Gå til innhold

Hva er lurt? 915/925 eller 865/875?


dacr0w

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha best mulig ytelse for en god pris (vil vi ikke alle?..), men jeg sliter med å få oversikt.

 

Er det lurt å velge en av de nye hovedkortene med 915/925 chipset eller bør jeg velge et av de prisgunstige og stabile 865/875?

 

Hvor viktig er PCI-Express?

 

Jeg har spart opp nok til å kjøpe alt nytt, men er det kanskje lurere å kjøpe et 875kort som jeg kan bytte ut innen ett år?

Jeg har et 9600pro skjermkort, men jeg vet ikke om det er nok for DoomIII. Blir det et av de nye hovedkortene er saken grei, men bør jeg bytte uansett? (jeg har et "mentalt tak" på 2000kr til grafikkort...)

 

Setter pris på gode råd kjapt siden pengene/ deler av pengene bør brukes før kona ser dem ;)

 

pft.

 

dacr0w

 

PS: AMD er ikke et alternativ for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Jeg hadde samme problemet med å velge som du, men mitt valg ble å gå for for et 875 brikkesett da dette er prøvd og er stabilt. Men jeg blir nok å kjøpe det nye 925x brikkesettet om ca 1 års tid, da tror jeg Intel har klart å fjerne eventuelle bugs og høyere FSB som jeg har hørt kommer rundt nyttår :)

men det er min mening og det var ikke et lett valg det kommer alltid noe "nytt" :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen: Ja jeg skal kjøpe alt nytt, med untak av skjermkortet dersom det er greit nok.

Jeg er ikke noe hardcore gamer, men kommer til å spille Doom3, HL2 og gode gamle BF.

 

Så minne (1gb), cpu (>3ghz), harddisk (>200gb), kabinett osv. må jeg ha. Jeg ønsker ikke betale noe særlig mer enn ca 8000kr for alt utenom skjermkort.

 

dacr0w

Lenke til kommentar

Dette funker bra:

 

-Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz kr 1 575,00

-Intel Pentium 4 - 2.8GHz / 533MHz / 512K kr 1 550,00

-OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition kr 2 450,00

-Thermaltake kabinett cs kr 1000,00

-Western Digital 80GB S-ATA 7200RPM kr 650,00

-Western Digital 160GB S-ATA 7200 RPM kr 1 195,00

 

Kan eventuellt kjøre TwinMos RAM til kr 1595 for å komme litt ned i pris. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe en cpu med 533MHz bus når han har det kjappeste hk'et med canterwood chipset på markedet (kanskje ikke kjappeste, men jeg bruker det og det er rimelig ok) ?

 

Å ikke kjøp Western Digital disker vist du er intressert i en støysvak pc. Kjøp heller baracuda fra seagate. Jeg har tre av hver og WD'ene synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

ok Dacrow: jeg har strukket budsjettet ditt litt, rett og slett fordi jeg tror du får svært liten glede av Doom 3 med et 9600 pro.

så er er regnestykket mitt:

 

Alt levert fra Netshop:

 

Abit IC7-G 1299,-

 

beskrivelse: Meget bra Intel hovedkort.

 

 

AOpen H600B 749,-

 

beskrivelse: Markedets beste kabinett med hensyn til pris?

her får du alt. et lekkert kabinett, med Fortron source 350w, som reelt sett yter opp mot 450 watt.

 

 

Gigabyte 6800 GT 4294,-

 

beskrivelse: Gigabyte leverer kvalitet, og her får du med spillet Doom 3, noe som uansett koster 400-500 kroner og jeg regner med at du hadde kjøpt uansett ;)

 

Intel Pentium 4 2.80GHz 1550,-

 

innstegsmodellen til Pentium sitt univers, denne kan enkelt klokkes til 3,4 ghz eller mer på luft uten stabilitetsproblemer, med mindre du støter på en særdeles uheldig stepping.

 

 

TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB 1595,-

 

beskrivelse: god kvalitetsram til en fornuftig pris.

 

 

Western Digital Caviar SE 200 GB S-ATA (WD2000JD) 1235,-

 

beskrivelse: Western digital er kjapt, og her får du S-ata og.

 

TOTALT 10600,-

 

ettersom du spesifiserer at du vil ha Intel og ikke AMD, har jeg her satt opp et Intel tilbud til deg.

 

men jeg anbefaler deg likefullt å erstatte intel hovedkort og CPU med

amd 64 hovedkort og CPU fra netshop dersom du primært skal bruke dataen til spilling, ettersom amd 64 er raskere enn intel til dette:

 

Gigabyte K8NS nForce3 250 895,-

 

AMD 64 3200+ 2.2Ghz 2095,-

 

totalprisen kommer da på 10900,-

 

jeg er klar over at jeg har oversteget budsjettet ditt her, men ved å gå ned til 9800 pro kommer oppsettet ned i 8700 kroner. uten skjermkort kommer oppsettet ned i henholdsvis 6450 og 6700 kroner.

 

men du skal huske på en ting.

 

9600 pro har halvparten av ytelsen til 9800 pro.

9800 pro har halvparten av ytelsen til 6800 GT.

 

så dette blir en prioritering-sak fra din side :)

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Termaltake kabinett p.g.a SINNSYK bra kjøling, 4 80 mm vifter i kabinettet! :thumbup:

ønsker du et kabinett som bråker mindre, velger du bare et annet, men da går du glipp av kjøling...(noe jeg mener er viktig...)

Strømforsyning kommer i tillegg.....anbefaler 420 W Silent Supply (skulle passe deg fint visst du ønsker lite støy....)

Kan også velge 1 harddisk visst du vil d (200 Gb f.eks)...grunnen til at jeg har tatt med 2, er for å ha en systemdisk og en "lagrings" disk...visst den går til *******, vil du fortsatt ha en rimelig stor disk som fortsatt fungerer...men dette er jo individuellt.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag. Kun noen få spørsmål før jeg bestemmer meg:

 

1. Hvorfor ikke Prescot cpu (1mb cache) (bortsett fra pris)?

2. IC7-G eller IC7-MAX3?

3. Noen som har erfaringer med 915 eller 925 kortene hvis jeg allikevel faller for fristelsen til å kjøpe noe nytt og relativt utestet?

 

dacr0w

Lenke til kommentar
Takk for mange gode forslag. Kun noen få spørsmål før jeg bestemmer meg:

 

1. Hvorfor ikke Prescot cpu (1mb cache) (bortsett fra pris)?

2. IC7-G eller IC7-MAX3?

3. Noen som har erfaringer med 915 eller 925 kortene hvis jeg allikevel faller for fristelsen til å kjøpe noe nytt og relativt utestet?

 

dacr0w

1. dårligere ytelse, høyere temperatur.

2. IC7-G er rimeligere, max-3 er å anbefale dersom du skal extrem-klokke.

3. DDR-2 er tregere enn DDR-1 foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...