Gå til innhold

Om snylting av båndbredde


Anbefalte innlegg

I babe-tråden, som ligger i søppel, postet jeg følgende forslag:

 

QUOTE
Hva om man legger til disse reglene?


-Det er ikke tillatt å snylte båndbredde
-Bilder med img-tags skal ikke være større enn 800 pixler i bredden
-Bilder bør ikke være større enn maks. 2-300 kB



Det gjør tråden lettere å titte i, og er strengt tatt helt kurante regler.
At noen fortsatt bruker bmp er like imponerende som all båndbreddesnylting her i denne tråden.

 

Poenget med det innlegget var å gjøre flere folk oppmerksom på små, enkle normer som bør følges av alle forumbrukere. Det er enkelt og greit nettvett.

 

Allikevel tror jeg poenget går hjem kun hos en lite, liten del av posterne her.

Mange kopierer fortsatt bildeadresser fra andre steder, bare for å slenge de i img-tags her igjen.

Det er råttent gjort ovenfor de som eier domenet det lånes fra, ettersom det er de som må betale for båndbredden.

 

Selv om noen mods skal få skryt for å selv bruke egen/gratis hosting for bilder, så bør andre ta denne kritikken.

Hvorfor er man ikke mer oppvakt på båndbreddesnylting her på hardware.no?

 

Ettersom vi allerede er inne på babe-tråden, så kan jeg fortsette å bruke den som eksempel. Det er en av de mest viste trådene her på forumet, og mange er innom den daglig.

Hvorfor har man da kun disse reglene?

 

QUOTE
- 1-5 bilder per post
- Bilder bør fortrinnsvis være JPEG, og helst ikke over 2 MB per stk
- Korte, meningsløse innlegg slettes uten videre varsel
- Vi stopper før det vises "rose"/kjønnslepper
- All OT-prat holdes utenfor tråden, men skikkelige kommentarer til bildene er greit

 

"Helst ikke over 2 MB per stk"

Hvem i alle dager trenger 2 MB til å vise et enkelt bilde?

 

Og hvor er eventuelle punkter om båndbreddesnylting og skalering?

 

 

Jeg foreslår at forum.hardware.no tilbyr seg å spleise på båndbredde hos et assortert utvalg av bildesider på nettet, ettersom man tydeligvis synes det er helt kurant å leeche bilder over en lav sko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støttes (som sagt i babetråden).

 

Ikke bruk andres båndbredde, med mindre du vet du har lov. Støtter også samtlige andre punkter. Jeg mener, hvem i alle dager MÅ poste 2MB-bilder? Rammen min tar i alle fall totalt kvelden av å besøke tråden. Nei, folk får hoste selv. og skalere bilder ned til et maksimum av 800px bredde, så blir tråden "leselig".

Lenke til kommentar

QUOTE (Kowalski @ 03/08/2004 : 17:19)
Ueland, eller andre admins?

jeg holder meg ikke i babe-threaden og kommer da heller ikke til å sørge for eventuelle regler der.

 

Slike regler vil vi nok heller ikke sette for vanlig posting da vi ikke har tid til å følge opp hvert enkelt bilde, dette er noe som vi ikke kan sjekke automatisk heller.

 

De sitene som er redde for båndbredden får da vurdere å sette opp hot-linking filter.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke så stort som det vises til her. At man har en regel på maksimalt 2 MB betyr ikke at folk skal poste bilder som er så store. Min erfaring er at bildene er langt mindre enn dette. Etter en gjennomgang av de siste postede bilder, så ser jeg at de ligger på rundt 40-150 kB per bilde normalt sett, men også med noen bilder på 3-400 kB. Det med 2 MB-grensen er så vidt jeg da kan forstå et "ikke-problem". Posting av BMP-filer ser heller ikke ut til å være videre utbredt (og heller ikke tillatt i følge trådens regler).

 

De ISP-er som føler at vi "stjeler" båndbredde fordi våre brukere linker til bilder får heller si i fra, så får vi fjerne de bildene. Jeg tror dette er et svært lite problem, og det er neppe bedre om folk kopierer bildene og legger de på egne servere rent moralsk sett.

 

Vi kan ikke være et politi som går og sjekker opphav til hvert eneste bildet, samt undersøke Terms of Service for hver enkelt side for å se om de ikke tillater hot-linking.

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 10/08/2004 : 19:02)
og det er neppe bedre om folk kopierer bildene og legger de på egne servere rent moralsk sett.

Skulle akkurat si det samme. Det er strengt tatt minst like ulovlig å stjele bilder for å så legge de på egen server.

På den måten blir alle former for bilder på forumet lovstridig, (inkl mange avatarer) med mindre man har tilatelse fra de som sitter på opphavsretten.

Lenke til kommentar

Hvis eierene av serverene ikke vil at andre skal snylte på båndbredden, hindrer de for den muligheten. Så enkelt er det. Så jeg ser ikke helt problemet i å "snylte" så lenge det bare er et bilde, og så lenge det ikke er gjort noen hindringer i å snylte. Det er tross alt internett, og da kan en ikke forvente at ingen "snylter" på den måten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...