Gå til innhold

beste CPU til socket A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
XP-M2400+ 35W er best om du har overklokking med moderat kjøling i tankene...

og den koster bare 7-800kr og om man får klokket den mye så er den raskere enn en 3200+.

Kjører min xp-m på 12*210 som er 2520MHz på ett abit an7 kort med luftkjøling og ligger på under 50 grader på full load.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hvis målet ene og alene er å klokke CPUen ville jeg kjøpt meg et nytt hovedkort framfor å kjøpe en overpriset CPU.. evt kan du kjøpe en brukt XP2500+ med barton kjerne som ikke er låst. Har samme hovedkort som deg og en slik CPU (2500+), men jeg overklokker ikke.

Lenke til kommentar

Hva står M for i "XP-M2400+"? Mobile?

Jeg har hørt at Mobile prosessorer er meget klokkevennlige ettersom de er designet for laptops og lav varmeutvikling. Men disse må da koste masse? Og passer en vanlig mobile cpu for laptops i et desktop HK? Vet ikke noe om hvilke sockets en lap bruker.. hehe

Lenke til kommentar
Hva står M for i "XP-M2400+"? Mobile?

Jeg har hørt at Mobile prosessorer er meget klokkevennlige ettersom de er designet for laptops og lav varmeutvikling. Men disse må da koste masse? Og passer en vanlig mobile cpu for laptops i et desktop HK? Vet ikke noe om hvilke sockets en lap bruker.. hehe

Står for "mobile" ja.

Laptop'er som har XP-M cpu'er bruker sokkel A, altså samme som desktophovedkort til Athlon XP.

De er oc-vennlige fordi de avgir så lite varme (35W) i forhold til en desktopprosessor (70-80W).

De trenger heller ikke like mye spenning for å kjøre på samme frekvens.

XP-M2400+ har en vcore på 1,35v, mens desktoputgaven har en vcore på 1,65v...

Lenke til kommentar

prisen på en xp-m prosessor ligger på ca 780/1082 (xp-m2400/2800)

På itbutikken.no.

Edit:

Skal man kjøpe xp-m 2400 så pass på at det står dette under spesifikasjoner:

Produsentens varenr AXMD2400FJQ4C

Dette er 35W vesjonen

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

De er oc-vennlige fordi de avgir så lite varme (35W) i forhold til en desktopprosessor (70-80W).

De trenger heller ikke like mye spenning for å kjøre på samme frekvens.

XP-M2400+ har en vcore på 1,35v, mens desktoputgaven har en vcore på 1,65v...

Hvorfor har ikke desktop prosessoren samme egenskapene? dette virker jo som gode egenskaper i ethvert system...lite varme ergo lite støy osv?

Endret av mcbeef
Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke desktop prosessoren samme egenskapene? dette virker jo som gode egenskaper i ethvert system...lite varme ergo lite støy osv?

Etter hva jeg har fått med meg er mobile cpu'ene de absolutt beste kjernene fra en produksjonsbatch, som klarer å kjøre med så lav spenning.

De "dårligere" eksemplarene trenger mer spenning og blri brukt i desktopmarkedet der man ha tilgang til mer og bedre kjøling.

Man kan ikke bare lage kjemegode kjerner og kaste resten, det blir for dyrt.

Jeg tror ihvertfall det er slik...

Lenke til kommentar
Skal man kjøpe xp-m 2400 så pass på at det står dette under spesifikasjoner:

Produsentens varenr AXMD2400FJQ4C

Dette er 35W vesjonen

JQ er 35W ja, og hvis jeg husker rett, er QQ 45W-versjon. Bare litt tilleggsinformasjon :D

Den mest fornuftige cpu til socket A er nok XP2500+/og XP2400+/2500+ Mobile, mens det "beste" er XP3200+. Overpriset og unødvendig syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Hvis man bare skulle brukt Mobile-prosessorer i desktop- og bærbar-systemer, måtte AMD ha kassert/nedklokket absolutt mesteparten av prosessorene sine. Kan ikke tallene, men det er kanskje rundt 5% som har gode nok egenskaper som Mobile???

Lenke til kommentar

Sammenlikning:

Desktop xp3200 2200mhz med 1.65v (11*200) . Dagen pris 1900,-

Mobile xp2400 35w , 2300mz med 1.5v (11,5*200) . Dagens pris 800,- (kan neppe kalles "stor" overklokking)

(Oppgitt Xp-M volt mult*fsb er testet)

Dagens quiz:

Hvilken er best ?

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ville bare poengtere den ekle trenden dere luinger har begynt med. får frysebyger av å tenke på at dere sitter rundt et bord og drikker kaffe mens dere sier hvem til alt dere ser. men greit, jeg skal gi meg. men dere sier hvem til hva og:)

Endret av capy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...