Gå til innhold

Asus P4S533 Resultater

byggeren

Anbefalte innlegg

Jeg mottok i går et Asus P4S533 hovedkort og en 1.8NW prosessor. Monterte på en Swiftech 478b kjøler med en enermax kabinettvifte, viften er skrudd ned til "lydløs" hastighet. Startet maskinen, gikk direkte inn i bios og satte FSB hastigheten til 133MHz. Dette tilsvarer da 2.4GHz på prosessor. Prosessoren har faktisk ikke svevet på originalhastighet, men jeg må vel sette den ned på dette for å ha sammenligningsgrunnlag :smile: Satte minnet til 6/4 av FSB som tilsvarer DDR400 (Fantastisk bra PC2100 minne, foreløpig på konservative innstillinger). Overhode ingen stabilitetsproblemer med dette.

- Med dette oppsettet : Sisoft sandra 2002 memory resulterte i 2875/2869

Jeg tenkte så at jeg skulle teste hva prosessoren/hovedkortet var god for. Uten å øke viftehastigheten oppnådde jeg en stabil hastighet på 2609MHz (145MHz*18). Kjørte da minnet på 180MHz ( DDR360)

Jeg er meget imponert av dette hovedkortet! Kan f.eks. nevne:

- Vcore opp til 1.9V på NW prosessor

- Vmem opp til 2.9V

- Masse innstillinger på ram

- CPU temperaturmåling som fungerer! (Med asusprobe 2161 eller nyere)

- Q-fan regulerer hastigheten på prosessorviften avhengig av CPU temp

- Bra integrert lydkort, nettverkskort

Dette er bare foreløpige resultater. Jeg kommer til å oppdatere slapps.com med bilder/resultater i løpet av helgen.

Dette hovedkortet ser ut til å vippe Abit SD7 av tronen på min anbefaling dersom du vurderer P4 prosessor.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-29 09:00 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette så jo fett ut det..

Vurderer å bytte ut AMD PC'n min med en 2.2GHz P4, men lurer litt på vilket hovedkort jeg skal velge...

Hvordan blir ytelses forskjellen fra en AMD Athlon XP 1900+ m/MSI KT3 Ultra til en P4 2.2 med det hk du nevnte... hvis du har testa de da..

Lenke til kommentar

Heisann Byggeren!

Hørtes jammen meg fint ut detta :smile: Eg bestilte det sjøl i går + ein P4 1.6GHz og samsung DDR333..

Men: kan du sei nåke om ka southbridge som er på det? Nokon plasser står det at det bruker SIS 961B (som støtter ATA/133)southbridgen mens andre plasser at det bruker 961 (som berre støtter ATA/100) :roll:

Og ein kan stilla inn FSB'n opptil 166? (syns eg leste noko om at SIS645DX skulle støtte opp til 200?)

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Det er et 100/10Mbit nettverkskort.

Kortet støtter ATA133. Noen plasser på internett står det ATA100, men dette er feil. Jeg tipper dette er "rester" etter beskrivelsen av P4S333 kortet (Som sikkert er brukt som "mal" til den nye beskrivelsen).

FSB kan i bios stilles opp til 166MHz i 1MHz trinn, noe mer er vel strengt tatt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Hei, hyggelig å høre at det er bra.

motok det selv i går, sammen med min nye 2,4nortwood :grin:

Siden jeg venter på gf4ti4600 fra gainward(kommre idag) og 2 stk av denne: 512MB DDR XMS2700, CAS 2, w/Heat Sink, Memory Corsair

som kommer på mandagtirsdag så venter jeg med å overklokke..

I tillegg venter jeg også på vannkjølinga og skal reise bort i helgen. hehe

Men er det "safe" å sette den rett opp til 133? da ender jeg på 3200mhz!! mhz med boxed kjøler...

Kan jeg ødelege noe hardware ved å gjøre det?

Kan jeg uten noen særlig fare for å ødelegge noe hardware sette den opp til 133 for å se om den kjører stabilt?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-26 13:51, siDDIs skrev:

tror du ikkje vil ødelegge noko men du kan ende opp med å resette biosen :smile:

oki, håper i alle fall ikke det. Noen som er sikkre på det? Byggern?

btw. siDDis, muezzin fra hf.com forumet her :smile:

Lenke til kommentar

Dale: dersom du tenker på overklokking tror jeg ikke 2.4 GHz prosessoren er det beste valget. Det er høyst tvilsomt at du kan sette FSB til 133MHz, og det går garantert ikke med boxed kjøling. Du ødelegger ingenting med å prøve, men du vil høre en hyggelig dame som sier "System halted due to CPU overclocked" eller noe i den dur. (Du må koble høytalerene til lydkortet)

Alle NW prosessorer er i hovedsak helt like bortsett fra multiplikatoren. Derfor har de alle et "tak" som jeg for tiden vil tippe ligger på 2.5-2.8GHz med luft kjøling. De største prosessorene (f.eks 2.4GHz) er nok plukket fra en "god" serie med prosessorer, og vil derfor være de som når lengst, men ikke så mye over de andre NW prosessorene..

Med vannkjøling vil du nok kunne ta ut litt til. Muligens så mye som 3GHz, men da tror jeg du skal være heldig med prosessoren. Skal du over 3GHz spørs det om ikke du må til med kraftigere kjøling, f.eks. Vapochill.

REDIGERT: Dersom du klokker for mye slik at maskinen ikke starter, trenger du ikke å resette bios. Du holder bare inne "insert" knappen når du starter maskinen.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-26 14:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-26 15:38, monrik skrev:

Byggern!

Ser du skryter av minnet, men hvilket minne er det, og hvor er det kjøpt?

Minnet er Twinmos PC2100 ECC CAS2, kjøpt på komplett i oktober/november i fjor!

Du vil kunne se alle detaljene når jeg får laget siden ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...