Gå til innhold

Hvor ofte bør man formatere?


Anbefalte innlegg

Det er aldri nødvendig å formatere harddisken hvis du vedlikeholder maskinen skikkelig. Akkurat som det aldri er nødvendig å reboote om man vet hva man driver med. Men i praksis så vet desverre den gjennomsnittlige brukeren altfor lite om hvordan man skal holde et system stabilt.

 

å formatere disken vil ikke hjelpe noe mer på å rydde opp i stabilitet og ytelse enn å bare reinstallere OS. Det eneste det kan være greit å gjøre det for, er om det er masse filer på harddisken som du ikke lenger har oversikt over, og du bare ønsker å begynne med blanke ark.

 

-Stigma

Hvorfor vil det ikke hjelpe på stabiliteten å reinstallere?

 

Jeg er nok en gjennomsnittlig bruker, hvordan bør jeg vedlikeholde maskinen? Jeg har pleid å bruke scandisc og defrag i Windows, og adaware og spybot i tillegg.

Du misforsto meg. Det jeg sa var at du får ikke noe bedre resultat ved å formatere + reinstallere enn om du bare reinstallerer. Da mener jeg selvfølgelig rent ytelsesmessig. Det kan jo være fint å renske vekk gamle filer osv. som sagt.

 

For de aller fleste normale brukere så er det ganske uungåelig å måtte reinstallere operativsystemet med gjevne mellomrom for å holde den i tipp topp stand ytelsesmessig. Jeg annbefaler dog å bruke Adaware og Spybot - search and destroy minst en gang i uken om du er på internett og du ikke er en ekspert på sikkerhet. Disse programmene er så enkle å bruke at selv den gjennomsnittlige bruker ikek bør ha problemer, og de hjelper betydelig på å redusere problemene fra en av de største kildene til at maskinen blir treg over tid. Med slike enkle mottiltak, så tar det ihvertfall mye lengre tid før det blir så ille at du føler du må reinstallere OS.

 

Utenom det, prøv å huske å avinstallere ting gjennom kontrollpanel slik at listen ikke blir full av ting som egentlkig ikke ligger på maskinen, og avinstaller ting som du ikke bruker. Det er da en gang sånn at jo mindre færre er på maskinen, jo færre mulige problemkilder har du som regel.

 

Bruk antivirus, jeg annbefaler NOD32. Norton AV for eksempel bruker altfor mye ressurser.

 

Om du flytter mye data in og ut av maskinen, så defragmenter harddisken i ny og ne. For en vanlig bruker så er nok med 3-4 ganger i året som regel.

 

Om du har litt peil på maskiner, så sjekk i ny og ne at det ikke kjører programmer i bakgrunnen som du ikke vet hva er for noe. Det er slik man ofte oppdager et virus, spyware, eller abre et program som har slått seg vrang. DU kan liste opp alle programmer som kjører for øyeblikket ved å trykke CTRL+ALT+DEL (på Windows XP, NT, 2000). Har du derimot ikke peiling, så ikke rot med dette, ellers så slår du kanskje like gjerne av en viktig windows-prosess ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...