Gå til innhold

Om å gi advarsel for språk-korrigering


Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg at (noen av) moderatorene her på forumet gir advarsler til medlemmer for påpeking av rettskrivingsfeil hos andre medlemmer. Jeg har noen kommentarer til dette. Det første punktet gjelder moderatorene generelt, ikke bare rettskriving.

 

For det første finner jeg ingen paragraf i retningslinjene eller andre steder som eksplisitt forbyr noen å korrigere rettskrivingen hos andre. Det virker mer som om moderatorene etter eget forgodtfinnende sensurerer innleggene, basert på synsing og dagsform hos den enkelte moderator. Det blir moderatorens egen justis som til enhver tid bestemmer. På hvilket grunnlag kan de heve seg over alle andre som allvitende vesner? De er både dommer og bøddel på en gang. Dette er totalt misforstått forvaltning av moderatorrollen, og maktmisbruk.

For det andre synes jeg at et forum som når ut til såvidt mange burde til en viss grad følge retningslinjene for god rettskriving. Vi har tross alt regler i Norge for rettskriving som er laget for å følges. Og om ikke moderatorene er voksne nok til å etterleve/oppfordre til å følge disse reglene, burde de ihvertfall være glad for at noen andre tar den jobben. Jeg synes at administratorene bør tenke igjennom sin rolle som formidler av informasjon/massemedium. Dette har kanskje mer vidtrekkende konsekvenser enn i utgangspunktet er klar over. Er moderatorene seg sitt ansvar bevisst?

For det tredje er det ikke så lett å skylde på at slike rettskrivingsinnlegg er off-topic. Det finnes et vell av intetsigende innlegg (faktisk så mange at jeg ikke finner det interessant å lese forumet like ofte som før) som ikke tilfører debatten/posten noe som helst. Da er det vel bedre at innlegget ihvertfall forteller om god rettskriving, enn at det ikke forteller noe som helst. Eksempler på dette kan være f.eks. bare smileys, LOL, oppramsingsposter, "hehe". Dette tilfører ikke posten mye av verdi! Det virker som endel bruker forumet som chatte-medium.

For det fjerde tror jeg det er en god del som tenker som undertegnede. Jfr. posten "Klagemuren" http://forum.hardware.no/index.php?showtop...7&hl=klagemuren

 

Jeg ser at hovedpoenget med forumet er å informere om eller å diskutere tekniske emner, ikke være et forum for rettskriving, men det er ingenting i veien for at disse to kan leve side om side, når det tross alt når ut til (og påvirker) såpass mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du så bekymret for rettskriving - så gå til et rettskrivings forum og pirk der. Om du har problemer med å forstå innlegget er det selvfølgelig greit å spørre, men dersom det bare er pirk på hva personen har skrevet blir det bare latterlig. Personen som skriver innlegget vil som oftest ha hjelp med et problem, og ikke at noen skal rette på skrivemåten. Har dere ikke noe mer fornuftig å gjøre enn å pirke på andres grammatiske feil, synes jeg heller dere bør holde dere langt unna.

 

Kult å foreksempel lage et innlegg om at man skal ha ny data, så får man 12 poster med retting av skrivefeil og eksempler på et bedre innlegg. Det hører ingen steder hjemme.

Endret av nussetuss
Lenke til kommentar

Enig, bruken av SMS språk, dialekt og ikke minst feil bruk av "hvem" er etter hvert så stor at noe bør gjøres. Mange innlegg er så langt fra allmenn rettskriving at de er vanskelige å forstå.

Poenget er ikke å ta mindre "trykkleifer" eller rette på filleting, men de grove overtrampene bør det reageres på.

Lenke til kommentar

Jeg syns at man bør kommentere rettskriving når det er av en slik art at det kan misforståes, men at å henge seg opp i bagateller er fullstendig bortkastet.

 

Dette er et hardware forum, og her er det riktigere å korrigere hvis noen sier at man kan henge 3 disker på en IDE-kabel enn å korrigere og/å feil.

Endret av Rocambole
Lenke til kommentar

Dette er tull!

 

Mange som har store problemmer med språket og da er de IKKE intressert og komme hit og bli rettet på. La folk skrive som de vil! Forstår du ikke hva dem mener, TENK deg om en ekstra gang.. Forstår du så ikke spør pent.

 

Dette er et dataforum som tidligere sagt, skrive bagateller forekommer. So What?

 

Hvis noen har det veldig vondt av det synes jeg de skal gå et annet sted!

 

IMO

Lenke til kommentar

Jeg gjetter meg til at det står i retningslinjene at man skal holde seg til topic. Å påpeke skrivefeil er så OFF TOPIC man bare kan komme. Uansett inneholder 80% av innleggene skrivefeil i en eller annen form, feil punktsetting, og/å-feil, rot med fortid/nåtid osv. Det blir bare tull om man skal rette på alle som skriver litt feil i farta. Det er må min mening.

 

En svært vanlig feil; Når jeg satte i harddisken slutta bla bla å virke.

Hva i huleste hjelper det da at noen da påpeker;

Hei Mr! Det heter da jeg satte i harddisken. Bruker du når så har du ikke satt inn harddisken ennå. Har du satt den inn eller ikke? Det er ingen som skjønner hva du mener her?!?! Har du en tidsmaskin? Hva skjer?

 

For å være litt stygg, så vil jeg påstå at folk som ikke klarer å forstå innlegg med noen skrivefeil har mindre språkforståelse enn de som forstår hva som menes uten å ramle av lasset på grunn av noen skrivefeil. ;)

 

Personlig har jeg hengt meg litt opp i at endel innlegg har nærmest dansk syntaks. F. eks. Hva er galt med din datamaskin? Huh? På norsk heter det, Hva er galt med datamaskinen din? Merkelig nok er det oftest moderatorene som står for den type innlegg. Jeg mistenker det for å være en litt misforstått måte å prøve og (legg merke til at det er og her og ikke å) skrive "pent" på. Det kunne likevel aldri falle meg inn å "rette" på vedkommende. Ikke i et hardware forum.

Lenke til kommentar

Jepp, nok en post om jeg kan og de andre kan ikke , er det problemer med at andre ikke skriver korrekt så er det bare å la være å lese dette .

Nå må det ikke bli så "fisefint" at det blir et krav om å skrive 100% korrekt for å slippe til her , dette er tross alt et HW forum , de som søker å være så perfekte får heller finne seg et forum som omhandler dette .

Her er vi på et forum som omhandler HW og skrivemåten til de aller fleste er det overhode ingen problemer med å forstå , at enkelte heller legger mer vekt på det å "ikke vil" forstå andre bare for å markere seg selv er en annen sak , som sagt det som søker å være perfekte i skrivemåten og ikke finner seg til rette her bør heller søke og finne seg et annet forum og IKKE prøve å presse ut andre herfra .

Lenke til kommentar

Må si meg enig med El Viking. Problemet omfatter ikke bare rettskrivningen men også dårlig språk generelt samtidig må vi ta høyde for at stavekontroll ennå ikke er en integrert del av internettbrowserene ennå.

 

Forresten, "uthening" skrives "uthenGing" og "forgodtfinnende" bør vel være "forgodtBEfinnende?

 

:yes:

Lenke til kommentar

Sliter selv med Dyseleksi. Hjelper ikke om du retter på meg 1000 ganger. Har ikke lært å skrive på nesten 40 år. Så jeg har gitt opp. Men å gi beskjed om ord som er skrevet feil og samtidig komme med inspill til det som det ble spurt om helt flott det. Men når det eneste som kommer er 6 svar angående den samme skriveleifen på rad og ingen kommer med noe fornuftig når det gjelder spørsmålet. Så synes jeg det er helt idiotisk.

 

Ståle

Lenke til kommentar

Dette her blir bare latterlig. Vi må ta høyde for at mennesker er forskjellige, både når det kommer til kunnskapsnivå og naturlig interesse for det å komponere en grammatisk korrekt tråd.

 

Så lenge du forstår hva trådstarter mener, svar på spørsmålet hans og la lærerinnen\moren\den foresatte ta seg av de rent tekniske sidene ved måten han skriver på.

 

Dette er ikke et forum for korreksjon av grammatikk.

 

Ps: jeg skulle gjerne sett noen prøve å starte en sånn tråd på

Vr-zone forumene eller OC-shoot. tror han blir kjeppjaget.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg sterkt uenig med trådstarter. Hvorvidt forum medlemmer skriver feil eller ikke har da ikke du noe med. Det kan være mange grunder til det. Det er blandt annet en som er døv her, endel med dysleksi og faktisk noen utlendinger også. Bare fordi de ikke uttrykker seg slik du ønsker betyr ikke det at de skal få tyn hver gang de skriver et innlegg. Jeg studerer selv i utlandet (New Zealand) og etter et par år med engelsk som hovedmål så har det blitt litt ordelingsfeil på meg og jeg er ganske lei av at det blir påpekt når jeg skriver innlegg i div norske fora.

Jeg føler at jeg greier å uttrykke det jeg vil på en grei og ordentlig måte og da er jeg lite lysten på å forsvare en skarve orddelings feil pga slike pirkette petimetere som deg. Jeg har lest dette forumet i ca 3 år men har postet svært få innlegg fordi jeg føler at det er altfor mange som trådstarter her som henger seg opp i unødvendige ting og forsurer stemningen i sunne diskusjoner. Det er selvfølgelig litt kjedelig å ikke ha bidratt til mer da jeg ofte føler at jeg sitter inne med kunskap som kunne vært nyttig for medlemmene her.

 

Mine tanker rundt temaet.

 

Mvh

Tatern

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det kanskje er litt asosialt å rette på alle skrivefeil man ser, men samtidig merker jeg på meg selv at jo mer dårlig språk og staving jeg leser, dess verre blir mine egne formuleringer og min egen rettskriving.

 

Ingen er perfekte, men det er heller ikke til å komme fra at datamiljøet er et av de verste hva dette angår, kanskje kun overgått av chattetjenester av typen man finner på TV2 Extra og NRK2. Jeg hadde f.eks. aldri ansatt en fyr som har flere skrivefeil enn punktum i søknaden sin, slik som tilfellet er for mange innlegg her inne. Det er forskjell på dysleksi og lathet i norsktimene.

 

Samtidig merker jeg også at feil jeg bare har lært meg å ignorere her på forum, kan bli en morsom "greie" i mange dager etterpå når det blir plukket opp av venner som ikke er i datamiljøet, og tydligvis ikke er vant med slike "overtramp".

 

Merker meg særlig at generasjonen som vokste opp med mobiltelefon fra før tenårene av ofte har store problemer med å stable på bena noen fungerende setninger, vet ikke hvorfor det er slik.

 

Når det er sagt, finnes det noen måte å endre nicket på her inne ? ;)

Lenke til kommentar

jeg vil nå si at gramatikk,rettskriving og annet relatert til det, er noe jeg sjelden lærer om i norsk timene.

Det kan faktisk være grunnen til at jeg har en del . og , feil når jeg skriver.

 

 

ps! fikk faktisk 5 i muntlig så jeg er ikke latere enn de andre i klassen=)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Denne posten var mer ment mot moderatorene som slenger ukritisk rundt seg med sensur-kniven, enn medlemmer generelt. Det betyr ikke at alt språket bør være 100%, men det bør være lov å kommentere graverende feil. Av og til skjønner jeg ikke hva jeg selv leser (dårlige ordvalg, manglende komma, punktum, etc.) Og hvis ikke vedkommende vet hvordan ord skrives/deles/brukes, er det vel bare hyggelig av meg å kommentere det, slik at han/hun skriver riktig neste gang. (Dyslektikere unntatt.. de utgjør jo mindreparten av de som skriver her).

Lenke til kommentar

Synes folk henger seg for mye opp i hva som er rett og galt. Så lenge man forstår hva som blir skrevet er det jo ingen vits å komme med bemerkninger, men om noe er helt på jordet (JG LIKR ITEL PROSSESSORRER) kan man komme med en liten "vennligst les over hva du skriver før du poster det". Men å/og, orddeling og andre ting er noe man burde klare å ignorere. Vet at jeg ikke skriver bra selv, men jeg har aldri vært interessert i å følge med i gramatikkundervisning etc fordi dette er noe tull.

 

Jeg synes de som klager på hva andre har skrevet er litt sære. Klager disse folkene også på kalkunen midt på julaften, hvis de ikke synes den er like bra som året før? "Mamma, denne kalkunen var skikkelig dårlig. Jeg bare måtte si i fra!".

 

Om noen forstår hva en mener så er det jo greit, da har selve ideen om språk gjort jobben sin. Det skal ikke være slik her på hw.no at man blir kritisert for språket sitt, om noen gjør det synes jeg de skal bli straffet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...