Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne riktig optisk kabel!

Anbefalte innlegg

Jeg har en Philips DVD731 DVD-spiller og en FLH AVR100 surround-receiver.

Receiveren er sikkert ett nokså ukjent merke for dei fleste, det er noe jeg kjøpte billig på qxl. Mer om den kan du lese her!

For å få skikkelig 5.1 lyd fra DVD-spilleren min så må det brukes en optisk kabel.

Det er ingen inngang for optisk kabel på receiveren min. Men det er lydinngang for hver enkelt høytaler. Altså egen inngang for center, front-venstre, front-høyre, bak-venstre, bak-høyre og sub...

Men fins det slike kabler? Og vil det gå?

Jeg ser ikke helt dette for meg, så jeg vurdere å bytte...

Men jeg vil ikke bryke flere tusen kroner på det, og det er vel egentlig noe en må for et skikkelig anlegg... 5x80watt eller 5x60watt for 8ohms høytalere er vel egentlig bra nok, fordi det er det jeg har nå...

Så vist det er noen som har peiling på kabler, eller anbefalinger for noen rimelige og enkle receiveren så skrik ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som du har kjøpt en receiver uten 5.1-dekoder, altså trenger du en separat dekoder eller DVD-spiller med innebygd dekoder. Hvis du har DD/DTS-dekoder i DVD-spilleren, kan du bruke 5.1-utgangene (samme som du har på receiveren) for å få surroundlyd. Hvis du ikke har 5.1 ut på forsterkeren og verken coax eller optisk inngang på receiveren, får du ikke "ekte" surround.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Rikky,jeg har samme problem som cola boy,altså at jeg har enten coax,optisk eller analogt ut på min dvd spiller (bare R-L front ut),problemet er at på recievern har jeg bare analogt 5.1 inn ,altså ikke noen mulighet for digital overføring.Men som jeg skjønner det på deg så er det altså mulig å få 5.1 alikevel ?Dvd Spilleren har innebygd DTS...håper på hjelp :)

Mvh

Lars J

Lenke til kommentar

For å få 5.1 må du ha et av følgende alternativer:

1. Optisk eller coax på både DVD-spiller og forsterker og 5.1-dekoder(e) i forsterkeren

2. DVD-spiller med 5.1-dekoder(e) og 5.1-utganger, samt 5.1-innganger på forsterker. Disse inn/utgangene består av 6 stk RCA (phono)-kontakter.

Lars J: Du sier at spilleren din har innebygd DTS, mener du da innebygd dekoder? I så fall skal spilleren ha 5.1-utganger, men spilleren kan støtte DTS uten å ha dekoder. De aller fleste DVD-spillere er uten dekoder.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Men på reciveren min så kan jeg velge mellom AC-3 og DTS. Går ikke DTS igjennom Coax eller Optisk kabel?

Fordi reciveren min har ingen slike innganger, men kun phono kontakter.

Skjønner liksom ikke hvordan jeg kan velge DTS da...

hmm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...