LasseDahl Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Hej, hvilken farvetemperatur skal jeg vælge som standard på mit Canon 10D når jeg bruger de kreative funktioner (Av, P osv.)? På forhånd tak. Mvh Lasse Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg bruker sRGB, mens AdobeRGB har ett større fargerom. Mener å huske at kameraet er fargekalibrert mot sRGB. Siden mitt bildebehandlingsprogram støtter begge så burde jeg kanskje brukt AdobeRGB. Sjekk også denne: http://www.polopress.dk/rawcolor.html Lenke til kommentar
LasseDahl Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Hejsa - nej, det er ikke farveprofil, men derimod farvetemperatur - altså Kelvingrader, som kan indstilles i menuen på 10D. Men tak for svaret mvh Lasse Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Tar du bilder i RAW så kan du stille på dette senere uansett Du bør vel ha fargetempen lik lyset du tar bilde av. Dette er vel hvitballanse du snakker om? Forressten så har du postet i feil forum, D10 er IKKE et kompakt kamera, men et Digitalt SLR kamera Er en tråd om hvitballanse i "Filming" om det var dette du lurte på. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Feilpostet. Denne posten skal egentlig ligge i 'Speilrefleks (digitale)' kategorien, så jeg flytter den dit Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Hei Jeg har selv Nikon men prinsippet er vel det samme. Farvebalanse og hvitbalanse er det samme, bare forskjellige uttrykk. Prinsippet er uansett at hvis hvit er hvit blir resten av fargene riktige. Hvit er nemlig veldig forskjellig som hvit avhengig av hvilken lyskilde du har. Og det aller beste vil uansett være å stille fargebalansen manuelt. På Nikon D100 gjøres dette ved å stille "fargebalansevelgeren" til Pre, ta et bilde av et hvitt ark i den belysningen du skal fotografere i. Vips, så er farge-/hvitbalansen innstilt. Eller man kan velge mellom diverse forhåndsinnstilte verdier. Her kan jeg nok ikke hjelpe deg med Canon'en din, så kanskje dette svaret er helt bortkastet... Gjør du som Velmont sier og tar bildene i RAW-format, noe du uansett budre gjøre for å hente ut maksimalt av kameraet ditt, kan du stille blant annet fargebalansen i ettertid. Lykke til Roger Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Og det aller beste vil uansett være å stille fargebalansen manuelt. På Nikon D100 gjøres dette ved å stille "fargebalansevelgeren" til Pre, ta et bilde av et hvitt ark i den belysningen du skal fotografere i. Vips, så er farge-/hvitbalansen innstilt. Eller man kan velge mellom diverse forhåndsinnstilte verdier. Her kan jeg nok ikke hjelpe deg med Canon'en din, så kanskje dette svaret er helt bortkastet... Dette kan man også på 10D, ta ett bilde av ett hvit ark, gå i menyen og velge manuell fargetemp og så velge det bildet man nettopp tok. Kjekt. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 nej, det er ikke farveprofil, men derimod farvetemperatur - altså Kelvingrader, som kan indstilles i menuen på 10D. Så det nå at det var farvetemperatur du nevnte. Fargeprofil kan dog også stilles i menyen på 10D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå