Gå til innhold

Hvor ofte bør man formatere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du ikkje kjører ad-aware, antivirus, og held kontroll på alle program så er det ikkje nødvendig med formatering så ofte, men dersom den blir merkbart treig så er det kanskje lurt med formatering.

 

Eg formaterer stadig vekk, sjølv om eg har ad-aware, antivirus og heile den pakka. Det kjem alltid program som starter i hytt og pine og ting som sløver ned maskina, og det tar ikkje lange tida å formatere uansett, så lenge du ikkje har ein drøss med større program og spel som du må installere igjen.

Lenke til kommentar

Kommer veldig ann på hva du driver med. Om du ikke gjør noe spesielt på maskinen, så trenger du ikke formatere ofte i det hele tatt, kan gjerne gå fler år mellom hver gang.

 

Men om du har veldig stor utflytting av data på hardisken kan det være en fordel å formatere oftere. F.eks om man hele tiden skifter ut innhold, hva enn det skulle være, så vil det bli igjen småting som kan gjøre systemet tregt.

 

Selv har jeg enorm trafikk på hardisken men formaterer svært sjeldent fordi behovet rett og slett ikke er der.

Lenke til kommentar

Hvis du er flink med adaware etc, er en gang i året et greit mål. Selv formaterer jeg sjelden oftere enn annenhvert år, men mest fordi jeg er lat. Kjør adaware, virusscan, scandisk og defrag først. Løser de fleste lignende problemer.

 

En grei regel er: Hvis maskinen er plagsomt treg og oppfører seg pussig, og du ikke klarer å løse problemet på halvparten av tiden en formatering vil ta (+ driveroppdateringer/nedlastinger etc), kjør en formatering.

Lenke til kommentar
Men om du har veldig stor utflytting av data på hardisken kan det være en fordel å formatere oftere. F.eks om man hele tiden skifter ut innhold, hva enn det skulle være, så vil det bli igjen småting som kan gjøre systemet tregt.

Da vil jeg heller anbefale å defragmentere disken.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ad-aware, virusscan, defrag og brannmur. Men skjer mye rart etter hvert. Går endel inn og ut av disken på et år. Kjører litt tunge ting som videoredigering og bikdebehandling. Bruker fort noen dager på å legge inn tingene jeg trenger. Men det får så være.

 

Har bare 1GB igjen på C og lurer på om dette er for liten plass og at ting går tregt på grunn av dette?

Lenke til kommentar
Men om du har veldig stor utflytting av data på hardisken kan det være en fordel å formatere oftere. F.eks om man hele tiden skifter ut innhold, hva enn det skulle være, så vil det bli igjen småting som kan gjøre systemet tregt.

Da vil jeg heller anbefale å defragmentere disken.

Foretrekker å lage et ghost image etter at virusprogram, alle drivere og windows oppdateringer er innstallert. Da er det bare å legge inn image på nytt og det tar et par minutter imotsetning til defragmenteringer som kan vare i timevis.

Lenke til kommentar

Høres dette vilt ut, jeg formaterer ca hver 2 mnd. Alle drivere er lagret og image av diverse programmer. Lagret SP1 og hele pakka på en annen HD, så en ren formatering tar ca 1 til 2 timer. Og det er verdt det, PC´en er lynkjapp, som ny.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar
Har bare 1GB igjen på C og lurer på om dette er for liten plass og at ting går tregt på grunn av dette?

ja, det er nok det.

 

hvor stor er partisjonen? du bør som regel ha 10-15 % ++ ledig for at ikke ytelsen skal falle. defragmentering vil også bli vanskelig med lite ledig plass. om du i tillegg har swap på C: og system restore på partisjonen så vil jeg tro systemet ditt sliter med å få ting gjort.

Lenke til kommentar
Jeg kjører ad-aware, virusscan, defrag og brannmur. Men skjer mye rart etter hvert. Går endel inn og ut av disken på et år. Kjører litt tunge ting som videoredigering og bikdebehandling. Bruker fort noen dager på å legge inn tingene jeg trenger. Men det får så være.

 

Har bare 1GB igjen på C og lurer på om dette er for liten plass og at ting går tregt på grunn av dette?

Nei, men kjør defragmentering jevnlig. Jeg bruker minimum 10 GB til OS-partisjon. Det skader ikke å gå opp til 15-20 GB heller. Da er du sikker på å ikke gå tom for plass. Aldri plasser egne dokumenter på OS-partisjonen. Partisjoner disken og legg "Mine dokumenter" på d-partisjonen.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til eventuelt å formatere/reinstallere windows

er hvis man legger inn/ut mye shareware drit som ikke har ordentlige uninstall rutiner.

Eks. deregistrering av dll's , filer som blir igjen , spor i registry osv.

Og selvfølgelig virus/trojans/spyware man ikke blir kvitt da .

Korrupt feil i registry som ikke lar seg lokalisere , da er

reinstallsjon mange ganger raskere enn å tråkle etter feilen , ofte

gjør man ting værre enn utgangspunktet.Det forutsatt at OS er installert på dedikert partisjon vel og merke (anbefales).

 

Har selv aldri reinstallert grunnet noen av disse tilfellene .

Men ved konvertering/endring av raid , partisjoner og slikt.

 

...

Lenke til kommentar

Har ikke formattert C-disken min siden november 2002 jeg, og ting funker fremdeles smooth til tross for at jeg installerer/de-installerer programmer relativt ofte.

 

Lager en speiling av C-partisjonen over til en annen fysisk disk ca. annenhver måned 'just in case' så jeg er kjapt oppe og gå igjen hvis noe tull skulle skje, men har aldri hatt bruk for denne backupen.

 

Kjører defrag en gang i blant og legger inn oppdateringer som kommer på windowsupdate, ellers gjør jeg ikke noe spesielt. Bruker Win XP Pro.

 

Edit: Bruker kun C-partisjonen til OS'et og installerte programmer (unntatt spill), ikke noe annet.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Kan virkelig anbefale raxco perfectdisk .

Holder disken(e)/filsystemet i tipp topp stand .

 

Andre ting er å unngå mye forskjellige xp-tweaks programm.

Mister ofte kontrollen da.

Skal man tweake servicer/registry anbefaler jeg manuell prosedyre.

Og først printe ut det orginale + endringen man har gjort å legge

det i en perm/mappe i skuffen .

 

...

Lenke til kommentar

Det er aldri nødvendig å formatere harddisken hvis du vedlikeholder maskinen skikkelig. Akkurat som det aldri er nødvendig å reboote om man vet hva man driver med. Men i praksis så vet desverre den gjennomsnittlige brukeren altfor lite om hvordan man skal holde et system stabilt.

 

å formatere disken vil ikke hjelpe noe mer på å rydde opp i stabilitet og ytelse enn å bare reinstallere OS. Det eneste det kan være greit å gjøre det for, er om det er masse filer på harddisken som du ikke lenger har oversikt over, og du bare ønsker å begynne med blanke ark.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bruker man GNU-OS er det heldigvis veldig lett å vedlikeholde systemet og du trenger hverken å defragmentere eller rydde opp i noe "register" (det eksisterer ikke engang). Med andre ord så trenger du bare å formatere hvis du skifter harddisk, oppretter en partisjon (og dermed et filsystem) eller hvis en ytre påvirkning på en eller annen måte ødelegger partisjonene.

Lenke til kommentar
Det er aldri nødvendig å formatere harddisken hvis du vedlikeholder maskinen skikkelig. Akkurat som det aldri er nødvendig å reboote om man vet hva man driver med. Men i praksis så vet desverre den gjennomsnittlige brukeren altfor lite om hvordan man skal holde et system stabilt.

 

å formatere disken vil ikke hjelpe noe mer på å rydde opp i stabilitet og ytelse enn å bare reinstallere OS. Det eneste det kan være greit å gjøre det for, er om det er masse filer på harddisken som du ikke lenger har oversikt over, og du bare ønsker å begynne med blanke ark.

 

-Stigma

Hvorfor vil det ikke hjelpe på stabiliteten å reinstallere?

 

Jeg er nok en gjennomsnittlig bruker, hvordan bør jeg vedlikeholde maskinen? Jeg har pleid å bruke scandisc og defrag i Windows, og adaware og spybot i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...