Gå til innhold

Hvilken farvetemperatur skal jeg vælge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar du bilder i RAW så kan du stille på dette senere uansett :)

Du bør vel ha fargetempen lik lyset du tar bilde av. Dette er vel hvitballanse du

snakker om? Forressten så har du postet i feil forum, D10 er IKKE et kompakt

kamera, men et Digitalt SLR kamera ;)

Er en tråd om hvitballanse i "Filming" om det var dette du lurte på.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har selv Nikon men prinsippet er vel det samme. Farvebalanse og hvitbalanse er det samme, bare forskjellige uttrykk. Prinsippet er uansett at hvis hvit er hvit blir resten av fargene riktige. Hvit er nemlig veldig forskjellig som hvit avhengig av hvilken lyskilde du har.

Og det aller beste vil uansett være å stille fargebalansen manuelt.

På Nikon D100 gjøres dette ved å stille "fargebalansevelgeren" til Pre, ta et bilde av et hvitt ark i den belysningen du skal fotografere i. Vips, så er farge-/hvitbalansen innstilt. Eller man kan velge mellom diverse forhåndsinnstilte verdier. Her kan jeg nok ikke hjelpe deg med Canon'en din, så kanskje dette svaret er helt bortkastet...

Gjør du som Velmont sier og tar bildene i RAW-format, noe du uansett budre gjøre for å hente ut maksimalt av kameraet ditt, kan du stille blant annet fargebalansen i ettertid.

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar
Og det aller beste vil uansett være å stille fargebalansen manuelt.

På Nikon D100 gjøres dette ved å stille "fargebalansevelgeren" til Pre, ta et bilde av et hvitt ark i den belysningen du skal fotografere i. Vips, så er farge-/hvitbalansen innstilt. Eller man kan velge mellom diverse forhåndsinnstilte verdier. Her kan jeg nok ikke hjelpe deg med Canon'en din, så kanskje dette svaret er helt bortkastet...

Dette kan man også på 10D, ta ett bilde av ett hvit ark, gå i menyen og velge manuell fargetemp og så velge det bildet man nettopp tok.

Kjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...