Gå til innhold

Er dette normal temperatur?


LilyLazer

Anbefalte innlegg

Hei. Lest alle innleggene om vannkjølingssettet jeg har, Zalman Reserator1.

Men fant ikke ut det jeg ville vite.

 

PC Spec: Amd Athlon xp2400 @ 3200, 512mb ddr-dimm ram, Abit nf7-s v2.0, Radeon 9800pro, 1 80gb til win, 200gb, 120gb, 40gb WD hder.

 

Har vannblokk til cpu og gpu. Begge er montert.

 

Det jeg lurer på er om tempen her er normalt.

 

48 på idle, 52 ca etter jeg har spilt Skal det ikke være kaldere? .

 

Kjenner også på slangene som renner inn og ut fra beholderen. De er jo ganske varme begge to? Skal ikke den ene sende 'kaldt' vann inn til pcen? Altså, både slangene inn og ut er varme. Også vannet oppi beholderen er varmt. Normalt?

 

Også, cpu blokken syns jeg ikke sitter helt ordentlig, men den skal vel kanskje ikke sitte bedre, har skrudd til alt jge kunne, den sitter hardt ned, men man kan 'vri' den rundt på kjølepastaen. Har bare lagt på tynt lag med pasta. Har prøvd å feste den på nytt mange ganger, men samme greia.

 

Håper noen kan svare meg.

Takk.

 

Mvh

Robert

Endret av LilyLazer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, med tanke på at du har:

  • AMD
  • Vifteløs 'radiator'
  • Både GPU og CPU i samme krets

Vil jeg mene du har brukbare temperaturer.

 

Selv har jeg ingen erfaring med Reserator1, men jeg vet den har passiv kjøling, noe som er lite effektivt.

 

Hvordan er festeanordningen til CPU?

 

Tynt lag med kjølepasta er akkurat det du skal ha, så det er bra. Hva slags pasta er det?

 

Last ned Motherboard monitor 5, still inn tempfølerene, og sett den opp til å lage en logg over temperaturene, slik at den registrerer temp hvert 5. minutt. Last så ned Prime95 og sett på torture-test i et par timer. Det vil gi deg en oversikt over hva makstemp er. Spar på logg-fila. Så hvis du da gjør noen forandringer i kjølesystemet, f.eks. bytter kjølepasta, kobler fra GPU-blokken, e.l., har du en logg å sammenlikne med.

Lenke til kommentar
Hvis du har problemer med at CPU blokka kan "vris" vil jeg tro at du kanskje kan ha utbytte av å planslipe cpu'en...

 

Ellers høres tempen helt ok ut med tanke på at du bare har passiv raddis som vaffelkake sa  :roll:

Planslipe cpu`n........I dont think so.

Forde,i de fleste tilfellene holder det med å planslipe,slipe Kjøleblokka enten det er ei vannblokk eller vanlig kjøleblokk beregnet for luftkjøl. Er en STOR risiko og begynne å slipe på kjernen av cpu`n.

 

EDIT: har du akkorat hatt på pasta kan du som regel vri litt på blokka i førsten. Det er som regel forde goopen,pastan ikke har "herda" eller satt seg ennå,gjelder særlig AS5 og tillsvarende. Jeg kjenner ikke all type kjølepasta,men dette er min erfaring,hvis det ikke er "slark" vil den sette seg etter kort tid,noen dager.

Er det slark der kan det også gjøre utslag på tempen,forde blokka da karnsje ikke vil få kontakt på hele kjernen på cpu.Er du litt nevenyttig lager du deg noen spacere eller skiver som du kan bruke som "trykklameller på festeannordningen,eller send delene det er feil på tilbake som reklamasjon. Eller se over monteringen din en gang til,det er lett å gjøre feil hvis en er litt uerfaren...human nature ;)

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for kjappe tilbakemeldinger.

 

Sånn er feste til cpu blokka:

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/z...serator1_wb.jpg

En skrue på hver side.

 

Det er zalman kjølepasta, den som fulgte med settet.

 

Tenkte også på en annen ting, hva med å legge hele radiatoren i et lite kjøleskap? Eller få kjøla hele beholderen på en måte, vil dette hjelpe?

 

PS! Det er faktisk xp2500 @ 3200 jeg har, ikke xp2400 @ 3200, beklager. Fortsatt normalt eller?

 

Takk igjen.

 

Mvh

Robert

Endret av LilyLazer
Lenke til kommentar
Tenkte også på en annen ting, hva med å legge hele radiatoren i et lite kjøleskap? Eller få kjøla hele beholderen på en måte, vil dette hjelpe?

 

PS! Det er faktisk xp2500 @ 3200 jeg har, ikke xp2400 @ 3200, beklager. Fortsatt normalt eller?

 

Takk igjen.

 

Mvh

Robert

Da blir det kondens.....

Lenke til kommentar

en annen ting å tenke på om du stapper radiatoren i kjøleskapet, er jo det at kjøleskapet er beregnet på kalde ting (mat for eks)... så om du har noe inne i kjøleskapet som gir fra seg varme konstant (noe radiatoren vil gjøre når pc'n er i bruk) vil du ødelegge kjøleskapet etter en tid.. hvor lang tid vet jeg ikke, men dette er hvertfall ikke noe godt for kjøleskapet :(

 

Og som Ongabonga sa, så er jo faren for kondens der... skummle saker i en pc det trossalt :ermm:

 

Anyways, lykketil med tempraturenene...ne... :thumbup:

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...