Tatern Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg synes ikke det er nødvendig å ta det direkte i en tråd. Hvis du har så store problemer med ordelingsfeil at du må bemerke det så kan du vel ta det på en pm. Jeg ser ingen grunn til å ødelegge en tråd med unødvendig pirk med mindre det er et helt uforståelig innlegg, det er bare til irritasjon for omgivelsene dine. Om jeg skriver ord deling, ord-deling eller orddeling så skjønner du utmerket godt hva jeg mener selv om jeg skulle finne på å skrive den som ikke er riktig. Mvh Tatern Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Flere av innleggene over går på at man ikke bør/skal bry seg om filleting/småfeil. Selvfølgelig skal vi ikke det. Dysleksi er helt legitimt og lite å gjøre med, men SMS språk og dialekt er ikke ubeviste feil, men slurv og latskap. DET bør vi gjøre noe med. Språket er under utvikling hele tiden. Hva som for oss ser ut som sms-språk, slurv, ungdomsspråk eller dialekt kan godt være helt legitimt om 10-15 år. Prøv å ha en samtale med en normann på 1500-tallet. (Tidsmaskin!) Du hadde knapt forstått et ord. Det er ikke unaturlig det som skjer. Eller insisterer du på at vi skal si sepe og sås (såpe og saus) til krampa tar oss... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Det er på sin plass å korrigere poster som er uklart skrevet. Hvis man leser en post og den har noen stavefeil e.l. kan man godt påpeke dette, men man burde også komme med noe "on-topic". Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 med litt velvlije kan du fatkisk lese det du ønkser. Du vil sikkert ikke ha prolbemer ned å lese dette innlegget enagng. Dette fordi hjernen gjenjkenner kun de to første og to siste boktsavene i et ord og legger merke til hvor magne boksaver det har... Folk er forsjkellige og må få lov til å skrive slik de ønkser.. Men jeg ser probelmet ditt trådtsarter. Men det er jo egenlig bare bagaetller Lenke til kommentar
Radial Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Er du så bekymret for rettskriving - så gå til et rettskrivings forum og pirk der. Om du har problemer med å forstå innlegget er det selvfølgelig greit å spørre, men dersom det bare er pirk på hva personen har skrevet blir det bare latterlig. Personen som skriver innlegget vil som oftest ha hjelp med et problem, og ikke at noen skal rette på skrivemåten. Har dere ikke noe mer fornuftig å gjøre enn å pirke på andres grammatiske feil, synes jeg heller dere bør holde dere langt unna. Kult å foreksempel lage et innlegg om at man skal ha ny data, så får man 12 poster med retting av skrivefeil og eksempler på et bedre innlegg. Det hører ingen steder hjemme. Jeg må si meg enig med nussetuss her. Det blir for dumt hvis man skal få masse motinnlegg som kommenterer skrivestil og skrivefeil, når man opprinnelig lurte på noe vedrørende data. Moderatorene gjør en god jobb her syns jeg. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 (endret) Synes folk henger seg for mye opp i hva som er rett og galt. Så lenge man forstår hva som blir skrevet er det jo ingen vits å komme med bemerkninger, men om noe er helt på jordet (JG LIKR ITEL PROSSESSORRER) kan man komme med en liten "vennligst les over hva du skriver før du poster det". Men å/og, orddeling og andre ting er noe man burde klare å ignorere. Vet at jeg ikke skriver bra selv, men jeg har aldri vært interessert i å følge med i gramatikkundervisning etc fordi dette er noe tull. Jeg synes de som klager på hva andre har skrevet er litt sære. Klager disse folkene også på kalkunen midt på julaften, hvis de ikke synes den er like bra som året før? "Mamma, denne kalkunen var skikkelig dårlig. Jeg bare måtte si i fra!". Om noen forstår hva en mener så er det jo greit, da har selve ideen om språk gjort jobben sin. Det skal ikke være slik her på hw.no at man blir kritisert for språket sitt, om noen gjør det synes jeg de skal bli straffet. Men du skjønner vel at akkurat som du synes språket til karen som skriver "JG LIKR ITEL PROSSESSORRER" er ille, kan språket ditt oppfattes ille av noen som generelt skriver mer korrekt enn deg ? Dermed blir hva som skal slås ned på bare snakk om en subjektiv gradsforskjell, og da blir det veldig vanskelig å finne en god retningslinje. Derfor har vi det norske språk, for at alle skal kunne ha en felles referanse, slik at språket ikke sklir ut i det uforståelige med tiden. Selv om du kanskje forstår det som blir skrevet i dag, hvor er vi når ting har sklidd ut i 15 år til ? Ja, det er under utvikling og revideres, men retningen vi går i nå er ikke endring, men heller en utvidelse hvor alt er lov og språket etter hvert mister sin mening. Vet at jeg ikke skriver bra selv, men jeg har aldri vært interessert i å følge med i gramatikkundervisning etc fordi dette er noe tull. Vel, hvis du synes gramatikkundervisning er noe tull, har du kanskje ikke helt riktig utgangspunkt for en nøytral kommentar her. Jo færre distinksjoner man har i et språk, dess mindre kan man uttrykke, derfor lærer vi oss grammatikk. Refererer til det klassiske eksempelet "Vent, ikke drep ham" <-> "Vent ikke, drep han" Endret 29. juli 2004 av Saft-is Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Det er på sin plass å korrigere poster som er uklart skrevet. Ja, men av en moderator. Backseat drivers/moderators blir som regel banna eller får advarsler i stort sett alle andre forum. Og det er vel det El Viking har opplevd da... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Sliter selv med Dyseleksi. Hjelper ikke om du retter på meg 1000 ganger. Har ikke lært å skrive på nesten 40 år. Så jeg har gitt opp. Men å gi beskjed om ord som er skrevet feil og samtidig komme med inspill til det som det ble spurt om helt flott det. Men når det eneste som kommer er 6 svar angående den samme skriveleifen på rad og ingen kommer med noe fornuftig når det gjelder spørsmålet. Så synes jeg det er helt idiotisk. Ståle Jeg tar meg en liten frihet ved å dra frem posten din, Ståle, for jeg vil bruke den som et eksempel; Jeg ser nemlig MYE verre på dette forumet. Daglig. Etter min mening handler det vel så mye om personer som ikke VIL skrive riktig, siden personer som ikke KAN skrive riktig (som du mener gjelder deg selv) absolutt er i mindretall. Hvis alle på forumet i alle fall kunne ha gjort som deg og PRØVD, så tror jeg "problemet" langt på vei er løst. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Å formulere seg noenlunde korrekt er en vesentlig del av normal "nettikette". Lenke til kommentar
westa Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg er tildels enig med trådstarter, men at man har småfeil når man skriver er vel ikke til å unngå... Men det som irriterer meg, er når folk skriver annethvert ord feil, ikke bruker punktum eller komma, og ikke gidder å se over innlegget sitt før de poster. For meg virker som om disse personene ikke har respekt for andre på forumet. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 I følge Statistisk sentralbyrå har 4% av norges befolkning lese- og skrivevansker (herunder definert som "(dysleksi), tallblindhet/regnevansker (dyskalkuli)"). Dette er å regne som en veldig liten del av befolkningen, og i alle fall en veldig liten del av de som benytter forum.hardware.no Personlig bemerker jeg det når folk bare ikke vil/klarer å uttrykke seg på en måte som er forventet av et menneske som klarer å starte browseren sin og ta en tur på internett. Jeg er dypt enig i det Ar`Kritz skriver over; det er snakk om de som rett og slett bare ikke gidder å skrive ordentlig - de som tyr til "SMS-språk" og annet latskap og så kommer slengende med en "up ur's da, nårsklærer, hehelolomg" om man åpner kjeften. Slike folk har rett og slett bare en akutt mangel på vanlig folkeskikk, og spør du meg er det disse moderatorene bør slå ned på. Argumentet "det finnes folk på forumet her som lider av dysleksi og disse føler seg ofte støtt om de får kommentarer på det" kommer dere ingen vei med i min bok. Det blir jo nesten USA-tilstander her; "Ooh, tenk om noen sliter med <insert random illess here>, da må vi sensurere det folk sier - vi kan jo ikke la folk ta seg nær av det!". Ærlig talt. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 (endret) Blir noen sure hvis jeg bedriver litt backseat moderering og påpeker for trådstarter at denne tråden er feilpostet? Den skal vel egentlig inn under her: Tilbakemeldinger om forumet... EDIT: Nå får vel jeg også en advarsel. Endret 29. juli 2004 av oblivian Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 med litt velvlije kan du fatkisk lese det du ønkser. Du vil sikkert ikke ha prolbemer ned å lese dette innlegget enagng. Dette fordi hjernen gjenjkenner kun de to første og to siste boktsavene i et ord og legger merke til hvor magne boksaver det har... Folk er forsjkellige og må få lov til å skrive slik de ønkser.. Men jeg ser probelmet ditt trådtsarter. Men det er jo egenlig bare bagaetller Det er ikke ombytting av bokstaver som er hovedproblemet slik jeg ser det, det er setninger som er konstruert på en merkelig måte, med mange ordelingsfeil o.l. Mange kaller dette bagateller, men slike feil gjør ofte at meningen blir helt annerledes, så man må bruke ekstra lang tid på lese det, for å tolke avsenderens mening, som ikke er den samme som det han har skrevet. Personlig setter jeg pris på å bli korrigert, sålenge det ikke er åpenbare tastefeil alla ijgen og heleer (som jeg personlig gjør litt for ofte). Spårket mitt blir dårligere og dårligere (litt min egen skyld da jeg ikke leser så mye norsk litteratur om dagen). Og om man ikke får påpekt feilene vil man fortsette å gjøre de. AtW Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 for å sitere våre regler og henvisninger Men, husk alltid at det finnes mennesker som har lese- og skrivevansker. En kritiserer aldri andre for skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert, spør du fint om posteren kunne være så snill å omformulere spørsmålet. og utrolig nok, det er snakk om skriving/lesing her og enda er denne tråden feilpostet.. Posting i feil kategori vil føre til at tråden blir stengt og flyttet. tråden stenges derreter, ser ingen grunn til at en feilpost med flaming skal få fortsette her, ei gjelder det tonnevis av klaging på oss som modererer her uten å faktisk ha lest nettiketten vår. En ny tråd uten flaming kan startes i rett forum. og ja, et par advarsler vil bli delt ut. For å svare på trådstartes spørsmål: som du ser ovenfor så står det i våre nettiketter at man ikke skal kritisere for skrivefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg