik att den gjer samme nytta som på knappen i fronten? Den kan ikkje koblast på inntaket i PSU en. Ole-Johan Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Du kobler dei 2 ledningane som går til den nåverande knappen på den nye knappen din. Det er alt det elektriske som trengs. Men for at det skal fungere må du slå brytaren av og på. Dersom du slår den på, og den ligger inne heile tida, blir det det samme som om du skulle halde den vanlige knappen inne heile tida maskina var på. Kobl den til, slå på brytaren, slå den av igjen, og så funker det. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Men det er orginalt ein 2 polt bryter. Also den er delt i to. Eine biten skal eg bruke til og skru av\på ei extra straumforsyning som forsyner pumpe, vifte og lys. Den andre skal vere til og starte dinna psu en. Do den må vere på heile tida. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 (endret) Koble bryteren på POW ON ledningen istedenfor elsisterende bryter. Men du må ha en impulsbryter. Har du en Elko bryter kan denne bli impulsbryter ved hjelp av en fjær som trees på en tapp under knappen. Det finnes egne fjærer til dette men en pennefjær gjør samme jobben. EDIT: Litt sen der. Endret 29. juli 2004 av perpyro Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Kan eg bruke jumperstart? Also den grøne ledninga PS_ON viss eg kutter den stopper psu en og og setter den samen gjenn starter den. Men følger hovedkortet skikkelig med? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Koble bryteren på POW ON ledningen istedenfor elsisterende bryter.Men du må ha en impulsbryter. Har du en Elko bryter kan denne bli impulsbryter ved hjelp av en fjær som trees på en tapp under knappen. Det finnes egne fjærer til dette men en pennefjær gjør samme jobben. EDIT: Litt sen der. Hmm... må ikke pow on være inne hele tid mens psu'en skal være på? Og ikke bare en impuls? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Jo den må vere på heile tida! Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Leste feil! Power On er bare impuls!! Men PSU_ON må vere på heile tida! Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Aha.. hmm.. hva er forskjellen egentlig? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Nei det veit ikkje eg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Hva er det ferdige resultatet du ønsker? (konkret) Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 30. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2004 Att eg han styre på og av maskina med ein bryter som er på når maskina er på, og av når maskina er av. Bryteren er 2 polt og eg skal berre bruke ein av polane for den andre sida skal vere til ekstrern straumforsyning til pumpa. Ole-Johan Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Sett en pennefjær på tappen under pryterknappen slik at bryteren blir en pulsbryter og bruk et puls/skrittrele til å starte/stoppe pumpa med og så kobler du den ene polen på bryteren der POW ON knappen er og den andre polen på spolen på skrittreleet. Det andre alternetivet hadde vert å bruke et 12V rele som slår av/på pumpa. Kobles på 12V på PSU. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Viss du vil bruke den ene som vanlig enpolt og den andre som impuls, kan du få tak i to serie-/ kronevender-knapper å sette på bryteren. Da blir det som to enpolte. Spør en elektriker e.l. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 (endret) PS: Jeg er elektriker og seriekronevender har jeg ikke hørt om enda. Men det enkleste hadde vert å bruke et 12V rele koblet på en molexkontakt. Da har du spenning på spolen når PSU er på og ikke når PSU er av og du kobler 230V eller 12V pumpe over releet. Endret 30. juli 2004 av perpyro Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Aldri hørt om serievender / kronevender? Er en slags dobbel enpolt bryter, du får samme funksjonen dersom du lasker sammen P1 og P2 / L og N på en topolt bryter... El.nr. 14 118 87 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 (endret) Serievender?. Når jeg ser i Elko hovedkatalogen står det serievender ja, har altid kalt den en kronevender eller en RS16/5.(bæsja vist på leggen der) Ja med den kan du selvsagt slå av på 2 ting, men da må Olejohan huske å slå på vannpumpa hver gang han skal starte maskina, med rele går det automatisk, men det er selvsagt mulig. Er ikke det estetiske så viktig så er det bare å gyve løs på bryterknappen med baufil og splitte den på langs. Endret 30. juli 2004 av perpyro Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Hehe, tror serievender er nye navnet Er ikke lett å bli gammal og senil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå