Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 ADSL og 3Com OfficeConnect

Anbefalte innlegg

Jeg har tele2 adsl med et Ericsson modem, og har nå anskaffet meg en "3Com OfficeConnect 11g Cable/DSL Gateway" trådløs ruter. Jeg kjører Win-XP på min bærbare Fujitsu Siemens PC.

Jeg har store problemer med å komme meg ut på internett. Jeg får kontakt med ruteren og kan administrere denne. Har prøvd nå (ikke sammenhengende) i flere måneder å få dette til, men må gi opp hver gang.

Er det noen som har forslag til gode adresser for litt inngående hjelp med dette?

Eller kanskje det er noen som har forslag til oppsett av ruteren?

All hjelp mottas med takk!

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller kanskje det er noen som har forslag til oppsett av ruteren?

Routeren skal settes opp til og motta IP automatisk, dette modemet er litt sært og jeg har sett endel routere som ikke liker det noe særlig antagelig fordi det ikke følger standardene 100%.

Lenke til kommentar

Hei,

Det er ikke no spesielt eller sært med modemet, og routeren fungerer

sannsynligvis også helt greit. Her er hemmeligheten: :cool:

Ericsson-modemet som Tele2 leverer, har innebygd NAT-funksjon.

Dette kan man faktisk deaktivere. Bruksanvisning for hvordan man

deaktiverer dette, er faktisk bare en e-mail unna. Send e-post til

[email protected] og de sender deg en beskrivelse av hvordan

man logger inn på Ericsson-modemet og slår av NAT-funksjonen.

Forøvrig: Ericsson modemet kan man logge inn på følgende måte:

åpne web-browser:

skriv på addresselinjen: 192.168.1.1

brukernavn: tele2

passord: 2elet

Da kommer man inn på web-grensesnittet på Ericsson modemet.

Det er ikke så lurt å fikle med innstillingene der på egen hånd.

Det beste er nok å få bruksanvisningen på hvordan man slår av

NAT-funksjonen på modemnet fra Tele2! :tease:

Lenke til kommentar
Kast det Ericsson modemet(som egentlig er en router),og kjøp deg et annet.Som agvg sa:det følger IKKE alle standarder å markedet(sitter en billig chip inne i routern som bare tuller med alt du kopler til)

Jeg er sjokkert over hvor påståelig og innsnevret noen mennesker kan

være om slike ting her. Hvis man ikke har konkret kunnskap om ting,

burde man ikke villede andre med sin uvitenhet, mann! :no:

Modemet følger alle standarder som finnes på markedet. Det er en ganske

uansvarlig og meningsløs måte å gi forslag til han som har kjøpt et ADSL

modem om å kaste det, når selve modemet fungerer utmerket. :tease:

Lenke til kommentar
Hei,

Det er ikke no spesielt eller sært med modemet, og routeren fungerer sannsynligvis også helt greit. Her er hemmeligheten: :cool:

Det hjelper ingenting i mange tilfeller, dette modemet er enten av elendig kvalitet eller har en lusen firmware med masse bugs.

Lenke til kommentar
Hei,

Det er ikke no spesielt eller sært med modemet, og routeren fungerer sannsynligvis også helt greit. Her er hemmeligheten:  :cool:

Det hjelper ingenting i mange tilfeller, dette modemet er enten av elendig kvalitet eller har en lusen firmware med masse bugs.

Ah... eller så er det ganske enkelt en brukerfeil! ;)

Rent personlig synes jeg at det er et helt utmerket modem.

Den har flere fordeler, men klart, det er også smak og behag,

behov og misbruk! :tease:

Tele2 leverte i sin tid også Thompson Speedtouch modem,

som også hadde innebygd NAT-funksjon. Alternativtvis kan

man jo bare be Tele2 sende et Thompson modem, men

hvorfor bytte ut med noe som fungerer utmerket allerede? :p

Lenke til kommentar
Modemet følger alle standarder som finnes på markedet. Det er en ganske uansvarlig og meningsløs måte å gi forslag til han som har kjøpt et ADSL modem om å kaste det, når selve modemet fungerer utmerket. :tease:

Så får jo du som tydelig vet såpass mye om det forklare hvorfor routere sliter med og fungere med dette da?

Og det og bytte til et annet modem løser alle problemer, noe som indikerer at det umulig kan være 100%.

Lenke til kommentar
Ah... eller så er det ganske enkelt en brukerfeil! ;)

Nei, det var ikke brukerfeil.

Av tre routere fungerte det med en av de, routerdelen var skrudd av og oppsettet korrekt på alle tre routerne.

Modemet var også byttet men uten at det endret oppførselen.

Vedkommende hadde et utgammelt Nokia-modem og med dette fungerte alle tre routerne.

Lenke til kommentar
Modemet følger alle standarder som finnes på markedet. Det er en ganske uansvarlig og meningsløs måte å gi forslag til han som har kjøpt et ADSL modem om å kaste det, når selve modemet fungerer utmerket.  :tease:

Så får jo du som tydelig vet såpass mye om det forklare hvorfor routere sliter med og fungere med dette da?

Og det og bytte til et annet modem løser alle problemer, noe som indikerer at det umulig kan være 100%.

Doh!!! :roll:

Modemet har innebygd NAT-funksjon!! Den er aktivert!!

For å få den til virke mot routere, må man deaktivere den!

Altså: Først har du et ADSL -modem (med NAT-funksjonen

aktivert) på linjen. Det vil si, den fungerer også som en

brannvegg mot resten av internettet! ;)

Så setter du på en router etter det modemet; som også har

en NAT-funksjon, med innebygd brannmur, sannsynligvis.

Da kan du automatisk tenke deg hvorfor dette ikke fungerer! :whistle:

Ikke noe hokus-pokus her.. gjelder å vite hva man har fra

før av. Han hadde sannsynligvis klart seg bra med bare en

svitsj eller hub. Anbefaler dog en svitsj selv! :thumbup:

Lenke til kommentar
For å få den til virke mot routere, må man deaktivere den!

Altså: Først har du et ADSL -modem (med NAT-funksjonen

aktivert) på linjen. Det vil si, den fungerer også som en

brannvegg mot resten av internettet! ;)

Da kan du automatisk tenke deg hvorfor dette ikke fungerer! :whistle:

A. Routerfunksjonen var deaktivsert.

B. Hva er grunnen til at du mener at man ikke kan ha to routere etter hverandre?

Lenke til kommentar
Det er ingenting i veien for og koble sammen slike, hva skulle NAT og brannmuren egentlig lage for slags problemer?

yo, dude.. jeg snakker om Ericsson modemets brannmur og NAT mot vanlige routere med brannvegger.. Jeg snakker rent spesifikt, ikke generaliserende! Dette er enkelt: Ericsson modemets NAT MÅ slås av, altså, man må gjøre den om til Bridge, for at det skal fungere mot routere. IP-en du får fra Tele2, blir da levert til routeren din istedet. Ikke det at du har behov for det, egentlig. Hadde man bare skaffet seg svitsj, ville hele problemet bare borte. Her er det snakk om å hjelpe han som har problemet med det han har, ikke foreslå å vrake ting han allerede har.

Rent generelt: Skal man ha orden i sitt private nettverk, burde man unngå mest mulig å legge en router til etter en annen router med brannvegg, for enkel, primitiv bruk, uten større krav til avansert konfigurasjon. Har man behov for strengere sperre og økt sikkerhet, kan man sette opp flere routere og brannvegger, men da burde du ha statshemmeligheter eller heidundremeg verdifull nettverk hjemme! ;)

EDIT: ah.. for å besvare spørsmålet: Det er ikke noe problem generelt å sette opp to slike etterhverandre.. men nå snakket vi jo egentlig ikke generelt, gjorde vi?? :whistle:

Endret av nighdark
Lenke til kommentar
yo, dude.. jeg snakker om Ericsson modemets brannmur og NAT mot vanlige routere med brannvegger.. Jeg snakker rent spesifikt, ikke generaliserende! Dette er enkelt: Ericsson modemets NAT MÅ slås av, altså, man må gjøre den om til Bridge, for at det skal fungere mot routere.

Så hvorfor hjelper det ikke og skru dette av da?

For og sitere dine egne ord:

"Modemet følger alle standarder som finnes på markedet. Det er en ganske

modem om å kaste det, når selve modemet fungerer utmerket."

Du hevder jo at det følger alle standarder men det må tydeligvis være noen mangler i og med det tydeligvis sliter på endel områder hvor andre typer takler tingene på strak arm.

Lenke til kommentar
yo, dude.. jeg snakker om Ericsson modemets brannmur og NAT mot vanlige routere med brannvegger.. Jeg snakker rent spesifikt, ikke generaliserende! Dette er enkelt: Ericsson modemets NAT MÅ slås av, altså, man må gjøre den om til Bridge, for at det skal fungere mot routere.

Så hvorfor hjelper det ikke og skru dette av da?

For og sitere dine egne ord:

"Modemet følger alle standarder som finnes på markedet. Det er en ganske

modem om å kaste det, når selve modemet fungerer utmerket."

Du hevder jo at det følger alle standarder men det må tydeligvis være noen mangler i og med det tydeligvis sliter på endel områder hvor andre typer takler tingene på strak arm.

ok... tydeligvis ikke stor fan av Ericsson modem.. :p

Jeg tror i utgangspunktet at de problemene du hadde i ditt tilfelle ikke hadde noe med modemet å gjøre, men mangel på egen kunnskap, og enda større sannsynlighet for brukerfeil. Hadde ikke modemet fulgt alle normale standarder på markedet, ville ikke det vært FCC og IEEE-godkjent. Du må ha gjort noe feil når du forsøkte å bridge modemet eller en eller annen konfigurasjonsfeil på routerne. Selve modemet er en ganske enkel sak. Den har enkel webgrensesnitt, og har ikke egen vilje som gjør at den er vrang noen ganger eller medgjørlig andre ganger. Det at mange andre typer "klarer det på strak arm" har også med konfigurasjon og annerledes oppsett på respektive modem å gjøre. Ikke alle modem har NAT-funksjon aktivert, ikke alle modem ligger på gateway 192.168.1.1, og noen er bare transparante enheter som fungerer som bridge, og intet annet!0

Det er mange som kjører en 3Com router bak dette berømte Ericsson modemet med standard oppsett.... uten at man trenger å endre modemet til bridge en gang... det vil si at modemet kjører NAT og DHCP i tillegg til at routeren gjør det....er bare å sette routeren på 192.168.2.1 istedet for 192.168.1.1 som modemet bruker så funker det fint som bare det også. Det er mange fremgangsmåter her. Spørsmålet er hvor blindt man stoler på at man ikke kan gjøre feil selv!

Hvis du ikke godtar dette, er det vel kanskje bedre at du snakker med Ericsson-folka som har utvikla modemet, evt. henvender deg til Tele2 for anskaffelse av manual for modemet, etc. Håper dette var tilfredsstillende! :tease:

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men jeg prøver likevel.

Kan 3com'en settes opp som en ordinær svitsj (trådløs)? I tifelle ja, er det smart å gjøre dette (tenker da på sikkerhet i forhold til naboer med trådløse nett)?

mvh

Jan Rune

EDIT:

Lurer på mer, ser at både adsl modem og ruter er satt opp med samme ip adresse (192.168.1.1) kan dette være et problem, og i tilfelle hvilken adresse bør endres?

Endret av JaRu
Lenke til kommentar
Kanskje dumt spørsmål, men jeg prøver likevel.

Kan 3com'en settes opp som en ordinær svitsj (trådløs)? I tifelle ja, er det smart å gjøre dette (tenker da på sikkerhet i forhold til naboer med trådløse nett)?

mvh

Jan Rune

EDIT:

Lurer på mer, ser at både adsl modem og ruter er satt opp med samme ip adresse (192.168.1.1) kan dette være et problem, og i tilfelle hvilken adresse bør endres?

Det burde være tilstrekkelig å endre 3Com routerens addresse til 192.168.2.1 og sette ip-pool til for eksempel: 192.168.2.100-199.

ps. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror i utgangspunktet at de problemene du hadde i ditt tilfelle ikke hadde noe med modemet å gjøre, men mangel på egen kunnskap, og enda større sannsynlighet for brukerfeil.

Hva kan være feil med oppsettet når PC-en funket med det, men to av tre routere ikke funket.

Det _var_ i brigemodus i og med man fikk skikkelige IP-er fra Tele2, mulig at de to modemene som var prøvd var defekte.

Og mine kunnskaper tror jeg er gode nok på dette området til og unngå de mest åpenbare fellene.

Allt funket som det skulle når vi erstattet modemet med et utgammelt Nokia-modem.

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt, men kom iallefall et steg nærmere i går.

Slo av NAT og DHCP funksjonen på adsl modemet, og DHCP funksjonen på routeren (fordi jeg ønsker statiske adresser på maskinene mine hjemme).

Alt virker greit når jeg bruker en kabel mot routeren, men når jeg bruker det trådløse så klarer jeg ikke å koble meg opp mot internett.

Noen ide om hva dette skyldes?

mvh

Jan Rune

IP oppsett: (Fast adresse)

Ethernet:

IP: 192.168.10.89

Maske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.10.1 (routeren)

DNS: 195.159.0.100 og 195.159.0.200

Wireless:

IP: 192.168.10.88

Maske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.10.1 (routeren)

DNS: 195.159.0.100 og 195.159.0.200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...